Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:01

@Liza: Ik hoop voor je dat het dan nog de goede kant uit gaat. :) Bij die van mij heeft het op de wei staan wel heel veel geholpen :)
@jury: Ziet er goed uit. Hopelijk is alles snel weg.
@vonneke: Ik ben benieuwd, maar ga er bijna wel vanuit dat het goed is bij die van jou!
@gulpje: Wat fijn dat het ook zo goed gaat bij jullie. Ik krijg ook advies van Emmeloord. Mijn scans worden doorgestuurd naar die kliniek! Ik vind dat ze heel fijn advies geven. Heel anders als dat mijn eigen kliniek mij heeft geadviseerd. (Ophokken en 2x per dag 10 minuten stappen. Dan komt het wel goed.) Terwijl Emmeloord juist zei, voorzichtig bewegen, af en toe een drafje tussendoor kan geen kwaad. Je moet de pees triggeren.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:22

N0a schreef:
@Liza: Ik hoop voor je dat het dan nog de goede kant uit gaat. :) Bij die van mij heeft het op de wei staan wel heel veel geholpen :)
@jury: Ziet er goed uit. Hopelijk is alles snel weg.
@vonneke: Ik ben benieuwd, maar ga er bijna wel vanuit dat het goed is bij die van jou!
@gulpje: Wat fijn dat het ook zo goed gaat bij jullie. Ik krijg ook advies van Emmeloord. Mijn scans worden doorgestuurd naar die kliniek! Ik vind dat ze heel fijn advies geven. Heel anders als dat mijn eigen kliniek mij heeft geadviseerd. (Ophokken en 2x per dag 10 minuten stappen. Dan komt het wel goed.) Terwijl Emmeloord juist zei, voorzichtig bewegen, af en toe een drafje tussendoor kan geen kwaad. Je moet de pees triggeren.

Ze zijn heeeeeel voorzichtig bij Emmeloord :j
Ik ben nu al twee jaar bezig met de revalidatie en de DA heeft altijd gezegd dat het tijd en vooral heel veel geduld van de baasjes zou kosten en dat klopte ook wel :D Maar ik ben alleen maar blij dat we het op deze manier hebben gedaan.

N0a

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:33

Klopt inderdaad, maar ze laten het (tenminste dat advies gaven ze mij) niet ten kosten gaan van het welzijn van het paard. Achteraf gezien had ik volgens hun mijn paard maar beter wel gewoon in de wei kunnen laten. Dan was alles een stuk sneller genezen :) Ben erg tevreden over hun. Ze zeiden er wel bij dat ze gewoon echt een fysiotherapie schema maken, en alles wel met rust en beleid opvoeren. En ik dus makkelijk een jaar kon rekenen voor het echt weer oke was.

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:04

Bedankt allemaal, ik hoop het ook!
Wat fijn dat het bij jullie de goede kant op gaat!!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:17

Ik heb zoveel gedaan, ik weet niet wat nu uiteindelijk het beste geholpen heeft, de rust, het stappen, de shockwave therapie, niet op de wei, wel op de wei, het supplement wat hij al die tijd gekregen heeft....

Ik denk ook dat elk paard anders is. Ga af op het advies van je kliniek en laat om de 2-3 maanden scannen (of eerder als je wilt). Merk je teweinig verbetering, dan het schema wat je hebt bij stellen. Zo heb ik het gedaan. Elk herstel gaat anders, elk letsel is anders en geen enkel paard is gelijk. Wat voor de een goed is hoeft voor de ander helemaal niet goed te zijn.
Ik voor mij ben regelmatig gaan scannen en heb op die manier samen met de kliniek en samen met de eigenaresse van de revalidatiestal waar die van mij na 5 maanden naartoe is gegaan per maand/2 maanden bepaald hoe we nu verder gingen. En of dat achteraf goed is geweest of niet, dat weet ik niet.

Nu moet ik er wel bij vertellen dat die van mij echt ernstig geblesseerd was en ik heel erg blij mag zijn dat hij er nu zo bovenop is gekomen.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:22

@Noa, bij mij duurde het een jaar voordat ik een begin kon maken met het draven :) .
3 maanden later ben ik weer gaan scannen en kreeg ik het bericht dat het nieuwe weefsel helemaal volgroeid was en hij weer 'goed' was en mocht ik de training gaan opbouwen, maar daar moest ik ook nog 6 maanden voor uittrekken. Dat was in December vorig jaar. Ik had hem pas in Juli dit jaar weer compleet in de training, zoals voorheen zeg maar, waarbij ik alle oefeningen weer meepakte en hem flink doortrainde.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:25

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:33

Jeetje! Wat schrikken voor de eigenaren!

