[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamero

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:54

Super nieuws zeg splash1999

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:43

Allereerst bedankt allemaal voor het hartelijke welkom :D Nee het is idd eigenlijk helemaal niet leuk dat we hier met z'n allen over mee kunnen praten, maar ach, we kunnen zo wel elkaar helpen en tips geven toch?:)

Uriah schreef:
Welkom Maggie_eddy! nou is het natuurlijk voor ons allemaal niet leuk om hier mee te KUNNEN praten ,maar welkom! :D

Jouwn paard is dus ook 7 en heeft ook spat , ongelooflijk he? zo jong en al spat!!!

Wat moeilijk lijkt het me dat als een paard juist heel goed 'bevalt' en hij blijkt wat te mankeren!

Toch denk ik dat je geen kans maakt om hem terug te kunnen verkopen want je hebt zelf voor de klinische keuring gekozen , echt een rot situatie voor je!

Hopelijk ziet de DA er nog een goede toekomst in en kunne jullie gewoon lekker samen gaan rijden! als ik mijn DA mag geloven is spat niet einde paard en einde paard en rijden.

Misschien rare vraag maar heb je hem verzekerd?

En misschien kijk ik erover heen maar hoe zag de foto eruit bij je paard ? welke fase?

Met King gaat het nu na bijna een week op spat beslag goed , hij is nog wel wat minder beweeglijk links achter maar ik zie aan hem dat hij tevreden is en minder pijnlijk. Hij kijkt minder chagerijnig en wordt jolig en heeft zin in lopen ! ik moet de pas er aardig inhouden als ik met hem loop!

Als de sneeuw weg is wil ik graag mn 1e stapritje onder het zadel maken :):)

Hij heeft een 4 gekregen op de foto, maar welke fase hij in zit...? geen idee :o Je zag zeg maar nog maar een heel dun lijntje lopen, we kregen een foto van een correct gewricht ter vergelijking er naast, en toen kon je wel heel erg goed het verschil zien. Dus hij zal al wel een aardig eind zijn denk ik. Ook aangezien hij nou al ong. 3 weken aaneengesloten rad loopt.

Nee verzekerd hebben we hem niet. Was eigenlijk de bedoeling geweest om nog te gaan doen, maar was er nog niet van gekomen..

Volgens onze eigen Da en de da van Kootwijkerbroek is het wel degelijk mogelijk om het paard 'retour' te doen, omdat wij Vario van een handelaar hebben gekocht als particulier zijnde. In dat geval had de handelaar moeten kunnen aantonen bij voorbaat al, dat het paard gezond is. Nu hebben wij zelf het bewijsmateriaal moeten aanleveren. Daarbij valt spat onder een verborgen gebrek, in dit geval al aanwezig toen hem kochtten. Dat wij zelf nog een klinische keuring hebben laten doen, moet dus eigenlijk als extra worden gezien, omdat dit niet onze taak was. Je moet wel aangeven wat je precies van een paard verwacht als je bij de handelaar of waar dan ook staat, maar de handelaar moet bewijs leveren dat het paard gezond is en vrij van gebreken, of juist kunnen zeggen wat ie dan wel heeft. Dit is zoals ik het begrepen heb, van oa de knhs site en de da :)Maar heel stiekem hoéft ie niet weg van mij hoor... :o tis alleen zo verrekte duur om zo'n paard te laten behandelen ;(

Super dat het met King beter gaat, altijd fijn om te zien dat een behandeling of aanpassing goed aanslaat!!

@splash: Fijn om te zien dat ze zich dan goed voelen he ;) geeft mij altijd wel een prettig idee dat ze dan kennelijk (even?) niet zo veel pijn (meer) hebben :)

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:34

Dus eigenlijk heb je nog geluk ook Maggie Eddy want het zit dus bijna dicht??? geef je je paard ook glucosamine? en heb je hem op spat beslag?

Ja heel veel paarden waren 7 idd toen het begon, King dus ook die is ook 7. Volgens mijn DA begint het tussen de 7 en 12 jaar .

Fijn splash dat ze jolig wordt! goed teken!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:59

volgens mijn da heeft het voeren van supplementen voor artrose (glucosamine, gelatinaat) geen effect op spat.

ik vroeg dat omdat ze al gelatinaat krijgt voor haar kogel artrose en deze is sinds die tijd stabiel gebleven

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:16

splash1999 schreef:
volgens mijn da heeft het voeren van supplementen voor artrose (glucosamine, gelatinaat) geen effect op spat.

