[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:14

ms een pb sturen naar hem ???

Ik laat de weilanden maaien deze maand en maak ze winterklaar....de een huren we van Natuurmonumenten en mag niks mee dus bloten en klaar, de andere 2 stonden klaar voor de 2e snede hooi...helaas lukt het niet meer qua weer en ik durf niet meer de paarden erop te zetten, wordt dus maaien en afvoeren...helaas.....

Chico gaat overigens goed, ik rij hem op asfalt een blokje om, hij staat in de rijbaan en ze gaan 1 uurtje de wei op per dag. Verder gewoon hooi.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:50

Jannepauli schreef:
Afbeelding Ja, maar niet alleen vandaag. Ik ben per definitie kritisch en geen schaap Afbeelding :D

een schaap is inderdaad niet het eerste dier op deze aarde welke in mij opkomt als ik aan jou denk _O-,

Jannepauli schreef:
en Hydrocortiderm geven wij natuurlijk niet aan een HB paard)

Hydrocortiderm geven lijkt me ook niet zo'n goed plan, het is een smeermiddel namenlijk ;)

Hydrocortiderm bevat per 60 g 200. 000 IE neomycinesulfaat, 90 mg prednisolonacetaat. Hydrocortiderm Crème dient ter behandeling van enstige huid en mok problemen. De werkzame stof Neomycinesulfaat is een antibioticum van de aminogylsidengroep. Dosering 2 à 3 maal daags aanbrengen op de aangetaste plaatsen, gedurende maximaal 14 dagen. In de bijsluiter vindt u meer informatie over dit product. Hydrocortiderm is een recept vereist diergeneesmiddel .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 13:51

@ El Camino - Ik zit met hetzelfde probleem: een wei staat nu lang gras en dat wil ik er eigenlijk wel vanaf hebben... als jij iemand weet die maait én afvoert, geef me dan even een seintje? De boer die vaak bij ons maait wil 't niet hebben.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 13:57

Haha, LC! Ik vervul regelmatig verschillende dierlijke functies hoor..! Zoals de kip die haar ei legt in de vorm van mijn commentaar.. Afbeelding of de olifant in de porceleinkast.. Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:37

Jannepauli schreef:
@ El Camino - Ik zit met hetzelfde probleem: een wei staat nu lang gras en dat wil ik er eigenlijk wel vanaf hebben... als jij iemand weet die maait én afvoert, geef me dan even een seintje? De boer die vaak bij ons maait wil 't niet hebben.

Ik heb nog wel wat schapen, die je er graag snel vanaf helpen :D

Zonder gekheid; er zijn vast schapenboeren, die jonge schapen bij je neer willen zetten, omdat nu de rammen in de kuddes komen en ze extra ruimte nodig hebben.
Onze schapen houden de wei keurig netjes kort en halen alles weg, waar de dames paard hun neus voor optrekken.

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:45

Jannepauli schreef:
Citaat:
Waar de meeste droogzetters niet al te homogeen zijn, is Drycloxacil dat juist wél. Dat maakt dit product buitengewoon geschikt voor de toepassing bij rotstraal, en mok

Voor hen die de term 'homogeen' niet kennen: dit betekent in dit geval 'overal of gelijk toepasbaar' - oftewel "goed voor alle kwalen".. tja.. :+

Soms bekruipt me wel eens het gevoel dat ik hier wat tijd verpoets. Maar goed.

Waar de onzin vandaan komt dat homogeen "goed voor alle kwalen" betekend is mij absoluut een raadsel. Is dit werkelijk het niveau van deze site? Ik meende begrepen te hebben dat deze schrijver of schrijfster inmiddels haar voet uit haar mond had verwijderd, maar kennelijk was ik (weer) abuis.

Homogeen betekend hier een niet scheidend/zich niet delend product. Andere droogzetters hebben hierdoor een deel pasta met grotere viscositeit en een deel met veel lagere viscositeit. Bijna water zelfs. Toch zijn voor de goede werking beide componenten noodzakelijk. Dat is geen enkel probleem als je de gehele spuit in een tepelkanaal aanbrengt want dan mixt het intra mammair wel zogezegd. Echter als je het gebruikt voorbeeld rotstraal, heb je maar een beetje nodig. Dán is het wel fijn als de zalf (want dat is het eigenlijk) niet deelt/schift of hoe je het ook wilt noemen. Immers je hebt wel alle componenten nodig.

Ronald Aalders

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:01

Voor mensen die schapen op hun land zouden willen... hou de leverbot besmetting in de gaten. Op land wat nat is/blijft wil je die kombi niet hebben !!

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:16

geerke schreef:
lolclub schreef:
@RonAalders:

Ik heb een vraag en ik hoop dat je die wilt beantwoorden ;) .

