Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zack

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 00:04

Toch verwachten mensen dat wel..

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:04

Ik vraag me trouwens weleens af of de mensen met paarden zich uberhaubt wel verdiepe nin een paardenvoet?
Daar heb je je smid toch voor??.......

Zie om me heen zat voeten waarbij ik mijn wenkbrauwen frons, soms zeg ik er wat van, meestal wordt je dan aangekeken zo van, hu? hoe bedoel je?
Of erger, hij is pas gedaan....*zucht*

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:43

helaas doen mensen dat niet.
9 van de 10 mensen op stal hebben geen idee wat hoeven betreft.
Dat zou betekenen dat er bij ons op stal maar 3 mensen rondlopen met een beetje verstand...

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:48

Lady1969 schreef:
Ik vraag me trouwens weleens af of de mensen met paarden zich uberhaubt wel verdiepe nin een paardenvoet?

Ik denk dat het overal in elk geval voldoende van weten (voeten, harnachement, bewegingsapparaat, gedrag, enz.) het meest onderschatte aspect van het hebben van een paard is. Je moet zelf in elk geval weten hoe een goede basis eruit ziet, vanuit daar kun je experts verdere vragen stellen of aanpassingen laten doen. En daarnaast ook niet bang zijn om een contrasterende mening op waarde te schatten en evt. aanpassingen te doen.

Ik denk bijv. dat dit topic heel leerzaam is met alle verschillende stijlen van voetverzorging die voorbij komen :j

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:51

Je bent nooit uitgeleerd zeg ik altijd maar!
De ene voetverzorging kan voor het ene paard perfect zijn en voor het andere paard funest..
Altijd naar het paard zelf kijken.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:57

En dat is inderdaad ook een heel belangrijk aspect, Zack. Helemaal met je eens.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:23

Lady1969 schreef:

Daar is idd een hoefsmid voor. Evenals voor dingen als wondjes, daar heb je een DA voor. Ik heb mij hiervoor ook nooit echt verdiept in voeten, vond het wel best, een hoefsmid weet immers wel wat hij aan het doen is en kennis van zaken heeft dacht ik en ging ik ook vanuti.

Mede door dit topic heb ik toch al een hoop 'geleerd'. Ik ben ook blij met mijn overstap, dat mijn merrie anders op haar voetjes staat nu :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:28

scoxxx schreef:
Sommige mensen weten soms echt niet beter, hebben de beste bedoelingen.... maar soms is er een gebrek aan juiste kennis. De meeste zullen hun "zienswijze" op bepaalde zaken snel aanpassen wanneer ze vriendelijke en positieve feedback (= opbouwende kritiek) krijgen.

Ik denk dat je daar een goed punt hebt. Mensen leren over het algemeen op maneges etc wel om een beetje te rijden en meestal ook goed op te zadelen maar veel verder gaat het vaak niet. Aan heel veel belangrijke aspecten op het gebied van verzorging wordt te weinig aandacht besteed. Voor de hoeven komt de hoefsmid en mensen vertrouwen blind op wat hij/zij doet.

Te vaak hoor je nog dat mensen ijzers vervangen als ze los gaan zitten, eerder is toch niet nodig.. Ik laat mijn beslag standaard iedere 6-7 weken vervangen ongeacht de slijtage. Meestal maak ik met mijn smid ook meteen een afspraak voor de volgende keer.

Overigens zal je in de hogere klasses van de endurance niet tegen komen dat het beslag er te lang onder zit voor een wedstrijd.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:02

Zack schreef:
Je bent nooit uitgeleerd zeg ik altijd maar!
De ene voetverzorging kan voor het ene paard perfect zijn en voor het andere paard funest..
Altijd naar het paard zelf kijken.

Hier ben ik het zo onwijs mee eens!!

Heb hetzelf ervaren hoe een "standaard" bekapping erg slecht voor je paard kan zijn.

Door niet te kijken naar het gehele paard maar alleen naar de voeten en die volgens een bepaalde gedachte te bekappen had ik een paard wat niet goed meer op zijn voeten stond....