Zo zie je maar weer de tegenstrijdigheid: volgens mijn DA juist wél. Zeker voor paarden waar de ontsteking niet actief is. Het verhoogd de aanmaak van gewrichtsvloeistof. De ontsteking wordt aktief als de 'kale' botdelen (dus zonder kraakbeen) over elkaar gaan schuiven. Door de irritatie gaat het ontsteken. Zolang de toestand stabiel is (wat dus zo is als ze goed lopen) heeft het nut ervoor te zorgen dat er aanmaak van gewrichtsvloeistoef (die tussen de lagen zit) wordt gestimuleerd, omdat de kans dat het dan weer gaat irriteren (en dus ontsteken) daardoor kleiner wordt. Dit wordt gestimuleerd door glucosamine (maar dan wel in een hoge dosering; in veel producten zoals Primeval is de concentratie eigenlijk te laag per voorgeschreven dosering).

Onze Kiek was 8 toen er spat werd geconstateerd, maar volgens ons had ze het het jaar daarvoor ook al (alleen dachten we toen dat het haar rug was). Dus eigenlijk ook met 7.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:44

Mijn DA zegt dat het effect van deze supplementen nooit bewezen is maar dat er, naar het schijnt, wel paarden zijn die er positief op reageren, maar het is nooit aangetoond dat dat inderdaad door het supplement kwam. Misschien zijn er dan andere omstandigheden die maken dat het beter gaat, bijvoorbeeld meer rust gehad, anders beslagen, anders gereden etc. Ik heb glucosamine geprobeerd in combinatie met MSM. Verder alle omstandigheden hetzelfde gehouden. Victor heeft het een half jaar gehad, kostte handenvol geld en geen enkel, maar dan ook geen enkel verschil waargenomen. Ik ben er dus mee opgehouden. Wilde het proberen om alles geprobeerd te hebben maar bij Vic boekte het geen enkel resultaat.....

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:02

wij geven Mariska nu Dr. Horse gewricht, het werkt echt super! ik kan dit mensen ook aanraden, werkt in mijn ogen veel beter dan gelatinaat, paardje begint weer op te leven, rennen, sprintje trekken, bokken enz!

het is vloeibaar, kan gewoon over het voer, 1 x per dag, dus je hoeft niet vaak iets klaar te zetten of extra naar je paard(als je 1 x per dag gaat, wat ik wel aanneem, tenzij ze misschien thuis staan). het is 100 ml per 600 kilo paard, je kunt dus uitrekenen hoeveel je nodig hebt. mijn paard(en vele anderen) vinden het erg lekker en likken het zelfs uit! het zit in flessen van 3 liter(1 maand voor een paard van 600 kilo) dit kost rond de 50 euro. mijn paard is 400-450 kilo, en zou dus ong. 70 ml moeten, maar de DA zei dat ik eerst moest kijken hoe ze het op 50 ml deed, en dat gaat super, nu in de winter geef ik wel 70, maar op 50 doet ze het net zo goed, en ze loopt gewoon rad!!

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:21

ik geef glucosamine complex speciaal van de groene os, dit zit er precies in : Glucosaminesulfaat, Calciumcitraat, Ascorbinezuur (Vitamine C), Magnesiumcitraat, Chondroitinesulfaat (90%), Methyl Sulfonyl Methaan (MSM), Boswelia, Niacinamide, N-Acetyl-cysteïne

De belangrijkste eigenschap van ‘Glucosamine complex’ is dat het product in staat is om proteoglycanen aan te maken. Proteoglycanen vormen, samen met water, de belangrijkste onderdelen van de gewrichtsvloeistof. Pijn die ontstaat door een tekort aan gewrichtsvloeistof zal hierdoor dan ook sterk afnemen. Het bewegen op zich wordt makkelijker en door de toegenomen beweging neemt de stofwisseling in de gewrichten weer toe.
Glycosaminoglycanen vormen de basisstructuur van het kraakbeen; glycosaminoglycanen worden onder andere gevormd door glucosamine en chondroïtine.
Chondroïtine verhoogt tevens het gehalte aan hyaluronzuur. Dit zuur werkt als smeermiddel in de gewrichten.
MSM is de leverancier van de belangrijkste zwavelverbindingen. Zwavelverbindingen zijn nodig voor de aanmaak van collageen en keratine en de (weder) opbouw van het kraakbeen.
Ascorbinezuur (Vitamine C) is onmisbaar voor de aanmaak van bindweefsel en kraakbeen en remt de afbraak van glycosaminoglycanen.
Calcium- en Magnesiumcitraten zijn licht verteerbaar en derhalve goed inzetbaar om als bouwstenen voor de botten en gewrichten te fungeren. Het bindweefsel maakt bij zijn opbouw ook gebruik van calcium- en magnesiumcitraat.
Magnesium zorgt voor een goede spierontspanning, wat onder andere bij gewrichtspijnen verlichting geeft.
De toegevoegde Boswilia, Niacinamide en N-Acetyl-cysteine hebben een ontstekingsremmend en pijstillend effect.

