[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanniej_

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:14

Ohja asprine is iets van 2,39 voor 20stuks terwijl paracetamol 1,00 is voor 50st.
En dat betaal ik nu ook zelf.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:19

Ik wil je eventueel wel een aantal zakjes opsturen om te zien of het verlichting geeft.Respecteer heel erg je inzet voor deze shet.

Zou je je dierenarts niet kunnen vragen of hij heen bute verkoopt ipv de metacam

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:21

Buut van de d.s. die hem dr metacam wou geven?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:25

Ja, er is toch een dierenarts geweest? Die wilde Metacam geven, ik zou gewoon overleggen of hij buut wil geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:40

Dyonne schreef:
Ja, er is toch een dierenarts geweest? Die wilde Metacam geven, ik zou gewoon overleggen of hij buut wil geven.

Vind ik een goed idee. Als je de situatie uitlegt, dan wil hij je misschien wel helpen. En volgens mij kan elke dierenarts aan buut komen.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:13

Mijn moeder gaat eerst kijken of ze het via haar werk kan bestellen.
Is alleen buut zonder asprine dan goed?
Timokyana ik stuur je zo een pb.
Als het via mijn moeder niet lukt ga ik inderdaad contact opnemen met de da.
Die zijn niet makkelijk hier in deze regio helaas.

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:35

Dag allemaal,

Ik heb een vraag waar jullie hopelijk wat zinnige gedachten over hebben, want ik zit er zelf nogal mee.

Mijn paard is twee en halve week geleden hoefbevangen geworden door te lang over het asfalt te lopen. We waren op trektocht en er waren geen fatsoendelijke bermen beschikbaar. Heel stom, ik wist niet dat dit kon gebeuren en ik schaam me er erg voor. Ze had de nacht ervoor (per ongeluk) op een te vette weide gestaan, wat een trigger zou kunnen zijn geweest. Wie weet is ze het ook wel eens eerder geweest, bij haar fokker was ze modder vet.
In ieder geval: ondertussen loopt ze pijnvrij op het harde, ook in draf, zonder pijnstiller en zijn we heel rustig weer aan het opbouwen. Hetgeen waar ik me alleen zorgen over maak is dat mijn paard op mijn huidige stal in de winter grotendeels op een betonplaat komt te staan. Er is een schuilstalletje met rubberen matten erin, maar daar maakt ze amper gebruik van en een stuk zand, maar dat is het grootste gedeelte van de winter pure modder. Andere opties zijn er op deze stal niet.
Nu ben ik dus erg bang dat wanneer ze 24/7 (ze staat altijd buiten) op die beton plaat staat, ze weer mechanisch hoefbevangen kan worden. Ze heeft afgelopen winter (een deel van) de winter hier ook gestaan, toen zonder problemen.
Wat denken jullie, is mijn angst terecht? Zou mijn paard van 24/7 op een beton plaat staan weer hoefbevangen kunnen worden?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:55

Timokyana gaat het op sturen echt top!
Verder kreeg ik een PB dat veel shetjes niet tegen buut kunnen?
Heeft iemand ervaring met buut geven en het geven aan een shet?
Wil het namelijk niet erger maken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 01:01

Mijn shet heeft een jaar (ene keer minder dan de andere keer) aan de buut gestaan en heeft voor zover ik kan beoordelen nergens last van gehad. Zal wel per pony verschillen. Fijn dat je wat zakjes krijgt, ik zou wel even met je dierenarts overleggen voor de dosis en eventueel voor een maagbeschermer.

Ik snap dat je niet meteen de dierenpolitie wilt bellen, maar als je het enkel met aspirine had moeten gaan oplossen vraag ik me af hoe fair het voor de pony is. Niets doen aan een hb pony is in mijn ogen zware dierenmishandeling en ik heb voor zulke eigenaren geen goed woord over. Gelukkig dat jij je inzet voor de shet. Ik hoop dat ie snel opknapt van de buut.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 05:29

@tymokyana
Hartstikke lief wat je voor deze pony wil doen met Sanniej.
Maar ik vind het erg onverstandig.

Ik wil in dit topic best informatie delen, lief en leed delen, steunen en helpen meedenken.
Maar het doorsturen van medicijnen vind ik daar niet bijhoren. Dat is werk van de dierenarts. Die eerst een goede diagnose stelt en vervolgens de voor- en nadelen van medicijnen afweegt. Zeker bij een ziek dier is een goede diagnose en dosering van groot belang.
Ik vind niet dat wij dat in dit topic kunnen doen. Ik weet niet hoe de rest hierover denkt. Maar ik trek hier een grens.

Ondanks dat hulp voor dit dier hard nodig is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 08:26

Ik ben het wel met je eens, vandaar mijn kanttekening over de dierenarts te contracteren. Ik vind het ook dubbel. Enerzijds wil je het dier helpen, maar anderzijds ook lekker makkelijk voor de eigenaar dat andere mensen tijd en geld in zijn zieke dier stoppen, iets wat hij zou moeten doen.

