[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:17

Laukje loopt nog steeds zuiver hebben gisteren een rustig buitenritje gedaan ze was helemaal tevreden :) Vanavond ga ik weer een buitenritje maken en daarna mag ze weer de weide op :)

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:25

Mijn hafje blijft ook zuiver. Gaat elke dag enkele uren de weide op met graasmasker. Ze is zelfs al een paar keer terug meegeweest op een (korte) wandeling.
Hoefsmid komt volgende week terug normale hoefijzers opleggen (denk ik, wacht zijn oordeel af)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:14

Ik zit dus ook met HB, ik vertel wel even, tips,trucs, alles is welkom :)
Merrie is dus een keer hoefbevangen geweest, niet voor lang, het was alweer heel snel genezen, wel bleef ze last hebben van gevoelige voeten.
Nu ongeveer 3 maanden later heeft ze redelijk wat gras gehad voor 3 weken, ik ben daarvan 2 weken op ZV geweest, nu kom ik terug en merrie wilt niet graag lopen, en ze is nogal dik.
Wel toevallig is, dat ze niet naar achteren leunt wat ze de vorige keer wel deed, ik denk dat deze tweede keer ze helaas wéér HB is, en dus op dieet moet, hoeven koelen, DA laten komen en als het goed blijkt te zijn rustig opbouwen.

Maar heeft iemand nog tips, verhalen, meningen of verklaringen? Alles is welkom, wel bij dit topic ;)

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:42

Lieshorses schreef:
Ik zit dus ook met HB, ik vertel wel even, tips,trucs, alles is welkom :)
Merrie is dus een keer hoefbevangen geweest, niet voor lang, het was alweer heel snel genezen, wel bleef ze last hebben van gevoelige voeten.
Nu ongeveer 3 maanden later heeft ze redelijk wat gras gehad voor 3 weken, ik ben daarvan 2 weken op ZV geweest, nu kom ik terug en merrie wilt niet graag lopen, en ze is nogal dik.
Wel toevallig is, dat ze niet naar achteren leunt wat ze de vorige keer wel deed, ik denk dat deze tweede keer ze helaas wéér HB is, en dus op dieet moet, hoeven koelen, DA laten komen en als het goed blijkt te zijn rustig opbouwen.

Maar heeft iemand nog tips, verhalen, meningen of verklaringen? Alles is welkom, wel bij dit topic ;)

Mijn dierenarts vind een bezoekje aan de smid een belangrijker eerste middel dan zijn eigen bezoek :+ De laatste keer dat ik het bij Laukje vermoede heb ik haar meteen bij de smid gehad en die heeft haar teen anders gezet en dat gaf al aanzienlijk verlichting :j Ik heb laukje de laatste keer niet op pijnstillers gehad wel dagelijks gekoeld en voedselpatroon nog grondiger aangepakt. Nu gaat het weer goed met haar

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:36

Een een aanpassinkje bij mijn merrie - zie vorige post.
Ik ben vanavond weer langs geweest, ik had haar vanmiddag al op rust gezet en gemerkt dat ze van een paar uurtjes rust al veel beter mee liep dan vanmiddag. Dik is ze nog redelijk en ze leunt niet naar achteren, gaat de goede kant op volgensmij :)
Misschien denk ik nu wel optimistisch, maar ik vind alleen nog maar dat ze aan de dikke kant is en gewoon als ze geen rust heeft niet wilt meelopen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:36

Btw bedankt Blon_D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:05

Nog iets, hebben jullie exact de symptonen van een ernstige HB en een minder ernstigere?
Ik zal nog een keer over merrie beschrijvven:
-Ze is ooit HB geweest
-Nu komt het volgensmij weer terug want
-Ze wil liever geen stap verzetten, maar ligt niet
-Ze leunt niet naar achteren
-Ze is best levendig en fit

Eigenlijk is de alleen te dik, en wil ze geen stap verzetten, als ze dat doet loopt ze kreupel.
Verder leunt ze niet naar achteren, ligt ze niet en ze is niet luste&levenloos.
Iemand meer kennis? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:12

Ik ben geen echte ervaringsdeskundige. Maar mijn paard deed eigenlijk hetzelfde als die van jou. Hij was ten eerste VEEEEEELS te dik en liep (als hij liep) stokkreupel, leunde ook niet achterover, ligt niet en was verder ook gewoon blij en fit. Hij is in het verleden ook nooit eerder HB geweest. Ik ben direct met hem naar de kliniek gegaan voor foto's en daar bleek een minimale kanteling van het li hoefbeen.

Nu staat hij op aangepast beslag, wel 24/7 in het gras en krijgt hij meer beweging. Intussen is hij zo'n 40 kg kwijt en gaat het nog steeds erg goed met hem.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:24

Bedankt voor je post [***]!
Train je nu ook weer met hem? En wat heb je precies gedaan om je paardje te laten afvallen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:30

Herkenbaar, die van mij liep liever niet dan wel, als ze liep was het zeer voorzichtig en op eieren, leunde niet tot nauwelijks naar achteren, maar wel bevangen. Dus met deze symptomen schat ik de kans 99% in dat ze weer bevangen is.

Hier een filmpje, hierna ben ik met haar naar de kliniek in Roosendaal gegaan. Ze hebben haar hoeven op de foto gezet, bekapt en een ijzertje eronder gezet. Daarna heb ik graszaadhooi gekocht. Binnen een half jaar was ze op goed gewicht en binnen een week liep ze weer als een trein en konden we weer gaan wandelen.
http://www.youtube.com/watch?v=zVhWlRyYNWs

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:44

@caropjekop, ik heb het gezien, ook redelijke dikke pony trouwens.
Ik ga eerst de hoefsmid erbij halen, misschien weet hij meer, daarna pas een DA.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:45

Ik zou beide erbij halen. De smid kan de hoef bewerken zodat de druk eraf is. De dierenarts geeft je ontstekingsremmers/pijnstillers.

Die pony is inmiddels niet meer dik gelukkig, ze loopt weer voor de wagen enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:48

Graag gedaan :D . Het is zo dat mijn paard is afgekeurd en eigenlijk met de VUT is. Hij deed dus al 3 jaar helemaal niets, behalve paard zijn. En eten :o Nadat hij een beetje opgeknapt was van de HB heb ik hem heel langzaam opgebouwd met longeren. En nu loopt hij om de dag 20 min aan de longe. Verder krijgt hij helemaal geen krachtvoer meer en heb ik de hoeveelheid gras die ze er dagelijks bij kregen (wij doen stripbegrazing) gehalveerd.

In de winter krijgen ze bij ons geen gras maar wel goede voordroog. Hier zal ik komende winter ook een beetje voorzichtig mee moeten zijn. Het is gewoon mijn eigen schuld geweest.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 17:56

Even spammen met een update foto van Image Chalet Parket (haar verhaal staat in de openingspost).

Ze is nu 22 jaar en hartstikke fit. Ik ben zo blij met hoe het nu met haar gaat.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:03

Zo janouk, wat een mooi paard! Ze ziet er idd blakend van gezondheid uit. Houden zo +:)+

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:09

Men! Ziet er goed uit voor haar leeftijd!!

Update mijnerzijds: mijn HB-gevoelige paard staat op een pensionstal en wordt nu zadelmak gemaakt (met haar 5 jaar...). Gaat nog niet zo makkelijk..... Het paard wat daar stond (7 jaar pas) staat nu in de wei (mag niet meer bereden worden = atactisch bevonden). Een paardenwissel dus. De andere paarden in de wei kunnen nu gewoon weer 24/7 het land op en ik zal jullie zeggen: wat een rust voor mij! Geen fructaanindex etc etc. Die pensionstal heeft geen wei alleen paddocks. Gras was voor haar echt een trigger.Ik blijf jullie wel en wee volgen!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:09

wat ik overigens wel merk op stal ik heb er 2 24/7 buiten met inloop stal en 1 (Laukje) die ongeveeer 12 uur buitenstaat.. Laukje gaat dit goed af maar mijn 3 jarige moet ik toch wel echt aan het werk gaan zetten.. Daarnaast is mijn 3 jarige de baas van de kudde en de 25 jarige haf merrie eet in verhouding nu stukken minder omdat zij weggejaagt word... Nu heeft zij een heel mooi lijntje maar mijn 3 jarige word iets te gezet... ben een beetje aan het twijfelen hoe ik dit moet gaan oplossen zodat de haf wat meer krijgt en mijn puppy wat minder :+ Iemand tips?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:51

Ik lees nog steeds mee maar het is hier aardig rustig.
Fijn dat het met laukje nog steeds goed gaat en het paardje hierboven ziet er super uit voor der leeftijd.

Met peep gaat het nog steeds super. Echt helemaal geen terugval gehad. Staat de hele dag op de weide(schraal land) en bijna volledig op kuilgras(goed voordroog). Verder trainen we elke dag bijna en zoiezo 2x per week prive les. Maandag tot donderdag gaan we naar het strand. Hopelijk gaat dat ook goed. En dan die week erna nieuw beslag.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:54

Marlis schreef:
Ik lees nog steeds mee maar het is hier aardig rustig.
Fijn dat het met laukje nog steeds goed gaat en het paardje hierboven ziet er super uit voor der leeftijd.

Met peep gaat het nog steeds super. Echt helemaal geen terugval gehad. Staat de hele dag op de weide(schraal land) en bijna volledig op kuilgras(goed voordroog). Verder trainen we elke dag bijna en zoiezo 2x per week prive les. Maandag tot donderdag gaan we naar het strand. Hopelijk gaat dat ook goed. En dan die week erna nieuw beslag.

oeeh strand <3 Heerlijk dat wil ik ook wel!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:59

Gaan op een campoing met paard. Super veel zin in.
5 jaar geleden voor het eerst geweest en verder ook de enige keer toen had ze me eraf gegooit dus ben benieuwd. Haha

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:05

Marlis schreef:
5 jaar geleden voor het eerst geweest en verder ook de enige keer toen had ze me eraf gegooit dus ben benieuwd. Haha

In nederland en zo ja waar? Heb je misschien een link ofzo wil ook nog graag een dag of 2 weg,,

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:06

Hier gaat ook nog steeds alles goed.
Vandaag de hoefsmid weer geweest om te bekappen, hij kon geen enkel spoor meer van de HB zien.
Bruut staat nu ongeveer 7 uurtjes per dag op het land en wordt 3-4 keer per week gereden.

Afbeelding

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:45

Blon_D schreef:
Marlis schreef:

In nederland en zo ja waar? Heb je misschien een link ofzo wil ook nog graag een dag of 2 weg,,

Ja in Nederland, 's Gravenzande.
Bij paardenpension zee & duin, zowel wij zelf als de paarden gaan daar en het is goed betaalbaar.
Wij gaan maandag ochtend en donderdag eind vd middag weer terug.

Peep nu OHZ
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ondanks dat ze met de bevangenheid is afgevallen(ook weer wat aangekomen ondanks schraal voeren) is der zadel alleen te krap geworden bij de schoft/schouder.
Denk omdat het vet omgezet wordt in spier sinds ze weer vol in training staat. Dus eind augustus maar de zadelmaker weer laten komen gezien we al op vakantie gaan paar dagen en ze 6 augustus nieuwe ijzers en zolen krijgt...

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 22:43

Laukje dr zadel schuift juist als een gek nu, morgen even er op gooien zonder dekje want zojuist met een buitenritje voelde het weer extreem glibberig.. Vervelend wel want zadels blijven nogal prijzig.. Hoe oud is pe pe?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 23:28

Peep is 10 jaar :)
Heeft een naar verleden gehad, en bij een africhtingsstal onder doping gestaan, 2x een zweer, veulen en alleen maar buitenrijden. Sinds een klein jaar pas echt serieis verder trainen. En qua gewicht is het een jojo, ook al krijgt ze elke dag dezelfde hoeveelheid voer en elke dag beweging.