Wat mij nu al een paar keer opgevallen is, is dat als een paard welke voor de eerste keer bevangen is geraakt (en waarbij de kanteling niet heel groot is), dat bij de meeste van deze paarden de nieuwe afgroei weer redelijk tot goed parallel aan het hoefbeen afgroeit.

Als ik als voorbeeld deze foto neem van Isapaardje, dit is een foto van de voet gemaakt in 2005, 6 jaar na de eerste bevangenheid
Afbeelding,

Niet veel te zien aan de zool lijkt me, geen brede witte lijn en een mooie ronde vorm.

Dezelfde hoef maar nu in 2010, 3 x hoefbevangen geweest nadien (Ingrid verbeter me maar als het niet klopt ):
Afbeelding

Een witte zool (waar komt dit door ?), een chronisch verbrede witte lijn en tevens een langwerpige hoefvorm.

Nu deze foto van het paard van Geerke, paard is door een schildklier afwijking al meerdere keren bevangen geweest, chronisch verbrede witte lijn en een hoef die snavelachtig naar voren blijft uitgroeien, laatste 5 jaar geen nieuwe aanval gehad :
Afbeelding

Mijn vraag aan jou is:
Hoe komt het dat de voeten in staat zijn om 1 hoefbevangenheid (redelijk tot goed) te "overwinnen" en een normale hoef en smalle witte lijn te laten uitgroeien maar waarom lukt dat na meerdere bevangenheden niet meer ?
En als de witte lijn chronisch verbreed is , liggen er dan nog mogelijkheden met beslag oid om de witte lijn alsnog weer te laten sluiten en normaal af te groeien of is deze echt definitief verbreed ?

Ron???
Als je tijd hebt wil je deze vragen even beantwoorden?
Jij ben de enige die hier antwoord op kan geven vermoed ik... :o

De wepseit doet een beetje raar, maar ik ga er maar van uit dat hetgeen ik schrijf een keer ergens terecht komt.

Met betrekking tot de herhaalde aanvallen van hoefbevangenheid en de daarop volgende schade moet ik toch verwijzen naar de mechanische gevolgen van hoefbevangenheid, die ik maar heel kort door de bocht parafraseer als het verminderen van de tractie door de tegenhanger van de diepe buigpees. De lamellen raken beschadigd, de tractie van de diepe buigpees blijft minimaal gelijk en dus is rotatie een heel waarschijnlijk gevolg. Echter óf er rotatie zal plaats vinden hangt helemaal af van de (mechanische) schade aan de lamellen en de tractie van de diepe buigpees. Deze is weer afhankelijk van ondersteuningslengte, afwikkellengte maar ook van ondergrond en uiteraard de wijze van en aard van de beweging.

Of in andere woorden, de kruik gaat ook hier net zolang te water tot die barst.

Let wel, niet iedere aanval van hoefbevangenheid houdt in dat er rotatie zal plaats vinden. Net zoals de mate van pijn absoluut geen maatstaf is voor de ernst van de (gerealiseerde of te verwachten) schade.

Met betrekking tot de verandering van kleur in de zool kan ik alleen maar zien dat de witte zool duidelijk de "exfoliating" zool betreft. Dit is de zool die ofwel vanzelf weg slijt ofwel weggesneden wordt door de smid. Ernstige schade aan de zool papillen (meer algemeen "solar corium") kan wel veel veranderingen tot gevolg hebben. Van een zwarte voet naar een witte voet is eerlijk gezegd iets wat mij nog nooit zo is opgevallen. Wel zie ik in de 2010 foto veel meer tekenen van onstekeingen die in de oudere foto geheel niet aanwezig lijken te zijn. Wellicht dat deze "kneuzingen" in de exfoliating zool verantwoordelijk zijn voor de kennelijke kleurverschillen.

Het herstel van de witte lijn is afhankelijk van de mate waarin de onevenwichtigheid tussen de tractie van de diepe buiger en de "antagonist" daarvan, de lamellen, wordt hersteld. Het voert te ver om hier diep op in te gaan, mede omdat er twee belangrijke "kampen" bestaan op dit gebied. Een is de "Burney Chapman" kant die vinden dat herstel van de lamellar bond (en dus het normaliseren van de "brede" witte lijn alleen mogelijk is door een volledige resectie van de dorsale hoornwand. Anderen die we dan maar het "Ric Redden" kamp noemen vinden dat primair de tractie van de diepe buiger aangepakt moet worden.

Ikzelf (for what it is worth........) heb het meeste succes gehad met het verminderen van de tractie van de diepe buigpees om zo de connectie tussen hoornwand en hoefbeen met name dorsaal uiteraard een kans te geven. Bij zwaar gedeformeerde voeten waar mijn bezwaren tegen resectie enigzins minder zijn heb ik ook wel dorsale hoefwand verwijderd. Met wisselend succes overigens.

