Hoefkatrolontsteking

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kismetje

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:35

Hier een update over mijn paard, we zijn nu een aantal maanden verder, veel uitzoek werk en veel dingen geprobeerd, inmiddels staat hij nu weer bijna 8 weken zonder ijzers, ik heb een andere hoefsmid (natural balance) ingeschakeld op aanraden van een alternatief genezer, haar naam kan ik pben, maar ik zag meteen na het bekappen van zijn hoeven verbetering. Tot op de dag van vandaag is hij NIET meer kreupel geweest, ik kan alles met hem, hij is weer ontspannen en nageefelijk en vooral vrolijk..van de week heeft hij zelfs een keer los gesprongen het plezier straalde van hem af! ook een dag later bleek hij niet kreupel te zijn..waar ik een beetje bang voor was, omdat er toch wat kracht op de voorbenen komt te staan..maar gelukkig heeft hij geen last gehad..hij heeft ook 1 pot glucohorse op, maar daar ben ik meegestopt, omdat ik me niet voor kan stellen dat dit had geholpen, daar ik dus direct na het verwijderen van de ijzers en het bekappen een ander paard zag. hij heeft wel een nier en lever compositum gehad en een groene leem kuur..hij is echt opgeknapt. iets wat ik een aantal maanden nooit had verwacht..maar met HKO weet je denk ik nooit wanneer het weer begint op te spelen, dus ik geniet van alle dagen dat hij geen pijn heeft en plezier in het werken heeft..

etske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:22

Hoi ook hier weer een stille mee-lezer.
Ik heb mijn paardje nu 2,5 jaar en hij is nu net een maandje 3.
Vorig jaar heb ik aan zijn achterbenen 2 ocd'tjes laten verwijderen en hem rondom op de foto laten zetten.
Toen zagen ze dat beide voorbenen hko hadden en beide een 3.
Vanaf zijn 2e is hij voor op speciaal beslag gegaan en is de stand van zijn hoeven heel erg vooruit gegeaan.
Nu was hij afgelopen winter vaak erg ziek met verschillende symptomen en heb toen met de da afgesproken dat ik hem op 3 jaar ging inrijden om te zien wat er gebeurt.
Nu is er ongeveer ( met zadelmak maken erbij geteld ) 30 x 15 min op gereden en nu loopt hij dus kreupel.
De hoefsmid laten komen en is hij ook achter op ijzers gezet en nu hopen dat hij zijn achterbenen wat beter gaat gebruiken en zijn voorbenen dus minder ontlast.
We hebben erg rustig met hem gedaan en vooral rechtuit gereden en dan toch gaat het al zo snel fout, hopen dus dat die ijzers achter werken.
Heeft er iemand ervaring met een paardje dat het al op zo'n jonge leeftijd heeft en er ook al last van heeft gekregen, lees verder vooral verhalen van ongeveer de leeftijd 6????

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:06

De mijne was 8 toen hij er last van kreeg maar toen hij 6 was was het al ontdekt en inmiddels is hij 11 en gaat het best goed maar erg intensief werken kan hij niet meer.
Hij wordt 4x pw gereden met afwisseling dressuur,op de drafbaan of buiten.Het is een beetje uitvogelen hoe je paard het het beste doet.

Kom eens mee "kletsen" in dit topic.
[HK] Bokkers met paarden die hoefkatrol ontsteking hebben

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:18

Ik meld mij ook.
Mijn paard was 6 toen ik haar kocht.
Nu is ze 8. We hadden in 2 jaar de punten voor het M2 bij elkaar. Ze won zondags nog een wedstrijd in het M1, en `s maandag hebben we haar kreupel uit de wei gehaald. Uit onderzoek in de kliniek bleek straalbeen klasse 4. Dit bleek ze 2 jaar geleden op de foto ook al te hebben, maar toen is ze beoordeeld met een 2. Ze is vanaf maart kreupel. Nu staat ze sinds een maand ergens anders waar ze dag en nacht buiten staat en het is al flink verbeterd. De afgelopen was ze weer kreupel, maar vandaag ging het alweer beter. Volgende week komt als het goed is de smid daar, kijken wat die er van zeg.

