[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

schaopli

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:34

Sorry, het was al helemaal niet mijn bedoeling bestraffend over te komen.
Maar zie het vaak om me heen dat mensen veel te veel krachtvoer geven. (en ja daarmee vergeleken is 4 kg inderdaad niet eens veel). Maar al dat voer is vaak echt niet nodig. Het belast het lichaam onnodig met ballaststoffen. En op den duur bereik je dat je paard gewoon echt geen hooi meer eet omdat hij het niet lekker vindt en ook nog eens schraal oogt (want van alleen biks komen ze niet echt aan en het geeft onvoldoende buikvulling en darmwerking).

Een oplossing zal niet simpel zijn; ben ik met je eens.
Er zijn voeders in handel die voor merendeel uit ruwvoer bestaan. Probeer die eens. En zoek een voer op natuurlijke basis en niet de meest standaard basisbrok.
Laatst bijgewerkt door schaopli op 02-04-08 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:35

@Udella; Kijk anders een even op deze website; http://www.rwdh.nl/ je kunt deze man ook mailen voor een persoonlijk advies. Ik heb goede ervaring met hem en voer Dodson & Horrell wat hij o.a. importeert. Een tijdje geleden werd mijn kwpn'er ook dunner en omdat hij hoefbevangen is geweest kan hij ook niet alle voersoorten verdragen. Hij kan je daar gericht advies over geven.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:39

Dankjewel! Ik zal contact met hem opnemen, in de hoop dat het iets wordt. Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:44

Een paard goed voeren is een van de moeilijkste dingen.
Maar ook iets waar ieder een andere mening/zienswijze over heeft. Alleen al bij onze stichting kunnen we met ons allen er flink over discussiëren wat het beste is voor onze dieren. De ene geeft zijn keuringspony's 3 kg haver per dag, de ander zijn pony raakt van een half kopje granen al hoefbevangen. Weer een ander zweert bij 24 uur weidegang en alleen hooi en nooit en te nimmer brok.
Wat ik vroeger in Isabella stak, dat wil je niet eens weten. Zo vreselijk veel en vooral zo vreselijk slecht ... De gevolgen draag ik waarschijnlijk nu.

Ik heb vroeger op een paard gereden dat gewoon niet dik te krijgen was. Hij vrat zo vreselijk veel, maar kwam geen gram aan. Dat is net zo lastig als een paard dat niets krijgt en geen gram afvalt.

Maar de standaard basisbrok heeft in mijn ogen ook wel helemaal afgedaan toen ik mij er eens in heb verdiept wat er in zat. Kies dan liever een voer op maat. Wat Kymalin zegt zou ik je ook willen aanraden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:30

@Udella: Wat voor paard is het eigenlijk?
En nog even over dat drukken op die toon ... dat was ook niet bedoeld als test voor pijnreactie, maar om te zien of hij dunne zolen heeft. Als de zool beweegt is deze te dun. Dit kan door kort bekappen, maar ook door te veel slijtage door de bodem (bijv. zand of kiezels).

Ik zou niet zomaar hoefijzers er onder slaan. Noch bij hoefkatrolontsteking, noch bij bevangenheid. Tenzij er echt een groot gebrek is. Maar anders heeft een ijzer eerder een nadelige werking dan een voordelige.

Terugkomend op het voer ... als je paard echt hoefbevangen is, moet je hem in het vervolg hoe dan ook anders gaan voeren. Of hij het nu lust of niet; muesli en basisbrok zijn geen goed voer voor een hoefbevangen paard, evenals een volle wei met gras. Hij zal echt aan het taaie stengelige hooi moeten Haha!

Is alleen een constatering, hoe vervelend deze misschien ook is. Overleg ook eens met de dierenarts als je toch in de kliniek bent voor de foto's en laat de foto's gelijk zo maken dat het hoefbeen er ook van de zijkant op staat. Ook kunnen ze zien of de zolen dik genoeg zijn.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 02-04-08 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:31

heb je geen foto van hoe hij er nu bij staat?

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:51

Het is een Selle Français Lachen (een warmbloedpaard dus)

Op dit moment heb ik daar geen foto's van.. Die zou ik in principe wel kunnen maken als dat voor jullie handig is?
Waar zou ik dan precies een foto van moeten maken?

