[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:22

Oh jeetje capopjekopje wat een nare beslissing... Zolang gevochten en aardig stabiel weten te houden toch, en dan toch dit... Een dapper maar enomr moeilijk besluit, sterkte....

Als ze zoveel pijn hebben is vervoeren idd niet echt een fijne oplossing. Ik heb m'n pony toen wel opgeladen om naar de kliniek te gaan maar pff wat was dat tegen m'n gevoel in en had ik w echt spijt van toen ik dr uit de paddock haalde om mee te nemen. Stapje voor stapje schuifelen.
Wel met pijnstillers idd. 'gelukkig' knalde ze uiteindelijk door de pijn door de stress. Toen ze de trailer zag ging ze dribbelend als een wilde hengst mee (en daar op kliniek ook, en liet ze weinig pijn zien :=). Dat haalde wel wat schuldgevoel weg. Maar als ze er weer zo bij staat laat ik een mobiele röntgen komen.

Zorry wat rot van je paardje... Zo lastig dat iedereen toch zijn eigen behandel methodes heeft. Als je DA zegt ijzers eraf, dan zou ik dat ook volgen. Toch is het gevoelsmatig ook voor mij wel een ding en een vraagteken. Van ijzers af bij een gezond paard kan al veel gevoeligheid en wat pijn geven. Helemaal als ze dan nog de pijn van HB erbij hebben. Hoop dat de pijnstillers snel gaan aan slaan, sterkte!!!

Blackberry, heel veel sterkte.....

Ik was iets minder voorzichtig aan het worden. Toch even op het land na arbeid, hooguit 20 minuten, lang gras, korf. Ipv mijn 'helemaal geen gras' beleid. Ze word er zo onwijs blij van..... Maar als ik dit dan zo lees word ik toch weer terughoudend. Ze gaat nu super, dat wil ik graag zo houden... Vorige zomer was ze af en aan wat gevoelig, vooral na regen.

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 00:11

Dank assiebassie, heb dit nog nooit meegemaakt dus alles is nieuw en met zoveel pijnstilling dacht ik nou dat moet toch snel beter gaan, inmiddels heel veel door t forum gelezen wat echt helpt.
Ik ben nu dus al blij met de kleine verbetering vandaag. Morgen weer 2x koelen en t zand in de box nat houden en contact met de dierenarts.
En hopen dat ze weer wat rondjes loopt.

Kimberley_

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:22

Ik kom even binnenvallen. Pony net Hoefbevangen geconstateerd en krijgt natuurlijk de normale medicatie maar daarnaast wil ik magnesium en vitamine e en selenium gaan geven (in overleg met da). Maar hoe voer ik dat zonder krachtvoer?

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:44

Ik doe het hier met een grote spuit rechtstreeks de mond in. Alle poeders bijelkaar, beetje water.....papje roeren en hop de spuit in.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:45

Door een handje ruwvoer? Van Dengie bv? Of van Agrobs?
Of anders in een spuit? Oplossen in water en dan in de mond spuiten als een ontwormkuur?

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:50

zazaza schreef:
Ik doe het hier met een grote spuit rechtstreeks de mond in. Alle poeders bijelkaar, beetje water.....papje roeren en hop de spuit in.

Precies dit. Soms een heb je een tikkie olie nodig, maar meestal volstaat water wel.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:05

Ik zal morgen eerst een spuit proberen ;)

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:01

Ik geef t in n papje met n minuscuul beetje lucerne digest, heeft ze nog wat lekkers.

Update: foto’s gemaakt, links geen kanteling, rechts wel maar nog niet veel. Weer buut in de bloedbaan en kijken hoe ze morgen is. Bij enige verbetering gaan we zo door en anders krijgt ze toch gips. Lopen in de box op t zand gaat maar op t harde was echt verschrikkelijk.
Dus maar weer op naar morgen, en zien hoe de vlag er dan weer bij staat. Ze gaan ook bloed afnemen voor ir en cushing (al is ze daar wel heel jong voor met 8). Meer waarschijnlijk lijkt toch de blessures, te dik en de inspuiting.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:13

Iedereen heel veel sterkte met je paard.

