Bij mijn paard werd er door beide artsen een chronische ontsteking geconstateerd.
Alleen de 1 zei dat ze geen artose had maar de andere wel. Pff ga dit topic maar eens goed doornemen.
Hoop dat er dan nog hoop is voor de mijne omdat toen dit geconstateerd werd ze eigenlijk maar net 3 was.
Horse_
Geplaatst: 31-12-09 15:55
Lees in de wiki dit: Herhaaldelijk licht letsel van het synoviaal membraam en de kraakbeenachtige delen van het gewricht (overbelasting). Dit kan ontstaan door zware trainingen, verkeerde of te zware bak of bijvoorbeeld een afwijkende stand van de hoeven of de benen.
Word met het synoviaal membraam ook wel het gewrichtskapsel bedoeld?
Mijn paardje (friesje) had toen ik haar kreeg met bijna 2 jaar een hoog hoefje (zat tegen bokhoef aan) dit is nu redelijk gecorrigeerd.
Ook gaat ze soepeler lopen naar mate het lopen vordert Dit bleek ook uit de buigproeven door de artsen van de ene kliniek.
Klinkt toch wel of de mijne spat heeft ook al heb ik die term door de artsen niet horen laten vallen.
Ben erg benieuwd naar de toekomst aangezien de ene kliniek haar bij voorbaat al afgeschreven heeft. Ze heeft nog geen dag kreupel gelopen zelfs met de mega grote chip OCD er in. Alleen tja heb ze nog niet echt aan het werk gehad.
Pas met de sneeuw en regen heeft ze 2 maal een dag binnen gestaan. Meteen toen ik in de avond op stal kwam was het weer dikker en warm pff baal er zo van zo'n gebruiksaanwijzing.
Word bij jullie paard de sprong ook dik(ker) bij boxrust of weinig beweging? Is de sprong ook wel eens niet dik? Bij die van mij is de sprong al vanaf aug. 2008 dik en zal waarschijnlijk altijd dik blijven.
nee hier is de sprong nooit van volume veranderd. Ook zij heeft een ocd operatie gehad en vanaf toen was deze iets dikker wat ook normaal schijnt te zijn na zo'n ingreep. Balen hoor.
Hier hoorde ik dat splash vandaag door de wei heeft lopen crossen en dat er niet te zien was dat ze kreupel was. Oftewel er werd niets waargenomen. Nu even afwachten dus. Ze wil wel wat doen in ieder geval.
Maggie_Eddy
Geplaatst: 01-01-10 21:33
Hoi hoi, allereerst de beste wensen allemaal! Dat we allemaal maar goed vooruit mogen komen met de herstellende paardjes!!
Nou, ik ben gister dan dus gaan rijden. Ben er zo op gestapt, na 4 maanden in principe geen drol te hebben hoeven uitvoeren, was ie echt super braaf! Wel een béétje vrolijk, maar verder heel erg braaf. Ik durfde 'm ook niet eerst te gaan longeren, vind dat toch wel te belastend voor zijn been. Nou eerst lekker gestapt met 'm, aan de bak laten wennen, en een beetje opgewarmd. Overigens was ie behoorlijk los in zijn lijf toch wel, had ik niet helemaal verwacht. Toen gaan draven. Eerst was ie toch wel korter, maar toen ie opgewarmd was liep ie goed! De eigenaar van de stal was toch ook wel nieuwsgierig, en kwam kijken, en die zag niet welk been het was! Mijn vriend heeft t 'm moeten verklappen! Toen weer een flink poosje gestapt, opnieuw aangedraaft, en toen draafde ie gelijk goed weg!! Natuurlijk was het dressuurmatig gezien bij lange na niet 'goed genoeg' op de achterhand gereden, maar dat verlangde ik ook niet van 'm, en heb ik ook niet geprobeerd. Vind het veel belangrijker dat ie eerst maar eens rad gaat lopen. Daarbij komt ook, dat ie sowieso al een beetje slap in de achterhand is, daar was ik op aan het trainen voordat ie kreupel werd. Heb wel hier en daar een beetje geprobeerd wat meer naar voren te rijden, om te kijken hoe ie reageerde, maar geen verschil, bleef gewoon net zulke grote passen maken met z'n spatbeen als met het andere. Dus ik was heel erg blij gister!!!