etske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:25

Vindt het zo lastig, vooral omdat hij na zo weinig belasting al niet goed loopt.
Verder staat hij in de zomer altijd dag en nacht buiten en heeft dus genoeg beweging ( als ik de winter niet mee tel ).
Maarja wie weet gaat het gewoon best positief uitpakken, weet dat ik er niet de sport mee in hoef en ben allang blij als ik er gewoon lekker mee kan rijden.
Morgen maar kijken of hij beter loopt met zijn nieuwe achterijzers......

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:22

Ik heb ook een jong paard (6 jaar) die net de diagnose 4 op 1 straalbeen heeft gekregen.

Ze staat 24/7 in de wei, werd de afgelopen maanden weinig gereden door persoonlijke omstandigheden, als ik reed dan deed ik dit al op de AdB methode (instructrice staat ook op dezelfde stal dus vaak aanwijzingen). Omdat ze een pleasure-gefokte quarter is wil ze graag langzaam lopen en ik heb haar juist altijd erg voorwaarts gereden (tot grote ergernis van haar ~~}> ) maar al dit heeft haar toch HKO gegeven.
Dit voetje zet ze ook wat scheef neer dus het kan door een overbelasting daarin komen.
Nu staat ze op speciaal beslag en moeten we maar even kijken hoe het gaat. -O-

misqueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:29

Vera schreef:
misqueen schreef:
hoi
over hoe dat zich ontstaat en of ze dit allemaal op twee maand tijd kan ontwikkelt hebben...
alvast bedankt

Toevallig heb ik vandaag die vraag nog gesteld op de kliniek in Emmeloord en een paard kan in een periode van 6 weken HKO vertonen.
Dus theoretisch moet het mogelijk zijn.

maar ze heeft niet enkel hko maar ook artoze in beide voorbenen en cystevromring in de gewrichten
en ze zou gekeurd geweest zijn in sptember maar ben zelkf zo dom geweest om haar niet te laten keuren(daar ze "goedkoop was)
en nu is uitgekomen dat ze vanalles mankeerd en zijn we bezig om de koop te laten vernietigen omdat meerdere mensen ook zeggen dat ze dit alles niet op die twee maand gekregen heeft he

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:32

Nee, zoveel aandoeningen kunnen niet in twee maanden ontstaan.
Maar je schrijft " zou gekeurd zijn in september" Is dat niet zeker? En wat voor keuring? Klinisch?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:33

Je moet niet vergeten dat HKO een ontsteking is van de band/pees die over het slechte straalbeen loopt en zo in ene flink geïrriteerd kan geraken terwijl het straalbeen al jaren een klasse 2,3 of 4 gehad kon hebben!

Is het jullie wel eens opgevallen dat het voorvoetje waar evt een klasse 1,2,3....op gegeven werd vaak het voetje is wat het paard altijd naar voren heeft staan als deze graast?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:24

rapido schreef:
Is het jullie wel eens opgevallen dat het voorvoetje waar evt een klasse 1,2,3....op gegeven werd vaak het voetje is wat het paard altijd naar voren heeft staan als deze graast?

Dat gaat bij mijn paard niet op.De mijne zet zijn rechter voet altijd naar voren en hij heeft het meeste last van zijn linkervoet wat ook wat stijler is. ;)

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:26

bij andres wel maar die had ook echt veel pijn. Of hij het zijn voetje op rust staan.

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:52

Bij mijn paard staat zijn pijnlijke voetje altijd naar achter. Maar ze gaat er nog steeds helemaal met haar volle gewicht op staan. Dat heeft ze eigenlijk nog altijd gedaan sinds de HKO is geconstateerd. Alleen als ze een aantal dagen meer pijn heeft dan loopt ze wat gevoeliger, maar ze is niet erg kreupel.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:17

Ik wist niet dat er een centraal topic was , ik klets wel mee in de hk, link heeft Taverno al gegeven! ;)

Zal het allemaal eens doorlezen.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:40

Dit topic ligt soms ook maanden stil, nu is er weer een beetje leven in ;)
Wel interessant om ook de ervaringen te lezen van mensen met HKO die niet in de huiskamer zitten.

