[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:59

lolclub schreef:
Heb jij het hooi laten testen toen het nog los op het land lag ?
Wij hebben namenlijk gras op stam gekocht en vervolgens een loonwerker ingeschakeld.
Deze heeft het gemaaid, geschud en vervolgens ingebaalt en gelijk geseald (dat laatste gaat in 1 werkgang)

Wij hebben het ook op stam gekocht, maar vlak ( uurtje) voor het balen zijn we de percelen langs gegaan en hebben om de zoveel meter monsters genomen. Dus het was wel na het schudden etc want ook dan treedt er verlies op. ( met balen ook nog wel wat) We hebben ook gevraagd aan de loonwerker met maaien om het s' morgens te doen. Resultaat mag er ook echt zijn we hebben laag suikers!!
Normaal is het dat je bijv de monsternemer van BLGG laat komen als je het al hebt gebaald, die neemt dan uit verschillende balen een monster echt van binnen in de baal. Hoe dat met gewikkeld hooi zit weet ik niet met kuil lijkt het me lastig omdat folie dicht moet blijven. Monstername is wel een gemiddelde van je hele partij!! In jouw geval zeker haalbaar. Wat je kunt doen is gewoon BLGG eens opbellen en vragen hoe je het het beste kunt gaan kunt doen. Monsternemers zitten in iedere buurt. Bij mij ging het in eerste instantie fout met de uitslagen, ik had zelf het papierwerk en aanvraag gedaan en kreeg enkel de voedingswaarde zoals VREP VEP en suikers, ik wilde ook de mineralen weten en een mail was voldoende, ze bewaren de monsters een tijdje en ik kon dus alsnog de mineralen laten analyseren zonder nieuwe monsters op te hoeven sturen. Mocht je het dus willen laten analyseren is het belangrijk dat je vraagt om voedingswaarde maar ook mineralen en/of sporenelementen.

daraxhester

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:03

Jannepauli schreef:
daraxhester schreef:
zouden natte bandages fijn zijn voor ze??

Nee, alsjeblieft niet!
En ook geen droge.
Het enige wat jullie op dit moment kunnen doen is de ponies zo snel mogelijk door de veearts laten bekijken, niet op de wei zetten en alleen maar hooi geven. En niet opeens heel weinig hooi geven maar meerdere keren per dag een kleine hoeveelheid.

drycloxacil: dat is inderdaad een koeienmiddel, wordt nooit aan paarden gegeven. Is de eigenaar soms boer met koeien?

okee, ja de eigenaar was vroeger boer met koeien.....

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:12

daraxhester schreef:
zouden natte bandages fijn zijn voor ze??

Koelen is wel goed bijvoorbeeld in nat zand, inpakken in bandages lijkt me echt niet nuttig, die gaan als ze droog zijn ook nog extra warm worden.
Wat een nare situatie zitten jullie nu in zeg. De eigenaar moet echt een DA inschakelen.
Ik zit even te denken of er niet iets mooi samenvattends is te printen in het Nederlands dat jullie kunnen gaan geven aan de eigenaar, de openingspost is al een begin denk ik.
Filmpje maken van de ponnies zou dat lukken? Wie weet kunnen we dan met zijn allen een korte uitleg gaan schrijven dat het hard nodig is dat er medicatie en behandeling komt voor de ponnies. En voor heel veel andere ponnies natuurlijk!! Meer kun je denk ik nu niet meer doen. De dierenarts die ontstekingsremmers voorschrijft plus een dieet zijn nu echt heel hard nodig als ik goed begrijp wat je schrijft.
Lastig hoor als je zelf het niet voor het zeggen hebt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:13

dat middel werkt ook tegen luchtweginfecties...wel handig bij hoefbevangenheid :(
Ik word soms zooo moe van boeren :(

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:50

@daraxhester en aaanouk

Wat vreselijk !
nu al beide pony's....
hoeveel pony's heeft de boer verder nog ?

@JP en Geerke
drycloxacil is helemaal niet voor orale toediening.
Volgens mij wordt dat bij koeien in de kwartieren gespoten.