Ah verkeerd begrepen dus. Ik herinner me niet meer of de zool bewoog, dat zal ik morgen nog een keer proberen.

En als ik in de kliniek ben zal ik daar uiteraard naar vragen.. Ik heb graag zekerheid.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:06

Ow, leuk, die heeft mijn buurman ook. Als het nou veel tijd kost om aan speciaal voer te komen, geef dan tot die tijd die Subli Seniores Priores, dat kan echt geen kwaad volgens mij, ik ken meerdere ex-bevangenen die het krijgen en het er goed op doen. Ik heb zelf met Subli gemaild en zij verzekeren dat het goed is, ze adverteren nu zelfs met het feit dat het geschikt is voor paarden die gevoelig zijn voor bevangenheid. En 't is bij elke Welkoop te koop. En nee, ik heb geen aandelen, kan me best voorstellen dat je verder naar het ideale voer wilt zoeken, maar tot je dat hebt is dit een goed alternatief denk ik. Is dus ruwvoer-vervanger.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:07

Oh ja, mocht je dat willen geven; absoluut zes uur weken in ruim water, maar ook weer niet heel erg ruim, want dan lusten ze het niet. De mijne niet tenminste. Er staat wel op de zak hoeveel water er bij moet.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:32

IK had pavo gemaild wat hun mening was voor goed voer bij een bevangen paard. Dit was de reagtie terug:

ik kan uit je verhaal helaas niet op maken of het hier om spierbevangenheidof hoefbevangenheid gaat. Echter geldt in beide gevallen dat een voer datlaag is in suiker en zetmeel het meest geschikt is. Met de Pavo Nature'sBest zit je dan het aller beste!Dat muesli niet geschikt is voor paarden die gevoelig zijn voorbevangenheid is onzin! Dit ligt er helemaal aan wat voor een muesli het is,wat de samenstelling is en wat de gehaltes zijn. Nature's Best is laag in suiker en zetmeel en bevat slechts 2% suiker! Eris geen suiker aan toegevoegd, de suiker in deze muesli is suiker dat vannature in de grondstoffen zit. Als je een muesli hebt waar bijvoorbeeldveel granen in zitten en waar veel melasse aan toegevoegd is, dan is ditinderdaad een minder geschikt product, echter geldt dit exact hetzelfdevoor een brok! Omdat de Nature's Best weinig suiker en eiwit bevat is het geen dikmaker.Overgewicht is oorzaak nummer 1 van hoefbevangenheid! Als je paard snelneigt naar overgewicht dan is dus Nature's Best ook het meest geschikteproduct om je paard mee op goed gewicht te houden. Wordt je paard ondanks een lage krachtvoergift toch snel te dik, dan is hetbeter om de muesli helemaal weg te laten en over te gaan op een compleetvitaminen/mineralen supplement zoals Pavo SummerFit:http://www.pavo.nl/specials/pavo-summerfit.htmlDe SummerFit kun je voeren naast een ruwvoer rantsoen. Het is dusbelangrijk dat je paard op stal en in de paddock voldoende ruwvoeraangeboden krijgt. Succes!

Was vergeten er bij te zetten dat het hoefbaengen was Tong uitsteken
Wat is jullei mening over dit mailtje?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:44

ze zullen goed voer hebben daar twijfel ik niet aan,maar ik blijf eigenwijs,we voeren allemaal teveel,vooral als ze hoefbevangen zijn geweest is teveel gevaarlijk,en ik heb helemaal mijn bedenkingen over musli's en granen....gewoon ruwvoer en z'on vitamine koek,als ,zoals mijn paarden die niets doen,moet voldoende zijn.
Die van mij krijgen wel iedere dag een vitamine en mineralen mengsel,en veel hooi,pablo in kleine porties,z'on 5x per dag en mijn friesje altijd hooi.
maargoed ,ze zeggen ook als het paard snel dik is,het beter is het totale krachtvoer weg te laten en voor de koeken te gaan.
Het lijkt inderdaad wel of 50 kg meer of minder een wereld van verschil maakt wat betreft de gezondheid van een ex hoefbevanger..(ik heb het over een groot paard,bij een shet is 50 kg heel veel natuurlijk)
Het is bij mensen zo,dat als ze beginnende suikerziekte hebben,en ze vallen 10 kg af,dat ze er geen last meer van hebben,een paard zit anders inelkaar maar toch...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:31