Bijgaand overigens nog een plaatje die een leerling van mij uit de USA heeft gemaakt van een paard waar ze aan werkte. De rode rand is de kneuzing die veroorzaakt wordt doordat het hoefbeen door de diepe buigpees op de zool wordt getrokken en daarbij de tussen hoefbeen en zool aanwezige bloedvaten verpletterd. Het bloed loopt in de (holle) zoolpijpjes en geven de rode verkleuring. De omtrek, maar ook de plaats van het hoefbeen ten opzichte van de hoornwand laat zich zo mooi inschatten.

Afbeelding

Ronald Aalders

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:25

Ron.
Mooie foto, duidelijke uitleg, hoewel ik altijd even blijf steken op de termen (maar is meer mijn probleem met 'moeilijke woorden') :D
Ik kan dat wat je schrijft, direct op Isa plaatsen en het wordt mij steeds meer en meer duidelijk dat de laatste 'aanvallen', echt eerder door 'verkeerde aanpak' hoefsmid zijn veroorzaakt, dan door voeding.
De rode lijn op de foto, is de plek waar Isabella nu die verdikking heeft zitten (al lijkt het bij haar wat verder naar binnen te liggen, maar dat komt denk ik door vertekend beeld vanwege de erg brede witte lijn).

De zolen is dus afwachten of ze ooit weer zwart gaan worden.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:52

@Ron,

Super dat je alsnog antwoord hebt gegeven +:)+

Ik ben eigenlijk ook nog steeds benieuwd naar het antwoord op deze vraag, wil je hier ook nog even naar kijken ?

lolclub schreef:
Ik zit er toch aan te denken om een paar Soft-rides te gaan bestellen.
Niet alleen voor de vorstperiode , maar ook voor het geval er een ijzer af raakt.
Ook lijken ze me handig voor in de trailer, ik stort nu iedere keer dat Hittie mee gaat een kruiwagen zand op de plek waar haar voorhoeven staan,
maar uiteindelijk is dit natuurlijk een heel gedoe en gesmeer

Nou wil ik dus tevens de inlegzolen voor Laminitis meebestellen, wie heeft deze al en hoe is de ervaring met deze inlegzolen ?.

Vraag aan Ronald :, hoe denk jij over de soft-rides ter vervanging van styrofoam bij een (acute) laminitis periode ?
Hebben ze hetzelfde effect als styrofoam en/of zouden ze daadwerkelijk een bijdrage kunnen leveren aan het verminderen van de tractie vd buigpezen ?

http://www.softrideboots.com/PDFs/Lamin ... %20web.pdf

en de bladzijde over de inlages (het betreft de paars/blauwe versie) :
http://www.softrideboots.com/Which-Orth ... -boots.asp

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 15:57

RonAalders schreef:
Jannepauli schreef:

Voor hen die de term 'homogeen' niet kennen: dit betekent in dit geval 'overal of gelijk toepasbaar' - oftewel "goed voor alle kwalen".. tja.. :+

Soms bekruipt me wel eens het gevoel dat ik hier wat tijd verpoets. Maar goed.

Waar de onzin vandaan komt dat homogeen "goed voor alle kwalen" betekend is mij absoluut een raadsel. Is dit werkelijk het niveau van deze site? Ik meende begrepen te hebben dat deze schrijver of schrijfster inmiddels haar voet uit haar mond had verwijderd, maar kennelijk was ik (weer) abuis.

Homogeen betekend hier een niet scheidend/zich niet delend product. Andere droogzetters hebben hierdoor een deel pasta met grotere viscositeit en een deel met veel lagere viscositeit. Bijna water zelfs. Toch zijn voor de goede werking beide componenten noodzakelijk. Dat is geen enkel probleem als je de gehele spuit in een tepelkanaal aanbrengt want dan mixt het intra mammair wel zogezegd. Echter als je het gebruikt voorbeeld rotstraal, heb je maar een beetje nodig. Dán is het wel fijn als de zalf (want dat is het eigenlijk) niet deelt/schift of hoe je het ook wilt noemen. Immers je hebt wel alle componenten nodig.

Ronald Aalders

Wat een zure ...... (naar gelieven in te vullen met een toepasselijk woord) ben je toch. Heb je het :+ er niet achter zien staan?
Wellicht wil je in het vervolg mijn teksten in context lezen - dat betekent "begrijpend" lezen - want ik begin me te ergeren aan het feit dat ik hier in dit topic keer op keer te maken krijg met een figuur die maar constant over z'n kennelijk verschrikkelijk lange tenen blijft struikelen en er maar niet genoeg van schijnt te krijgen om iedere gelegenheid te baat te nemen om een sneer uit te delen. Fijne karaktereigenschap is dat - als dit nu de invalshoek moet zijn lijkt het me een prima idee als je ergens anders je tijd gaat verpoetsen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:31

Miauuuuuuuuuuuuuuw miauuuuuuuuuuuuuuw

Rustig aan. Het gaat uiteindelijk er toch om dat wij onze paarden door deze &^&^%% ziekte heen helpen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:37

Jannepauli schreef:
lijkt het me een prima idee als je ergens anders je tijd gaat verpoetsen.

