RonAalders schreef:Ik ken dat product verder niet maar zie wel dat het een soort hoefschoen is. Nou bestaat er wat mij betreft geen enkel bezwaar tegen hoefschoenen, echter je zult je wel moeten realiseren dat ieder "ding" dat om de contouren van de voet wordt aangebracht (uiteraard) die contouren moet volgen. Dat is niet altijd wenselijk. Zoals ik een aantal pagina's eerder al heb proberen duidelijk te maken is het buitengewoon belangrijk dat de ondersteuning vanaf het COA en de afwikkellengte vanaf het COA gelijk zijn. Wanneer we bij een paard met vervormde voeten bijvoorbeeld door hoefbevangenheid hoefschoenen gebruiken komen we nooit op een 50/50 verdeling tussen afwikkelings lengte en ondersteunings lengte. De ondersteuning zal tekort zijn en de tractie op de diepe buigpees te groot. Absoluut onwenselijk bij hoefbevangenheid, acuut of chronisch, stabiel of niet, de tractie van de diepe buiger dient absoluut geminimaliseerd te worden.
Oke, dit is heel begrijplijk en vooral het stuk wat je geschreven hebt over de afwikkellengte en de COA heeft me dusdanig gefascineerd dat ik zelfs aan het tekenen en rekenen ben geslagen op een foto van de hoef van mijn eigen paard
,
In het geval van de de soft-rides praten we eigenlijk niet over een normale hoefschoen maar over een therapeutische gel-inlage met een canvas omhulsel.
Deze wordt in de USA voornamelijk gebruikt tijdens lange transporten en (korte) stapstukken over stenige grond bij een paard met gevoelige zolen.
In het geval je de laminitis inlage in de "huls" legt pretenderen ze dat de straal ondersteund wordt, de hiel hoger wordt geplaatst voor vermindering van de tractie en het gedeelte onder het hoefbeen wordt ontzien.
Vandaar mijn vraag of het zinvol is om een set in huis te halen voor een eventuele terugval (als alternatief dus voor styrofoam), voor transport naar kliniek, tijdelijk verlies van een ijzer of wellicht voor stapwerk op stenige en/of bevroren grond.
RonAalders schreef:Styrofoam heeft vele voordelen. Op de eerste plaats kan iedereen met een rolletje vetwrap deze therapeutische hulp aanbrengen en hoeft er dus niet gewacht te worden op de veearts en hoefsmid. Een "first aid" derhalve. Op de tweede plaats kan het blok styrofoam op de gewenste plek aangebracht worden, ongeacht de vorm van de hoornwand. Op de derde plaats, ook niet onbelangrijk, het is goedkoop. De styrofoam blokken die je voor deze toepassing kant en klaar kunt kopen zijn prijzig, maar de styrofoam is niet meer of minder dan een gesloten cel isolatie schuim dat ook bij de Bouwmarkten verkocht wordt. Iedere bouwvakker kent het, de blauwe isolatie platen. Weliswaar is dat vaak 20mm dik ipv. de benodigde 40 a 50mm maar er is niet op tegen om twee of drie plaatjes op elkaar onder de voet te tapen. Door het inelkaar persen wordt het vanzelf een geheel. Desgewenst plak je drie plaatjes met ducttape aan elkaar en breng je ze daarna aan onder de voeten.
In mijn ogen is de first aid behandeling met (styro) foam hier in Nederland onterecht nog onbekend terrein.
Er zijn een aantal pony's in dit topic die direct op gips zijn gezet (met verhoogde hielen), maar ik heb nog van geeneen hier gehoord dat hun DA het paard op styrofoam heeft geplaatst.
Ron: plaats jij paarden in de eerste acute fase ook op styrofoam of zet je ze direct op de banana ijzers ?
Een plaat foam lijkt me overigens wel handig om in huis te hebben, beter mee verlegen als om verlegen.
Voor de geïnteresseerden (nogmaals) de link naar het onderbrengen van styrofoam: http://www.hopeforsoundness.com/techsup ... mguide.htm
Laatst bijgewerkt door lolclub op 04-10-10 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt