Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:00

@lady1969:

Mijn fjord heeft ooit eens in een spijker gestaan. Toen hij hersteld was zat er nog steeds een gat maar ik dacht dat het wel zou kunnen om hem op het land te gooien. Uhh niet dus...korte tijd later hoefzweer. Hoefsmid kon er niks aan doen het gat moest eruit groeien. Dat ik inmiddels al met biotex aan de gang was en betadine gebruikte was al goed.

Ik zette eerst de voet een tijdje in de biotex en spoot daarna wat vloeibare betadine in het gat.
De zweer ging weg en ik heb dit volgehouden tot het gat dicht was, tenminste dat er geen contact meer was met het zachte weefsel.
Ondertussen liep paard gewoon op de wei.

Misschien voor jou een idee om dit ook te doen.

Het wondje van Tancreda haar paard vind ik nog wel meevallen. Ik denk dat het wondje van binnenuit aan het helen is vandaar dat je het gat langer blijft zien.
Ik zou hier geen DA bij halen, tenzij het ernstig gaat ontsteken of dat het paard kreupel wordt of koorts krijgt.
Misschien is een dagelijks biotex badje ook wel een idee.

Kinke

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:15

Neonlight, ik vind het ook echt hoge hakken!
(maar ik ben ook andere hoeven gewend)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:17

Ik zou het juist droog laten en niet elke keer nat maken.

Over de ijzers:
Wij hebben ook op stal paarden staan die pas na 10 weken weer opnieuw beslagen worden.

Zack heeft deze keer ong. 6 weken op zijn ijzers gestaan maar kijk eens naar de nagelgaten.
Scheelt een millimeter!
Zijn hoeven groeien echt zo onwijs slecht (mede door problemen van vroeger)
Hij ging naar de smid omdat zijn ijzers versleten waren (en gewoon niet helemaal netjes meer lagen)
Maar als zijn hoefstand correct geweest was, had hij de 10 weken ook makkelijk gered.
Dus zo een raar verhaal vind ik het niet hoor.

Doe hoeven vind ik qua hielen wel erg hoog idd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:40

Hoeven zijn daar lang, dat klopt, zijn op maximale lengte. Paar dagen later kwam de hoefsmid. Moet wel bekennen dat ze nu ook lang zijn, vergelijkbaar. Volgende week komt de smid een deel van de hackney's bekappen en beslaan, week erop nog 2 anderen, die moeten dit weekend nog een kampioenschap zuid nederland lopen en volgend weekend nog een nederlands kampioenschap. Daarna worden die ook gedaan en weer netjes kort gezet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:20

Neonlight schreef:
week erop nog 2 anderen, die moeten dit weekend nog een kampioenschap zuid nederland lopen en volgend weekend nog een nederlands kampioenschap. Daarna worden die ook gedaan en weer netjes kort gezet.

Als totale buitenstaander vind ik het van het gekke dat paarden precies voor een kampioenschap in een niet-optimale toestand gehouden worden. Netjes weer kort, zoals een gezond paard hoort te zijn, NA de competitie. Waarom tolereren de paardeneigenaren dit soort gebruiken in hun sport??

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:53

@ cowgirl

Jasper zijn hoefzweer is van december vorig jaar.
Het gat is nu zover uitgegroeit dat het nog maar 1 a 2 cm van de onderkant zit, maar toch

Het vocht kan in zijn hoef komen en daar zet de lederhuid uit wat pijn veroorzaakt.

Ik heb hem vanaaf weer ff in de badedas gezet om goed schoon te worden maar nu laat ik het verder drogen
Flink veel jodium erin en de boel dicht gemaakt met een watje en wat teer.
Hopen dat ik zo het vocht buiten de "deur" kan houden.

Als het nu even een week of 2 droog is dan zou ik al heel bij zijn!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:08

Ligt eraan wat je niet optimale toestand vind. Ik vind het niet optimaal als de ijzers eronderuit gaan vliegen tijdens een wedstrijd met alle gevolgen (afgescheurde hoeven) van dien. Extreem lang zijn ze echt niet, onze pony's lopen tot op hoge leeftijd op het hoogste nivo (nationaal) mee, en we hebben nog nooit een peesblessure of zelfs een kreupel paard gehad. Tot op hoge leeftijd hebben ze spijkerharde benen. Ik ken geen paarden die het qua beenwerk zo goed doen als onze hackney's. Kunnen jullie zeggen dat 20-jarigen nooit een dag kreupel hebben gestaan bijvoorbeeld? Wij hebben er vele gehad.
Wij houden echt het welzijn van die hackney's in de gaten, ook al is dat in jullie ogen anders.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:09

Neonlight schreef:
Ligt eraan wat je niet optimale toestand vind.

