[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:22

Mja maar dat jojo gewicht is ook wel een beetje fjord/haf/shet/tinker etc eigen volgens mij. Herken het verder wel. Maar ze loopt dan voor een paard dat sinds een jaartje pas verder door gereden word oke hoor zie het er niet vanaf leuke combinatie ook

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:25

Blon_D schreef:
Mja maar dat jojo gewicht is ook wel een beetje fjord/haf/shet/tinker etc eigen volgens mij. Herken het verder wel. Maar ze loopt dan voor een paard dat sinds een jaartje pas verder door gereden word oke hoor zie het er niet vanaf leuke combinatie ook

Ja klopt maar wel heel lastig met zadels.
We hebben haar al 6 jaar maar waren hartstikke jong en peep door haar verleden alleen een rodeo pony, lees alleen maar rennen, bokken en stijgeren. Toen dat er eenmaal uit was eigenlijk alleen maar buiten gereden en nu dus sinds een jaartje dressuur. Ze is erg veel veranderd en voor haar doen braaf.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 14:08

Hallo allemaal,
Ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen.
Bij mij op stal staat een shetje die voor de tweede keer bevangen is.
Even een beschrijving van de pony:
Shet ruintje, dikke manen kam, vetbulten op zijn kont.
Hij is van de boer die het allemaal wel mee vind vallen. Hij denkt dat de pony oud is en geen pijn heeft.
Ik gok de shet rond 10/12 jaar oud.
De boer vertelde dat hij elk voorjaar wel lastig liep!!

Toen ik hier op stal kwam zag ik het meteen, maar ja ik stond er net dus kon niet direct ingrijpen.
Toen kreeg ik het voor elkaar om hem van het land af te halen in de bak alleen op hooi en water. Elke dag hoefjes 2x per dag koelen en 2 maal dag 6 paracetamol.
Hij knapte snel op en viel zo een 100 kg af.
Van de boer moest hij weer op het land dus stapsgewijs dat gedaan.
Je raad het al hij werd weer bevangen.
Er mag geen dierenarts bij komen dus weer zelf doktoren..
Meneer weer in de bak op hooi.
Hij krijgt 2x per dag paracetemol gemengd met gluco balance poeder en piep klein beetje biks.
Verder krijgt hij ook druppels van phytonics.
Detox comp en podo comp.
Hij knapte langzaam op met het slechte weer, dan is het lekker koel aan zijn voeten.
Meneer is helaas weer een keer ontsnapt naar het land en ging weer bergafwaarts..
Nu met dit weer wordt hij er niet beter op.
S'ochtends is hij op ze slechts als hij dan gekoeld is en zijn medicijnen heeft gehad gaat hey wat beter met hem. Hij loopt dan ook meer rond.
Toch maak ik me ernstig zorgen en hoop dat jullie misschien nog goede tips hebben.
Dierenarts komt toevallig woensdag na praten als brugman mag de dierarts kijken en advies geven maar meer niet.
Shetje heeft nu niet zo een dikke manenkam meer. Minder vetbulten en is zeker 120 kilo afgevallen.
Hij is nu 3 weken bevangen.

En ja

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 14:52

Hier opnieuw paniek ! Pony gisteren nieuwe (gewone) hoefijzers gekregen, loopt vandaag stijf (op eieren)
Hoop dat het door het beslag komt ... :'(

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:55

Weer even een vraag van mij: (stille meelezer)
Door probleem voeten (heel verhaal) zijn haf zij ijzers er onder vandaan. Haf loopt nu kreupel op het harde. Heb hoefschoenen gekocht en dan loopt hij goed.

Alleen gaat hij naar binnen en buiten als ik er niet ben. Ik ben er meestal eerder of later. Nu vroeg ik mij af. Hoe erg zou het zijn als ik zijn schoenen 24 uur om houd? Of is het een optie dat hij op blote voeten naar buiten gaat, ik ze in de middag om doe en dan een stalgenoot ze af doet wanneer ze weer binnen staan in de avond?

Wie helpt mij? Vind het verschikkelijk paard zo te zien!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:59

Ligt er maar net aan wat voor een hoefschoenen je hebt. Die met klitteband zou ik wel omdurven te laten, omdat je die niet echt heel strak kunt zetten. Met die gaiters of hoe ze heten zou ik niet langer dan een rit omlaten, want daardoor kunnen er wel knellingen en wondjes ontstaan. Grietje had haar softrides ook weleens 23 uur om, ik deed ze alleen af met wandelen, zodat ze door het natte gras wel vocht in haar hoef kon krijgen en om te laten luchten.

Vanochtend schrok ik me weer lam. Grietje liep weer voetje voor voetje over het harde. Toen hoorde ik een donk van een steentje en heb ik de boel uitgekrapt. Net liep ze gewoon weer goed, gelukkig. Blijft toch iedere keer weer schrikken.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:03

Ik heb de cavallo met klittenband. Heb ze vandaag ook op het zand afgedaan toen ik er was en metrijden in de bak (loopt hij wel goed) daarna weer omgedaan met oog op naar binnen halen over hard pad en steentjes.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:10

Roos heeft soms de lage easyboots wel een aantal dagen aan. Ze staat in een deels verharde paddock en word op een gegeven moment gevoelig. Paar dagen op schoentjes en dan kan ze er weer een tijd tegen aan.