Hier vanavond contact gehad met van nassau, en morgen om 1 uur in visdonk zijn gaan ze eerst foto’s maken en aan de hand van de foto’s op speciaal beslag.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 19:46

zazaza schreef:
Hey allemaal, stille meelezer hier....maar geloof dat ik jullie expert blik wel kan gebruiken nu.

Ik heb een 13 jarige pre merrie, die in januari bevangen is geraakt door te rijk kuil in combi met vorst gras. Ze was ook veel te dik, maar tot nu toe altijd goed gegaan. Inmiddels loopt ze weer goed en zijn we twee stallen verder.

Huidige situatie: 24/7 buiten, op paddock met vriendjes en hier en daar een spriet gras en onbeperkt hooi in een slowfeeder (fijne mazen, meestal goed hooi, kwaliteit wisselt wel wat, maar sta in pension en regel dit dus niet zelf). Ze is al flink afgevallen en is nu medium vet (wel nog te dik, maar geen olifantje meer). Ze wordt elke dag gereden of grondwerk (met veel draf en galop). Ze krijgt elke dag magnesium en gluco balance en 100 gram equilin balancer (vitamine korrel, klein bakje). Ook krijgt ze phytonics druppels detox en podocomp. Verder heeft ze twaalf uur per dag een graaskorf om waarmee ze wel wat hooi binnen krijgt (ja....hoe dan, maar ze kan dus met slowfeeder en korf toch eten).

Ze ziet er verder super uit, ze glimt, is duidelijk happy in de kudde en is heel hengstig. Haar hals blijft echter bij vlagen dik en hard, en soms staat ze ook weer pootje te wisselen achter (wiebelen van links naar rechts). Soms zijn de hoeven warm, vooral aan de kroonrand. Hoefsmid geeft aan tijd te nemen omdat de hoef natuurlijk niet snel groeit. Ze loopt ruim en meestal pittig. Soms heeft ze ineens een slome dag. Ik blijf een beetje bezorgd maar weet niet zo goed wat ik verder nog kan doen......

Hebben jullie nog tips?

Vreemd dat de hoef niet snel groeit, bij HB paarden groeit die juist super hard.

Dat wiebelen zou ik me toch zorgen over maken, die van mij ontlastte gisteren ook bijna constant haar linker achterbeen, vanmorgen kon ze nog nauwelijks uit de voeten. Ik dacht: hoefzweer achter links, maar bij bezoek van de DA begon ze plots afwisselend de andere voeten te ontlasten, en draven lukte helemaal niet meer. Conclusie: bevangen op 4 voeten :( , pff, en ze stond juist zo fris en vrolijk, wou haar net op pensioen zetten omdat ik haar nauwelijks nog durfde rijden, vooral galop.

In jouw geval zou ik het hooi laten analyseren, en/of beperkt hooi aanbieden, dus uitwegen, zeker gedurende enige tijd.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 19:48

Klein vraagje ivm HB: toen de mijne 2 jaar geleden bevangen was, vermeed ze de harde ondergrond. Nu kom ik thuis van de looptraining, en ze staat netjes te rusten op het betonpad, terwijl ze zandpaddock heeft ernaast. Is hier een verklaring voor, of is de diagnose fout? Symptomen zijn ook heel anders dan vorige keer: ze heeft meer last achter dan voor, en is veel minder treurig.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:26

Hwn vind ik ook vreemd dat ze op ht beton gaat staan. Kan ze nog achterwaarts? Voel je pulsatie? Hoe loopt ze in bochten? Zijn wat dingen die je kan uitproberen..
Die van jou liep op de wei toch? Als de wei hard is bv door de droogte kunnen door de harde grond en ongelijkheid vd grond de zolen geiriteerd raken..(heeft ze dunne zolen?) zlfs hoefkneuzingen kunnen ze ervan krijgen. Heeft mijn paard ook een x gehad..had zlfs wat pulsatie ervan. Met bekappen bleek hy wat kleine hoefkneuzingen te hebben. Toen op ijzers met leren zool gezet.

