[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alytuiere

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:32

wat naar van aurora, hoop dat het snel verbeterd

nado gefeliciteerd

Nou ik kreeg vanochtend ook een hartverzakking. Caitlin loopt weer stijf, wil haar rechterhoef niet belasten in bochten en de hij was ook warm.. Ook een iets verharde manenkam. Achterhoeven en benen waren prima in orde en links voor alleen een beetje warm.. Haar meteen maar in de bak gezet met een berg hooi... Ze wil wel lopen en als ze op gang is dan zie je ook weinig, maar ik denk dat ze toch weer tegen bevangenheid aanzit...

Zometeen beginnen met drainage compositum en dezelfde kruiden die ik de vorige keer heb gebruikt. Hoeven zo even uitkrabben en nakijken en verderkijken hoe het gaat... of het echt doorzet of hier bij blijft. En even goed nagaan waar het van kan komen deze keer... Verward

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:02

Wbt hoefkneuzingen: mijn pony had er laatst ook een, roze en blauw bij het bekappen, dat is er gewoon uitgesneden maar hij had er niet veel last van. Helaas wel een putje in de wand maargoed, wat moet dat moet...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:43

Alytuiere schreef:
Caitlin loopt weer stijf

Het verdorie, ja kan me indenken dat je een hartverzakking kreeg.
Hopelijk ben je er op tijd bij en loopt Caitlin straks al weer een stuk vrolijker rond.
Je denkt dus wel aan bevangenheid begrijp ik uit je verhaal?
Sterkte en beterschap.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:58

Isapaardje schreef:
Alytuiere schreef:
Caitlin loopt weer stijf

Je denkt dus wel aan bevangenheid begrijp ik uit je verhaal?

ja, dat is wel de meest waarschijnlijke denk ik.. Warme hoef + moeilijk door bochten + stijf en moeite om op gang te komen, maar als ze eenmaal loopt gaat het wel...

Maar waarvan dan vraag ik me af.. Ze staan vanaf december vier keer per week een uur of 5 op het gras en dat was ik de laatste weken aan het terugbrengen vanwege het voorjaarsgras. Ze is in goede conditie, zeker niet te dik, heb geen grote veranderingen in voer of training gehad...

Misschien dat ze wat klaver mee heeft gepikt, dat staat er hier en daar wel.. Misschien omdat ze uit de plassen die in de wei staan drinkt... In combi met dat ze toch door het verharen wat zwakker is?

Ga zo even goed dr hoeven bekijken en nog een paar keer koelen

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:29

Hier ook een pechvogel.

Mijn paard heeft al hoefkatrolontsteking, en ik ben érg voorzichtig met hem. Nu liep hij erg stijf en voorzichtig, zijn hoeven zagen er verder prima uit. Ik liet dus eerst de hoefsmid komen. Hij gebruikte een soort tang en zette druk bij de onderkant van zijn hoef, en je kon zichtbaar zien dat het paard pijn had, hij krimpte helemaal ineen.
Zijn eerste reactie was 'licht hoefbevangen' maar zijn hoeven zijn ook erg kort dus dat zou het ook kunnen zijn. Als hij echt hoefbevangen is dan ga ik me toch wel erg zorgen maken..

Over 10 dagen gaan we naar de kliniek foto's maken van zijn HKO, en daarna dan maar ijzers eronder zetten..

Ik weet alleen niet de oorzaak, als hij eventueel hoefbevangen zou zijn. hij staat dag en nacht buiten, voor zo veel mogelijk doorbloeding in zijn hoef. Hij krijgt onbeperkt hooi, en het meeste laat hij dan liggen. (ik heb alles geprobeerd, verschillende soorten hooi, kuilgras maar hij is er gewoon niet zo gek op) Daarnaast krijgt hij 4 kg voer per dag, 2kg muesli en 2 kg biks en hij is al zo vreselijk mager! Nu zou ik dus nog minder moeten voeren en dan zou er denk ik niets overblijven van mijn paard...
We zullen zien hoe het gaat. Verdrietig

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:24

Isapaardje schreef:
Als ik de foto van de onderkant van Aurora zie, schrik ik wel een beetje. De wand is echt te lang. Hij waaiert bij de kwartieren (net achter het afgebroken stuk) behoorlijk uit. De teen kan ook nog fiks ingekort worden. Nu kan ze moeilijk afrollen. Ondanks het stuk dat afgebroken is, zou er eigenlijk nog veel meer vanaf moeten in mijn ogen. Van de hielen moet je wel afblijven, want daar zit de pijn als ik kijk naar onderstaande foto.