Huh?
Ik heb zojuist een meer dan prima antwoord gekregen.
Eentje die voor mij weer een puzzelstukje op zijn plek heeft gelegd en dus ook eentje waar ik HEEL DANKBAAR voor ben (om ook maar eens een keer iets in hoofdletters te typen ... ben verder niet zo van de hoera en holladie tekens).

Dus wat mij betreft ... Ron blijf aub mee denken en posten.
Er zijn al te weinig hoefsmeden (met ervaring) die hun zegje (durven/willen) doen.

daraxhester

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:51

EstherHegt schreef:
daraxhester schreef:
zouden natte bandages fijn zijn voor ze??

Koelen is wel goed bijvoorbeeld in nat zand, inpakken in bandages lijkt me echt niet nuttig, die gaan als ze droog zijn ook nog extra warm worden.
Wat een nare situatie zitten jullie nu in zeg. De eigenaar moet echt een DA inschakelen.
Ik zit even te denken of er niet iets mooi samenvattends is te printen in het Nederlands dat jullie kunnen gaan geven aan de eigenaar, de openingspost is al een begin denk ik.
Filmpje maken van de ponnies zou dat lukken? Wie weet kunnen we dan met zijn allen een korte uitleg gaan schrijven dat het hard nodig is dat er medicatie en behandeling komt voor de ponnies. En voor heel veel andere ponnies natuurlijk!! Meer kun je denk ik nu niet meer doen. De dierenarts die ontstekingsremmers voorschrijft plus een dieet zijn nu echt heel hard nodig als ik goed begrijp wat je schrijft.
Lastig hoor als je zelf het niet voor het zeggen hebt.

Ik kan wel even filmpje maken vanavond, maar wat wil je precies zien hoe ze lopen ofeu ??
Het zou heel fijn zijn als we zo'n stukje kunnen maken en printen, dan wil ik die wel geeven *D
En inderdaad heel lastig als je het niet zelf voor het zeggen hebt, het voelt toch wel als een eigen pony wat je mag er zegmaar alles mee doen en laten echt alles, maar als ze dan ziek worden kan je er niets aan doen :'(

daraxhester

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:52

lolclub schreef:
@daraxhester en aaanouk

Wat vreselijk !
nu al beide pony's....
hoeveel pony's heeft de boer verder nog ?

@JP en Geerke
drycloxacil is helemaal niet voor orale toediening.
Volgens mij wordt dat bij koeien in de kwartieren gespoten.

Wij hebben het wel eens op advies van de DA gebruikt bij hardnekkige rotstraal.

verder geen pony's maar twee. En ja voglens mij is het ook voor koeien wat jij zegt.

daraxhester

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:56

lolclub schreef:
Misschien waren het wel oude spuiten of heeft de boer nog droge koeien staan of heeft hij de pony's behandeld tegen mok of rotstraal of.....

Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat een ervaren koeienboer dit oraal toedient aan een pony.
Zo wel... zucht...

Maar goed, de gedachte over die twee arme pony's lieten me niet los gisteravond.
Hoe kan het dat terwijl de pony's al een week binnen staan op hooi en water er toch een tweede HB raakt,
dan moet het toch zo wezen dat het hooi of de kuil veel te rijk is.
Dit maakt het probleem alleen maar groter want wat moeten de pony's dan aan ruwvoer eten van de winter.
De eigenaar zal overtuigd moeten worden dat er schraler hooi moet komen, dat de pony's zomers niet meer 24/7 in het land mogen en dat er een zandpaddock moet worden gemaakt... ik geef het je te doen om dit als 14 jarige te moeten gaan vertellen ;(

De spuiten waren goed tot februarie 2011 heb ik gekeken dus oud zijn ze niet, maar die eigenaar heeft ook wel het beste met ze voor maar hij snapt gewoon niet wat 'het beste' is . en dat wil hij niet van anderen aan nemen...
Nou waarschijnlijk was dat van die andere pony ook al begonnen toen, maar nog niet op te merken ofzo denk ik. want ze liep al niet lekker maar we dachten(de instructrice en ik) dat het gewoon wat stijfheid en zo was.
maar ik ben wel echt heel erg blij met jullie tips en zo :D