Bij Boa was haar slechte voetje ook steiler. Het is nu echt héél geleidelijk in een normale stand komen te staan dmv bekappen. Ze staat er niet mee naar voren.
Ik heb haar zonder ijzers en 24/7 buiten.
Ik heb het trouwens 1 keer gezien bij een paard met HKO, continu één voetje naar voren. Dit paard lag ook veel. En hij was héél kreupel. Hij is inmiddels ingeslapen.

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 10:19

Nou ja.. hier weer een berichtje over kismet.. gisteravond gereden in de binnenbak, hij ws in een erg jolige bui.. we springen aan voor een rondje galop, hij geeft een best wel hoge bok waarna hij zich verstapte, en was direct kreupel aan beide voorbenen..ik hoop maar dat het van korte aard is, we waren zo goed opweg samen..direct uitgestapt, afgespoten met koudwater, en lekker in de wei gezet.. vandaag maar hopen dat het weer goed is, je kon direct aan hem zien dat hij pijn had..misschien is het maar verstuikt..maar je denkt toch direct weer aan die rot hko..straks maar weer naar stal en kijken hoe het met hem gaat..

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:52

Ik ben hier ook een lange tijd niet geweest :)
Mijne is 6 jaar en heeft gradatie 4 op beide voorbenen, staat 24/7 buiten op de weide, krijgt als supplement gelatine poeder bij, staat op zijn blote voeten.
Hij heeft een tijdje erg kreupel gelopen, dan weer niet, toen nog kreupeler maar toen meer met het gedacht dat hij bevangen stond, nu loopt hij weer helemaal rad en zijn we het werk aan het opbouwen aan de longe en sinds een week er weer terug op, hij blijft op deze moment gewoon helemaal rad lopen.

Edit : Andor staat afwisselend met zijn voeten naar voor, niet opvallend vaak met dezelfde voet.
Maar hij heeft dan ook een 4 op beide voorbenen, hij belast ze alletwee evenveel. Kan me niet inbeelden dat hij er op deze moment last van heeft.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:03

Ik ben benieuwd hoe het met het paard van Kismetje is. Je schrikt je toch weer rot als zoiets gebeurt.
Wel goed dat je hem buiten hebt gezet, kan hij toch in z'n eigen tempo wat rondlopen.

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:27

Mijn paard heb ik gister ook weer gereden.
Nu ze 24/7 buiten staat gaat het een heel stuk beter. Ze was van maart tot juli constant kreupel. Nu is ze de hele tijd rad geweest en heb ik haar recreatief wat gereden. Voor 3 weken terug was ze een week tot 1,5 week niet helemaal goed, maar lang niet zo kreupel als in maart.
Heb haar wat extra rust gegeven en gister weer opgestapt. Kon zo wegrijden. Ze had er super veel zin in, en heb zelf een aantal rondjes gedaan in galop. Dat had ik vanaf maar niet meer gedaan.
Het voelde zo fijn. Ze wilde heel graag en had er zin in.
Ik ben blij dat ik gekozen heb haar op de wei te zetten, zo geniet ze zelf en kunnen we samen nog eens af een toe een ritje maken.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:58

Vandaag eens stiekem gekeken of Bambi alweer iets beter zou lopen op een volte.
Ze was de afgelopen dagen best wel een stukje vrolijker en loopt netjes als ze rechtuit loopt.

Maar helaas zag het er op de volte nog een stuk slechter uit dan voordat ik naar de kliniek ging ;(
Was best wel even slikken, dit had ik niet verwacht.....

