[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:44

Als je helemaal geen hartslag voelt dan zou IK me minder ongerust maken. Maar als je mij vraagt zou ik zowieso de dierenarts nog even laten kijken. STEL dattie het wel is dan zul je toch ook pijnstillers moeten hebben.. Ik ga in ieder geval voor je duimen. Laat je nog even weten als je weer wat weet?

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:50

Ja tuurlijk dat zal ik doen. Vanavond even voelen naar zijn hartslag in zijn kogel.. En dan maar de dag naar de kliniek afwachten, 10 april. Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:09

Kymalin schreef:
Het rare is wel dat je paardje zo mager is, wat dat betreft hoort hij niet echt bij de risicogroep. Het zou natuurlijk best kunnen dat hij inderdaad te kort bekapt is en in combinatie met de HKO inderdaad ook op eieren loopt. Hoe loopt hij op een zachte bodem en in de wendingen? Trouwens, een pijnreactie op de hoeftang kan ook duiden op een hoefzweer, maar het zou al wel heel toevallig zijn als hij dat dan in beide voorbenen heeft.

Veel voeren en toch afvallen duidt volgens mij ook op een stofwisselingsprobleem.
En dat kan weer (uiteindelijk) een bevangenheid veroorzaken.
Wat voor voer geef je? (merk/soort).
Zit er veel zetmeel/suiker in?
Zijn de tanden van het paard in orde (hooi is lastiger kauwen dan brok).

Twee hoefzweren in beide voorvoeten tegelijk kan, maar dan loopt je paard (weet ik uit ervaring) wel heel erg beroerd (of zeg maar gerust; niet meer).

Nu wil ik hier niemand ongerust maken, maar de eerste keer toen Isabella hoefbevangen werd is ze door zowel dierenarts als hoefsmid met een visiteertang "bevoeld" en beiden wisten het zeker: niet hoefbevangen. Ik was toch eigenwijs en ben naar de kliniek gegaan voor röntgenfoto's. Beide voorhoeven een gekanteld hoefbeen. Hoe kan dat he?!
Ik heb nooit een kloppende ader gevoeld, ook vaak zelfs geen warme hoeven. Maar alleen al die foto's zeiden genoeg dat ze (helaas ook meerdere keren) bevangen is geweest in haar leven.
Het is per paard zo wisselend.

En ander piept al van de pijn bij een zoolkneuzing als hij met zo'n tang wordt bevoeld.
Te korte hoeven kan zeker ook ... je kunt bijv. een te dunne zool makkelijk zelf controleren.
Neem de hoef goed in je hand (of leg hem te rusten op je bovenbenen). Pak hem zo vast dat je duimen op de zool in het toongedeelte rusten. Druk dan stevig (let op pijnreactie) met je duimen op de zool. Zit daar beweging in, dan is de zool echt te dun. Normaal gesproken mag hier wel wat beweging in zitten, maar niet veel (en ook mag dat geen reactie geven eigenlijk).
Verder kun je kijken of de hoefballen wat kunnen bewegen (met je handen) en of je de voet bij de hielen wat kunt inknijpen (voorzichtig allemaal he). Normaal bij kleine bewegingen mag dit geen pijnreactie geven. Isabella reageerde bij het laatste de vorige keer super heftig wat duidde op een hoefzweer in het hielgebied.

Veel beterschap ook.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:19

Sorry voor degene die al aan het lezen waren; ik heb ondertussen mijn vorige bericht flink aangevuld Bloos

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:21

Bij de dierenvoeders waar ik mijn voer altijd haal, hebben ze nu speciale zakken liggen voor dunne paarden die weer wat moeten bijkomen na deze vreselijke tijd met veel regen etc.
Dat is een mengeling van haver en muesli, het merk weet ik zo 1 2 3 niet. Verder krijgt hij basisbrok, afhankelijk van wat er op dat moment is. Meestal van het merk pavo, maar als dat op is dan zoek ik gewoon naar een andere basisbrok.
Omdat hij nog steeds niet aankwam kreeg ik ook aangeraden om maismeel door zijn voer heen te doen (met water uiteraard) ik weet niet of dat kwaad kan!?
Hij staat verder ook buiten, en naar mijn inzien was dit wel nodig omdat het hem erg veel energie kost om altijd buiten te staan.