Met gaithers oid durf ik niet, als ze die verliest bungelen ze om haar been als ik er niet ben. Als ze die simpele lage uit trapt heeft ze pech, dan loopt ze op 1 schoen ipv 2 tot ik thuis kom.

Pony's hier gaan super. Dennis is stout, Caya heeft er zin in, Roos loopt heerlijk. Whitney was wel wat gevoelig. Had wat vakantie gehad en was net ff te laat bekapt dus het was gaan brokkelen. Dus netjes gemaakt en daarna wat gevoelig op het harde omdat ze wat kort staat. Maar nu met een paar dagen is het al weer beter.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:55

@Sanniej, erg lastig om meer tips te geven als je eigenlijk niet veel kan/mag.
Je doet zo te horen al zoveel als je kunt, maar als de eigenaar het niet wil dan is dat zijn beslissing, hoe onverstandig ook. Misschien kan je een graasmasker aanpraten? Of zorgen dat hij nog wat (meer) beweging krijgt dmv wandelen of longeren?

Met mijn paard gaat het gelukkig goed, tijdje geleden was het wat twijfelachtig maar dat bleek het hooi te zijn (schimmel). Inmiddels is ze weer helemaal zichzelf, kan zo goed als halve dagen op de wei en ook het rijden gaat super! :D
Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:18

Leuke rijfoto zeg! Wat fijn te horen dat het zo goed gaat :j

Sanniej: is paracetamol wel ok? Ik weet het niet? :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:19

Nee, je moet asperine geven, geen paracetamol. Al hielp dat bij mijn shet niet veel.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:32

Beweging geven? Forceer ik het dan niet.
S`ochtends moet ik hem meestal mee slepen naar het einde van de bak omdat hij niet wilt lopen.
S`middags gaat hij beter hij loopt dan zelf al meer heen en weer.
Hooi net en waterbak staan ook zeker 20 meter van elkaar vandaan.

Asperine ipv. paracetamol zeker? De eerste keer is hij op 2x per dag een spuitje paracetamol ook beter geworden.
Nu krijgt hij juist meer bij elkaar paracetamol + gluco balance + druppels.
Allemaal voor de suikers/hoefbevangenheid maar nu knapt hij deze week juist niet op zit meer op zijn diepte punt.
Hij is wel bekapt 2 weken geleden dat is me dan wel gelukt.
Hij ging juist beter toen de bak vochtig bleef maar dat is de bak nu niet.
We proberen hem zoveel mogelijk te koelen en zand nat te houden waar hij het meeste staat.

En graasmasker hoeft nu niet, want heb besloten hem deze zomer niet meer op het land te zetten hoogstens als hij beter is 1 a 2 uur en dan inderdaad wel met masker.
De boer begrijpt het wel een beetje, maar toen we vroegen of de dierenarts er naar mocht kijken flipte hij eigenlijk juist.
En kwam met ja beestje is oud en is elk voorjaar slecht .. (!!)
Het mooiste zou zijn dat ik aan bloedverdunners kan komen, maar die kun je niet zomaar krijgen..
En de dierenarts mag woensdag kijken, maar het mag niks kosten.
Aangezien ik zelf twee pony`s heb kan ik hem er kwa kosten niet bij hebben.
Die druppels en paracetamol en gluco balance kan ik wel betalen, maar toen mijn pony hoefbevangen was 2 jaar geleden liepen de rekening ook hoog op.
En het is niet de bedoeling dat als er wat met mijn eigen pony`s aan de hand is ik mezelf in de nesten werk kwa kosten.
Laatst bijgewerkt door Sanniej_ op 30-07-12 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:36

In asperines zit Acetylsalicylzuur, dat is pijnstillend en ontstekingsremmend en het zorgt ervoor dat bloed niet kan gaan klonteren. Voor zover ik weet is paracetemol niet ontstekingsremmend.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:37

Oke dus dat is beter. Ga meteen mijn moeder vragen om het even te halen. Ik zit op mijn werk en zij doet morgen de paarden dus mag zij het hem geven.
Dan ook 6 aanhouden per keer? Als hij heel slecht was gaf ik hem dit weekend 8 in de hoop dat hij dan minder pijn heeft.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:42

Paracetemol kan zelfs giftig zijn als je teveel voert en leiden tot leverbeschadiging. De hoeveelheid daar waag ik me niet aan, dat zou ik toch echt aan de dierenarts vragen. Je zou ook wilgentakken kunnen geven, daar zit dezelfde stof in als in asperines en kan de shet naar eigen inzicht eten.

