[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 15:22

Moest nog denken..sproei je je weiland miss met bv sloot- of grondwater? Ivm verhoging vh ijzergehalte?

Lo1234

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 15:55

Nou even een update.

Ze hebben foto’s gemaakt en het hoefbeen is NIET gekanteld.
Ze kreeg pijnstillers maar dus iets te weinig en nu krijgt ze iets meer

De bevangenheid is zeer waarschijnlijk veroorzaakt door een teveel aan gifstoffen in haar bloed
Waardoor ze bevangen is geraakt
Schijnt vaker voor te komenbij paarden die geopereerd zijn
Maar normaal eerder bij koliek operaties

Maar goed
We hebben dus weer hoop en nu afwachten
Ze staat buiten in een natte paddock dus d’r hoeven zijn lekker koel

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 16:20

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:03

Hwn: geef je ook supplementen bij? Zeewier oid? Water of bemesting zou ook nog best kunnen... Slootwater kan ook vervuild zijn.

Lo: Dat is vast een opluchting! Duimen voor een snel herstel!

Hier vond de dierenarts het niet perse nodig om fotos te maken. Hij liep er ‘te goed voor’ en ze was bang dat het vals negatieve resultaten zouden geven omdat de foto iets achter loopt op de werkelijkheid? Stappen op het harde, korte wending en draven is nog wel drama en ze heeft kunnen uitsluiten dat het door een te dunne zool komt (aangezien hij zaterdag bekapt is). Dus toch hoefbevangen. Nu weer verder met de buut en de Ascal. Meneer zelf heeft gelukkig de rust in de paddock gevonden en rent niet meer heen en weer.

Afbeelding

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:12

hwn schreef:
Wat doet magnesium eigenlijk concreet bij HB??

Er wordt gedacht dat bij sommige rassen magnesiumtekort en insulineresistentie gelinkt zijn aan elkaar. In mensen is in een aantal kleine studies aangetoond dat magnesium een positief effect heeft op insuline gevoeligheid. Ook wordt een tekort aan intra cellulaire magnesium mogelijk gelinkt aan insuline resistentie.

Er is dus nog geen keiharde aanname maar wel mogelijke kansen!

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:38

Ik heb ergens gelezen dat ook in kort gras meer fructaan kan zitten omdat t gestresst is?

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:40

@lo gelukkig! Duimen dat de extra pijnstillers helpen.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:32

Hi allemaal,
Ik kom heel even snel binnen vallen, gezien ik op zoek functies hier steeds weer uit kom haha!

Onze pony is hoef bevangen en we moeten onderandere de hoeven koelen. Het liefst met ice packs, maar we hebben nog geen ice packs die la g genoeg is in huis. Tot die tijd koelen met water. Maar hoe lang koel je nu per hoef? Wat is normaal?

Graag hoor ik jullie advies!

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:16

Ijspacks heb ik bij Etos gekocht, mooie lange superfijn.
Ik zou proberen n kwartier in n emmer te zetten, of langer als ze blijven staan.
Mijn paard heeft de 1e dgn op nat zand in zijn stal gestaan.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:21

dre1968 schreef:
Ik heb ergens gelezen dat ook in kort gras meer fructaan kan zitten omdat t gestresst is?

Op paardnatuurlijk.nl staat ht goed uitgelegd. Gras dat te weinig water krijgt/ te weinig bemesting, als het te koud is etc slaat fructaan op, is gestrest, zodat ht weer kan groeien als de voorwaarden goed zijn. Kort gras is hoger in fructaan als ht gestrest is
Laatst bijgewerkt door lique68 op 28-05-20 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:26

Als voor koelen de mogelijkheid hebt kan je je paard zlf laten kiezen of ze dat fijn vindt. Bijvoorbeeld door deels nat zand in ht paddock

Wat mij is verteld destijds is dat by koelen de haarvaten etc inkrimpen om als je stopt met koelen weer uit te zetten ..wat extra pijnlijk is.
Vergelijkbaar met je koude vingers onder de kraan warmen.
Ook met dit verschillende meningen

Lo wat super fijn dat er geen kanteling is! Hoop dat met meer pijnstilling ht een stuk beter gaat. Zo moelijk om je dier zo te zien.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:40

Fijn nieuws Lo!

Ik zie jullie hier en daar de digitale pols noemen....hoe voel/vind je die? Waar?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:46

assebassie schreef:
!hwn, misschien heb je hier iets aan?
http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/magnesium.htm

Bedankt, ik lees het even na.

Juangi schreef:
Hwn: geef je ook supplementen bij? Zeewier oid? Water of bemesting zou ook nog best kunnen... Slootwater kan ook vervuild zijn.
[ [url=m/e1cI69.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nee, ze kreeg wel af en toe wat luzernehooi, maar veel minder dan vroeger, dat is ook ijzerrijk. Weides zijn al enkele jaren niet meer bemest (sinds ze 2 jaar geleden HB raakte door in te breken in bemeste maaiweides), en het water komt hier uit de regenput. Maar ik heb hier nog weidegras laten analyseren, en dat was heel ijzerrijk, zou door de leemklei bodem (of hoe dit hier ook heet) komen, dus moet ik ergens suikerarm hooi op de kop zien te tikken uit zandgebieden. Pff, paarden houden is toch niet simpel hé.

@Lo, wat een fijn nieuws!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:47

hwn schreef:
assebassie schreef:
!hwn, misschien heb je hier iets aan?
http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/magnesium.htm

Bedankt, ik lees het even na.

