Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:58

Hier ook wat fotos. De voorhoeven zijn echt knudde momenteel, de hoefsmid kan hopelijk volgende week langskomen. Ik dacht dat we op 6 weken zitten, maar nu snap ik waarom ze er al zo uit zien; rekenen met weeknummers is moeilijk, is al 8 weken geleden :oo :o :o

Paard heeft uitwaaiers naar binnen toe bij de voorvoeten, heeft een jaar op ijzers gestaan, daarna bijna een jaar wat rottig bekapt waardoor er flinke scheuren voor ontstonden en sinds een tijdje een nieuwe smid; scheuren verleden tijd, en gevoeligheid voor is ook al een stuk minder (maar wel nog aanwezig, als veulen ook al bytheway). Maar zoals je ziet is het snel weer een rommel. Hoog tijd voor een hoefsmid. Achter gaat wel redelijk goed verder, die kunnen ook zonder hoefschoenen, voor heb ik ze nog wel eens aan voor de zekerheid vanwege schuin slijten en redelijk kort zijn. Ook is het dan wat fijner voor haar als we perongeluk op een pad met veel losse stenen komen, dat is nog wel eens pijnlijk op de voeten. Pfeerd is overigens ook scheef in haar lichaam.

Over de witte lijn en steentjes, zwaar irritant die geul wordt dieper en dieper.... Al lijkt het de laatste dagen weer wat minder te zijn gelukkig. Van die ieniemienie steentjes pulleken, leuk zo'n erf vol steen-gruis.

Voor vooraanzicht
http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... 40x480.jpg

Voor zijaanzicht
Afbeelding

LV onderaanzicht
Afbeelding

RV onderaanzicht (beetje vies sorry)
Afbeelding

RA onderaanzicht
Afbeelding

RA vooraanzicht

LA onderaanzicht
Afbeelding

LA vooraanzicht

1 achterpootje zijkant

Of en steunsels dat snap ik nooit zo goed, maar dat zijn deze dingen toch?
Afbeelding

FaberSmid

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:10

Ziet er voor die tijd niet slecht uit, wat zullen de hoeven weer netjes zijn na het bekappen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 23:27

Ik vind de steunsels aan de lange kant, dit kan gevoeligheid geven op grind of andere onregelmatige harde ondergrond.

Verder vind ik de witte lijn te breed. Wat krijgt dit paard te eten?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 23:50

bij de voorhoeven is de witte lijn inderdaad breed...hoe komt dat?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 23:55

Is dat niet gewoon doordat ze wat te lang zijn? De voorhoeven lijken me ook minder afgesleten dan de achterhoeven. De achterhoeven hebben niet heel hard een bekapbeurt nodig, maar de voorhoeven wel.

Ook al zijn ze wat lang, ik vind dat ze mooie voetjes heeft Tancedra!

Vies zijn rotstraal is weer terug :roll: Ik word er niet goed van! Altijd dezelfde voet, namelijk die samengeknepen rechtervoorvoet. Hij loopt er gelukkig niet gevoelig op, dus ik ga weer braaf elke dag alle voetjes in smeren. Ik ben gewoon zo stom om het elke keer te vroeg af te bouwen of het een dag te vergeten. |o

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:57

Fijn om te horen dat hij goed op zijn hoeven staat :D! En dat is het idd, toontredend :o !
Ik weet niet of dat tegen mij was, van dat het misschien niet goed gevijld was :o ? Maar iig, mijn hoefsmid vijlt het bij elke bekap beurd weer netjes rond, maar dit komt dus terug ivm zijn stand en dan het scheef afslijten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:22

Leuk geposeerd op dat krukje ;) :)
Ik vind ze er nog wel redelijk uitzien hoor, heb het stukken slechter gezien.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:08

Ik wilde foto's plaatsen maar ben nog niet van de schrik bekomen.
Ik ben er altijd bij als de smid komt maar hij kwam 's avonds ipv zoals afgesproken 's ochtends, vanwege 'n spoedgeval, en ik kon er niet bij zijn.
Hij zei dat 't wel zou lukken, vijltje erlangs en klaar.
Paard loopt stokkreupel, was gisteren tegen 't bevangen aan en heeft 4 dikke benen.
Krijg smid helaas niet te pakken, ik hoop wel dat-ie even terugbelt want ik wil wel weten waardoor dit komt.
Hij heeft de voorhoeven ook echt in 'n soort van 'punt' gevijld (zal straks even foto's maken dan zien jullie wat ik bedoel) dus ik wil graag uitleg daarbij.
Paard staat nu in de modder, was herstellende van een blessure en nu dus weer stokkreupel, erg jammer.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 18:51

Oei Gimli, dat klinkt niet best.....
Wat raar ook dat ie er een punt aan gevijlt heeft..... :?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:59

Oeh dat klinkt niet lekker idd :(

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:04

Gimli_ hopelijk neemt uw hoefsmid snel contact met u op, voor uitleg te geven.
Ben benieuwd naar de foto's, wat u heeft beschreven is niet zo fraai.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:15

Bedankt voor de reacties!
Ik had andere reacties verwacht, omdat ik ze zelf zo rommelig vind :o Vooral de zool zelf, die verliest ook wat brokjes, en dan idd de witte lijn (of twee :?).

@ Arabesk; Brede witte lijn, en een lijntje ernaast/ bij op sommige plekken (ook zo'n leuke valkuil voor mini-steentjes :()
Qua voer staat ze momenteel onbeperkt graszaadhooi/stro (ze staat op vlas en zo heeft ze altijd wat te knabbelen), paar x per dag een handje kuil (koeien), en gewoon hooi. Verder een halve voerschep muesli (hertog balance) met lijnzaadolie. Ze staat momenteel nog op stal grotendeels.

Steunsel worden wel altijd iets bijgesneden door de HS. Gevoeligheid is het afgelopen jaar al enorm opgeknapt. Ons erf is neit echt fun voor haar, maar ze kan daar nu redelijk goed op uit de voeten. Dat is wel eens anders geweest, dat ze echt bij elke stap op haar snuffert ging, dat is nu enkel bij echt grote scherpe stenen zo.

@ kinke; Ja, krukje is handig als je je (te) grote lens mee hebt en geen stalgenoten hebt :))

@ Annetje; wat een vervelend probleem steeds terugkerende rotstraal :( Is zo'n samengeknepen voetje daar zeker ook wat meer vatbaar voor of niet?

@ Gimli; wat naar dat hij zo kreupel is opeens!! En dat als hij al aan het herstellen was van een blessure..... Hopelijk kan je snel de HS te pakken krijgen voor uitleg :(:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:35

Ik val even dit topic binnen met een vraag aan de hoefsmeden/verzorgers hier (heb in deel 1 wel een tijdje meegepost maar kom momenteel tijd tekort).
Ik heb een aantal maanden geleden een ex-fokmerrie van 7 (inmiddels 8) jaar aangeschaft. Deze heeft nagenoeg enkel op gras gelopen (zachte bodem) en de hoeven waren ongeveer zo groot als koekepannen met scheuren tot aan de kroonrand. Paard is om het nog wat makkelijker te maken doodsbang voor hoefverzorging en het heeft me behoorlijk wat tijd gekost voor ik de hoeven kon uitkrabben zonder dat ik een tik voor mijn hoofd kreeg (absoluut geen kwaaie, enkel bang). Inmiddels is het een soort van hanteerbaar en hebben we weer een soort van normale hoef waarbij de scheuren haast weg zijn. Het paard is inmiddels ook ingereden en loopt braaf buitenritten (moet recreatiepaard worden) in het bos en gras met af en toe wat kiezel. Nu is het probleem dat ze enorm gevoelig is geworden (of was misschien al, maar kon het niet bekijken) op de straal en met name de bal van de voet (alle benen) die zelfs wat schraal lijkt.
Beslaan en hoefschoenen zijn geen optie aangezien uitkrabben nog steeds met gevaar voor eigen leven gaat en bekappen enkel met sedalin of praam ivm volledige paniek die anders ontstaat.
Is het een kwestie van geduld voor dat dit zich gaat uitharden of kan ik dit met bepaalde smeersels stimuleren? Teer is achterhaald toch?
Ik wil namelijk geen onzin producten aanschaffen als dit enkel met tijd op te lossen is.
Foto's heb ik niet, fototoestel laat ik liever heel :+

Het is verder trouwens wel een schatje hoor enkel met de voeten lijkt het niet helemaal goed gegaan te zijn.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:39

Sizzle schreef:
Is het een kwestie van geduld voor dat dit zich gaat uitharden of kan ik dit met bepaalde smeersels stimuleren? Teer is achterhaald toch?

