lolclub schreef:Heb jij het hooi laten testen toen het nog los op het land lag ?
Wij hebben namenlijk gras op stam gekocht en vervolgens een loonwerker ingeschakeld.
Deze heeft het gemaaid, geschud en vervolgens ingebaalt en gelijk geseald (dat laatste gaat in 1 werkgang)
Wij hebben het ook op stam gekocht, maar vlak ( uurtje) voor het balen zijn we de percelen langs gegaan en hebben om de zoveel meter monsters genomen. Dus het was wel na het schudden etc want ook dan treedt er verlies op. ( met balen ook nog wel wat) We hebben ook gevraagd aan de loonwerker met maaien om het s' morgens te doen. Resultaat mag er ook echt zijn we hebben laag suikers!!
Normaal is het dat je bijv de monsternemer van BLGG laat komen als je het al hebt gebaald, die neemt dan uit verschillende balen een monster echt van binnen in de baal. Hoe dat met gewikkeld hooi zit weet ik niet met kuil lijkt het me lastig omdat folie dicht moet blijven. Monstername is wel een gemiddelde van je hele partij!! In jouw geval zeker haalbaar. Wat je kunt doen is gewoon BLGG eens opbellen en vragen hoe je het het beste kunt gaan kunt doen. Monsternemers zitten in iedere buurt. Bij mij ging het in eerste instantie fout met de uitslagen, ik had zelf het papierwerk en aanvraag gedaan en kreeg enkel de voedingswaarde zoals VREP VEP en suikers, ik wilde ook de mineralen weten en een mail was voldoende, ze bewaren de monsters een tijdje en ik kon dus alsnog de mineralen laten analyseren zonder nieuwe monsters op te hoeven sturen. Mocht je het dus willen laten analyseren is het belangrijk dat je vraagt om voedingswaarde maar ook mineralen en/of sporenelementen.