Heb nu een bekapper die wel naar mijn hele paard kijkt en hem laat lopen om te kijken of hij het goed gedaan heeft :D

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:55

En zo kan dit topic je ook wakker schudden. Ik weet er zelf best wel wat van, maar ik was al die problemen rondom mijn paards voeten ook een beetje moe. Ik heb na veel problemen en omzwervingen mijn oude smid weer laten komen, maar door dit topic ben ik er op gewezen dat mijn paard toch wat krap op de ijzers gezet wordt. :o

Toen ben ik ook na gaan denken. Toen ik nog in Groningen woonde had ik daar natuurlijk ook een smid. De voetjes van mijn paard groeiden toen nooit over de ijzers, ook niet aan het einde van de periode. Nu woon ik ergens anders en had de stal waar ik stond deze smid. Ik vond hem op zich goed, en dus bij mijn nieuwe paard (met problemen) hem uiteindelijk ook gevraagd te komen. De meeste problemen opgelost toch? Ja, maar niet alle!

Nu schudde dit topic me wakker. Ik stond er ook niet bij stil dat de voeten van mijn paard in de ruime 3 jaar dat ik hem heb ook niet verbeterd zijn. Ze verslechterden niet, maar verbeterden ook niet. En dat moet wel :)* Dus gaan we toch maar weer wat nieus proberen ;)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:09

Ik heb nog een leuke sfeerfoto voor jullie. Mini-Shet en Haflinger ;)

Afbeelding

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:10

Arabesk schreef:
Zack schreef:
Wegens tijdgebrek van mn smidd...

Ik ben zoooooooo blij dat ik niet meer afhankelijk ben van de agenda van een ander, wat betreft de hoeven van mijn paarden :Y)

Ik ben eerder afhankelijk van mijn eigen agenda. Dat komt omdat ik na de beurt gelijk een afspraak maak voor de volgende keer.
Een enkele keer belt hij wel eens op of ie een dagje eerder kan komen of zelfs een week eerder.
Als iedereen dat nou doet.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:42

Mijn hoefsmid was enorm verwonderd omdat ik hem zoveel vragen stelde en suggesties aanbracht om tot een betere oplossing voor mijn paard te komen.
Ik vind het redelijk normaal dat ik meedenk over hoe de hoeven van mijn paard beter onderhouden kunnen worden, want ik merk het grootste verschil tijdens het rijden als het goed is of niet. De smid ziet alleen wat er op het moment dat hij terugkomt wat er mis is.
En ja ik vertrouw ook op de kunde van mijn smid, maar niet blind en ben steeds kritisch ook over opmerkingen van anderen. Daar wringt het schoentje bij velen, ze gaan er gewoon vanuit dat de smid wel weet wat hij doet, terwijl er heden veel zijn de een cursus hoefsmederij in avondschool gevolgd hebben (en ik wil daar niet mee met de vinger wijzen), maar een groot deel van hen ontbreekt de ervaring en kennis die je opdoet als je een 3-jaar durende dagopleiding volgt en meeloopt met een ervaren smid.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:31

Toevallig kom ik hier hackney's en tuigpaarden tegen, zal even wat toelichting geven. Die plateauzolen van dat tuigpaard, dat is echt een extreem geval. Dubbel beslag is toegestaan bij tuigpaarden en friezen, maar eigenlijk is dat meestal een normaal 2de ijzer, al dan niet met zooltje. Ik zit meer dan 20 jaar in de aangespannen sport, en zo'n plateauzool heb ik nog nooit gezien, was ook shocking voor mij.
Die hackney viel mij afgelopen zondag ook al op, heb er ook op gewezen en het er nog met iemand over gehad. Vanuit het dierenwelzijn moeten de hoeven normaal zijn, maar normaal is niet echt gedefinieerd. Bovendien is het grote probleem, wie controleert dit? Een jury? Een jury is geen hoefsmid of iets dergelijks, en hun zeggen (terecht) dat het niet aan hun is om te beoordelen.
Ik ben blij dat onze hackney's in ieder geval het meest normale ijzer hebben wat er is, een licht ijzertje, en normale hoeven. En ik denk dat Darwin dat wel kan beamen.