Dat is toch geen vinden of vinden wat.. wat een normale gezonde voet is, is toch lang duidelijk.
Het gaat me ook helemaal niet op jouw paarden, super dat ze gezond zijn en blijven ;) het was een algemene bemerking. Ik begrijp het nog steeds niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:12

Als de paarden en benen gezond blijven en ze presteren er goed onder, waarom niet? Dan is het voor mij niet bewezen dat het slecht is.
Nu spreek ik overigens niet de eerder geplaatste foto's goed, want dat zijn dus wel gevallen die echt niet gezond zijn en ik durf stellig te zeggen dat deze paarden geen vlekkeloze lange carriere hebben. Die staan gewoon 365 dagen per jaar op idiote hoeven.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:41

Needje schreef:
Dat vraagt uiteraard om foto's van z'n voeten Aimee. :D
Wil wel zien wat perfectie is in de ogen van Hoofcare.

Ik zal van het weekend even kijken of het lukt om foto's te maken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 08:48

Leuk!
Geef m een aai van me. :D

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 09:36

Ik zag dit topic en ben wel benieuwd wat jullie van mijn haf der voetjes vinden.
Ze heeft de neiging heel snel naar binnen te gaan staan(slijt niet goed af) .Ze loopt heel veel over de weg op blote voeten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:23

Ik vind dat ze mooie voetjes heeft!
(ik hou niet van crocks :+ hahaha)

Maar je zegt zelf dat ze een pietsje een afwijkende stand heeft.
Persoonlijk (en uit ervaring) zou ik dan wel om de zoveel tijd (2 a 3 maanden) de hoefsmid laten komen om haar weer recht op dr voeten te zetten.
Want de stand kan van kwaad tot erger worden als je er niks meer doet.

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:23

Als ik het goed zie, kan er nog wel een stukje worden afgevijld. Ze draagt nu meer op de hoefwand en die is niet gelijk met de zool..

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:49

Ik ga der vanavond even bijvijlen en van de week gaat ze weer naar de smid , ze gaat elke 2 a 3 maanden en zelf vijlen we der voetjes bij omdat ze snel naar binnen gaat staan.
Veel vinder der hoeven te kort van mij mag der nog een beetje af.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:46

Ik vind ze zeker niet te kort!
Wel wat te scheef ;)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:09

Horsii, de hoeven van jouw paard lijken erg 'plat'. De zool is niet mooi hol en daardoor draagt de zool bij de achterhoeven volgens mij ook veel mee. Je ziet dat de straal ook helemaal de grond raakt. Ik denk dat je wel goed in de gaten moet houden dat de straal niet tever doorgroeit en gaat drukken.

Ik plaatste laatst al foto's van de hoeven van mijn paard, voorheen en nu. Ik heb vandaag de hoeven weer een beetje bijgewerkt en nieuwe foto's gemaakt.
Even ter herinnering:
Annetje schreef:
Ik heb niet echt iets te melden in het topic maar vroeg me iets af en wie weet kunnen jullie er iets zinnigs over zeggen.
Ik heb mijn paard nu een tijdje en ik zag op de foto van het proefrijden dat zijn voeten er toen toch wel flink anders uitzagen.
Februari 2008
http://www.mijnalbum.nl/Foto-P33YAFF7.jpg

Juli 2009
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HFTPR84K.jpg

Vooral rechtsvoor is drastisch veranderd. De hielen zijn al veel lager (maar moeten nog lager) en bij de rest zijn de hoeven ook wat lager in de hielen. Ik vroeg me af wat voor effect dit heeft op zijn pezen en gewrichten? Ik neem aan dat hij al 6 jaar op die hoge hakken had gelopen voordat ik hem kocht, kan het nadelige gevolgen hebben dat hij nu gecorrigeerd wordt?

Ik vind zelf de achterhoeven nu te laag komen in de hielen, maar als ik het langer laat worden groeit het scheef. Ik heb zelf ook het idee dat linksachter de hielen scheef zijn, niet in lengte, maar aan de binnenkant schuift het onder. Rechtsachter is dat minder. Aan de achterhoeven doe ik zelf altijd weinig. Ik kijk vanaf de onderkant of alles ongeveer gelijk is en maak een kleine mustangrol.
Bij de voorvoeten vijl ik een klein stukje van de hielen en de kwartieren af als dat nodig is. Echt veel eraf halen laat ik aan de smid over en corrigeren doe ik ook niet echt. De smid controleert mijn vijlwerk regelmatig en is er tevreden over.