Wij hebben het wel eens op advies van de DA gebruikt bij hardnekkige rotstraal.
Laatst bijgewerkt door lolclub op 04-10-10 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:58

EstherHegt schreef:
Wij hebben het ook op stam gekocht, maar vlak ( uurtje) voor het balen zijn we de percelen langs gegaan en hebben om de zoveel meter monsters genomen. Dus het was wel na het schudden etc want ook dan treedt er verlies op. ( met balen ook nog wel wat) We hebben ook gevraagd aan de loonwerker met maaien om het s' morgens te doen. Resultaat mag er ook echt zijn we hebben laag suikers!!
Normaal is het dat je bijv de monsternemer van BLGG laat komen als je het al hebt gebaald, die neemt dan uit verschillende balen een monster echt van binnen in de baal. Hoe dat met gewikkeld hooi zit weet ik niet met kuil lijkt het me lastig omdat folie dicht moet blijven. Monstername is wel een gemiddelde van je hele partij!! In jouw geval zeker haalbaar. Wat je kunt doen is gewoon BLGG eens opbellen en vragen hoe je het het beste kunt gaan kunt doen. Monsternemers zitten in iedere buurt. Bij mij ging het in eerste instantie fout met de uitslagen, ik had zelf het papierwerk en aanvraag gedaan en kreeg enkel de voedingswaarde zoals VREP VEP en suikers, ik wilde ook de mineralen weten en een mail was voldoende, ze bewaren de monsters een tijdje en ik kon dus alsnog de mineralen laten analyseren zonder nieuwe monsters op te hoeven sturen. Mocht je het dus willen laten analyseren is het belangrijk dat je vraagt om voedingswaarde maar ook mineralen en/of sporenelementen.

Oke, bedankt voor deze info.
Dit jaar wordt dat niks meer, alles zit lucht- en waterdicht verpakt, maar ik zal het voor volgend jaar zeker meenemen ;)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 00:33

Navragen over testen levert ook nog wat op!!

een ruwvoertest is veel ervaring mee in de veehouderij en wordt regelmatig nog aangepast als dat zinvol en technisch mogelijk is.

het geeft een bruikbaar inzicht in het gemiddelde van een partij hooi van een perceel, vaak zit er geen bijzonder groot verschil in minerale samenstelling, deels kun je dat opvangen door goed door een hele partij te monsteren, bij eenmaal gepakt of gebaald hooi of kuil is dat alleen mogelijk met een monsterijzer, wat ook werkt is kort voordat het hooi in pakjes gaat en in de wiers ligt een representatief aantal handen vol te grijpen uit de wiers, dus niet gewoon van het bovenste, gewoon hand erin en verzamelen, meestal heb je minimaal 500 gram nodig om alles te kunnen testen, alles wat in folie verpakt wordt kan pas later getest worden op voedingswaarde, het houdbaar maken gebeurd namelijk door fermenteren van suikers naar zuren en dat kan de inhoud flink wijzigen. meestal wordt aangeraden zulk materiaal op zijn vroegst na 6 weken te testen, testen kan soms wat langer duren, zeker in drukke periode en vaak duurt het een week of twee voor je uitslagen ontvangt.

Mijn hooi was dus niet gepakt maar was wel goed gedroogd voor het pakken ( gezien het droge stofgehalte) en zit niet in folie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:00

lolclub schreef:
@daraxhester en aaanouk

Wat vreselijk !
nu al beide pony's....

@JP en Geerke
drycloxacil is helemaal niet voor orale toediening.
Volgens mij wordt dat bij koeien in de kwartieren gespoten.

drycloxacil=ampicilline
Wordt voor vanalles gebruikt,voornamelijk tegen bacterien zoals stappylococcus en nog vele andere....maar is geen ontstekingsremmer die je dus bij hoefbevangenheid nodig hebt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:10

@Geerke
Drycloxacil is niet voor oraal gebruik. En heeft daardoor ook geen zin bij hoefbevangenheid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:17

Brainless schreef:
@Geerke
Drycloxacil is niet voor oraal gebruik. En heeft daardoor ook geen zin bij hoefbevangenheid.

dat het niet voor hoefbevangenheid is weet ik...en dat het in deze vorm ook niet gebruikt wordt voor paarden weet ik ook...dit zijn injectoren die je in de uier moet spuiten door het gaatje in de speen.
De werkzame stof is ampicilline,die word wel oraal gebruikt...maar uiteraad niet in deze vorm.

Volgens mij gebruikt ik dit tegen oogontstekingen bij een paard....op aanraden van mijn dierenarts trouwens.
(ik zal eens kijken of het dat is,het was iedergeval ook een injector tegen uierontsteking bij herkauwers)

Deze pony's moeten gewoon but hebben,metacam zal hij denk ik te duur vinden.

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:27

lolclub schreef:
@daraxhester en aaanouk

Wat vreselijk !
nu al beide pony's....