Vandaag heb ik 'm weer naar de wei gebracht, toen was ie wel wat stijf, van het stal staan de hele tijd. Had ik ook wel verwacht, maar dat geeft niet. Ook aan de hand een stukje gedraaft weer, toen dus wel wat korter, maar toen we weer in de wei aangekomen waren was dat al weer zo goed als over. Gaat de goede kant op!
Uriah
Geplaatst: 02-01-10 13:10
Wat geweldig Maggie_Eddy!!!! rustig aan he?!!! hij zal wel spierpijn hebben van het weer onder het zadel lopen in combinatie met op stal staan.
Ik heb gisteren ook even een nieuwjaars ritje gemaakt over de gestrooide hoofdweg , king staat op ijzers dus ik kan alleen op de wat drukkere wegen terecht . ik wilde gewoon persee het nieuwe jaar goed inluiden ! mn eerste ritje van 2010 op 1 januarie! en hij was errug jolig ,hij wilde de auto's aanvallen die hem passeerden !
Verder iedereen een Gelukkig Gezond en Spat (aktief) vrij jaar!!!!
Maggie_Eddy
Geplaatst: 02-01-10 20:03
Haha ja zeker rustig aan, hij staat nou weer lekker op 't land, daar mag ie voorlopig lekker rond banjeren. Bij ons op stal is nou toch geen doen, geen bak, niet genoeg wei om de hele dag buiten te vertoeven.. Dus laat 'm maar lekker daar En idd, hij zal wel wat spierpijn hebben gehad, en dan nog op 't hok moeten staan.. geen goede combi
Haha auto's aanvallen, tja t valt te proberen natuurlijk
vandaag een klein rondje gedaan om te kijken hoe en wat. Aangezien ze ook al artrose heeft kan het ook daar aan liggen met de kou en rust roest he. Dus eerst aan de hand het gladde stuk af en daarna erop. Op het harde liep ze niet lekker op het zachte (voor zover bevroren gras met sneeuw zacht is) liep ze in het begin voorzichtig en niet helemaal lekker maar na verloop van tijd ging ze beter lopen en wilde ze meer. Ook in een drafje ging het beter op het gras. Oneffen stukken vond ze moeilijk maar in stap ging dat goed. De tak waar ik in een rustig drafje overheen wilde draven nam ze een mega sprong en galopeerde verder. Maar weer even wezen stappen. Ik vermoed dat het of een de artrose is die opspeelt ( ze heeft immers 2 weken niet kunnen lopen door de gladheid) of ze met bekappen iets teveel van stand veranderd (ze heeft een rechter voor voetje welke heel snel stijl wordt, aangezien het dat been is), of een combinatie daarvan. Ik houd haar maar rustig in beweging dat deed haar wel goed tot dinsdag en dan horen we uiteraard meer. (als de wegen goed begaanbaar zijn tenminste, anders stellen we het uit.) Ze werd naarmate de rit vorderde ook vrolijker aangezien ze eerst om wilde draaien om terug te gaan (mevrouw laat gelukkig duidelijk merken wat ze wel en niet wil), ze kwam als een blij briesend paard terug.
Uriah
Geplaatst: 03-01-10 18:39
Tja het is niet ideaal op het moment om je paardje te laten revalideren , als je straks weer elke dag aan de gang kan zal het vast beter worden!
Ik heb vandaag een sneeuwritje gemaakt! King staat op ijzers ,maar hij staat ook gewoon met ijzers in het land en gallopeerd dan ook als een gek dus moest een stapritje kunnen! ik heb voor de zekerheid oude sportsokken om zijn ijzers gedaan en gaan met die banaan! niks geen ijs problemen gehad!