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:04

Wat fijn dat het bij iedereen langzaam weer de goede kant gaat !!!!!
Blijf goed naar je paard luisteren die geven vaak zelf wel aan wat kan en wat niet kan. Ook ik heb veel op eigen gevoel gedaan heb in totaal 3 keer gescand op 7 maanden revalidatie. En voor de laatste scan was ik al verder opgebouwd dan eigenlijk mocht maar dierenarts was toch heel erg tevreden met het herstel.

Ik zal weer even een update geven:
Met bink gaat alles erg voorspoedig, heb nu 5 weken geleden de laatste scan gehad en mocht in 8 weken volledig opbouwen. Met rijden zitten we eigenlijk al bijna op vol werk van wat die nu aankan hij is gewoon ontzettend slap en daardoor zijn we wat beperkt in de training plus het feit dat die nog wat te mager is maakt dat het wel lastig. Hij is daar in tegen echt super braaf nog geen pas verkeerd gezet onder het zadel en echt wel werkwillig jammer dat zijn lijf dan niet mee werkt, maar ook wel goed anders had ik waarschijnlijk te snel opgebouwd! Ook ben ik hem weer lekker aan het longeren en dan gaat die wel knetterend de baan door hij vind het heerlijk dat die dan weer even paard mag zijn en vooral geestelijk is die daar erg van opgeknapt. En een primeur gisteren is die na 7 maanden in een mini paddock te hebben gestaan weer de wei in gegaan wel met peeskappen om maar eigenlijk was die heel braaf ;)
Wil in januari weer gaan starten en dan ben ik totaal 9 maanden bezig geweest van begin blessure tot weer wedstrijdklaar! En dan nagaan dat ik mijn paard pas 7 weken in mijn bezit had nou ja hopen dat we nu dan eindelijk samen verder kunnen want ik ben er zeker niet slechter van geworden en de band met mijn paard is ook alleen maar sterker geworden dus wat dat betreft moeten we ook naar de goede kanten blijven kijken.

Nog wel een vraagje blijft er bij jullie ook een licht verschil van temperatuur tussen het goede been en het blessure been. Dit is soms maar kan ook zijn dat ik het mij inbeeld hoor!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:50

Mijn merrie heeft heel veel peesblessures gehad en daar kon je zelfs qua temperatuur precies voelen waar het zat, tot op de centimeter nauwkeurig :j

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 15:08

Wat fijn schaappie!!! Echt super nieuws. Dat slappe ken ik, hier ook zo een.
Is maar goed ook, want mag een minuut of 10 draven maar wil hem dan al helemaal oppakken en meer sluiten enzo. Maar dat kan hij nog helemaal niet in zijn lichaam. Mocht nu eigenlijk 4 weken alleen maar longeren. 1e 2 weken dus 4a5 keer per week aan de longe en nu afgelopen week heb ik er 5x weer opgezeten. Denk dat het voor hem wel beter is. Aan de longe ging hij steeds ontzettend uit zijn dak, heel hard galoperend door de baan en nu zet hij geen pas verkeerd. We zijn zelfs alweer van de muisjes af. Dus ben heel blij dat ik er weer op zit! Nu 11 december terug voor als het goed is de laatste controle.
Dan hopelijk weer helemaal opbouwen en dan ergens eind Januari hoop ik weer in de ring te verschijnen. Heb dan nog een weekje vakantie, dus heb ik de tijd om te gaan.

Hier ondanks het koelen, helemaal geen tempratuursverschil meer in het been. Zelfs na het rijden is die niet warmer ofzo. Ondanks de peeskappen.... Heb zelfs het idee dat al die beweging hem alleen maar goed doet. Hij moet er namelijk van de DA nog wel 2x per dag uit. 1x stappen en 1x"werken". (gebeurde altijd al, 2x eruit) maar als ik hem dan 2x op de dag stap, dan merk ik wel dat zijn been een minimaal iets, warmer is. Maar dat heeft hij sowieso altijd al gehad, hij heeft dat dan ook aan 4 benen. Dagen dat hij alleen stapt, dan zijn alle 4 zijn benen altijd warmer.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 17:17

Fijn om te horen schaapie en liedjuh dat het zo goed gaat. :)
Die van mij heeft nu ook, haar been is geschoren, dus kan de temperatuur veel beter voelen, een iets warmer been aan haar blessure been na het rijden. Hou het goed in de gaten en begin vanaf woensdag met het bijvoeren van MSM.