Aimee schreef:
Dat is wel heel erg overdreven.
Dat dressuurpaarden SOMS in de schoenen worden gezet, maakt die hele sport niet verziekt.
Als een dressuurpaard schoenen omkrijgt, is dat ook zonder alle touwen en toeters en bellen eraan. Ik heb dat tot nu toe twee keer gezien en dat was bij het verbeteren van de piaffe. In feite krijgt zo'n paard de schoenen om als springschoenen, echter nu maken de ringen steeds geluid waardoor de benen meer opgetrokken worden.

Dat is dus niet te vergelijken met de praktijken in de tuigpaardsport, bovendien heb ik nog nooit een dressuurpaard zo op de voeten zien staan als de tuigpaarden. Zou ook vrij onlogisch zijn, aangezien je in dressuur een soepele bewegingsafloop wil en die hoge hoeven zorgen ervoor dat het paard gaat lopen als een nietmachine. Een tuigpaard mag dat, krijgt daar meer spektakel van in de benen. Een dressuurpaard wordt daar keihard op afgestraft.........

Aimee, er worden wel degelijk dressuurpaarden in de schoenen gezet, sterker nog, ik heb zelf van een vooraanstaand A-kader paard de touwtjes van de schoenen in mijn handen gehad. En het wordt ook niet gebruikt voor de piaffe, maar voor de passage. Die diagonale verheven beweging creeer je precies met de schoenen.

Overigens wordt het zware beslag van een tuigpaard juist gebruikt voor het mooie afrollen van het been, dus de soepele bewegingsafloop. ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:39

Bedankt voor je toelichting Neonlight! Het is altijd fijn om iets te hroen van iemand die in die tak van sport zit. Een hele tak veroordelen a.d.h.v foto's van iets wat een incident is niet correct.

Hoe kan een zwaarder ijzer een betere afrol bewerkstellingen ? :)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 13:19

Idd bedankt Neonlicht.
Ik ben overigens ook benieuwd hoe zwaardere ijzers een betere afrol bewerkstelligen?
Naar ik zelf begreep, zorgen zwaardere ijzers voor meer knie-actie?
Knie-actie is hetgeen met graag ziet bij tuigers, toch?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:20

Een hackney of tuigpaard of fries wordt door gewicht beinvloed in knieactie en het uitslaan van het voorbeen. Door op de juiste manier extra gewicht aan te brengen wordt ook het afrollen beinvloed. Alleen nu weet ik niet of dat gewicht net in de teen of in de takken moet zitten. :o Zoals ik al zei, wij hebben normaal beslag eronder zitten, het meest simpele ijzertje wat er bestaat, en dat hebben wij altijd al gehad.

Dit is ook de reden waarom je, zeker bij de hackney's, extreme hoeven ziet. Bij de hackney's is dubbel beslag niet toegestaan, dus extra gewicht in de vorm van een grote hoef wordt daarom ook gebruikt. Na de Hippiade in 2007 is er iets over in Paard en Sport gezegd, met de foto van een hackneyhoef erbij. Zal de editie van oktober zijn geweest, misschien dat iemand die nog heeft liggen. Toen zijn er ook "maatregelen" genomen, alleen zijn er (helaas) dus geen mensen die het controleren.

Een hele tak veroordelen aan de hand van foto's is niet correct, maar helaas moet ik wel zeggen dat de meerderheid van de beoefenaars van deze tak van sport veroordeelt kan worden. :o Ikzelf zou het erg prettig vinden als er inderdaad ook echt controle plaats zal vinden, en in ieder geval de extreme gevallen (zoals Sjefke op deze foto) eruit gehaald kunnen worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:33

Hier vlakbij zag laatst ook iemand trainen met een tuiger. Op de hoeven heb ik niet echt gelet maar vriendlief en ik zagen nog net dat er van die riemen met belletjes omgedaan werden...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:39

Ja, dat is om ze met knieactie te laten lopen volgens mij. Eventueel ook gewichtjes. Maar goed, dat is allemala van horen zeggen, want thuis ben ik er zelf niet in. Verzorg wel al 9 jaar tuigers, maar het enige 'rare' dat die hebben is wat dikkere ijzers omdat ze veel op de weg komen.