PBA_
Geplaatst: 03-01-10 22:32
ik heb splash voor de slee ingespannen vandaag. Peerd heeft nog nooit getrokken in haar leven en ze ging super. Ja, wel een beetje raar vond ze het wel maar na een aar minuten kon ze los en had ze het helemaal door. we zijn wel in de wei gebleven want je glijd zo van de slee af. We zijn al een paar maanden zo af en toe aan het oefenen voor later te laten inspannen maar het gewicht moest nog. Al mijn tuig gekeken of het zou passen en ja het was goed nu komt er echt tuig. enne ze liep goed in de wei, tis wel zacht maar goed.
Leuk he inspannen? doe ik nu ook met mn andere pony die ook kogel artrose heeft , trekken is wat minder belastend he!
Zamero
Geplaatst: 04-01-10 19:30
Maggie_Eddy Wat heerlijk zeg, ben blij voor jullie splash1999 Gaaf voor een slee, mijn haf is wel beleerd (maar dat zou ik toch niet aan durven , mijn had is een beetje een zeikerd daarin). Ik ben benieuwd naar je filmpje Uriah Wat een foto zeg, zoveel sneeuw is er bij ons niet gevallen. Is een mooie foto voor volgend jaar met de feestdagen. L0SKE Ik rij wel onderlinge springwedstrijden met mijn haflinger met spat en doe mee aan oefencrossen, en Lielle hierop dit topic die springt officieel met haar paard Raimaer (weet niet precies hoe je het schrijft) en rijd SGW's
Zamero Dank je! Alleen nu is ie toch wel stijf/kreupelig... Hoop maar dat t door de kou komt.. Ik vind 'm op het moment ook niet zo heel vrolijk, op de een of andere manier merk ik iets aan 'm, 'k weet niet.. Dat is nou nadat ie even op stal heeft gestaan, en ik 'm een keertje gereden heb.. Zou ie het rijden missen misschien? Moeilijk, soms wou ik dat ie kon praten..
Uriah
Geplaatst: 04-01-10 21:55
@ Maggie_Eddy , ik weet niet of je gevoel klopt ,maar ik heb dat ook heel vaak dat het opeens anders voelt en je idd echt het idee hebt dat hij zich minder goed of prettig voelt dat had ik vandaag ook en ik denk dat mn gevoel ook wel klopte ,maar dan denk ik weer aan de goede dagen en haal daar weer positieve kracht uit , want waar maak ik me druk om denk ik dan hij stond 4 weken geleden stok kreupel , 3 weken geleden het Tildren infuus gehad plus spat beslag!!!! voor mn gevoel eeuwen geleden , dan zeg ik tegen mezelf even een pas op de plaats ! al het goede komt langzaam en je kunt niet in 1 keer wonderen verwachten! King loopt op het moment SUPER in stap onder het zadel en ik moet daar blij mee zijn ! want 4 weken terug stond ik op het punt hem in te laten slapen het zijn de kleinde dingen die het hem doen en koester dat geniet van je ritje die je hebt gemaakt ! het weer werkt ook gewoon niet mee nu en daar word je ook zwaarmoedig van.
Misschien is het een idee voor de mensen hier die nogal met hun emoties heen en weer vliegen met betrekking op hun spat paard (eigenlijk zowiezo een goed idee) om een logboekje bij te houden van elke dag dat je met je paardje hebt gereden ,gelopen of wat dan ook(bv gedrags veranderingen of gedrag op stal en in de wei) , zodat je de veranderingen ,vooruitgang, of achteruitgang kan bijhouden en het later eens weer na te kunnen kijken, is meestal heel verhelderend!
ik houd het wekelijks bij op dit moment. Ook om het een beetje bij te houden voor als de DA straks iets vraagt dan kan ik het makkelijker terug halen.