Sanniej kun je de dierenarts niet bellen en het verhaal vertelle. Dat de eigenaar de
Metaal te dur vind en of hij niet iets anders heeft?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 08:32

Sanniej_ schreef:
Timokyana gaat het op sturen echt top!
Verder kreeg ik een PB dat veel shetjes niet tegen buut kunnen?
Heeft iemand ervaring met buut geven en het geven aan een shet?
Wil het namelijk niet erger maken.

Mijn shet heeft buut gehad, maar vond dat het weinig deed.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 08:33

Uiteraard neem ik aan dat Ts haar dierenarts contacteerd.
Er ligt zeker een grens maar een pony uitzichtloos laten lijden is het andere uiterste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 08:35

Ja, zoals ik ook al schrijf vind ik zeker dat ze het met de da moet bespreken. Dus de situatie even goed uitleggen. En dan idd even de dosering bespreken.

De da is overigens al geweest en heeft een diagnose gesteld, waarbij hij aangeeft dat de pony metacam moet hebben.

Maar ik vind ook dat als de eigenaar NIETS voor de pony wil doen, dat nood wetten breekt. En dat Sanniej "iets" moet doen om de pony wat te verlichten van zijn pijn. Uit haar posts maak ik op dat ze niet zomaar wat doet en goed verstand heeft.

Ben het met je eens janouk dat het doorsturen van medicijnen natuurlijk niet de juiste weg is, maar als ik de posts van Sanniej goed begrijp is, er weinig anders mogelijk.

@Sanniej, een vriendin van mij heeft haar shet ook buut gegeven en mijn eigen hoefsmid heeft ook een shet die hb is. Hij geeft hem ook buut. Zoals capopjekop schrijft is het per paard/pony verschillend hoe ze reageren.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 08:45

Ik denk dat sanniej momenteel kiest uit twee kwaden, of de pony pijn laten lijden of zelf wat gaan proberen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 08:50

Maar 'zomaar' aspirine geven kan ook verkeerd uitpakken. Het beste is om de DA erop aan te spreken en uit te leggen dat Metacam een te duur middel is. Buut ( Pro Dynam of Equipalazone) is gewoon te krijgen en een even goed werkend middel als Metacam. Het is alleen veel goedkoper. De DA verdient meer aan de verkoop van Metacam.

Als alternatief kun je denken aan duivelsklauw poeder - heeft wat langer nodig om op gang te komen qua werking maar is een veilig alternatief. Duivelsklauw is gewoon bij de paardendrogist te krijgen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 08:59

Ik heb toen de duitse versie gehad van de equipalazone en die heet hypopalazone en die werkte het beste bij mijn pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:29

Jannepauli schreef:
Maar 'zomaar' aspirine geven kan ook verkeerd uitpakken. Het beste is om de DA erop aan te spreken en uit te leggen dat Metacam een te duur middel is. Buut ( Pro Dynam of Equipalazone) is gewoon te krijgen en een even goed werkend middel als Metacam. Het is alleen veel goedkoper. De DA verdient meer aan de verkoop van Metacam.

Als alternatief kun je denken aan duivelsklauw poeder - heeft wat langer nodig om op gang te komen qua werking maar is een veilig alternatief. Duivelsklauw is gewoon bij de paardendrogist te krijgen.

Ja aspirine zou ik ook niet zomaar aan een paard of welk dier dan ook geven. Mijn ervaring met Duivelsklauw is ronduit slecht (als in: doet helemaal niets :( ). Heb het echt geruime tijd gegeven. Mijn toenmalige da uit Emmeloord was er ook niet weg van.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:45

Zoals je al weet ga ik het consult van de dierenarts niet betalen.
Verhaal is gewoon zo lastig uit te leggen.
Deze boer heeft de pony's tijdens zijn scheiding letterlijk in zijn nek geworpen gekregen.
Hij zorgt ervoor maar in 'zijn ogen goed'. Hij begint in te zien dat zijn ene shet veel actiever is ineens nu ik er sta.
Andere shet was ook net bevangen geweest, gelukkig niet zo erg als deze shet.
Zij staat wel op het land en krijgt beweging.
En dat de andere shet dus niet helemaal goed is, maar probeer het maar duidelijk te maken aan iemand die ze vergelijky met koeien.
Paracetamol ben ik niet zomaar gaan geven ik stond daar net op stal en moest wat om hem te helpen.
Hij knapte toen wel op
Nu was hij weer bevangen en ging die weer aan de paracetamol en nog wat druppels en poeders etc. maar knapte niet op vandaar dat ik hier terecht kwam voor meer advies.
Heb ondertussen contact gehad met hoefsmid, en paardenkennissen.

De shet leek vanmiddag beter te gaan. Is nu zijn 2e dag op asprine.
Ga er zo heen weer medicijnen geven en een dikke knuffel.
Vanmiddag waren me oppas kids hem aan het knuffelen.
Hij heeft zo een lief en goed karakter daarom strijd ik voor hem! Zodat er nog veel met hem geknuffeld kan worden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:35

Je kunt toch ook gewoon bellen? Advies daar sturen ze niet meteen een rekening voor en hij heeft de pony immers al gezien.