Klein vraagje hier, niet geheel hoef gerelateerd, iig niet wat betreft hoefstand... Mijn vossie heeft een aantal dagen terug haar hoefbal open geschuurd (door de hoefschoenen, had ik neit goed aangedaan waarschijnlijk ;( :( ), maar het wilt dus echt niet helen. Vanochtend was het ook weer open en ik had graag al wat verbetering gezien na een paar dagen. Wat kan ik hier het beste aan doen? Het is niet pijnlijk, het is niet warm, en ook niet diep (schaafwondje zeg maar). Maar dus nog wel open. Ze loopt dag en nacht buiten, en het is nu natuurlijk steeds flink nat, weet niet of dat wel bevoordelijk is voor het wondje? Iemand tips?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:57

Misschien een tijdje op een droog stuk zetten ( s'nachts op stal) zodat het kan indrogen.
Wellicht is het dan met 2 of 3 dagen al beter.
Maar zit het niet op een plek waar veel beweging zit? Dus zodra hij loopt springt het open.

Verder doe ik bijna nooit wat aan wondjes, hooguit even schoonmaken als het net gebeurd is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:07

Esperanza schreef:
Nu schudde dit topic me wakker. Ik stond er ook niet bij stil dat de voeten van mijn paard in de ruime 3 jaar dat ik hem heb ook niet verbeterd zijn. Ze verslechterden niet, maar verbeterden ook niet. En dat moet wel :)* Dus gaan we toch maar weer wat nieus proberen ;)

+:)+

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:51

Tancreda4 schreef:
Mijn vossie heeft een aantal dagen terug haar hoefbal open geschuurd (door de hoefschoenen, had ik neit goed aangedaan waarschijnlijk ;( :( ), maar het wilt dus echt niet helen. Vanochtend was het ook weer open en ik had graag al wat verbetering gezien na een paar dagen. Wat kan ik hier het beste aan doen? Het is niet pijnlijk, het is niet warm, en ook niet diep (schaafwondje zeg maar). Maar dus nog wel open. Ze loopt dag en nacht buiten, en het is nu natuurlijk steeds flink nat, weet niet of dat wel bevoordelijk is voor het wondje? Iemand tips?

als het een schoon wondje is en blijft zou ik er niets aan doen.
Anders wordt het als het er vies gaat uitzien.
Dan zou je er beter aan doen vossie in een nat animal intex verband te zetten met een elastische bandage er omheen. Het is wel een lastige plek ...

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:12

@ingrid
idd blijft het wel schoon?
Anders zou je het eventueel schoon kunnen maken en vaseline erop smeren.
Om het meteen helemaal in te pakken lijkt mij overdreven.
(en dat blijft volgens mij ook niet echt zitten buiten..)

Zack heeft opeens aan alle 4 de benen gallen zitten :roll:
Denk dat het in combinatie te maken heeft met overbelasting en het 24/7 buiten staan.
Heb hem vanaf vanacht snachts binnen staan, hopenlijk trekt het bij.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:13

Zucht..he is weer zover.
Door de nattigheid van de afgelopen dagen gaat Jasper zijn oude hoefzweer weer opspelen.
Het gat is er nog niet uitgegroeit (zie foto's vorige pagina) dus het vocht kan zijn hoef in waardoor hij pijn krijgt.

Ik heb de boel goed schoongemaaakt, bleek ook nog flink wat oud weefsel te zitten wat bij stevig krabben losliet, dat ook gelijk verwijdert, hem flink in de jodium gezet en de gaten, onder en boven dicht gezet met een watje met teer.
Dit had mijn bekapper mij aangeraden en de vorige natte periode heeft dit goed geholpen!

Ik vraag me alleen af of er geen andere oplossing is, het moet toch niet zo zijn dat iedere keer als het een paar dagne nat is, Jap weer pijn krijgt

Weet iemand of er een manier is om dat gat af te dichten, zodat de binnenboel goed droog blijft.
De zweer is zeker weten weg, dus dat is geen probleem.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:15

Heeft de hoefsmid geen spulletje waarmee hij het gat kan opvullen??