Ik voer niet teveel. Nooit gedaan, echnie! Paardje kreeg bij haar vorige eigenaar hooi en een kleine kilo biks. En soms ging ze voor een paar weken of maanden op de wei, zonder strookbegrazing. Bij mij hooi en een kwart biks als we veel reden (lees: kilometers maken) en 25gr. vitaminen, pavo vital.
En een aantal uurtjes per dag naar de wei, met strookbegrazing. Dit alles voor ze bevangen werd.

Veel soberder dus, dan op haar vorige adres, en enorm veel lopen, en toch ging het bij hun altijd goed, nooit iets gehad, en bij mij gaat het na driekwart jaar fout.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:40

geld natuurlijk ook niet voor iedereen...ik zat een keer op een topic,ik geloof dat het ging over shetjes voeren,en daar was iemand die gewoon kilo's biks voerde,dat moet diegene natuurlijk zelf weten,maar ik schrok me rot.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:06

Het kan jaren goed gaan, zeker als het dier nog jong is.
Maar dan ineens lijkt het over en kunnen ze niets meer hebben.
Ik sprak er van de week nog met Gemske over. Toen Isabella 5 was stond ze in een overvloedige wei en als het gras een beetje opraakte maaide ik een kruiwagen gras in het hooiveld en gaf haar dat. Of ze ging een paar uur aan de ketting op dat gras. De ene dag wel, de andere niet. Ze was toen echt veel te dik, maar ze mankeerde nooit wat.
Daarom heb ik nu mijn bedenkingen als ik lees dat jonge paarden overvloedig gevoerd worden, te dik op het land staan, of gewoon echt verkeerd voer krijgen voor het werk dat ze al dan niet moeten doen.
Met een jong paard kan het wat leiden, maar naarmate ze ouder worden neemt het risico op ziekten toe (maar dat is bij mensen uiteraard ook zo).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:25

ja,ik ben het met je eens,ineens is er een druppel,het lijkt wel of ze "vol"zitten .
Soms komt dat naar boven door verkeerde medicijnen,het lijkt net of het paard zich vergiftigt,de afvalstoffen worden niet meer afgevoerd...waardoor de volgende hoefbevangenheid op de loer ligt...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:49

Was met Indiana net zo. Jarenlang te dik en al die jaren bang geweest voor hoefbevangenheid. Blijkbaar is er iets geweest in het voorjaar van 2005 dat de druppel was die de emmer deed overlopen.
Dat was geen krachtvoer, geen gras, misschien winterwortels.

Ik heb ook altijd gedacht dat bij jonge paarden hoefbevangenheid niet of nauwelijks voorkomt, toch hoor je dat steeds vaker.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:35

romeorowan schreef:
Ik heb ook altijd gedacht dat bij jonge paarden hoefbevangenheid niet of nauwelijks voorkomt, toch hoor je dat steeds vaker.

Waarschijnlijk omdat de moderne (jonge) paarden het steeds luxer krijgen.
Meer weidegang, maar vooral ook meer allerlei lekkers (kijk maar eens wat er zoal te koop is bij de gemiddelde voerhandelaar voor je paard en let ook vooral op al die lekkere beloningssnoepjes; het een nog zoeter dan het ander ... de verleiding is vaak groot om zoiets lekkers mee te nemen voor je lieve schat Bloos)

En het huidige paard beweegt denk ik ook minder dan het vroegere werkpaard. Een keer een ritje als we tijd en zin hebben. Ook zijn er denk ik de laatste jaren meer paarden bijgekomen (veel boeren in onze omgeving zijn overgestapt van koeien houden naar pensionpaarden stallen, en daarmee zijn er veel nieuwe paardeneigenaren gekomen).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:39

Nog even over de nature's best:
Er wordt wel gezegd slechts 2% suiker, maar over zetmeel wordt in de mail niet gesproken. Gelukkig staat het wel op hun site vermeld. Ik wil het hier daarom nadrukkelijk even vermelden:

Totaal Zetmeel & Suiker 32%

Dit gehalte is dus echt heel hoog voor paarden die naar bevangenheid neigen. Het totaal van suiker en zetmeel moet liefst onder de 10% liggen (waar alle speciaal voeders als Happy Hoof, Safe en Sound en Equigard aan voldoen).