Ik doe er voor 1 paard een half jaar mee en het kost mij 75 euro .

Ik denk ook dat je het als een ondersteuning moet zien net als spat beslag etc.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:37

Wij geven nog niks, de DA vond dit nu nog niet nodig. Hij loopt ook lekker nu, maar zit wel eens te dubben of ik het ook zal proberen, miss loopt ie dan toch wat soepeler in de bak.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:14

Ach, zeker weten doe je het nooit, maar Kiek doet nu gewoon weer Z1 oefeningen dus no way dat ik stop met de glucosamine (dat is nl. het enige wat ze krijg op dit moment). Vorig jaar stond ze op dit moment stokkreupel, dus ergens zal er toch wel verschil zijn denk ik.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:41

O ik moest er ook niet mee stoppen hoor maar dat is voor de artose zelf.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:53

Uriah schreef:
Dus eigenlijk heb je nog geluk ook Maggie Eddy want het zit dus bijna dicht??? geef je je paard ook glucosamine? en heb je hem op spat beslag?

Ja voor zover ik begrepen had en zelf dan zag, was het al bijna dicht. Alleen op één plekje zag je een soort van gaatje? Terwijl de rest dus min of meer even dun was. Dat gaatje zat 'm waarschijnlijk ook de meeste pijn in, volgens de da.
Nee hij krijgt geen suplementen en hij heeft ook geen spatbeslag. Hij staat nou 24/7 buiten, dus vond beslag niet heel handig dan. Maar hij loopt nu dus zonder beslag en na die (lange) tijd weiwandelen eigenlijk zo goed als rad. Toen we dat meisje hem even hadden laten rijden, zag je wel heel goed dat ie even moet 'warmlopen', en dat ie wel wat onzuiver gaat lopen als ie onder z'n tempo loopt. En rechtsom had ie meer moeite. Maar hij had er wel lol in, hij ging aan het 'hobbelen' in de galop, een soort van vreugdebokjes kwamen eruit :P En dat meiske maar lachen, die had de grootste lol haha.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:06

hij zei bij mij dat het alleen in de wintermaanden moest
geef het nu 2 maanden , en dus volgend jaar weer .

ik lees verder een hoop mee , steek ik er nog wat over op haha.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 01:43

Ik zou nog foto's plaatsen van Vario, bij deze!:D

Blij in de wei!! (Hoezo, pijn??)
Afbeelding

Kijk hoe goed ik mijn staart kan dubbel vouwen :Y)
Afbeelding

Lekker in de sneeuw :+:
Afbeelding

Afbeelding

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:21

top dat hij zo loopt!!!! lijkt idd niet alsof hij pijn heeft.

Wat voor ras is het?

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:24

leuk paardje zeg , geweldige kleur .

ze hoefsmid is geweest ,ze kan nu heerlijk buiten staan zonder vreselijke ijsballen ..... die je er echt bijna niet uit krijgt .

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:26

ik krijg de ijsballen er prima uit met een hoevenkrabber, en het dooit :+ :P

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:29

bij mij is de smit ook geweest en ze staat prima op haar voeten. Hij vertelde dat nederland binnendoor bekapt bij spat maar duitsland juist buitendoor. Vreemd he. hij laat haar staan op de manier zoals zij wilt (op advies van de arts)

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:36

splash1999 schreef:
bij mij is de smit ook geweest en ze staat prima op haar voeten. Hij vertelde dat nederland binnendoor bekapt bij spat maar duitsland juist buitendoor. Vreemd he. hij laat haar staan op de manier zoals zij wilt (op advies van de arts)

dat vroeg de hoefsmid nou ook aan mij , ik wist van niks haha.
hij heeft ook niks gedaan .

ik zei ik overleg eerst wel met de DA

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:39

splash1999 schreef:

Dat is toch geheel afhankelijk van waar de spat aan het opspelen is?? Bij Kiek is het aan de binnenkant van haar spronggewricht (dus binnenbeen zeg maar). Om dan de druk te verminderen moet ze binnendoor gezet worden. Zit het meer aan de buitenkant bijv. dan moet het juist andersom. Je kunt hier geen vaste regel voor geven....

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:42

dit is wat hij mij vertelde. Dit omdat hij een collega heeft welke in duitsland woont en dat de paarden daar echt op die manier bekapt worden

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:43

Precies Netje, zo zei mijn DA het ook. Omdat bij Victor de spat zo'n beetje middenin zit hoefde hij niet binnendoor te worden gezet.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:43

(don't blame the massenger)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:45

splash1999 schreef:
(don't blame the massenger)

Just shoot him :+ ;) :D

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:46

nou nee, hij doet zijn werk goed. (:)