Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zack

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 11:04

Haha, ja sorry ben nogal benieuwd naar de foto :+

Sja, goede hoefverzorging is een must..
Of je nou wedstrijden rijd of niet?
Ben nogal straight wat dat betreft hoor.

Toen hij ze kreeg stond hij dag en nacht op het land en kreeg hij helemaal geen kuil.
Ik dacht eerst aan overbelasting omdat hij wel gewoon door werkt zeg maar.
Dus hij staat nu snachts op stal en overdag op het land (dacht miss is het gras te rijk van het eiwit oid.)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:52

Zack schreef:
ja is moeilijk in te schatten ingrid..
Is het eigenlijk mogelijk dat zack gallen heeft door de ijzers??

Als hij van blootvoets naar de dikste ijzers is gegaan, zal daar denk ik idd wel een gewenningsprocess overheen moeten gaan, omdat het toch een stuk zwaarder is dan op blote voetjes. Maar of dat invloed heeft op de aanwezigheid van gallen? Geen idee. Wietje heeft aan 1 been ook gallen, dan weer een tijd niet te vinden en dan weer een periode aanwezig. Maar geen touw aan vast te knopen hoe het nu komt. Door te veel werk, welk werk, of juist door 'rust' (24/7 op het land). Geen idee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:56

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:58

Hij staat inmiddels alweer ruim 6 a 7 weken op ijzers (dan zou dat eerder moeten gebeuren toch?)

Zack heeft wel een afwijkende stand, waardoor gallen sneller onstaan(heb ik gelezen)

Oke maar ze verdwijnen wel helemaal?
Vind het zo vreemd namelijk.
Toen ik zack vanmorgen naar het land ging brengen waren ze wel alweer kleiner dan gisteren.
Ik twijfel dus ook om erop te stappen of nog een dagje rust.

@Cassidy
Had hem al gezien..
vind het alleen niet echt toepasselijk om het hier te 'spammen' :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 13:05

Ja je zou zeggen dat ze dan eerder weer wat gingen opspelen. Mmm, vervelend... Heeft hij er eigenlijk ook last van?

Of gallen verdwijnen, volgens mij niet. Genderose had onwijs ernstige gallen en ondanks haar rust en alles, zijn die nooit meer weggetrokken. Wietje haar galletjes zijn soms wel een stuk voller dan de andere periode, maar ze zijn er wel altijd. Ze heeft er verder nog nooit last van gehad tot dusver, gelukkig.

Overigens zet ik Wietje niet in de rust als ze weer wat voller zijn. Hou ze wel in de gaten, maar meer niet. Ze heeft er geen last van, en ze zijn niet warm. Na wat zwaarder werk zoals een flinke les spuit ik ze af, en als ze al voller zijn doe ik er wat klei op na het werk, wat ik ooit eens van de DA heb gekregne voor vocht bij de pees (Equistro Flogestan geloof ik)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 13:08

Hij loopt niet kreupel.. dus ga ervan uit dat hij er geen last van heeft.

Het probleem wat ik heb (of ervan maak..) Zack moet eigenlijk gereden worden met beenbescherming.
Zelfs mijn smid raadde het aan.
Dus dat doe ik braaf nu.
Alleen zijn z'n gallen onwijs warm na het werken (in verhouding met zijn benen zijn de gallen dan echt warmer) ik weet dus niet helemaal wat ik moet doen.

Is dat spul te vergelijken met groene leem of niet?
Ik vind het ook vreemd dat onze jonge beestjes altijd wel wat hebben.. (en meestal nog hetzelfde ook :P )

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 13:34

Ik denk dat het idd wel met groene leem te vergelijken is ja. Al is groene leem ook echt voor wondjes en derglijke, terwijl flogestan echt voor zwellingen is.

Dochorse:
Equistro FLOGESTAN is een ontstekingsremmende pasta, die gebruikt wordt voor zwellingen in acute of reeds bestaande situaties. Voor spieren, gewrichten, pezen en banden.)

Geen idee of het werkt eigenlijk, maar geeft mijzelf wel een fijner gevoel. Toen ik op vakntie was met haar naar de veluwe, andere ondergrond, veel zand en langere tochten, heb ik het ook voor de zekerheid op de benen gesmeerd (vooral gal been, en oude 'peesblessure' been). Koelingsgel heb ik ook liggen.

Been bescherming is lastig idd... Ik durf er ook niet meer mee te rijden. Een galop in de berm met peesbeschermers, en toen had ze een dik poot de dag erna. Ik geef die dingen nog altijd de schuld, of dat de boosdoeners waren geen idee, maar dat warm worden eronder vind ik niet fijn. Beetje jammer dat ze nu strijklappen aan moet met rijden, precies bij haar galletjes. Al heb ik nu wel fijne die redelijk los zitten en gelukkig ligt die niet precies bij de gallen met dat strijkgedeelte, dus worden ze niet echt warm.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:51

Zo die prijs is er ook naar zeg pfff.
Ja de beentjes coolen doe ik altijd wel, maar heb niet het idee dat ze dan veeeel slanker worden.
Na een stuk stappen op het harde weer wel.