Maggie_Eddy
Geplaatst: 04-01-10 22:28
@uriah: Ja idd het weer is sowieso al iets om te huilen, je kunt geen kant op zo. Vario staat wel de hele dag in de wei, dus lopen doet ie wel genoeg, maar ja toch.. Vind het ook leuk om met hem te wandelen enzo, maar als ik dat nou wil doen kan ik hem net zo goed schaatsen onder knopen. En je hebt gelijk, ik probeer ook iedere keer weer terug te denken aan de positieve dingen, dat ie toch al mooi bijna 2 maanden rad is geweest, en lol heeft gehad met ons ritje. Ik ben aangenomen op een zorgopleiding, dus dat betekend dat ik straks mooi wat extra centen ga verdienen, en dan gaan we 'm laten behandelen. Nu ie nog buiten loopt, heb ik m nog niet op spatbeslag, maar dat komt dan ook wanneer het weer het beter toe gaat laten. nu met de sneeuw vind ik dat maar eng. Als de sneeuw weg is, moet het wel kunnen denk ik.
Dat dagboekje-idee is inderdaad wel een goeie! Ik ben toch al zo iemand die liever dingen van zich afschrijft, gewoon omdat dat soms makkelijker is dan het te moeten zeggen Denk dat ik daar maar eens een mooi boekje voor ga halen. Een speciaal boekje voor m'n speciale vriendje
P.s. Ik put ook erg veel steun uit het idee dat er hier toch wel meerdere zijn die vertellen dat hun spatherstelde paard weer lekker mee draait, en toch ook in de niet minste takken van de paardensport, zoals SGW enzo. Als ik dan zie dat Vario in zijn goede dagen dat ie rad loopt, ook taktmatig goed loopt, dan put ik daar echt hoop uit dat ie straks misschien toch nog best leuk kan gaan lopen, en boven alles pijnvrij rond kan lopen! Al is het maar voor de recreatie!!
ik had voor sinterklaas een heel mooi dagboek gekregen , die gebruik ik nu voor King .
Vandaag is het dacht ik spannend voor Splash1999!
Netje
Geplaatst: 05-01-10 14:21
Dat gevoel van wisselende emoties ken ik zó goed. Met onze Kiek hebben we in september ook op het punt gestaan om ermee te stoppen. Ze liep zo slecht en was helemaal niet vrolijk meer en we hadden voor ons gevoel al heel veel eraan gedaan. Zodra bekend was dat ze spat had (afgelopen maart) hebben we steeds gezegd dat we haar niet van hot naar her zouden gaan slepen als ze weer pijn zou krijgen. Toen ze zelfs met zware pijnstillers in september nog niet rad liep hebben we besloten nog één keer de DA om een mening te vragen. Maar op de een of andere manier lijkt ze dit dan weer te merken en na ander beslag loopt ze sindsdien weer als een zonnetje. Dus het is inderdaad een kwaal met hele diepen dalen, maar ook wel weer pieken. Nu nemen we het gewoon per dag en weten we dat er wel weer een periode kan komen dat het slecht zal gaan. Op de een of andere manier blijven de slechte periodes altijd meer in je geheugen dan de goede....
nou jongens duimen maar ik ga nu naar de kliniek toe.
Maggie_Eddy
Geplaatst: 05-01-10 14:52
Ik ga strakjes denk ik even een boekje halen! Moet zo toch nog even pasfoto's laten maken. Ja volgens mij was het vandaag dat splash foto's ging laten maken weer toch? Laten we even duimen voor d'r, dat het in ieder geval mee valt....
Ok, je was me voor splash! Heeel erg veeeel succes!! Duim voor je!!
Ja die emoties heb ik ook veel, ook al gaat het nu goed en geniet ik er wel van, toch blijf ik het moeilijk vinden om echt 100% ervan te genieten, het heeft me zoveel verdriet gedaan dat hij dit kreeg, dat krijg ik niet meer uit me hoofd helaas.