Helaas toch weer pech voor ons. Vanmorgen in de les had mevrouw een trap te pakken van een paard wat te dicht langs ons kwam galopperen. Stond gelijk op 3 benen dus ik was in paniek, bang dat der been gebroken was.. Na 5 minuten ging ze er gelukkig weer op staan en hebben we nog 2x gestapt vandaag, ze kwam gelukkig nog niet stijf uit de stal. Wel een flinke glip in haar schouder, dus hopelijk is die morgen een beetje droog. We hebben ook altijd pech :(

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 17:22

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 17:27

Ja was haar blessurebeen :( Gelukkig wel een kilometer hoger, maar weet wel dat ik vanaf nu mooi uit de buurt blijf van dat paard. Toevallig weet ik wel dat die van haar flink uit kan halen, maar nu kwam ze van achter, dus zag het pas te laat. Ik was al aan het uitstappen terwijl de rest nog moest galopperen. Blijft vervelend, maar hopelijk geneest het snel en is ze alleen wat stijfig de komende dagen. Vanaf donderdag ga ik er weer op, eens kijken hoe ze loopt. Mn arme poepie.

Ik heb het idee dat je paard af en toe iets onregelmatig loopt Liedjuh, kan niet precies opmaken waar het vandaan komt. Kan ook door onrust in de hoofdhouding komen. Ziet er wel lekker ontspannen uit :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 17:48

Balen zeg Noa!

Liedjuh ik zie er ook iets aan, maar ik denk dat je paard voornamelijk loopt te hikken op je hand. Zodra zijn hoofdhouding verandert, loopt hij even te huppen, geeft weer na en loopt regelmatig. Vooral als je van hand veranderd is het goed te zien. Dan duurt het huppen ook wat langer.

Ik heb en had bij mijn paard nooit temperatuurverschil gevoeld en mijn paard had ook geen verdikkingen. Hij liep alleen nét niet lekker en was gewoon erg traag. Gelukkig is dat nu al even over :) Paard loopt nog steeds goed, hoewel hij sinds de blessure een langere losrijdtijd nodig heeft, maar ach als dat alles is!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:19

Dat hikken komt iid als ik met mijn hand inkom. Hij loopt traag en komt niet van achteruit. Hij heeft dit altijd als ik niet van achteruit naar voor rijd. Maar daar is op dit moment gewoon nog even geen sprake van. Als ik nu er namelijk aan ga rijden, komt hij in protest en gaat bokken omdat hij het in zijn slappe lijf nog niet aankan. Dus vandaar dat ik het hikken maar een beetje voor lief neem. Komt later wel weer.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:55

Ja, ik zie inderdaad gewoon het slappe terug en daardoor niet lekker door zijn lijf kunnen lopen. Ik zie niet echt onregelmatig lopen, gewoon nog een beetje zoeken op je hand en daardoor uit zijn ritme komen. Had die van mij ook heel erg in het begin. Hij had in het begin ook echt moeite met van voren snel genoeg wegzetten. Hij raakte zich heel snel met zijn achterbenen tegen zijn voorbenen, dat is nu ook weg.
Dat er tegen aan rijden kun je pas gaan doen als hij weer wat meer kracht en conditie heeft, dat heeft nu helemaal geen zin. Lekker ontspannen laten lopen.

Balen Noa dat dat nu net bij jouw paard moet gebeuren, en dan ook nog haar blessurebeen. Dan heb je gelijk weer je hart in je keel zitten als zoiets gebeurd!! Hopelijk valt het mee en heeft ze er weinig last van. Zielig, ze hebben al last van hun blessure en dan ook nog dit.

Die van mij heeft nu inderdaad ook een duidelijk temperatuurverschil als hij gewerkt heeft. Soms ook nog een lichte zwelling die ik dan inmasseer met traumeelgel. Maar verder merk ik er niks meer aan.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:07

Gelukkig valt de schade mee bij die van mij. Wond groeit al aardig goed dicht en ze is niet heel stijf. Gelukkig ook geen pas kreupel! :)
Hoe doen jullie het met dit weer? Kans op uitglijden en bevroren ondergrond is natuurlijk groot, dus ook grotere kans dat de peesblessure weer terug komt. Laten jullie ze dan gewoon op stal, of toch naar buiten maar wel onder toezicht?