daraxhester

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:50

hier nog een keer voor alle duidelijkheid het hele verhaal over de 2pony's met hoefbevangenheid.
Sinds ongeveer 3 weken heeft rexana mok, daar hebben we toen Mokcare voor gehaald, en de benen 1 keer per week gewassen met (ikweetnietmeerhoehetheet. ;$) Nou toen had rexana al een beetje te lange hoeven, en die werden toen nog langer, dus ging ik aan de hoefsmid vragen of hij kon komen bekappen, rexana liep heel raar en stijf wij dachten dus dat dat kwam door de te lange hoeven, nu 2 dagen voordat de hoefsmid kwam zei de eigenaar; hij loopt wel erg raar en zo misschien is ze ook wel hoefbevangen, dus wij aan de benen voelen en zo en was niet bepaald onnormaal warm. Dus 2 dagen later kwam de hoefsmid(was op donderdag) en die heeft dus gezegd dat ze dus wel hoefbevangen is, hij heeft wel alleen rexana bekapt en niet hester (hester is die op mijn profiel, en die het als laatst is geworden) want die hoeven waren nog wel normaal. Dus die zaterdag gingen we weer naar de ponys en Anouk was er wat eerder dan mij, en de eigenaar zei tegen haar dat rexana hoefbevangen was(wat hij precies zei moet je aan Anouk vragen )en ze stonden dus al vanaf donderdag dag en nacht op stal met alleen water en hooi. dus Anouk mij bellen, en toen ik er was heb ik eerst op hester gereden omdat ze sinds die maandag al niet zo lekker liep deed ik rustig aan want de instructrice zei dat ze beetje kreupel was, maar ze liep dus nog minder dan maandag dus heb maar even gereden. Toen daarna hebben we even met beide pony’s gestapt en heeft Anouk rexana haar benen afgespoelt. De eigenaar snapte nu wel dat ze echt dringend af moeten vallen. Die dag zijn wij dus op dit topic terecht gekomen. Nou die dag erna (zondag) ging ik weer heen, en omdat hester niet zo lekker liep al die week zou ik even kort blokje om stappen, dus ik rijd zo voor het huis langs, en daar zit binnen de eigenaar te eten met z’n vrouw. Hij doet het raam open zegt; Je moet wel oppassen met rijden want die heeft het voor ook,en doet raam weer dicht voor ik iets kan vragen. Dus ik maar heeeel kort gestapt en toen weer terug gegaan. Daarna was de eigenaar weg , waarschijnlijk naar de kerk daar gaat hij zondags altijd heen. Maar ik zou nog vertellen dat de DA echt moest komen maar hij was er dus niet meer….. Dus ik ging mijn spullen opruimen enzo, en vond daar op een doos dat spuitje ding van drycloxacil. Dus ik kijken enzo wat het was en naam opschrijven. Toen ging ik beide ponys benen even afspoelen en vond in het hok nog zo’n ding. Ben toen thuis gaan googelen en hier vragen wat het was, en was dus iets voor koeien echt raar dus. Maar we hebben niks gezegd hoe ze het hebben binnengekregen !! voor zover even het verhaal (van mijn kant) over mijn en aaanouk haar verzorgponys die hoefbevangen zijn. Vanavond zal ik er weer heen, en hopen dat de eigenaar nu thuis is en hem vertelen dat de DA echt moet komen…. En hopen dat hij luistert. Als ik vanavond terug ben zet ik hier alles wel weer even neer wat hij gezegd/gedaan heeft.
Verder nog een vraag; ik heb zelf het nummer van de plaatselijke dierenarts wel in mijn mobiel, altijd voor het geval dát. Maar zou ik nou als hij weer niet luistert kunnen bellen en vragen wat we moeten doen, of zou dat niet kunnen ??

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:54

daraxhester schreef:
hier nog een keer voor alle duidelijkheid het hele verhaal over de 2pony's met hoefbevangenheid.
Sinds ongeveer 3 weken heeft rexana mok, daar hebben we toen Mokcare voor gehaald, en de benen 1 keer per week gewassen met (ikweetnietmeerhoehetheet. ;$) Nou toen had rexana al een beetje te lange hoeven, en die werden toen nog langer, dus ging ik aan de hoefsmid vragen of hij kon komen bekappen, rexana liep heel raar en stijf wij dachten dus dat dat kwam door de te lange hoeven, nu 2 dagen voordat de hoefsmid kwam zei de eigenaar; hij loopt wel erg raar en zo misschien is ze ook wel hoefbevangen, dus wij aan de benen voelen en zo en was niet bepaald onnormaal warm. Dus 2 dagen later kwam de hoefsmid(was op donderdag) en die heeft dus gezegd dat ze dus wel hoefbevangen is, hij heeft wel alleen rexana bekapt en niet hester (hester is die op mijn profiel, en die het als laatst is geworden) want die hoeven waren nog wel normaal. Dus die zaterdag gingen we weer naar de ponys en Anouk was er wat eerder dan mij, en de eigenaar zei tegen haar dat rexana hoefbevangen was(wat hij precies zei moet je aan Anouk vragen )en ze stonden dus al vanaf donderdag dag en nacht op stal met alleen water en hooi. dus Anouk mij bellen, en toen ik er was heb ik eerst op hester gereden omdat ze sinds die maandag al niet zo lekker liep deed ik rustig aan want de instructrice zei dat ze beetje kreupel was, maar ze liep dus nog minder dan maandag dus heb maar even gereden. Toen daarna hebben we even met beide pony’s gestapt en heeft Anouk rexana haar benen afgespoelt. De eigenaar snapte nu wel dat ze echt dringend af moeten vallen. Die dag zijn wij dus op dit topic terecht gekomen. Nou die dag erna (zondag) ging ik weer heen, en omdat hester niet zo lekker liep al die week zou ik even kort blokje om stappen, dus ik rijd zo voor het huis langs, en daar zit binnen de eigenaar te eten met z’n vrouw. Hij doet het raam open zegt; Je moet wel oppassen met rijden want die heeft het voor ook,en doet raam weer dicht voor ik iets kan vragen. Dus ik maar heeeel kort gestapt en toen weer terug gegaan. Daarna was de eigenaar weg , waarschijnlijk naar de kerk daar gaat hij zondags altijd heen. Maar ik zou nog vertellen dat de DA echt moest komen maar hij was er dus niet meer….. Dus ik ging mijn spullen opruimen enzo, en vond daar op een doos dat spuitje ding van drycloxacil. Dus ik kijken enzo wat het was en naam opschrijven. Toen ging ik beide ponys benen even afspoelen en vond in het hok nog zo’n ding. Ben toen thuis gaan googelen en hier vragen wat het was, en was dus iets voor koeien echt raar dus. Maar we hebben niks gezegd hoe ze het hebben binnengekregen !! voor zover even het verhaal (van mijn kant) over mijn en aaanouk haar verzorgponys die hoefbevangen zijn. Vanavond zal ik er weer heen, en hopen dat de eigenaar nu thuis is en hem vertelen dat de DA echt moet komen…. En hopen dat hij luistert. Als ik vanavond terug ben zet ik hier alles wel weer even neer wat hij gezegd/gedaan heeft.
Verder nog een vraag; ik heb zelf het nummer van de plaatselijke dierenarts wel in mijn mobiel, altijd voor het geval dát. Maar zou ik nou als hij weer niet luistert kunnen bellen en vragen wat we moeten doen, of zou dat niet kunnen ??

Dara, mijn vader en moeder wouden als het echt niet anders kan beide wel 10 euro meebetalen aan de DA kosten, als jou ouders dat nou ook doen en we doen er zelf nog beide 5 euro bij zitten we al op 40 euro. (Voor het geval dat Hessel geen DA in wil schakelen)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:22

Hallo, ben ik ook weer eens (voel me wel zo'n broekie naast dhr Aalders, maar goed, toch mijn bescheiden mening)...

Citaat:
Hoe komt het dat de voeten in staat zijn om 1 hoefbevangenheid (redelijk tot goed) te "overwinnen" en een normale hoef en smalle witte lijn te laten uitgroeien maar waarom lukt dat na meerdere bevangenheden niet meer ?
En als de witte lijn chronisch verbreed is , liggen er dan nog mogelijkheden met beslag oid om de witte lijn alsnog weer te laten sluiten en normaal af te groeien of is deze echt definitief verbreed ?

Bij een chronische bevangenheid, een chronische misvorming... Er is zoveel schade ontstaan dat de witte lijn vanuit de zoomlederhuid niet meer normaal afgroeit. De witte lijn blijft steeds maar verbreed onderaan de hoef.
Ik heb natuurlijk wel meegemaakt dat de witte lijn weer goedkwam, maar toch ligt het eraan hoe vaak het paard bevangen is geweest, waarom en in welke omstandigheden.

Droogzetters... Ook wel gebruikt bij hardnekkige rotstraal, maar bij HB?! %)
Eigenwijze eigenaren, grr. Dat is soms erg moeilijk, zeker als je als jonge meisjes tegen zo'n volwassen man moet gaan vertellen wat ie moet doen. Ik hoop dat hij naar jullie luistert!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:24

RonAalders schreef:
Ik meende begrepen te hebben dat deze schrijver of schrijfster inmiddels haar voet uit haar mond had verwijderd, maar kennelijk was ik (weer) abuis.

Jannepauli schreef:
als dit nu de invalshoek moet zijn lijkt het me een prima idee als je ergens anders je tijd gaat verpoetsen.

Allemachtig, jullie lijken wel een kiftend echtpaar...

Het is nu wel duidelijk en ik zou het prettig vinden als de toon in de berichten vanaf nu wat vriendelijker wordt.
Ik waardeer de inbreng van jullie beiden heel erg in dit topic maar het lijkt nu haast een persoonlijke vete te gaan worden.

@JP
De aanwezigheid van Ron als specialist hoefsmid wordt door velen wel gewaardeerd en wordt tevens als een verrijking gezien van dit topic,
je weet inmiddels dat ik je enorm waardeer juist door je kritische teksten en stof tot nadenken die je geeft, maar iemand wegsturen omdat de toon in zijn berichten je niet aanstaat gaat voor mij net een trap te ver.

@RonAalders
Ik hoop dat je blijft posten en je kennis met ons wilt blijven delen, wel zou ik het prettig vinden als je de teksten (iets) in een eenvoudiger Nederlands wilt neerzetten (vanwege de grote varieteit in leeftijden van onze mede topic genoten), daarnaast is het prettiger voor allemaal als we een afspraak maken over het tutoyeren,
je blijft ons met de U vorm aanspreken, is prima maar niet gewoon hier, als je graag met de U vorm terug aangesproken wilt worden geef dit dan even aan dan zullen we dit voortaan meenemen.

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:29

lolclub schreef:
[b]Vraag aan Ronald :, hoe denk jij over de soft-rides ter vervanging van styrofoam bij een (acute) laminitis periode ?
Hebben ze hetzelfde effect als styrofoam en/of zouden ze daadwerkelijk een bijdrage kunnen leveren aan het verminderen van de tractie vd buigpezen ?

Ik ken dat product verder niet maar zie wel dat het een soort hoefschoen is. Nou bestaat er wat mij betreft geen enkel bezwaar tegen hoefschoenen, echter je zult je wel moeten realiseren dat ieder "ding" dat om de contouren van de voet wordt aangebracht (uiteraard) die contouren moet volgen. Dat is niet altijd wenselijk. Zoals ik een aantal pagina's eerder al heb proberen duidelijk te maken is het buitengewoon belangrijk dat de ondersteuning vanaf het COA en de afwikkellengte vanaf het COA gelijk zijn. Wanneer we bij een paard met vervormde voeten bijvoorbeeld door hoefbevangenheid hoefschoenen gebruiken komen we nooit op een 50/50 verdeling tussen afwikkelingslengte en ondersteuningslengte. De ondersteuning zal tekort zijn en de tractie op de diepe buigpees te groot. Absoluut onwenselijk bij hoefbevangenheid, acuut of chronisch, stabiel of niet, de tractie van de diepe buiger dient absoluut geminimaliseerd te worden.

Ik zag overigens dat er gesproken werd van buigpezen. Inderdaad zijn er meerdere buigpezen "werkzaam" in de ondervoet, twee om precies te zijn. Waar het hier om gaat is de enige buigpees die aan het hoefbeen hecht, de diepe buigpees. Er bestaan heel interessante theorieën van met name Dr. Denoix die lijken te suggereren dat belasting van de oppervlakkige buigpees een ontlasting van de diepe buigpees met zich meebrengt. Daar valt overigens nogal wat over te zeggen, maar het onderzoek van Dr. Denoix lijkt wel te waarschuwen tegen zodanig sterk verhogen van de hielen (ter ontlasting van de diepe buiger) dat de voet as naar voren breekt. Zoals in Europa overigens al wel 100 jaar aan hoefsmeden wordt geleerd, de voet as dient ten allen tijde recht te zijn.

In mijn werk met bevangen paarden houdt dit dan ook in dat ik weliswaar werk met wiggen om de tractie van de diepe buiger te verminderen, maar dat zodra de voetas naar voren dreigt te breken de ontlasting van de diepe buiger gevonden moet worden in het naar het COA verplaatsen van de afwikkel punt. Vandaar de grote waarde van een banana shoe ondermeer in die gevallen waar de hielen al erg laag waren vóór de bevangenheid.

Styrofoam heeft vele voordelen. Op de eerste plaats kan iedereen met een rolletje vetwrap deze therapeutische hulp aanbrengen en hoeft er dus niet gewacht te worden op de veearts en hoefsmid. Een "first aid" derhalve. Op de tweede plaats kan het blok styrofoam op de gewenste plek aangebracht worden, ongeacht de vorm van de hoornwand. Op de derde plaats, ook niet onbelangrijk, het is goedkoop. De styrofoam blokken die je voor deze toepassing kant en klaar kunt kopen zijn prijzig, maar de styrofoam is niet meer of minder dan een gesloten cel isolatie schuim dat ook bij de Bouwmarkten verkocht wordt. Iedere bouwvakker kent het, de blauwe isolatie platen. Weliswaar is dat vaak 20mm dik ipv. de benodigde 40 a 50mm maar er is niet op tegen om twee of drie plaatjes op elkaar onder de voet te tapen. Door het inelkaar persen wordt het vanzelf een geheel. Desgewenst plak je drie plaatjes met ducttape aan elkaar en breng je ze daarna aan onder de voeten.

Ronald Aalders

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:36

Grrr mijn pony die hersteld is van HB is vandaag net haar hoefijzer verloren in die zuigende modder... (ze heeft ze echt nodig doordat ze gekantelde hoefbeentjes heeft) Hoefsmid doet zijn uiterste bet vandaag nog langs te komen, anders morgen... Haar hoefwand is helaas weer helemaal meegescheurd en overal zijn weer brokken af. Ik hoop dat hij het kan redden en er toch een warm beslag op krijgt en dat ze niet te kreupel loopt erna. Zo hatelijk toch altijd in die modder, op die manier geraakt ze meermaals haar ijzers kwijt, maar dit jaar met die hoefbeenkanteling is het echt niet bevorderend. Ze loopt weer wat voorzichtiger, wel niet kreupel, maar toch. Waarom toch altijd...!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 19:29

Lolclub schreef:
@JP
De aanwezigheid van Ron als specialist hoefsmid wordt door velen wel gewaardeerd en wordt tevens als een verrijking gezien van dit topic,
je weet inmiddels dat ik je enorm waardeer juist door je kritische teksten en stof tot nadenken die je geeft, maar iemand wegsturen omdat de toon in zijn berichten je niet aanstaat gaat voor mij net een trap te ver.

Dit is het laatste wat ik erover wil zeggen: Ik stuur niemand weg maar ik protesteer wél tegen het feit dat R.A. keer op keer de gelegenheid te baat neemt om sneren in mijn richting uit te delen. In tegenstelling tot sommige anderen, ben ik in den beginne openlijk kritisch geweest t.o.v. R.A. Ik ben nét zo openlijk geweest over het feit dat ik later beter begreep waar zijn banana-shoeverhaal over ging en nam mijn kritiek daarmee terug. In plaats van mijn verontschuldiging 'gracious' tot zich te nemen, blijft R.A. dan toch doorgaan met wat ik ervaar als steken onder water. Aan mijn incasseringsvermogen zit een grens en ik spreek me dienovereenkomstig uit. Ik heb een hekel aan dit soort back-biting en kleinzieligheid.
De waardering voor de bijdragen| kennis van R.A. staat buiten kwestie. Ik waardeer dat evengoed. Maar ik verdom het om me te laten koeieneren door kleinzielige pettiness. Dan vertrek ik uit dit topic.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:48

gezellig hier :D

even nog terugkomend over Ron's uitleg betreffende dat chronische hoefbevangenheid meestal veroorzaakt wordt door mechanische problemen.
Vaak is hoefbevangenheid een hormonaal proces...wat vooraf gaat aan de problemen die zich pas later uiten in de hoef.
Er zullen zeker ook gevallen zijn waar de diepe buiger wel een rol speelt en daardoor steeds een terugval veroorzaakt.
Maar om nu te zeggen altijd,dat geloof ik niet.
Vooral bij insuline resistentie en cushing is er een heel ingewikkeld hormonaal proces aan de gang die de oorzaak kunnen zijn voor hoefbevangenheid.
Bij cushing is dat de hoge cortisol levels in het bloed(die op hun beurt weer het schildklierhormoon deels vernietigen,waar ook een heeel belangrijke oorzaak ligt!)

Mijn paard s wel 10x bevangen geweest....in meerdere en mindere mate.
Bij hem was een te trage schildklier deels de oorzaak.En insuline resistentie.
Medicijnen zorgen ervoor dat hij al vijf jaar lang stabiel is en niet kreupel.
Dezelfde hoefsmid,dezelfde manier van bekappen en beslaan...al 18 jaar.(na de eerste hoefbevangenheid wel het re-shapen van de hoef)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:49

hmmm.... hij bedoelt het niet zo kwaad, hij is enigszins arrogant vanwege zijn grote kennis....en terecht denk ik....wie wordt er nou op verzoek ingevlogen naar Amerika om clinics en seminars te geven. Maar, ook arrogantie heeft zijn grenzen....en idd kan het soms minder.
Ik vind hem ook soms wat latdunkend overkomen maar andersom heeft menigeen hier hem ook zo bekritiseerd....nou ja, ben blij met zijn inbreng...

en schapen op mijn wei: no !!!!! dan moet er weer omheining omheen....het is net zo mooi en paardvriendelijk nu.
En wat betreft maaien: we laten het doen door de boer naast ons "Top"of gewoon door de loonwerker, Plezier en Timmer....nu heet het Timmer. En ze zitten in Nijkerk. Geen idee eigenlijk wat ze kosten... mijn vriendje rekent alles af op de grote hoop 1x per jaar..