Bron: http://www.pavo.nl/mueslis/pavo-natures-best.html

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:45

Dankje Isapaardje, een stuk duidelijker die optelsom!

Trouwens ivm vitaminen en mineralen, ook oppassen want daarin kan je óók overvoeren en dan ben je nog verder dan huis dan met basisbrok...

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:58

Tja het is dat ik maar zo weinig gebruik en dat ik die pavokoeken zo handig vind... maar eigenlijk zou ik beter ook iets anders gebruiken.

Aurora loopt alweer een heel stuk beter gelukkig, ze belast haar voet weer en gaat steeds regelmatiger lopen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 23:34

In de doos van de pavo summerfit koeken zat eens een brief met daarop dat een halve koek gelijk stond aan 1 kg pavo nature's best (qua vitaminen, mineralen en energie e.d.).
In een koek zit ook 32% suiker en zetmeel, maar omdat een halve koek maar ca. 45 gram weegt, krijgt je paardje verhoudingsgewijs minder binnen dan wanneer je 1 kg van die muesli zou geven.
Ik voer zelf 2x per week ook een kwart pavo koek bij voor extra vitamine aanvulling.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 07:44

Update Image
Op verzoek hier een update van Image. Ik ben jullie niet vergeten hoor en lees ook geregeld bij in het topic.
Met Image gaat het super. De laatste paar weken is ze helemaal rad en gooit weer als van ouds maar het benen in de draf. Deze week hebben wij haar weer 2 x gereden onder het zadel en ook in draf. Zonder reactie de volgende dag. Ze staat ook elke dag weer een half uur op de wei als de fructaanindex laag is.

De eerste weken na de laatste ijzerverlegging was ze gevoelig op het been. Maar nu haar hoeven langer worden gaat het steeds beter. Ze steigert, bokt, rent en is stout: dus Image is back in town.

Nu moet er nog een knop bij mij om, want ik hoef jullie niet te vertellen dat bij elke misstap mijn hart stil staat en ik haar niet echt durf af te straffen, bang voor abrupte bewegingen.

Binnen nu en 2 weken moet ze terug naar Van Nassau voor nieuwe ijzers en ik ben benieuwd wat hij en Visdonk ervan vinden. Ik heb overigens nog niet op de harde grond met haar gedraafd. Eigenlijk wel nieuwsgierig, maar het is niet nodig, dus doe ik het voorlopig nog maar niet. Het gat in de hoefwand is helemaal dicht en zakt steeds verder naar beneden.

Groetjes van ons en Image

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:46

Geweldig dat het met Image zo goed gaat!
Toch leuk af en toe zo'n update.

Gemske: ook fijn dat Aurora haar voet weer belast.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:57

Dat is fijn om te lezen dat het goed gaat met Image, ik vroeg het me inderdaad al af Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:25

Fijn te lezen dat het goed gaat met Image. Ik had al gehoopt dat "geen bericht, goed bericht" betekende. Het is gelukkig zo.
Ben ook benieuwd wat van Nassau zegt.

Overigens zou ik niet gaan proberen te gaan draven over de harde weg. Je krijgt een behoorlijke belasting op de voeten. Isabella kan op de wei in volle galop rondrennen en bokken en gek doen, mooie gestrekte draf kent ze ook weer, maar buiten op straat is het nog niet veel soeps. Ze loopt dan heel kort en houterig. Dus ook om haar spieren te ontzien doe ik dat gewoon niet. Wat niet kan, dat kan niet ... klaar. Ben al weer blij met hoe het nu gaat (ga straks weer samen met die andere shetlander rijden .. wie had dat ooit gedacht?! Ik een paar maanden geleden niet in ieder geval).