Hoef en Zool wil de ergste gevoeligheid er nog wel van af halen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:44

Hoe vaak smeer je zoiets? dagelijks of wekelijks. Kan het kwaad als het dan ook op de overgang van de straal naar de hoef komt (want daar is het het gevoeligst)?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:16

Sizzle schreef:
Hoe vaak smeer je zoiets? dagelijks of wekelijks. Kan het kwaad als het dan ook op de overgang van de straal naar de hoef komt (want daar is het het gevoeligst)?

zie www.paardendrogist.nl

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 10:06

@Arabesk & Fabersmid
Ik heb hetzelfde probleem als ingrid (tancreda)
Qua voer hebben we al een hoop geprobeerd geloof daar niet zo meer in..

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:17

Tancreda4 schreef:
@ Annetje; wat een vervelend probleem steeds terugkerende rotstraal :( Is zo'n samengeknepen voetje daar zeker ook wat meer vatbaar voor of niet?
ja! Want dat is altijd de eerste die minder van kwaliteit is. De straal is daar ook heel klein (zeg maar bijna niet aanwezig) raakt dus ook nooit de grond en wordt hierdoor ook niet echt gestimuleerd denk ik. Als we door modder en dergelijke gereden hebben, blijft in die hoef ook altijd alles zitten terwijl de andere hoeven vanzelf weer schoon worden. In de smalle hoef blijft alles vast geklemd zitten lijkt het wel!
Ik heb nu weer een paar dagen elke dag heel goed ingesmeerd met het spul en het gaat al beter. Het stinkt niet meer en het is weer hard. Gaat snel dat spul, alleen moet het nu wel nog even verder herstellen en dat zal wel even duren. :Y)
Verder zien zijn hoefjes er wel oké uit en kan hij over elke ondergrond probleemloos lopen. Hij is ook niet meer gevoelig op de kleine inimieniesteentjes wat hij vorig jaar had.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:41

Antheman schreef:
Sizzle schreef:

zie http://www.paardendrogist.nl

Nuttig....
Als je de paardendrogist moet geloven moet je je paarden iedere dag met 30 zalfjes insmeren en van 56 supplementen voorzien en dat is precies wat ik niet wil.
Ik had liever gehoopt op eigen ervaring.

Ik denk dat de straal aan 1 voet ook neigt naar rotstraal. Is egyptische zalf daarvoor geschikt of liever betadine? Wat smeer jij erop Annetje?

Ik zal zodra ze een rustige dag heeft wel een foto probeer sessie doen, maar beloven kan ik het niet aangezien ik de voet (nog) niet op mijn been kan laten rusten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:48

Sizzle schreef:
Nuttig....
Als je de paardendrogist moet geloven moet je je paarden iedere dag met 30 zalfjes insmeren en van 56 supplementen voorzien en dat is precies wat ik niet wil.
Ik had liever gehoopt op eigen ervaring.

Ik denk dat de straal aan 1 voet ook neigt naar rotstraal. Is egyptische zalf daarvoor geschikt of liever betadine? Wat smeer jij erop Annetje?

Ik zal zodra ze een rustige dag heeft wel een foto probeer sessie doen, maar beloven kan ik het niet aangezien ik de voet (nog) niet op mijn been kan laten rusten.

Wat doe jij onaardig zeg |(

Ik heb t zelf nooit gebruikt, maar mensen om me heen wel met goed resultaat. In het begin moet het geloof ik 2 maal daags. Daarna kun je minderen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:07

Antheman schreef:
Wat doe jij onaardig zeg |(

Ik heb t zelf nooit gebruikt, maar mensen om me heen wel met goed resultaat. In het begin moet het geloof ik 2 maal daags. Daarna kun je minderen.

Was niet echt onaardig bedoelt hoor :o
Maar de paardendrogist site lezen is zoiets als een auto verkoper vragen of hij je zou aanraden een auto aan te schaffen terwijl je naastje werk woont :P

aangezien een onderdeel van mijn vraag was:
Citaat:
Ik wil namelijk geen onzin producten aanschaffen als dit enkel met tijd op te lossen is.

is een link naar de paardendrogist dan behoorlijk teleurstellend zoals je je misschien kunt voorstellen.

Ik zal een op google zoeken of ik iets vergelijkbaars met zinksulfaat in het Duits kan vinden.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:09

Daar ben ik weer!
Smid belde gisteren terug en schrok van de situatie, hij had er maar 2 minuten werk aan gehad, alleen even een vijl erlangs gehaald.
Op de vraag waarom hij zo 'puntig' stond antwoordde hij dat mijn paard van zichzelf vrij puntige hoeven heeft.
Paard heeft voorheen op voorijzers gestaan en heb hem er sinds 'n maand of 2 vanaf, dit was de eerste keer bijvijlen na het afhalen van de ijzers.
Warme hoeven mocht-ie absoluut niet hebben, hij stelde voor hem een dag of 2 bute (schrijf ik dat goed?) te geven zodat hij blijft lopen en de 'eeltlaag' zich opnieuw kan vormen.
Paard staat buiten in de modder, beweegt dan niet veel, heb 'm vanochtend in de bak (eb en vloed, dus natte bodem) gezet en hij wilde wat lopen, zelfs een stukje draven.
Mocht 't dinsdag niet beter zijn komt hij er iets onder spuiten, soort kunstmatig eeltlaagje.

Ik heb geprobeerd foto's te maken maar ik ben niet de beste fotograaf en paard is altijd erg wiebelig met z'n rechtervoorbeen wanneer ik dat optil.
Maar even voor het idee:

Afbeelding
RV (tevens geblesseerde been)

Afbeelding
RV

Afbeelding
RV buitenkant zij-aanzicht.

Afbeelding
RV binnenkant zij-aanzicht

Afbeelding
Hij lijkt hier links wel een steile voet te hebben, maar dat is gezichtsbedrog.

Afbeelding
RV onderkant

Afbeelding
RV onderkant

Afbeelding
LV onderkant

Ik ben een leek op dit gebied, maar het lijkt wel of hij RV wat ondergeschoven staat en de steunsels meer uitsteken dan LV.
Het is natuurlijk moelijk te zien met zulke onduidelijke foto's, maar misschien kunnen jullie er iets mee.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:25

Strange... paard lijkt niet erg kort te staan?
De zolen lijken op de foto ook niet onnodig opgeschoond te zijn.
De steunsels lijken wat aan de lange kant en de wanden hadden beter afgerond mogen worden.
Maar waarom het dier zo gevoelig is?
Je zou bijna aan acute bevangenheid denken. Ik zou na de pasen ff en bloedje laten trekken.
Wat betreft het puntige, hij heeft idd puntige hoeven maar met wat roll aan de toon ziet dat er heel anders uit.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:29

Smid zei inderdaad dat-ie ze volgende keer wat meer zou afronden want hij rolt nu niet zo lekker af.
Hij heeft alleen 'n vijl erlangs gehaald dus zoveel gevoeligheid had ik ook niet verwacht, ik denk dat dat net iets teveel is geweest, ben ook al 2,5 week aan 't stappen op 't harde vanwege die blessure.
Het gaat nu gelukkig al 'n stuk beter, maargoed hij staat ook op pijnstiller natuurlijk.
In de bak beweegt-ie nu vrijwel moeiteloos en op 't harde hoef ik 'm niet meer te 'dragen'.
Ik hou jullie op de hoogte, morgen krijgt-ie nog bute en dan kijken hoe 't dinsdag gaat, dan bel ik m'n smid meteen voor 'n update.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:11

Ik had in het vorige topic een keer verteld en laten zien hoe erg de hoefsmederij hier in Zwitserland achter loopt en letterlijk om te janken is (alles op te kleine dubbellips ijzers en standaard hoeven teren en vetten). Nu ben ik dus via google en webwinkels op zoek gegaan naar een locale versie van Hoef en Zool (zinksulfaat) of Egyptische zalf. Nou dat kan ik dus wel vergeten......
Hele paardenwinkels vol met vreselijk dure 'groene' zalfjes zonder ingredienten, 20 soorten vet en olie, 3 soorten teer en zelfs 1 wonder middel tegen rotstraal waar volgens de ingredienten, suiker, fructose en zout in zat.....meer een soort basis voor het avond eten dus.
Aangezien de PD 12 euro verzend kosten heeft en ik dat een beetje overdreven vond op een product van 15 euro ben ik uiteindelijk maar nagegaan wat de concentratie was en heb vandaag (heel illegaal) bij mij op het lab zelf maar even een 10% Zink-sulfaat oplossinkje gemaakt.
De volgende keer dat ik weer over ben zal ik maar even gaan shoppen :D
Ik heb in de tussentijd de stralen ingesmeerd met betadine en dat lijkt op zich ook wel aardig te werken.