Heb wel het idee dat peesjes warmer zijn dan 3-1 beschermers.
Nu mag zack ook geen peesjes om omdat die op zn schieffels gaan drukken :Y)
Dus het worden dan of 3-1 beschermers of bandages.. en ik heb eigenlijk aan alle bescherming een hekel.. :+
Maar hij heeft het dus duidelijk nodig met zn scheve stand. (sukkeltje)

ik ga hem straks weer binnenhalen, ben dus erg benieuwd hoe zijn beentjes er straks uitzien.
Denk je wel dat ik er goed aan heb gedaan om hem snachts binnen te houden?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:00

23 euro of iets toch? Vind ik wel mee vallen. Wietje heeft in 2007 last van haar pees gehad, en diezelfde pot heb ik nog steeds :)

Ik heb geen flauw idee wat beter is; 24/7 buiten of snachts binnen. Zelf heb ik ze het liefst 24/7 buiten. Maar goed, wat beter is voor de gallen? Ikzelf zou denken beweging en dus buiten lopen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:22

Ja maar als het komt door eiwit teveel..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:36

Meest voorkomende reden van gallen is voor zover ik weet te zware of verkeerde arbeid.
Daarbuiten kan ouderdom, voeding, trauma of zelfs een worminfectie het veroorzaken.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:37

Verkeerde arbeid bedoel je neem ik aan dat je bedoeld een verkeerde stand?

Ouderdom lijkt me nvt.
Voeding is niks in veranderd. (ja nu hij is van het land af, wie weet eiwit teveel..)
Wormen kan niet hij word netjes ontwormt)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:51

Verkeerde stand kan uiteraard ook bijdragen. Valt dan toch ook weer in de overbelasting vaak. Je kan ook verkeerd trainen zonder dat het te zwaar is. Toch is het beide een overbelasting. Verkeerd gebruik van lijf geeft overbelasting, maar te te lang doorgaan met goed gebruik kan ook overbelasting geven.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:54

Ik denk dat het bij hem ook te maken heeft met zijn beenstand (toontredend)

Ook ben ik niet helemaal tevreden hoe hij nu op zijn ijzertjes staat..
Maarja dan zou hij het aan 1 been moeten hebben?
Pff stomme paarden afentoe :(

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:25

Ik denk dat Koek weer toe is aan beslag achter.. Vandaag een ritje gemaakt en tot 4 keer toe liep ze letterlijk een passen 4-5 op 3 benen te hinken omdat ze op een steentje/kiezel stond. Ik telkens afgestapt om te kijken en dan blijft ze nog even met dat been in de lucht hangend staan. Ik zie er niet veel aan behalve dat ze voeten toch wat kort zijn.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:27

Als ze echt kort zijn kunnen ze daar behoorlijk pijn aan hebben.
Voorlopig niet op het harde dus ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:35

Mijn loopt op z'n blote voeten helaas ook niet zo fijn op het harde. :\ Ik rij niet veel buiten, vandaag weer even een kort ritje gedaan. Maar erg blij werd ik er niet van. Overigens is er in stap op asfalt niets aan de hand. Maar in draf en op rommelige bodem voelt ie niet goed.
In de bak nergens last van.
Terwijl ie toch al best lang zonder ijzers staat.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:42

Hmmmm..... Mijne loopt op het harde nog een tik beter dan op zachte bodem, ook in draf. Alleen moet ik uitkijken dat ik het niet te veel doe, dan slijten de hoeven wel heel hard.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:46

Grrr
Nee hoor, heel fijn voor jou uiteraard.
Maar weet niet hoe ik die van mij beter krijg. *pruillip*

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:52

Ik rijd en wandel wel redelijk wat buiten met haar. In stap en op vlak asfalt gaat het op zich prima. Draven op het harde gaat wel maar echt graag doet ze het niet. Met beslag gaat het een stuk beter. Het echte probleem zijn de steentjes en die liggen overal wel en zijn niet te vermijden.
Voorlopig blijven we even op het zachte in ieder geval tot smid weer geweest is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:23

Needje schreef:
Grrr
Nee hoor, heel fijn voor jou uiteraard.
Maar weet niet hoe ik die van mij beter krijg. *pruillip*

Y;(

Weet ik ook niet.
Ik zou ook niet durven zeggen waarom het ene paard wel goed op harde grond kan lopen en het andere niet (muv paarden met blessures natuurlijk). Zot heeft ook nog eens behoorlijk dunne zolen.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:47

Citaat:
Oke maar ze verdwijnen wel helemaal?
Vind het zo vreemd namelijk.
Toen ik zack vanmorgen naar het land ging brengen waren ze wel alweer kleiner dan gisteren.
Ik twijfel dus ook om erop te stappen of nog een dagje rust.

gallen verdwijnen niet.
Bewegen is juist beter als stil laten staan. Gewoon niks van aantrekken: het is een schoonheidsfoutje.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:51

Lijkt mij niet echt een schoonheids foutje op het moment dat hij het plots aan 4 benen heeft..
Ik vind het nogal kort door de bocht om geen oorzaak te gaan zoeken en zeggen dat het simpelweg een schoonheids foutje is.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:54

dan zijn het geen gallen...., meestal zitten die ook aan de achterbenen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:58

Ik denk toch aan een overbelasting als die gallen ineens ontstaan of erger worden. Heb je de afgelopen tijd iets anders of meer gedaan dan anders?
OOk zou ik je paard zoveel mogelijk rustig laten bewegen en lekker buiten laten lopen dan is de doorbloeding in ieder geval optimaal.