Lo1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:22

Hallo allemaal ik volg ook even
Mijn paardje is 6 mei geopereerd en moest een week op de kliniek blijven.
Terug thuis gekomenis ze na een dag bevangen geraakt.
Twee keer overdag pijnstillers en een hele natte koele paddock is de aanpak

Ze staat vooral heel slecht op haar linker voorbeen
Donderdag worden er foto’s gemaakt

Ik vroeg me af hoelang de eerste fase kan duren
Ik hoor verschillende berichten
Van een paar dagen tot weken.
Ik heb geduld maar ik vind het zo erg voor haar dat ze zo ongemakkelijk/pijnlijk is.

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:25

Bij mij duurt t nu 5 dgn, omdat de medicatie niet genoeg de pijn wegnam is ze vandaag in het gips gezet, dat gaf direct een enorme verlichting.

Heeft iemand ervaring met gips? Ik lees zoveel tegenstrijdige verhalen maar er was voor nu geen andere optie. Zodra ze pijnvrij is gaat ze op aangepast beslag. Ik heb een reactie van van Nassau dat t heel slecht is en dat t meer kapot maakt en dat ze er niet mee kunnen lopen maar ze liep echt zo weg ermee en zoveel beter dan zonder. Foto’s lieten rechts n kanteling zien en links nog niet

Lo1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:37

Ik ben nu bijna twee week onderweg

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:39

lique68 schreef:
Hwn vind ik ook vreemd dat ze op ht beton gaat staan. Kan ze nog achterwaarts? Voel je pulsatie? Hoe loopt ze in bochten? Zijn wat dingen die je kan uitproberen..
Die van jou liep op de wei toch? Als de wei hard is bv door de droogte kunnen door de harde grond en ongelijkheid vd grond de zolen geiriteerd raken..(heeft ze dunne zolen?) zlfs hoefkneuzingen kunnen ze ervan krijgen. Heeft mijn paard ook een x gehad..had zlfs wat pulsatie ervan. Met bekappen bleek hy wat kleine hoefkneuzingen te hebben. Toen op ijzers met leren zool gezet.

Wel, het is een heel raar beeld in vergelijking met vorige keer: ik had de hengst al op stal gezet, en zij stond (gelukkig met beide staldeuren dicht, hij brak nu al bijna de boel af) voor zijn deur enorm te plassen van hengstigheid. Ik deed touw rond haar hals om haar langs de andere kant binnen te halen, maar ze draaide zich vliegensvlug weer om. Toen ik haar uiteindelijk wegleidde, sleurde ze me bijna mee de stalgang door naar haar box, je zag plots aan niks dat ze nog iets mankeerde. Heeft nochtans zelfs geen inspuiting gehad tegen de pijn, ik had gewoon een halve Previcox gegeven (heb hier nog een voorraad van een ingeslapen artrosepaard).

Ze heeft idd dunne zolen, vorige zomer foto's laten nemen van de hoeven om te zien of ze iets overgehouden had aan de vorige bevangenheid, alles was ok, alleen de zolen wat dun. Anderzijds heeft de DA wel met de tang gevoeld of ze reageerde op druk, en dat viel goed mee. IJzers heb ik het niet zo voor, maar mijn bekapper kent een product dat goed helpt tegen dunne zolen, ik vraag hem er overmorgen naar als hij langskomt.

Stiekem hoop ik dat het geen hoefbevangenheid is, maar ergens een hormonaal probleem dat zal overgaan na de hengstigheid, maar dat is wss wat wishfull thinking. Maar ben al heel blij dat ze zich na amper 12u alweer zoveel beter voelt, als ik de verhalen zo lees, is dat uitzonderlijk.

Alleen wel vervelend nu: ik heb nu 3 paarden die elk apart moeten: hengst omdat ie hengst is, merrie omdat ze HB heeft, en ruin omdat ie dan overblijft (mag mettertijd wel weer bij merrie op paddock 's nachts, maar vannacht heb ik ze op stal gezet, hij pestte haar vanmorgen nogal, hij bijt dan in haar kont en ze kon zich niet verdedigen).