Alleen deze 2.. :\

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 09:35

lolclub schreef:

In dat geval...heeft de eigenaar van de ponies misschien wel met de beste bedoelingen gedacht dat het zou helpen bij zijn kreupele dieren.

@ Aaanouk: hebben jullie de eigenaar nu al gesproken?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:37

Misschien waren het wel oude spuiten of heeft de boer nog droge koeien staan of heeft hij de pony's behandeld tegen mok of rotstraal of.....

Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat een ervaren koeienboer dit oraal toedient aan een pony.
Zo wel... zucht...

Maar goed, de gedachte over die twee arme pony's lieten me niet los gisteravond.
Hoe kan het dat terwijl de pony's al een week binnen staan op hooi en water er toch een tweede HB raakt,
dan moet het toch zo wezen dat het hooi of de kuil veel te rijk is.
Dit maakt het probleem alleen maar groter want wat moeten de pony's dan aan ruwvoer eten van de winter.
De eigenaar zal overtuigd moeten worden dat er schraler hooi moet komen, dat de pony's zomers niet meer 24/7 in het land mogen en dat er een zandpaddock moet worden gemaakt... ik geef het je te doen om dit als 14 jarige te moeten gaan vertellen ;(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 09:49

Citaat:
Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat een ervaren koeienboer dit oraal toedient aan een pony.
Zo wel... zucht...

... maar niemand heeft toch gezegd dat het oraal toegediend is? Jullie speculeren ..

Citaat:
De eigenaar zal overtuigd moeten worden dat er schraler hooi moet komen, dat de pony's zomers niet meer 24/7 in het land mogen en dat er een zandpaddock moet worden gemaakt... ik geef het je te doen om dit als 14 jarige te moeten gaan vertellen

zo ook hier - eerst maar 's even afwachten of de meisjes de juiste diagnose gesteld hebben..

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:56

Jannepauli schreef:
lolclub schreef:

In dat geval...heeft de eigenaar van de ponies misschien wel met de beste bedoelingen gedacht dat het zou helpen bij zijn kreupele dieren.

@ Aaanouk: hebben jullie de eigenaar nu al gesproken?

We zouden de eigenaar er vanmiddag op aanspreken, dat ze naar de dierenarts moéten..
Jammer genoeg zal Dara het in haar eentje moeten doen want ik lig weer eens ziek thuis..
Het zit ook weer lekker allemaal mee.

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:03

Jannepauli schreef:
drycloxacil: dat is inderdaad een koeienmiddel, wordt nooit aan paarden gegeven. Is de eigenaar soms boer met koeien?

Ik durf me haast niet te mengen in dit gesprek over zo'n buitengewoon gecompliceerd onderwerp als voeding en metabolisme issues gerelateerd aan hoefbevangenheid, en al helemaal niet bij een gezelschap als het onderhavige. Aan de andere kant zou men zich kunnen afvragen waarom iemand zoals de ondergetekende met toch vele jaren en honderden hoefbevangenheid gevallen achter de rug zich buitengewoon terughoudend opstelt bij dit soort onderwerpen. Zonder nu de indruk te willen wekken dat ik weinig vertrouwen in mijn redeneer vermogen heb, kan ik u wel verklappen dat u het hier heeft over onderwerpen die althans mijn, toch niet geheel ongeschoolde pet, ver te boven gaan. Waar ik het wel kan volgen overigens, blijkt het "kwakzalver en waarzegger gehalte" buitengewoon groot te zijn.

Drycloxacil is inderdaad een "koeienmiddel", een wat ruime omschrijving voor de gebruikelijke toepassing van dit product. Het is namelijk "gewoon" een merk droogzetter. Na de lactatie periode worden koeien per tepelkanaal ingespoten met een droogzetter, over het algemeen enigerlei vorm van penicilline, dit ter voorkoming van uierontsteking.

Waar de meeste droogzetters niet al te homogeen zijn, is Drycloxacil dat juist wél. Dat maakt dit product buitengewoon geschikt voor de toepassing bij rotstraal, en mok. Ik ben dan ook een van de eersten geweest die begonnen is met het gebruik van deze droogzetter ter behandeling van met name rotstraal. Drycloxacil heeft namelijk twee buitengwoon sterke voordelen 1. het is goedkoop 2. het werkt :D Overigens kan ik zo niet meteen een reden bedenken waarom dit product bij hoefbevangenheid zou worden gebruikt.