Hij knoeit wel veel met zijn eten, hij eet dan niet minder, maar langzamer. Hiervoor heb ik de paardentandarts erbij gehaald, en zijn boventanden waren te scherp en die waren bijgevijld. Daarna knoeide hij nog evenveel, dus volgens mij is dat gewoon een gewoonte?

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:30

Bedankt.

Ik zal het vanavond allemaal eens proberen, ik hoop natuurlijk op zo min mogelijk reactie.
Maar ik snap iets niet, ik moet dus met mijn duimen in de zool gaan drukken bij de toongedeelte, maar waar zit de toongedeelte? Blond

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:33

Dat is de plek voor de straalpunt. Dus waar het meeste zool is zeg maar. Een beetje beweging mag je zien en voelen, maar niet te veel. Het hoefbeen zit daar ook precies onder. Maar met je duimen kun je nooit een kneuzing veroorzaken als leek (iets wat je met een tang wel kunt als je het niet goed doet).

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:40

Ok bedankt! Lachen

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:48

Udella schreef:
Hij knoeit wel veel met zijn eten, hij eet dan niet minder, maar langzamer. Hiervoor heb ik de paardentandarts erbij gehaald, en zijn boventanden waren te scherp en die waren bijgevijld. Daarna knoeide hij nog evenveel, dus volgens mij is dat gewoon een gewoonte?

Meestal wordt knoeien veroorzaakt door haken op de kieze, met de voortanden heb ik nog nooit gehoord, maar goed, ik weet ook niet alles. Meestal weet je dat soort dingen pas als je er zelf mee te maken hebt gehad. Ik laat mijn paardentandarts 1x per jaar het gebit controleren, doe je dat ook regelmatig? Zo ja, dan kan je dat wel uitsluiten.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:49

Isapaardje schreef:
Nu wil ik hier niemand ongerust maken, maar de eerste keer toen Isabella hoefbevangen werd is ze door zowel dierenarts als hoefsmid met een visiteertang "bevoeld" en beiden wisten het zeker: niet hoefbevangen. Ik was toch eigenwijs en ben naar de kliniek gegaan voor röntgenfoto's. Beide voorhoeven een gekanteld hoefbeen. Hoe kan dat he?!
Ik heb nooit een kloppende ader gevoeld, ook vaak zelfs geen warme hoeven. Maar alleen al die foto's zeiden genoeg dat ze (helaas ook meerdere keren) bevangen is geweest in haar leven.

Het schijnt dat je dat kloppen van de ader ook alleen maar in de actieve fase van de hoefbevangheid voelt. Als bij Isabella de hoefbeentjes al gekanteld waren dan was ze die fase dus al voorbij toch?

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:52

Boventanden bedoel ik dan ook de bovenkiezen, bij zijn kaken. Excuses voor de onduidelijkheid.

Bij ons komt de paardentandarts 2x in het jaar, meestal hoeft er dan maar 1x in het jaar wat te gebeuren. De 2e x is voor een controle. (dus om het halfjaar)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:02

Kymalin schreef:
Isapaardje schreef:

Het schijnt dat je dat kloppen van de ader ook alleen maar in de actieve fase van de hoefbevangheid voelt. Als bij Isabella de hoefbeentjes al gekanteld waren dan was ze die fase dus al voorbij toch?

dat is toevallig,bij pablo hetzelfde verhaal,bijna op de grond van de pijn,met de visiteertang geen krimp geven....de da begreep er ook niets van.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:08

bij kinke idem...dat is ook een bikkel

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:22

Bij Tyra nooit kloppende ader gevoeld, ook niet toen ze acuut was.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:09

De DA is bij de acute fase geweest en zei dus (ik hoor het hem nog zeggen): "Wees blij want dit is zeker geen bevangenheid".
Hij vermoedde toen dat ze "gewoon" gevoelig was omdat ze net van de ijzers kwam en ze wat spierpijn had opgelopen in de achterhand door het ontzien van de wat zere voorvoeten.
En zo is het de andere keren ook gegaan ... geen kloppende ader, geen gevoeligheid met de onderzoekstang en nauwelijks warme voeten.