Juangi schreef:
[ [url=m/e1cI69.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nee, enkel GlucoBalance, maar dat zal niet zo ijzerrijk zijn vermoed ik. Ze kreeg wel af en toe wat luzernehooi, maar veel minder dan vroeger, dat is ook ijzerrijk. Weides zijn al enkele jaren niet meer bemest (sinds ze 2 jaar geleden HB raakte door in te breken in bemeste maaiweides), en het water komt hier uit de regenput. Maar ik heb hier ooit weidegras laten analyseren, en dat was heel ijzerrijk, zou door de leemklei bodem (of hoe dit hier ook heet) komen, dus moet ik ergens suikerarm hooi op de kop zien te tikken uit zandgebieden. Pff, paarden houden is toch niet simpel hé.

@Lo, wat een fijn nieuws!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:52

Lo1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 21:05

Liiszle schreef:
Hi allemaal,
Ik kom heel even snel binnen vallen, gezien ik op zoek functies hier steeds weer uit kom haha!

Onze pony is hoef bevangen en we moeten onderandere de hoeven koelen. Het liefst met ice packs, maar we hebben nog geen ice packs die la g genoeg is in huis. Tot die tijd koelen met water. Maar hoe lang koel je nu per hoef? Wat is normaal?

Graag hoor ik jullie advies!

Hoi
Ik heb mijn paard in een zeiknatte paddock gezet gewoon de hele dag in het natte
Ze heeft hele harde hoeven en die worden zo wat zachter dat creeerd extra demping
Plus dat het water koelt en dat is om de ontsteking te remmen plus dat het goed is voor de bloedsomloop.

Houd rekening mee dat als je van de gel cooling pads gebruikt
Als ze uitgewerkt zijn en niet meer koelen worden ze warm
Door de lichaamswarmte.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 21:42

Hwn
Heb je het water uit de put al eens laten testen?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:26

@Sonja, nee, is gewoon het water dat uit de lucht valt, en ik vermoed niet dat er ijzer in de lucht hangt? Toen ze vorige keer ijzer teveel had, stond ze denk ik op leidingwater (regenpomp was toen stuk als ik me niet vergis). Zoals ik al zei: weidegras werd indertijd onderzocht op ijzer, en toen te hoog, dus nu vast ook, er is niets veranderd, en doordat ze zo veel/snel eet (laatste weken te onvoorzichtig geweest omdat ze zo hevig stond) krijgt ze natuurlijk een hogere dosis binnen, bij de andere paarden loopt het niet zo'n vaart. Maar ik denk dat het nu niet zo verhoogd is als vorige keer, zal eens de resultaten opzoeken. Als mijn hooi safe is, en weidegang is beperkt of nul, komt dit wel goed.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 08:14

Niet uit de lucht
Maar als het in een put zit komt het wel in contact met de bodem
Geen idee hoe vlot ijzer afgezet word vanuit de boden het water in

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 10:47

Lijkt me sterk dat ijzer door de wanden van een betonnen put zou kunnen dringen. Dan zou omgekeerd al het water uit mijn regenput toch ook de bodem in gaan? Nu, we kunnen er blijven over doorbomen, ik ga nu ook niet alles gaan analyseren als ik de oorzaak al weet, en dat ijzergehalte is nu ook niet rampzalig, die bevangenheid is erger (al merk ik er alweer niks meer van, gelukkig maar).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:03

Dat is idd aardig safe lijkt me
Maar bij een put was het mij niet duidelijk dat het om een betonnen put gaat he :)
Kennisen van me hebben ook een regenopvang/opslag
Maar die is niet manmade beton

Met een betonnen bak lijkt me het drinkwater idd Niet direct een risico

Lo1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:43

Iemand ervaring met het “ gipsen”??
Ik heb filmpjes gezien van paarden die weer goed lopen.
Dan zou ik een stuk minder pijnstilling kunnen gebruiken.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:43

Dankjewel blackberry!

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:53

Lo1234 schreef:
Iemand ervaring met het “ gipsen”??
Ik heb filmpjes gezien van paarden die weer goed lopen.
Dan zou ik een stuk minder pijnstilling kunnen gebruiken.

het paard van dre1968 is vd week op gips gezet, vorige blz vh topic kan je het teruglezen.
bij mijn pony hielp het heel goed, liep ook zo weg ermee, kreeg helaas daarna, toen hij er weer af was, wel een terugval.
hoeveel krijgt je paard aan pijnstilling? in de bloedbaan de pijnstiller doet de DA meestal de eerste paar dagen, helpt heel goed normaal gesproken, is dat ook gedaan? wat een ellende voor jou en je paard!

Lo1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:47

Bedankt
Ik zal even uitleggen hoe het allemaal gebeurt is door alle stres van gisteren zie ik nu pas hoeveel reacties ik heb gekregen.
Mijn paardje stond op de kliniek voor een operatie aan haar hoofd
D’r sinussen moesten worden gespoeld.
Ze kwam thuis en was na een dag bevangen.
Geen gras of niks gehad want ze had boxrust en ik wilde het ook rustig aan doen.
Dierenarts heeft mij uitgelegd dat het gekomen is door een afvoer van gifstoffen.
De gifstoffen worden niet goed verwerkt door het lichaam en die zoeken dus een andere weg
In dit geval de hoeven.
Het komt vaker voor naar een ingreep dat het gebeurt.

Beetje ander verhaal als het standaard dus.
Gisteren ging het heel slecht en toen dacht ik einde oefening
Maar het hoefbeen is (nog niet) gekanteld dus we gaan er alles aan doen.

Vandaar mijn vraag over dat gips en ervaringen
Ik wil haar zo pijnloos mogelijk hebben natuurlijk.

Ze krijgt nu 4 zakjes bute per dag
Twe smorgens en twee s’avonds
Maar dat kan natuurlijk niet zo blijven.

Vandaar dat ik naar andere wegen zocht

Alvast bedankt voor jullie steun en hulp.