Ronald Aalders

Isapaardje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:19

Het gaat hard hier.
Sommige berichten raken ook ondergesneeuwd :o
Had even de hoop toen ik de naam Ron Aalders zag als poster, dat er antwoord was op de hoevenvraag van oa Lolclub en mijzelf.
Dat waarom een paardenhoef van een eerste (en tweede) bevangenheid (met kanteling) wel goed kan herstellen, maar blijvende schade houdt na nog een keer.
En wat zegt de verkleuring van zwarte naar witte zool. Is dat omdat het hoorn van structuur is veranderd, of reactie op de vele ontstekingen, of verminderde doorbloeding?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 11:25

Citaat:
Waar de meeste droogzetters niet al te homogeen zijn, is Drycloxacil dat juist wél. Dat maakt dit product buitengewoon geschikt voor de toepassing bij rotstraal, en mok

Voor hen die de term 'homogeen' niet kennen: dit betekent in dit geval 'overal of gelijk toepasbaar' - oftewel "goed voor alle kwalen".. tja..
in het geval van de behandeling van mok zou ik dan eerst maar 's uitzoeken wat de mok veroorzaakt. Mok immers is een multifactoriële aandoening en als deze veroorzaakt wordt door iets anders dan een bacterie, dan zal het middel de oorzaak niet wegnemen, hooguit de bijkomende (bacteriële) infectie bestrijden. Het werkt immers niet tegen schimmel, mijt, giftige stoffen, allergie of een van de andere talloze oorzaken van mok.
Dus "het werkt" is maar relatief en zoals R.A. zegt wellicht een vorm van 'waarzegerij'.. :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:37

RonAalders schreef:
Jannepauli schreef:

Ik durf me haast niet te mengen in dit gesprek over zo'n buitengewoon gecompliceerd onderwerp als voeding en metabolisme issues gerelateerd aan hoefbevangenheid, en al helemaal niet bij een gezelschap als het onderhavige. Aan de andere kant zou men zich kunnen afvragen waarom iemand zoals de ondergetekende met toch vele jaren en honderden hoefbevangenheid gevallen achter de rug zich buitengewoon terughoudend opstelt bij dit soort onderwerpen. Zonder nu de indruk te willen wekken dat ik weinig vertrouwen in mijn redeneer vermogen heb, kan ik u wel verklappen dat u het hier heeft over onderwerpen die althans mijn, toch niet geheel ongeschoolde pet, ver te boven gaan. Waar ik het wel kan volgen overigens, blijkt het "kwakzalver en waarzegger gehalte" buitengewoon groot te zijn.

Drycloxacil is inderdaad een "koeienmiddel", een wat ruime omschrijving voor de gebruikelijke toepassing van dit product. Het is namelijk "gewoon" een merk droogzetter. Na de lactatie periode worden koeien per tepelkanaal ingespoten met een droogzetter, over het algemeen enigerlei vorm van penicilline, dit ter voorkoming van uierontsteking.

Waar de meeste droogzetters niet al te homogeen zijn, is Drycloxacil dat juist wél. Dat maakt dit product buitengewoon geschikt voor de toepassing bij rotstraal, en mok. Ik ben dan ook een van de eersten geweest die begonnen is met het gebruik van deze droogzetter ter behandeling van met name rotstraal. Drycloxacil heeft namelijk twee buitengwoon sterke voordelen 1. het is goedkoop 2. het werkt :D Overigens kan ik zo niet meteen een reden bedenken waarom dit product bij hoefbevangenheid zou worden gebruikt.

Ronald Aalders

:D ik gebruik het dus tegen ontstoken ogen...heb net even gekeken in mijn medicijnkast.
Het heet hier orbenin,de werkzame stof is cloxacil.
En het werkt prima!
Tegen hoefbevangenheid oraal doet het helemaal niets,wel 'op de plek'(daar is een woord voor wat mij nu even niet te binnen schiet :o )

Ik neem toch niet aan dat de boer in kwestie zich zo diep in de materie hoefbevangenheid heeft verdiept dat hij weet dat in sommige gevallen de streptococcus bovis de oorzaak is?
En dan nog geef je geen injector oraal...waarvan 85% waarschijnlijk vaseline of wolvet is...(wel steriel.)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:40

Isapaardje schreef:
Het gaat hard hier.
Sommige berichten raken ook ondergesneeuwd :o
Had even de hoop toen ik de naam Ron Aalders zag als poster, dat er antwoord was op de hoevenvraag van oa Lolclub en mijzelf.
Dat waarom een paardenhoef van een eerste (en tweede) bevangenheid (met kanteling) wel goed kan herstellen, maar blijvende schade houdt na nog een keer.
En wat zegt de verkleuring van zwarte naar witte zool. Is dat omdat het hoorn van structuur is veranderd, of reactie op de vele ontstekingen, of verminderde doorbloeding?

sorry...zal je nog even qouten
was er ook benieuwd naar :o

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:42

lolclub schreef:
of heeft hij de pony's behandeld tegen mok of rotstraal of.....