Hier ben ik het ook mee eens. Ja Er mag nog een behoorlijk stuk van de teen en de zijkanten af, als ik het zo goed zie. De zool lijkt ook nog wat aan de bolle kant -is moeilijk te zien-, iig is ie niet mooi hol.
Arme Aurora, zo met haar graasmasker en zere voetjes, geef haar maar een dikke knuffel! Ach gut

@Nado: Gefeliciteerd, ik zie dat je weer een jaartje ouder geworden bent! Lachen
@Alytuiere: (wat een moeilijke naam Haha! ) Wintergras kan nog gevaarlijker zijn dan voorjaarsgras, zeker als het 'snachts vriest en overdag mooi zonnig is kan het fructaangehalte fors oplopen. Beterschap voor Caitlin en veel sterkte!

@Udella: Da's balen! Heeft hij erge HKO? Zet je er ijzers onder voor de HKO of wil je die er eventueel onder laten zetten voor de hoefbevangenheid? Over het algemeen is een paard met hoefbevangenheid namelijk beter af zonder ijzers als met, alhoewel het natuurlijk per paard (en per hoefbevangenheid) verschilt.
Staat hij dag en nacht in de paddock of dag en nacht op het gras? Ik neem aan in de paddock, want anders zou je hem waarschijnlijk niet onbeperkt hooi geven...sorry, nachtdienst gehad, dus ik ben nog niet helemaal wakker. Clown
Ik vind het erg veel voer wat hij krijgt (mijn pony krijgt alleen maar hooi, vandaar), dus daar krijg ik altijd al de kriebels van ivm hoefbevangenheid, maar ik weet natuurlijk niet hoe hard hij moet werken. Muesli vind ik al helemaal eng, maar goed, jouw paard was natuurlijk geen ex-hoefbevangenpatiëntje, dus voer je anders als de meeste van ons. Maar dat kan dus wel een oorzaak voor de hoefbevangenheid zijn. In ieder geval veel sterkte met je paard! Ach gut

Edit: Zie net je avatar, da's schrikken! Is (zijn) dat je eigen hond(en)? Ziet er echt eng uit zo, hopelijk gaat het goed met hem?

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:33

@ udella ik wil niet vervelend zijn maar 4kg!?! Wat een enorme hoeveelheid in mijn ogen (mijne krijgen alleen hooi/gras) Ik zou daar mee stoppen gezien een eventuele bevangenheid. Misschien dat hij dan wel zo'n honger krijgt dat hij aan het hooi begint?

@ victory boy ik weet dat wintergras gevaarlijker kan zijn, maar ze staat vanaf oktober om de dag zo'n drie uur op het gras en vanaf december 5 tot 6 uur. Soms 's ochtends, soms 's middags .. En voor de rest dus op de kale wei.... Allerlei weertypes gehad en geen enkel probleem.. De laatste paar weken heeft ze minder dagen en minder uren op het gras gestaan en nu ineens wel... Verward

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:38

Mijn paard mag nu helemaal niet meer werken, omdat hij niet goed loopt. Ik weet ook niet precies waar het aan ligt, maar dus waarschijnlijk doordat hij hoefbevangen is.. Daarom laat ik hem nu lekker op het land staan, want ik wil het hem nu niet aandoen om nog te rijden.

Hij heeft geen ijzers, maar volgens de hoefsmid is het wel pure noodzaak dat hij ze krijgt. Ik wacht daarom ook de mening van de dierenarts even af 10 april.
Hij heeft met hko een klassering 4, het allerhoogste dus. Hij heeft daarmee alleen nog nooit kreupel gelopen, dus ik hoop dat dat nog lang goed gaat. Alleen HKO en hoefbevangen is toch een vreselijke combinatie? Met HKO worden de hoeven juist zeer steil, en met hoefbevangen gaan ze hun gewicht op hun hielen zetten, wat niet ten goede komt voor zijn hoefkatrolontsteking.. Ik maak me dus veel zorgen.

Het is een heel iel paard, 1.80 groot en springgefokt. Even geen biks gevoerd en je kunt al zijn ribben tellen. Hij is heel zijn leven (ook bij de vorige eigenaren) veel gevoerd, vaak wel meer dan 4 kg. Hooi eet hij altijd al weinig, ook als je geen biks geeft dan laat hij het liggen. Hij is verder gewoon gekeurd door de dierenarts, krijgt de wormenkuren op tijd dus het is geen medische zaak.. Hij valt gewoon erg snel af. Daarom dat ik biks bijvoer.. Ik dacht dat dat juist wel nodig was omdat hij altijd buitenstaat en het kost toch veel energie omzichzelf warm te houden?
Hebben jullie misschien een andere oplossing hiervoor? iets wat lijkt op biks maar wat wel beter voor hem is? Alleen op hooi leven zal denk ik niet gaan, of ik moet dat heel erg afbouwen.