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:05

Jammer dat het nog niet zo goed gaat Vera! :(:)

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:47

@reiziger, het gaat op dit moment slecht met hem..ik had van de week een topic geopend "paard verstapt nu al 1 week kreupel"..vanochtend niet zo'n best nieuws gehad, ik heb een andere DA laten komen, omdat ik maar bleef smeren met die cooling gel en stappen etc.. maar ik zag geen verschil..dus mijn gevoel maar gevolgd en het blijkt toch weer zijn rechterbeen voorbeen te zijn wat opspeeld, HKO 3 was in mei vast gesteld. De DA vertelde me dat hij denkt/hoopt dat hij gewoon de ligamentjes heeft verdraait dit hersteld naar alle waarschijnlijkheid vrij snel, hij voelde ook warmer en er zat een ontsteking in.. dus nu ontstekingsremmers voor 10 dagen gehad, ik moet na 7 dagen zeker verschil merken en hij moet gewoon lekker in de wei staan en verder niks..boxrust was geen optie voor kismet, dat wordt stress voor hem..Ik wil graag geloven dat hetdat is, omdat het echt plots is ontstaan vorige week, en bij de vorige kreupelheid was dat geleidelijk aan..maar ben wel een beetje down hierdoor..vooral omdat we echt super goed bezig waren samen..ik houd jullie op de hoogte! bedankt voor de reacties..

ilona1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:08

Hier ook iemand die zich waarschijnlijk kan gaan aansluiten bij dit topic. Paardje is een paar weken geleden kreupel geworden. Ik heb haar nu 1,5 maand. Osteopaat laten komen en ze had een aantal blokkades in de rug. Een week rust gegeven en daarna voorzichtig opgepakt en ja hoor kreupel op het onverharde en onverharde. Dierenarts laten komen ,omdat ik een knobbel had ontdekt bij de kogel ,echo laten maken en een cyste die nergens tegen aanduwt dus geen kreupelheid kan veroorzaken. Paardje eergister gelongeerd en ja hoor weer kreupel op het onverharde ,harde en op de rechte lijn kreupel. Nu komt de dierenarts komende woensdag. De symptomen zijn eigenlijk alleen kreupelheid ,geen warme hoeven etc.

Kan mij iemand de specifieke symptomen vertellen ?

Mocht het trouwens HKO zijn ,dan gaat ze terug waar ik haar heb gekocht. Want dit valt toch echt onder een verborgen gebrek. Maar eerst ff woensdag afwachten. Duimen jullie met mij mee ?!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:39

Jeetje, dat is balen Ilona... Is ze niet gekeurd?

De symptomen die je omschrijft zijn redelijk HKO gericht. Ook het vastzitten in de rug, dat is namelijk een gevolg van het proberen om te ontlasten.... sterkte, we duimen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:44

Mijne liep gewoon van de ene op de andere dag stokkreupel in draf omdat hij een stukje straalbeen had afgebroken. Had ik voor die diagnose geen foto's laten maken, had ik nooit geweten dat hij HKO had. Dus mijne heeft helemaal geen symptomen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:47

Jeetje Vera wat rot van Bambi! :(:) Je mooie meisje... Ik duim!

Ik wil jullie weer even een hart onder de riem steken! HKO is zo vervelend! Maar het betekent zeker niet altijd het einde! Bij mijn merrie is in dec 2004 HKO vastgesteld, een 3 links, 2 rechts, klinisch slechter dan röntgenologisch. Inmiddels is ze 13 en loopt de sterren van de hemel. We zijn destijds begonnen met eggbars, na een klein half jaar overgestapt op breakover en sindsdien loopt ze super. Ze krijgt verder sinds dec 2004 superflex 5 star erbij. Als ik daarmee stop, merk ik dat ze wat strammer loopt, niet kreupel.
Het gaat dus erg goed met haar! Ik hou haar goed in de gaten en behandel blokkades die ik tegenkom, maar ik moet zeggen dat dat echt niet vaak is en zeker niet erg. Af en toe een werveltje, maar dat heeft elk paard wel.
Kortom: houdt moed! En elk paard is een individu, dus wat voor de een werkt, hoeft voor de ander niet te werken, t is een zoektocht, maar de moeite waard! ;)
Laatst bijgewerkt door Jessica op 12-09-11 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt