Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:13

Hoi!

Fijn dat jullie al weer zo ver aan de slag zijn Noa en Gulpje!! Jullie zijn toch ook al heel lang bezig of niet??
Succes alvast morgen NOa, te hopen dat alles goed is!!

Hoe is het nu met jouw paardje Quiz?? Ik las ergens dat hij nu een schieffel heeft??

Wij zijn nu in totaal 24 maanden bezig. Nouja bezig, revalideren doen we niet meer, maar moet er wel heel veel rekening mee houden.
Ik heb me er bij neergelegd dat het niet beter dan dit zal worden. In principe doe ik al een tijdje weer alles met hem, buiten springen dan. Maar elke keer als de smid is geweest speelt zijn been op, als hij een keer gek op de wei gedaan heeft speelt zijn been op enz. Ik train hem gewoon verder, smeer dan alleen met traumeelgel maar doe verder niks.

Laatst ben ik 4 weken op vakantie geweest, en toen heeft hij voor het eerst in 2 jaar dus echt vakantie gehad! Nou, dat had ik beter niet kunnen doen, in zijn geval is het echt dat rust roest. Toen ik terug kwam heb ik weer heel rustig op moeten bouwen, zijn pees moest echt weer soepel worden. Daaraan merk ik dat het gewoon nog echt niet goed is, maar dat het denk ik ook niet beter zal worden dan het nu is.
Zolang ik hem in beweging houdt en op de gewone dingen let zoals goed instappen, regelmatig naar buiten, goede cooling down, niet te zware bodem, kan ik hem normaal trainen. Dat doe ik nu ook weer!

Ik wil hem in het voorjaar nog eens laten scannen, gewoon om te kijken hoe het er nu van binnen uit ziet. Ik wil volgend jaar ook eindelijk eens beginnen met wedstrijden :D .

EllyC

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:19

Hier nog steeds aan het stappen 2x20 min. Volgende week telefonisch overleg of dit weer naar 30 mag/kan.
Dikke bulten zitten er nog steeds maar de opvulling van een paar weken geleden is nu gelukkig weer weg.
Moet zeggen da ie verbazingwekkend braaf bijft, haast tegen het depri aan. Maar misschien komt dat wel omdat ik er een beetje depri van word.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:44

Jury, die van mij was ook zo met het stappen, tegen het apathische aan ongeveer. Hoe lang ben je al bezig met hem??

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:12

Zo Monty jij bent al lang bezig. Ik kan ook begrijpen dat je nu maar gewoon door rijd. Als het paard niet kreupel is, geen pijn lijkt te hebben en verder gewoon goed in z'n vel zit, tja wat kan je nog meer doen? Het klinkt heel hard, maar je hebt natuurlijk geen paard om op stal te laten staan.

Ik ben 'nog maar' 8 maanden bezig. Ook hier speelt het been heel soms op als ze niet lang genoeg buiten heeft gestaan of wanneer de smid komt. Voornamelijk vocht, en na het stappen/rijden of de wei is dit ook weg en is het been mooi strak. Het blijft lastig inschatten. Die van mij is niet kreupel meer (in het begin heel erg) been ziet er goed uit, en nu de rest van het lichaam wat sterker wordt merk ik dat de pees het ook makkelijker 'volhoudt'. Mijn nieuwe DA heeft ook gezegd dat je beter je paard beweging kan geven en blijven rijden dan weer opnieuw in de wei gooien voor 3 maanden. Dan wordt het lichaam weer zwakker en is die pees misschien wel genezen maar de rest van het lichaam moet weer revalideren en zal waarschijnlijk als nog een pees aan een ander been het begeven. Het blijft dus ook maar kiezen en vooral je eigen gevoel volgen :).

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:13

MontyRulezz schreef:
Jury, die van mij was ook zo met het stappen, tegen het apathische aan ongeveer. Hoe lang ben je al bezig met hem??

Vanaf eind augustus.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:18

Die van mij was ook heel depri. Zag elke keer haar vriendjes de wei in gaan, en zelf mocht ze alleen maar uit haar luikje naar buiten kijken. Met stappen was ze dus ook bijna niet vooruit te branden. Uiteindelijk was ze heel sloom en had afwisselend hele gekke buien vanuit het niets. Toen toch maar eens in de bak op haar gaan stappen en daar knapte ze meteen van op. Heel trots stond ze dan op de wasplaats rond te kijken, "zie ik heb gewerkt :+ "

Vanmiddag toen ik haar uit de wei haalde om te gaan rijden stond ze al lief op mij te wachten hihi. Kan zo gelukkig worden als ik haar nu zo zie *\o/* , in vergelijking met hoe ze eruit zag deze hele zomer -O-

Afbeelding

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:25

Ik heb voor aanstaande dinsdag de veearts besteld voor een scan. Ik ben dan pas een maand bezig, maar hemel wat lijkt dat al lang! Ik heb geen idee wat ik moet verwachten. De vorige veearts gaf de indruk dat het nu wel goed zou moeten zijn, maar ik wil graag een goed beeld van het checkligament en zet haar liever een half jaar op de wei oid dan dat ik haar nu aan poeier rijd!

Zaar is ook alleen maar vreselijk lief met het stappen. Ik moet haar alleen niet laten rollen want dan is ze niet te houden na het opstaan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:35

Hier gaat alles prima tot nu toe. Staat dagelijks buiten en een paar keer in de week in de molen. Been reageer nergens meer op!
Nog weekje of 5!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:33

Super Vonneke!

Mrijn, checkligament duurt meestal heel lang. Wat heeft ze aan het checkligament?? Die van mij zijn checkligament kapot over een lengte van 5 cm, dus ik ben al blij dat we nu toch zover gekomen zijn, maar het was wel een hele langdurige geschiedenis.

Wat een leukerd NOa :D . Haha leuk is dat he, als ze zo graag weer wat doen. Die van mij vond het geweldig toen ik er weer op ging zitten met stappen. Alleen al dat ik hem het zadel opdeed en hoofdstel omdeed. Ik had het gevoel dat hij ook heel depri werd omdat ik niks meer met hem mocht doen, alsof hij niet meer meetelde. Heel zielig.

Dat opspelen bij die van mij is inderdaad ook puur vocht. Als ik het inmasseer met traumeelgel, masseer ik het weg zeg maar. Ik wil me er ook niet meer te druk over maken elke keer. Als het na 24 maanden nog niet helemaal goed is, zal het ook wel nooit helemaal goed meer worden denk ik. Maar goed, ik mag niet klagen, we trainen gewoon als vanouds, alleen springen doe ik niet meer.

Dus voor iedereen die er wanhopig van wordt, blijf volhouden! Het eerste jaar heb ik flink wat keren staan te huilen bij hem in stal. Hij is nl ook nog zo lomp als wat en stond na 5 maanden weer met een dik been. Maar we zijn gewoon stug doorgegaan, ons hele verhaal is hier in dit topic terug te vinden.

Helemaal op de wei gooien zou ik ook niet doen. Ik merk bij die van mij dat gericht stappen (en later draven) toch echt wel nodig is buiten het op de wei staan. Daar werd zijn pees steeds sterker van.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:46

Hier gelukkig ook nog goed! Ben nu steeds 2 dagen aan de longe en dan 1 dag stappen. Hij doet het er super op. Ik had verwacht dat hij super spierpijn zou hebben. Hij heeft namelijk vrij snel al spierpijn, maar valt mij alles mee. Gebruik wel een supplement hiertegen, maar toch, ik ben blij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:48

Ik ben voorzichtig blij. Pas in wanneer ik volledig aan de gang ben en wat wedstrijden gereden heb ben ik tevreden.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:09

Volgens mij alleen maar positieve berichten bij iedereen!
Ik wil over een paar weken denk weer eens een scan laten maken.
Been lijkt erg goed te gaan, heel soms wat vocht in de pees(?)
Ondanks mijn merrie nu zwaarder wordt omdat ze drachtig is, lijkt dat nog geen effect te hebben op haar been!

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:14

Ik ben blij te lezen dat iedereen hier zo voorzichtig is en de tijd neemt! :)
Vandaag sprak ik weer iemand waarvan het paard een peesblessure had sinds 6 weken en die was alweer volop aan het longeren, etc. :n

Olivier doet het ook goed. Ik stap er dagelijks mee, maar mag er ook wel op zitten dan. Meestal loop ik in het donker met hem met lampjes behangen door het dorp. Maar vandaag was ik op tijd thuis en ben ik weer gezellig een rondje met hem door een nieuwbouwwijk gaan stappen. Ik op zijn rug, de hond liep gezellig mee. Zo houden we het nog wel uit hoor! :)

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:57

Ik ben (pas, maar voor mijn gevoel 'al') 3 weken bezig. Zo te lezen nog een lange weg te gaan...
Tot nu toe gaat het boven verwachting met stappen aan de hand. Af en toe wat sprongen, maar wel te hanteren.
Maar sinds hij op stal staat is zijn been/pees dikker geworden. Er zitten nu echt 2 zachte bultjes. Is dit normaal?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:17

Ja dat is redelijk normaal maaikiemike, die van mij heeft dat bijna een jaar gehad en nu na dik 2 jaar nog af en toe als hij uitspattingen op de wei heeft of als de smid is geweest.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:15

Hier goed nieuws! Ik ben helemaal blij. Vanmorgen de scan gehad en het been zag er super uit. Gat was mooi dicht gegroeid, vezels lagen al netjes de goede kant op en het been zag eruit als nieuw. Er was wel 1 vezel die nog wat dikker was en er dus geirriteerd uit zag, maar daar moest ik mij niet druk om maken en gewoon rustig doorgaan zoals ik nu bezig ben. :D Super blij dus! *\o/*
Daarna nog even rustig gereden, merk gelijk dat ik heel anders op m'n paard zat. Niet meer zo schijterig en mevrouw schrok niet meer van elke verkeerd liggende zandkorrel, je begint dan meteen er veel meer aan te rijden. Van aandraven krijgt je paard niks zei de DA al :+

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:38

Gefeliciteerd N0a

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:24

Dankje jury!
**Oeps, aandrijven bedoelde ik :Y)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:50

Fijn noa! Super!!!

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:25

N0a schreef:
Ging het al wel beter dan liza? Een tijd terug mocht je toch beginnen? Maar toen liep ze onregelmatig.

Ja klopt, toen mocht ik het draven wat meer gaan oppakken omdat ze toen bij de DA goed liep. Maar toen was ze twee dagen
daarna en een week voor die controle niet goed op die filmpjes die ik toen naar hem had opgestuurd.
Toen heb ik contact met de DA gehad en hij vroeg zich af of ze uberhaupt nog wel beter zou worden op deze manier,
omdat ze toch telkens terug viel en we al een hele tijd bezig waren. Ze mocht de wei weer in en ik mocht alleen nog met haar stappen.
Het was even afwachten wat ze zou doen tot de volgende controle, die controle hebben we dus laatst gehad.
Hij vond haar helemaal niet slecht lopen, het viel hem reuze mee. Hierna heeft hij nog een buigproef gedaan en hier reageerde
ze wel weer gevoelig op. Vandaar dat hij tot de conclusie kwam om haar nu een half jaar de wei op te doen en niet te rijden,
omdat het toch lijkt alsof ze daar niet sterk genoeg voor is, ondanks alles wat we tot nu toe hebben geprobeerd.
Nu gaat ze dus een half jaar de wei op, om te kijken of haar lichaam uit zichzelf nog helemaal gaat herstellen. Mocht ze na dit half
jaar nog steeds niet goed zijn, dan kan ik waarschijnlijk nooit meer met dr gaan rijden.
We hopen nu dus dat ze uit zichzelf nog herstelt!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:37

Ik ga heeeel hard voor jullie duimen Liza, die onzekerheid is zo erg...

Noa: van harte!

Hier ook goed nieuws! Heb de VA vanmorgen telefonisch een update gegeven en we gaan in januari terug naar Emmeloord voor de allerlaatste scan *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:41

Vervelend Lisa!!! Duim voor je!!!

Jeeh fijn Gulpje!!!!
Ik moet over 2 weken nog een keer, wordt hij nog een keer klinisch bekeken, mocht ze het idee hebben dat het mis is, de scan, anders mag ik weer lekker gaan rijden(wel rustig opbouwen natuurlijk)!!!! Woehoe.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:42

Ik heb het idee dat het mijn paardje gelukkig beter gaat. Extra vocht van 3 weken geleden is zo goed als weg en grote bobbel wordt voor mijn gevoel kleiner.
AfbeeldingAfbeelding
RV is de bobbel nog aardig zichtbaar
AfbeeldingAfbeelding
LV is de bobbel ook al stukken kleiner, deze moet ik ook zalven tegen ontsteking, dus welicht dat het daar mee te maken heeft.

Ook heb ik het idee dat ie wat makkelijker loopt.
Overmorgen telefonisch overleg en dan na een paar weken weer scan. We zien het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:44

hopelijk is alles snel weg Jury! ik duim voor je!

hier ziet het been er nog steeds top uit, over paar weken naar kliniek. hopelijk sluiten we 2012 top af!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:58

Thanks Liedje, succes alvast over twee weken! :j