Zelfs met 2 hoefzweren bleef ze nog een soort van lopen.

En dan te bedenken dat de anatomisch bekapper vorig jaar nog zei dat Isabella een kleinzerig paardje was en een grote aansteller omdat ze zo zielig stond te doen bij "slechts" een straalkneuzing. Het bleken dus 2 hoefzweren met de rest van de ellende als toetje ...

Zo'n bikkel maakt echter een goede diagnose wel moeilijk blijkt maar weer (omdat je steeds de twijfel hebt, van wat is het nu, omdat de experts op het verkeerde been worden gezet door het gedrag icm symptomen).

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:22

Heb hier ook zo'n bikkel staan. Vorig jaar bij de bevangenheid toen mijn smid kwam bekappen. Ze kon echt nauwelijks lopen en had enorme pijn, maar bij het bekappen bleef ze staan tot ze er bijna bij neer viel. En dat bedoel ik letterlijk.. ze ging steeds meer op mij leunen met mn hoofd en wilde er echt bij gaan liggen..

Caitlin loopt nu beter dan vanochtend, voel geen kloppende ader (vanochtend wel lichtjes) en dr been is ook dunner.. Hopen dat het zo blijft gaan..

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:57

Fijn dat het iets beter gaat met Caitlin.

Aurora is ook iets vooruit gegaan. Ze hinkt nog wel. Maar nadat ik haar in de wei liet vanmiddag en nog even wilde controleren of haar schoen goed zat kon ik niet meer in de buurt komen Haha! En vanavond met binnenhalen kwam ze Saros zowat voorbij (we waren met brokjes aan het rammelen).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:28

pablo ziet er op het moment niet uit,rare vacht(kan ook komen doordat hij gisteren vreselijk gerold had..)altijd in deze periode ziet hij er niet echt mooi uit...terwijl mijn fries blijft glanzen ondanks de rui..
Ach,pablo is natuurlijk ook niet gezond..afwachten maar,hij is verder niet sloom en hij is opgewekt en vrolijk,dus dat zal het niet zijn..hij krijgt z'n vitamines en mineralen supplement zoals gewoonlijk,ik heb niets verandert,maar hij ziet er niet echt mooi uit.(pas ontwormt,dat doe ik iedere 8 wkn)
Afwachten maar,zolang hij niet ziek is...misschien is het alleen de rui maar..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:02

Geen idee Geerke. Isabella ziet er ondanks haar lange, ruiende vacht en rare weer, nog altijd goed uit vind ik zelf. Ze heeft wel erg gerold afgelopen nacht, want de manen hingen naar weerskanten en het mos zat in haar vacht. Heb wel gezien dat er al weer veel klein mugjes vliegen (hoewel ze niet echt zomereczeem heeft, krijgt ze wel jeuk van die vliegjes).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:07

tja,ik weet ook niet wat het is....die kleine rot mugjes heb ik hier ook!!ze steken mij ook nog,in mijn haar!ik heb zeker lekker bloed....
mijn fries heeft ook jeuk,maar schuurt gelukkig niets open...hij gaat wel op tijd naar binnen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:09

Hier ook die rotmuggen, dat belooft nog wat te worden deze zomer Boos! . Van de week had Kylian 1 op z'n nek, helemaal rood van het bloed dattie had opgezogen, ik heb hem voor straf doodgemept Duivel (die mug dan he? Haha! ).

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:16

Hoi.

Nou ik ben bij mijn paard geweest. Ik ging op zijn zool drukken bij het toongedeelte en hij gaf geen kick. Bij die tang integendeel wel. Ook voelde ik geen hartslag, en gaf geen gevoel bij zijn hoefballen..