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 23:02

Ik heb ervaring met gips met mn pony destijds. Die was met 3 dagen best goed opgeknapt maar de Da vond m niet goed genoeg. Dus gips..liep er ook veel beter mee, hoef kan geen kant op in ht gips. Ik weet ht ook niet idd veel tegenstanders van.
Ik heb die van mij uiteindelijk door een smid die Van der Hoek (voor second opinion erbij gehad) adviseerde een re-alignment trim (of hoe je dat schrijft) laten geven. Toen liep hy zo weg.
Is zijn redding geweest.

Is jouw merrie door de inspuiting bevangen geworden?

Vreselijk om je paard zo te zien

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 23:26

Ja zeer waarschijnlijk door de inspuiting maar ze is ook dik en staat al langer stil. Doen vd zekerheid ook bloedonderzoek.
Morgen komt de da weer en ga ik weer vrg hoe en wat en verder en over ijzers etc, je leest zoveel en je wil dat de pijn weggaat

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 23:31

Dat is ook zo moeilijk, zoveel meningen en behandelingen
Ipv gips doen ze ook wel styrofoam heet het dacht ik, soort stevig piepschuim, eronder, of na het gips doen ze dat.
Balen vd kanteling

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 23:42

Dat is ook zo moeilijk, zoveel meningen en behandelingen
Ipv gips doen ze ook wel styrofoam heet het dacht ik, soort stevig piepschuim, eronder, of na het gips doen ze dat.
Erg balen vd kanteling

Van Nassau of een hoefsmid die door hun opgeleid is misschien contacten? Van Nassau kan je vast wel iemand aanraden.

Weet dat ik ook gek werd van het continu info zoeken, je steeds afvragen wat wijsheid is, waar je goed aan doet, vreselijk
Den Hoek (Laarakkers) bedoelde ik in mijn vorige post

Bodegraven, de Da die ik had gaf geen maagbeschermer (werkt niet/ helpt niet volgend hun) voor de buut.
Word door andere Dierenartsen wel aangeraden..tsja..ook zoiets.

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 00:09

Ja van nassau had ik n mail gestuurd en die zegt neeee geen gips maar ja de da (Bodegraven) weer wel... en ik zit ook bij de hoefsmid daar en die heeft ook veel paarden er zo weer bovenop gekregen...

Morgen nog maar weer info vragen en doorvragen waarom ze dus gips wel t beste vinden. En zien hoe ze loopt natuurlijk.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 07:14

Hoop dat het gips goed helpt
Ze zetten met ht gips de achterkant (hielen) wat omhoog. Dan trekt de buigpees minder hard aan ht hoefbeentje, pijn daardoor minder, kantelt minder. Was toen by my de uitleg vd Da.
Sterkte met je paard

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:28

Dank je wel. We gaan het zien dadelijk. Heb n waslijst aan vragen haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:13

Sorry maar ik vond van nassau ook niet altijd gelijk hebben.
Verschilt gewoon heel erg per paard wat wel en niet werkt, nassau heeft destijds foto’s beoordeeld die door een kliniek gemaakt zijn (via de mail) en zei dat mijn paard een sinker had, terwijl 2 andere klinieken zeiden van niet, ook zou volgens hun het hoefbeen door de zool komen maar 2 hoefsmeden erbij gehad (waarvan 1 met therapeutisch beslag werkt en bij een kliniek) en ook die zien het niet.

Van nassau wou ook geen smid aanraden bij mij in de buurt, van Twente naar hun toe rijden met een toen kreupel paard ga ik niet doen.

Maar goed gelukkig naar mijn paard goed gekeken en gevoel, paard liep vrij vlot alweer goed op aangepast beslag en loopt er nog steeds.

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:48

Ja dat heb ik dus ook, ze is nog niet vervoerbaar en het is voor mij ook 2 uur heen en 2 uur terug dus dat ga ik echt niet doen. Dus ik ga mee in het beleid van de kliniek nu en ook daar werken hele goede hoefsmeden en als t niet lijkt te gaan lukken dan kan ik altijd nog daarheen