RonAalders schreef:

@JP
Drycloxacil werkt wel degelijk tegen de "normale" vormen van mok en het werkt zelfs heel doeltreffend bij rotstraal, met name als de middengroeve van de straal diep is, wij hebben het iig altijd op voorraad mocht er een paard zachte stralen hebben.

Voor mok is het (alleen) een vrij mild middel wat niet altijd even goed aanslaat en mijn ervaring is dat hydrocortiderm dan beter en sneller werkt.

@RonAalders
Fijn dat je nog steeds meeleest,
als je tijd hebt zou je dan nog deze specifiek aan jou gerichte vragen willen beantwoorden ?
Ze staan op pagina 87 en op pagina 99 ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 11:48

Citaat:
@JP
Drycloxacil werkt wel degelijk tegen de "normale" vormen van mok

Normale vormen van mok? Moet je me toch 's uitleggen.

Dat het tegen rotstraal zou kunnen werken verbaast mij niet want dat is een bacteriële infectie. Maar zelfs dan zijn er nog wat bedenkingen - dit middel moet toch zo toegepast worden dat de veroorzakende bacterie zodanig bestreden wordt dat deze niet resistent wordt. Even een likje is dus niet de weg lijkt me - dit middel moet kuurmatig toegepast worden, net als ieder antibioticum.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:05

Jannepauli schreef:

Wat ben je in de contramine vandaag JP :D
Onder normale mok versta ik de door bacteriele oorzaak ontstaande versie
Maar nogmaals, mijn ervaring is dat hydrocortiderm beter en doeltreffender werkt,
Hydrocortiderm en ook drycloxacil dien je altijd als kuur te gebruiken, hydrocortiderm zelfs niet langer als 14 dagen ivm de kans op een superinfectie.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 12:26

lolclub schreef:
Jannepauli schreef:

Wat ben je in de contramine vandaag JP :D

Afbeelding Ja, maar niet alleen vandaag. Ik ben per definitie kritisch en geen schaap Afbeelding :Den Hydrocortiderm geven wij natuurlijk niet aan een HB paard)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:29

lolclub schreef:
@RonAalders:

Ik heb een vraag en ik hoop dat je die wilt beantwoorden ;) .

Wat mij nu al een paar keer opgevallen is, is dat als een paard welke voor de eerste keer bevangen is geraakt (en waarbij de kanteling niet heel groot is), dat bij de meeste van deze paarden de nieuwe afgroei weer redelijk tot goed parallel aan het hoefbeen afgroeit.

Als ik als voorbeeld deze foto neem van Isapaardje, dit is een foto van de voet gemaakt in 2005, 6 jaar na de eerste bevangenheid
Afbeelding,

Niet veel te zien aan de zool lijkt me, geen brede witte lijn en een mooie ronde vorm.

Dezelfde hoef maar nu in 2010, 3 x hoefbevangen geweest nadien (Ingrid verbeter me maar als het niet klopt ):
Afbeelding

Een witte zool (waar komt dit door ?), een chronisch verbrede witte lijn en tevens een langwerpige hoefvorm.

Nu deze foto van het paard van Geerke, paard is door een schildklier afwijking al meerdere keren bevangen geweest, chronisch verbrede witte lijn en een hoef die snavelachtig naar voren blijft uitgroeien, laatste 5 jaar geen nieuwe aanval gehad :
Afbeelding

Mijn vraag aan jou is:
Hoe komt het dat de voeten in staat zijn om 1 hoefbevangenheid (redelijk tot goed) te "overwinnen" en een normale hoef en smalle witte lijn te laten uitgroeien maar waarom lukt dat na meerdere bevangenheden niet meer ?
En als de witte lijn chronisch verbreed is , liggen er dan nog mogelijkheden met beslag oid om de witte lijn alsnog weer te laten sluiten en normaal af te groeien of is deze echt definitief verbreed ?

Ron???
Als je tijd hebt wil je deze vragen even beantwoorden?
Jij ben de enige die hier antwoord op kan geven vermoed ik... :o