Ook als ik met hem loop, lijkt hij alleen last van 1 been te hebben. (struikelt alleen met die been, zakt door het been heen) Ik hoop echt dat dit gewoon te kort is, en dat hij na de foto's gewoon op ijzers kan. Maar misschien is hij toch gewoon hoefbevangen. Ik weet het echt niet. Ziek
Ook staat hij normaal op zijn benen, hij zet zijn gewicht niet op zijn hielen.

schaopli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:19

Udella schreef:
Daarnaast krijgt hij 4 kg voer per dag, 2kg muesli en 2 kg biks

Sorry dat ik hier even inhaak, maar hier wil ik graag een reactie op geven.
4 kg voer ... allemachtig wat veel. Verdrietig
Dat het paard niet gek op hooi is, lijkt me duidelijk.
Zou jij een boterham kaas lusten na een zak chips?
En zou je een boterham kaas gaan eten als je weet dat je straks die lekkere zak chips weer krijgt?

Beide is denk ik nee en zo werkt dat bij dit paard ook. Hij eet zo weinig hooi omdat hij zoveel biks krijgt. En geef je 1 dag minder biks lijkt hij niet te willen eten. Nee logisch, want hij is die biks gewend en weet dat als hij even met lange tanden dat "vieze" hooi eet, hij weer zijn bak vol met lekkere zoete (suiker) muesli vindt.

Ga aub minder geven, zeker als hij niets hoeft te doen zoals je verderop schrijft en geef gewoon goed hooi en verder niets. Als je je paard tenminste gezond wilt houden. Vindt het al knap dat hij nog niet eerder iets mankeerde met zo'n hoeveelheid krachtvoer. En dan nog de basisbrok ook. Daar zit echt veel suiker, zetmeel en overbodige synthetische stoffen in; niet doen dus !!!

Nogmaals sorry, moest dit gewoon even kwijt. Heb verder gelukkig weinig met bevangenheid. Veel beterschap met jullie paardjes.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:26

@Schoapli; Alhoewel ik niet aan jouw goede intenties twijfel vind ik je berichtje wel een beetje voelen als een bestraffende vinger. Een beetje prekerig. Da's misschien ook wel nadeel van internet, je mist de non verbale communicatie Knipoog . Dat ze teveel aan krachtvoer geeft dat vinden de meesten hier ook en ze is ook al bezig met een alternatief. Aan de andere kant gaat het om een groot paard wat te mager. Negen van de tien roept dan meer krachtvoer maar ze neemt wel de moeite om zich verder te laten informeren. Daarnaast is een schraal dun paard ook niet meteen een doorsnee genomen potentiele kandidaat voor hoefbevangenheid, anders had ze ook nooit zo gevoerd denk ik.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:31

Denk je dat ik zelf niet heb geprobeerd om geen biks meer te voeren? Ik gaf hem alleen hooi, al de paarden stonden samen te eten en hij was telkens na 10 minuten alweer klaar. Ik heb dit een paar dagen geprobeerd maar hij is toen zo drastisch afgevallen. Volgens de dierenarts kan het ook niet veel kwaad om biks te voeren, die vond het juist een goed idee omdat hij erg veel energie gebruikt om zich warm te houden buiten. Wat moet ik dan in hemelsnaam doen!? Ik hoor zoveel verschillende dingen en sommige paarden kunnen gewoon simpelweg niet alleen op hooi. Ik wil ook alleen het beste voor mijn paard.

Het liefste voer ik hem wel alleen hooi net als mijn andere paarden, maar het lijkt gewoon niet te gaan. Hij moet eerlijk waar minstens 100 kg aankomen. Je zou voor de lol eens bij een spring/dressuurstal moeten kijken wat ze daar wel niet geven, daar komt hij ook vandaan en dan is 4 kg nog geeneens zoveel voor hem.

En ik probeer nu inderdaad te minderen met het voeren, steeds weer een stapje minder.. Kom alstublieft met een oplossing, in plaats van te zeggen dat ik alleen hooi moet voeren. Dat is gewoon geen optie.. Ander voer integendeel wel en daar ben ik ook hard naar opzoek.