Rechtsvoor was dus al erg stijl toen ik vorig jaar mijn paard kocht. De hoef is al minder stijl, maar nog steeds helemaal samengeknepen. Linksvoor was heel breed en geflared, dat is er volgens mij wel uit.

Onderkantjes:
Afbeelding
Linksvoor heb ik helaas nét uit een andere hoek genomen.
Zijn hoeven zijn door het natte klimaat in de wei trouwens erg slecht en gehavend. Hebben jullie dat ook? De kroonrand is echt zompig en als hij het maar even stoot, laat de huid daar los.
Zijkantjes:
LA voor het vijlen vanaf de binnenkant
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7DLDVYCV.jpg

RA voor het vijlen vanaf de binnenkant
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FL3OVUEJ.jpg

RA na het vijlen buitenkant
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EZFH3DCZ.jpg

Rechtsvoor (was eerst die heeele stijle voet)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FZVG4W67.jpg

Linksvoor voor het vijlen (zit vol met kleine wondjes en ook kneuzingen op de hoef, ik denk dat hij iets gedaan heeft op de wei)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MN7ZGNBO.jpg

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:13

Moeilijk om zo te zien..
Ik vind de achterhoeven qua hielenhoogte netjes!
Niet meer hoger of lager gaan.
Ik vind hem voor nog wel erg hoog staan.

Maar ik laat het even over aan de 'kundige' hier ;)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 01:01

Nav Arabesk's eerder opmerking over endurance-paarden in een wedstrijd op slecht beslag: vandaag een wedstrijdje gereden en een paardje gezien die de hoefsmid gewoon te lang geleden gezien had.
Betreffend dier werd er bij de voorkeuring uitgehaald door de keurende vet: jij start niet op deze ijzers. Ga eerst maar eens naar de hoefsmid van het terrein hier. Daarna mag je pas starten.

Fotootje van ons van vandaag: Betreffend paardje is nog "novice", beginnende nog dus.... een "jonkie" ;-)
Afbeelding

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 01:07

horsii schreef:
Ik zag dit topic en ben wel benieuwd wat jullie van mijn haf der voetjes vinden.
Ze heeft de neiging heel snel naar binnen te gaan staan(slijt niet goed af) .Ze loopt heel veel over de weg op blote voeten.
Afbeelding

Wellicht kan je tussen de hoefsmid-beurten door, zelf het hoefje bijhouden dmv zelf de hoefwandjes bijvijlen zodat de hoef recht blijft?
Te kort? Nee hoor, integendeel! ;-)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 08:07

@scoxxx
je foto doet het niet!

Wel super netjes dat hij dr zo tussenuit gevist is.
Wel vind ik persoonlijk dat deelname dan helemaal uitgesloten moet worden, hoefsmid op het terrein vind ik nog te mild ;)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:05

Der hoeven zijn weer mooi recht en een stukje korter:)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:09

Ik heb volgens mij toch wat te lang met de hoefsmid gewacht. Eigenlij zou hij afgelopen week moeten komen (6 weken) maar ze gingen goed, dus heb een afpsraak voor volgende week gemaakt. Wel 1 hele week verder, maar momenteel blijf ik vijlen omdat iedere dag wat omklapt of inscheurt. Beetje jammer... Gelukkig komt ie dinsdag al :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:22

ja is moeilijk in te schatten ingrid..

Is het eigenlijk mogelijk dat zack gallen heeft door de ijzers??

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 10:35

Zack schreef:
@scoxxx
je foto doet het niet!

Wel super netjes dat hij dr zo tussenuit gevist is.
Wel vind ik persoonlijk dat deelname dan helemaal uitgesloten moet worden, hoefsmid op het terrein vind ik nog te mild ;)

Positieve feedback Zack ;-) Uitsluiten is denk ik te streng.... ze moet er wel iets van leren en niet gefrustreerd raken ofzo.
Ik zal eens kijken of ik vanmiddag wellicht nog een fotootje kan plaatsen ;-)

Gallen door de ijzers? Kweet niet. Wel weet ik dat bijv wat minder beweging in de wei... (bestaande) gallen wat dikker maakt.
Kan ook zijn dat ie kuil krijgt wat wat rijker is? Kunnen ze ook dikkere pootjes van krijgen.