Heeft de dierenarts hem ook niet vertelt waarom die medicijnen zo belangrijk zijn?

Ik snap heel goed dat je niet wilt bellen, maar als hij medische zorg blijft ontzeggen dan zou ik toch iemand laten bellen naar de dierenbescherming/144. Hij kan toch ook niet verwachten dat jij je de hele tijd blijft inzetten voor zijn dieren? Of hij ze nou in de schoot gekregen heeft of niet, hij is nu de eigenaar en dus verantwoordelijk. Wil hij dat niet dan moet hij de consequenties dragen. Hopelijk krijg je hem toch zover dat hij voor de gezondheid van de pony gaat. Iig super dat jij je inzet voor het diertje.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:01

Hij is er niet bij geweest toen de da er was. De da kwam toch al om te enten.
En ik blijf me inzetten en als het op deze manier niet gaat. Ga ik wel de da laten komen op eigen kosten.
Maar heb geen geldboompje helaas dus probeer hem op andere manieren te helpen.
Als het niet lukt, zet ik me ervoor in om beestje in ieder geval in te laten slapen.
Hij gaat nu op de asprines wel vooruit dus dat is positief!
Ik kijk dit even aan en ga anders volgende week proberen contact te krijgen met de dierenarts.
Ik wil absoluut geen dierenpolitie in laten schakelen want 1+1=2 en ik wil hier blijven met mijn pony's.
Heb eindelijk een fijne eigen plek en geen gezeur al genoeg stallen gezien dus dat ga ik gewoon niet riskeren.
En ik hoop ook dat dat begrepen kan worden.
Tevens begrijp ik jullie reactie maar al te goed, het is gewoon een lastig pakket..
Ik ga zeker overleggen met de da als ik bijv. Buut wil geven. Daarmee ga ik niet zelf aan
rommelen.
En ik was er helaas ni
iet bij toen de da er was, maar mijn moeder.
Die is nog al een leek met paarden.. Als ik er zelf was had ik het ook meteeb willen

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:12

Bespreken over de medicatie en andere opties willen bespreken.
Helaas een gemiste kans voor mij en de shet.
Helaas werk ik nu elke week zo een 46uur..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 19:46

Gewoon telefonisch overleggen lijkt me prima. Dat doe ik ook weleens met de dierenarts als ze de situatie kennen. En hier zitten daar ook geen kosten aan verbonden. Qua echte kosten maken moet je inderdaad wel uitkijken, dat lijkt me niet de bedoeling.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:21

Ff een vraagje aan jullie.

Eind mei is mijn paard aan 4 hoeven bevangen geraakt. 3 weken terug ging het weer een heel stuk beter, helaas heeft hij toen voordroog gehad i.p.v geweekt hooi waardoor hij weer een terug val kreeg.
Nu loopt hij zins een week weer goed.
De afgelopen 2 dagen heb ik hem kort gelongeerd, hij was wat stijf maar liep niet kort of onregelmatig.

Vandaag weer kort gelongeerd. In stap leek hij niet helemaal lekker te lopen maar was slecht te zien dus wist niet of ik het nou echt zag of dat ik het me in beelde. In draf liep hij goed, na een korte draf zag ik in stap ook niks meer. Na ongeveer 15 minuten maakte ik een overgang van draf naar stap en toen liep hij in stap duidelijk niet zuiver rechtsvoor. In zijn voeten gekeken of er wat in zat, maar behalve wat zand van de bak zat er niks. Een paar rondjes laten stappen en toen weer aangedraaft. In draf weer niks te zien, weer terug naar stap en hij was weer onzuiver.

Zijn hoeven zijn niet warm, zijn hals niet hard enz. en het gekke is dus dat hij in draf goed lijkt te lopen en in stap onzuiver loopt. Wel zag ik bij de laatste paar rondjes draf dat hij met de tenen van zijn achter voeten over de grond sleepte.

Iemand die bovenstaande herkend? Zou het kunnen dat hij na enige tijd lopen ineens last krijgt van zijn voeten waardoor hij onzuiver gaat lopen. Of zou het zand (nat) te veel druk geven op zijn zolen, die zijn nog wel vrij gevoelig.

Ohw hij heeft vandaag wel wat voordroog gehad i.p.v hooi, zou dat dan toch weer de oorzaak kunnen zijn, ondanks dat hij nu geen warme voeten, harde hals enz heeft. Dat had hij de vorige keer wel accuut toen hij voordroog had gekregen.

Iemand die dit herkend?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 09:40

Hoi,
Ik had een vraagje over voer voor ex bevangenpaarden.
Onze haf is in juni hoefbevangen geweest en verzakte hoefbenen eraan over gehouden, daar de staleigenaren door gingen met brokken voeren etc. Ze is vanaf half juni weer zuiver en vanaf juli weer in training. Nu willen we haar weer een brok of musli gaan bijvoeren, voor meer energie gezien de training toch best wel wat vraagt van der. Nou zie ik door de bomen het bos niet meer. Heb iemand hier ervaring met voer voor ex bevangen paarden met dus weinig suikers/zetmeel/glucose?