Zoals vandaag gaat nog wel, heeft ze gewoon weer 4 uurtjes buiten gestaan. Maar morgen schijnt het hel te worden. Dus ben benieuwd.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:13

Vanochtend dufde ik het erf niet af (heb hem aan huis staan dus stap op de openbaren weg).
Een uurtje geleden vond ik de pad goed genoeg en ben alsnog gaan stappen. Hij was echt helemaal knetter omdat er in een veldje iemand met een hond liep. Tot 2x toe was ik hem bijna kwijt. Ik was zo blij dat hij een hoofdstel aan had en een lang touw want anders was het niet bij stappen alleen gebrelven.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:59

Ik heb ook goed nieuws gekregen. De pees is weer mooi hersteld. Inmiddels zijn we 4x 5 min aan het draven. Plan is om dit nog 4 weken vol te houden en dan in de 2 weken erna een paar voltes galop erbij te nemen. Daarna de laatste scan. Als de pees dan nog goed is mogen we rustig verder opbouwen.
Hier gaan ze nog wel gewoon de paddock in. Morgen maar even kijken welke gekke plannen Moeder Natuur heeft. Daar over heen krijgen we nog dikke vorst......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:23

hier is mijn vriend deze week nog niet buiten geweest. Alles was zo nat! Hij is nu dagelijks één of tweemaal in de molen geweest.

Hopelijk kan ik eind december naar de kliniek en daarna met hem aan de gang, dan kan hij iig zijn ei kwijt!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:02

Hebben meer mensen hier last van? Dit weer is echt killing voor die knol van mij... Hij ziet sneeuw en wordt direct wild. Piepen als een merrie, leek wel een jonge (onopgevoede _-:( ) hengst. Probleem is dan dat ie steeds triggers gaat zoeken, waardoor ie een reden heeft om te gaan flippen. Dus: auto die het erf op rijdt, een merrie die hinnikt, deur die dicht valt. Argh.. Ik word er een beetje moe van :')
Overigens was mijn paard echt nergens bang voor, voor de blessure. Echt, een bom kon onder hem afgaan, maar nu?! := een blaadje dat weg vliegt: hop, paard aan de kletter. Een stilstaande fiets, omg... Kom ik niet eens bij in de buurt :') en dat terwijl ie voorheen (in de SGW) over felgekleurde hindernissen, autobanden etc heenspringt. Dat zie ik, afgezien van het feit of het ooit nog wel mag, nu echt nog niet gebeuren :')

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:43

Roxxiejj schreef:
Hebben meer mensen hier last van? Dit weer is echt killing voor die knol van mij... Hij ziet sneeuw en wordt direct wild. Piepen als een merrie, leek wel een jonge (onopgevoede _-:( ) hengst. Probleem is dan dat ie steeds triggers gaat zoeken, waardoor ie een reden heeft om te gaan flippen. Dus: auto die het erf op rijdt, een merrie die hinnikt, deur die dicht valt. Argh.. Ik word er een beetje moe van :')
Overigens was mijn paard echt nergens bang voor, voor de blessure. Echt, een bom kon onder hem afgaan, maar nu?! := een blaadje dat weg vliegt: hop, paard aan de kletter. Een stilstaande fiets, omg... Kom ik niet eens bij in de buurt :') en dat terwijl ie voorheen (in de SGW) over felgekleurde hindernissen, autobanden etc heenspringt. Dat zie ik, afgezien van het feit of het ooit nog wel mag, nu echt nog niet gebeuren :')

Ja! Ik heb daar ook last van! Vroeger konden er kindertjes op rijden zonder zadel. Ik ben notabene al twee jaar verder in de revalidatie en kan weer behoorlijk rijden ( 20 minuten draf, beetje galop) :( maar hij heeft geregeld (onweers)buien dat hij me alle hoeken van de bak laat zien. Soms word ik er een beetje moedeloos van hoor.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:50

Dat kon bij de mijne ook inderdaad, hoewel ik daar na een akkevietje met Meneer Den Blijker heel hard op moest terugkomen :')
Nu ben ik altijd maar weer blij dat ie iig nog enigszins naast me blijft als ie gaat flippen, of ik ga er op mijn buik achteraan :')

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:20

Oh praat me er niet van Roxxiejj. In de tijd dat we alleen maar aan de hand mochten stappen, was het kleinste piepje of ritselend blaadje al genoeg voor mevrouw om totaal hysterisch te worden. Hupsend als een konijn had ik haar dan vaak achter mij aan, terwijl ze daarvoor echt als oma gans werd gezien. Nooit ergens bang voor.. Op het moment van de blessure durfde ik zulke dingen niet af te straffen, en daar profiteert ze nu nog van. Vandaag met rijden ging ze in de hoek in 1x aan de kletter omdat er een zandkorrel verkeerd lag, iemand die een deur dicht doet vliegt ze bijna over het schot heen. En deels komt dit ook doordat ik hier nu zelf ook heel erg op zit te letten, omdat ik het nu gezien heb wat ze doet op elk geluidje. ^) Dan begin ik al met m'n billen te knijpen als er maar iemand de staldeur open doet ofzo :') echt heel sneu..