Wel een kwalijke zaak dat de eigenaar de dierenarts er niet bij wil halen, ik ben benieuwd wat de da zegt woensdag.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:49

Oh! Dat wist ik niet hij gaat morgen meteen over naar de asprines.
Dat van wilgen takken weet ik, maar de boer neemt het me denk niet van harte als ik zijn wilgenboom kaal pluk hahaha. En als ik dan het verhaal van pijnstillend vertel denk hij zeker dat ik gek ben!
En mijn paard loopt er ook soms bij en die eet het dan op dus dan heb ik geen overzicht.
Ja de boer is nogal ouderwets, hij denkt dat als een paard echt pijn heeft het gaat liggen niet meer loopt of eet hij vergelijkt de paarden met koeien.
Het volgende probleem is dat zijn exvrouw altijd alles met de paarden deed en die heeft alles mee genomen behalve 2 shetten.
Heb gelukkig al de hoefsmid voor elkaar gekregen en 5 september mag hij weer bekapt worden. En hij snapt nu dat hij het gras niet op mag en werkt daar gelukkig goed in mee.
Maar het woord DIERENARTS daar ging hij bijna van steigeren...
Toen was hij eigenlijk weer terug bij af van ja het valt wel mee en dit en dat..

Het zelfde dat de ponys al een jaar niet waren ontwormt.. Ik heb ze direct ontwormt toen ik daar kwam staan.
Ik hou dus deze shetten nu bij in mijn eigen ontwormingsschema.
Dus ja ik heb eigenlijk al 4 pony`s nu als je het zo bekijkt..

Als deze shet nog ooit goed wordt ben ik ook zeker van plan een klein ruitertje te zoeken of lesjes op hem te geven.
Verder heeft hij ooit voor de kar gelopen, dus er kan kwa beweging wel wat aan gedaan worden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:39

Hier gaat inmiddels alles ook al een stuk beter
Merrie stuk minder dik, ze loopt veel beter, ze loopt niet meer kreupel.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:18

Da is geweest en heeft ook even naar de shet gekeken.
Da zegt dat hy aan de metacan moet.. Maarja dat gaat natuurlijk niet gebeuren.
En metacan kost ook weer 90 euro en dat ga ik niet betalen, hoe hard dat ook klinkt..
Nou blijft hij maar op de asprine, hij zit sinds vandaag daar op.
Asprine is veel duurder dus hij krijgt er nu 3 per keer. Hopen dat hij er van opknapt wordt er wel beetje moedeloos van..
Vooral nu ik bijna zelf niet op stal ben vanewege lange werkdagen, doen anderen hem verzorgen.
Toch zou ik liever zelf het overzicht houden, maar dat is nu niet mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:54

Sanniej_ schreef:
Da is geweest en heeft ook even naar de shet gekeken.
Da zegt dat hy aan de metacan moet.. Maarja dat gaat natuurlijk niet gebeuren.
En metacan kost ook weer 90 euro en dat ga ik niet betalen, hoe hard dat ook klinkt..
Nou blijft hij maar op de asprine, hij zit sinds vandaag daar op.
Asprine is veel duurder dus hij krijgt er nu 3 per keer. Hopen dat hij er van opknapt wordt er wel beetje moedeloos van..
Vooral nu ik bijna zelf niet op stal ben vanewege lange werkdagen, doen anderen hem verzorgen.
Toch zou ik liever zelf het overzicht houden, maar dat is nu niet mogelijk.

Ik begrijp heel goed dat jij die Metacam niet gaat betalen. Zou ik ook niet doen :n . En de eigenaar gaat het waarschijnlijk ook niet betalen. Misschien wil hij wel iets goedkopers proberen? Dan kan hij overwegen om de pony een tijdje op buut te zetten. Is een stuk goedkoper en ik denk dat een shetlander maar een half zakje nodig heeft. Bij mijn da kost één zakje iets van 0.90 cent. Ik weet niet wat aspirine kost, maar misschien is het de moeite van het proberen waard. Dan krijgt de pony in ieder geval een medicijn dat voor paarden is en wat ook echt werkt bij hb.

Vind het wel knap van je, dat je, je zo om deze shet bekommert +:)+ +:)+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:01

Ik wil best wat zakjes buut doneren, maar zit te ver weg en wil liever niet opsturen. Als er nog toevallig iemand v.d.veluwe die kant opgaat.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:37

Ik heb helaas alles zelf opgemaakt voor mijn hb-er, anders had je ze ook wel mogen hebben. Waarom wil je ze niet opsturen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:19

Dus eigenlijk komt het er op neer dat de eigenaar de medische zorg weigert die nodig is? Hoe hard het ook klinkt, maar daar kun je de dierenpolitie voor bellen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 17:30

Ik zou ook voor zoiets de dierenpolitie bellen.

paard van mij eindelijk goed qua gezondheid nou heeft hij mogelijk een peesblessure. Staan op de metacame en glopagel en koelen. Over 2 weken mogelijk de scan.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 17:59

In plaats van Metacam zou je idd Buut of Quadrisol kunnen overwegen. Stuk goedkoper.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:12

Maar hoe kom ik aan buut of qaudrisol zonder da bezoek?
Dat lukt hier niet hoor..
Ik ga geen dierenpolitie bellen, aangezien ik eindelijk een stal gevonden heb waar ik nooit meer weg wil.
Inslapen zou nog de laatste optie zijn. Dat zou ik misschien wel voor elkaar krijgen, maar ik wil eerst hem een kans geven om te herstellen.