Inderdaad, mijn avatar is erg schockerend en misschien niet echt gepast.. Krijg veel reacties hierover maar de hond kwam er zonder schrammetje ervan af. Als de hond was overleden zou ik nóoit maar dan ook nóoit zo'n avatar gebruiken
Laatst bijgewerkt door Udella op 01-04-08 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:39

Nado: happy birthday!

Alytuire: Ik duim dat het met een sisser afloopt.

Udella: Weet je dat bevangenheid ook veroorzaakt kan worden door (te) korte hoeven in combinatie met veel lopen op harde ondergrond, maar ook bijv. op harde zandpaden.
Wat voer betreft: vind ik ook veel. Als het paard mager is, zou ik in elk geval speciaal voer gaan geven wat geschikt is voor hoefbevangen paarden. Jongens, er moet weer een lijstje komen! Kan dat niet in een sticky, zodat het niet steeds overgetypt hoeft?

Zelf geef ik Seniores Priores bij van Subli, hier zit zeer weinig suiker in, te verwaarlozen volgens de producent, en maar iets van 6% zetmeel.
Het is eigenlijk bedoeld voor het oudere paard, maar te magere paarden komen er wel van aan. Pony van buurvrouw was broodmager toen ze haar kreeg, en nu twee maanden later ziet ze er al veel beter uit. En mijn pony doet het er ook goed op, die wordt ook schraal op hooi alleen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:44

Op zich zou dat nog niet zo raar zijn hoor. Na veel regen en dan zonnige perioden maakt het gras extra fructaan aan dus misschien toch het gras? Daarnaast hebben we een aantal heldere koude nachten gehad en overdag zonnig weer, dan schiet de fructaanindex ook meteen omhoog.

@Udella; jou avater Bloos! hopelijk heeft die hond er niks aan overgehouden! Ik vind ook dat je vrij veel krachtvoer geeft. Het rare is wel dat je paardje zo mager is, wat dat betreft hoort hij niet echt bij de risicogroep. Het zou natuurlijk best kunnen dat hij inderdaad te kort bekapt is en in combinatie met de HKO inderdaad ook op eieren loopt. Hoe loopt hij op een zachte bodem en in de wendingen? Trouwens, een pijnreactie op de hoeftang kan ook duiden op een hoefzweer, maar het zou al wel heel toevallig zijn als hij dat dan in beide voorbenen heeft. Ik zou in ieder geval voor de zekerheid even het krachtvoer achterwege laten totdat je zeker weet dat hij niet hoefbevangen is. Misschien kun je iets anders voeren totdat je meer weet? (ik ga even voor je surfen!).

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:48

Hij is waarschijnlijk pas geleden hoefbevangen geworden, niet zo lang geleden. Hiervoor was er door de dierenarts nog getest op hoefbevangenheid, toen had hij nergens last van.. Maar nu wel.

Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen, maar de hoefsmid deed zo'n tang op de onderkant van de hoef, en dat deed het paard érg veel pijn. Volgens hem was hij licht hoefbevangen.. Hij loopt op de stenen ook erg stijf en wilt eigenlijk niet vooruit.. In wei loopt hij veel beter. Zijn dit de syptomen van hoefbevangenheid? hij staat (nog) niet met heel zijn gewicht op zn hielen.

In de wendingen kan hij erg gevoelig lopen, maar dat heeft hij al een langere tijd en komt waarschijnlijk door zijn hoefkatrolontsteking.

Hij staat ook extreem kort op zijn hoeven, hij mag nu ook tot 10 april (als we naar de kliniek gaan) niet meer op de stenen lopen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:50

Deed hij de tang op beide hoeven?

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:54

Ja, bij allebei de voorhoeven had hij last, de achterhoeven niet. Maar de hoeven zijn dus ook extreem kort, dus misschien ligt het daaraan? ik heb echt géen idee..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:55

Ja, dat klinkt wel als hoefbevangen. De meeste bevangen paarden lopen op zachte ondergrond beter. Maar wat je vertelt over die korte hoeven: dat had mijn paard ook, en die mocht ook niet meer op de stenen lopen. Het schijnt daar ook van te kunnen komen, hoor. Mechanisch overbelast heet het dan.
Maar omdat ze het bij mijn paard niet helemaal zeker weten of dat de oorzaak is (de ene d.a. zegt van wel, de smid ook, maar de 2e d.a. zegt nee, komt door gras) ben ik toch voorzichtig met voer. Die seniores die ik noemde is dus wel veilig, de eerste keer wou ze het niet eten, en nu is ze er gek op, en haar vriendin ook. Het prettige aan dat voer is, dat het niet puur krachtvoer is, maar een ruwvoer-vervanger. Het komt dus mede in de plaats van hooi, met nog vitamines en een klein beetje brok erdoor. Je moet het wel eerst 6 uur laten weken in water.
Ik vind het echt heel zielig voor je paard, en voor jou, dat jullie nu dubbelop ellende hebben.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:02

Udella schreef:
Inderdaad, mijn avatar is erg schockerend en misschien niet echt gepast.. Krijg veel reacties hierover maar de hond kwam er zonder schrammetje ervan af. Als de hond was overleden zou ik nóoit maar dan ook nóoit zo'n avatar gebruiken

Gelukkig! Hij zal het waarschijnlijk ook nooit meer doen, tenzij hij hardleers is (of het misschien zelfs leuk vindt Nagelbijten / Gniffelen ).

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:03

Ik vind het vooral voor mijn paard heel erg dat hij met pijn rondloopt. Het is echt een fantastisch paard en dit verdient hij niet. Ook heb ik een Haflinger, en in al zijn 12 jaren is hij nooit hoefbevangen geweest, hoewel dit soort rassen er extra gevoelig voor zijn. Maar mijn paard is natuurlijk weer zo'n pechvogel dat hij het wel krijgt.

Ik heb ook geen idee wat voor ijzers hij zal moeten hebben.. Voor de hoefkatrolontsteking heeft hij een ander soort beslag nodig dan voor zijn hoefbevangenheid. Verward

Het zal nu wel in het begin stadium moeten zijn, nu ik er snel bij ben, zou het dan ook sneller over kunnen gaan? (geen krachtvoer, veel hooi, pijnstillers, poos in de wei staan, geen arbeid, meer tips!? Je moet er ook rekening meehouden dat hij niet op stal mag staan, hij moet juist altijd buiten staan vanwege zijn HKO) En hoelang duurt zo'n proces meestal?

Er worden dus binnenkort foto's gemaakt, is de hoefbevangenheid ook op rontgenologische foto's zichtbaar?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:08

Als het hoefbeen gekanteld is dan kun je dat inderdaad zien op de rontgenfoto's. Heb je een natte paddock? Ik zou zeggen; van het krachtvoer af, kijken naar een speciaalvoer (ikzalef voer Dodson & Horrell Safe and Sound maar dat is niet overal te krijgen). En zet hem in de modder. Dat koelt de hoeven, remt het proces en door het afkoelen verlicht het de pijn ook.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:13

De wei is door de regen de laatste tijd wel erg nat, en er zijn behoorlijke modderplekken. Maar ik denk niet dat hij daar vanzelf ingaat staan. Misschien hooi voeren in de modder? Clown

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:14

Nagelbijten / Gniffelen Kun je niet het natste stukje afzetten, hard rennen zal ie nu toch wel niet doen? En je hebt het over een wei.... ik zou hem ook van het gras halen.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:17

Zoals eerder gezegd staat er weinig tot geen gras. Daar zal het dan ook absoluut niet aanliggen.. Het is bijna 1 grote modderpoel, maar hij staat dan wel vaker op de drogere stukken.

Maar vanochtend toen ik kwam voeren, kwamen ze wel met heel de kudde aangegaloppeerd, dus dat deed hij wel gewoon.. Maar zodra hij op de stenen komt wilt hij alleen maar stilstaan.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:21

Dat meegalloperen is een stukje natuurlijk gedrag, nooit je zwakheden in de kudde vertonen, dat maakt je kwetsbaar. Dat hij niet loopt op de stenen zegt genoeg (dat hij pijn heeft). Ik weet niet, heb toch m'n twijfels over die hoefbevangeheid. Ik heb ook een keer een paard gezien die te kort bekapt was en die lag veel en liep ook op eieren, maar was niet hoefbevangen. Heb jij of de hoefsmid ook aan z'n kogels gevoeld of je een hartslag kon voelen?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:26

Dus hij galoppeerd dus wel? Dat deed mijn pony absoluut niet toen ie bevangen was, zelf bij de eerste (lichte) bevangenheid niet. Dat lijkt me toch een goed teken...
In de modder staan is iid goed, een natte zandpaddock misschien beter, maar die heb je kennelijk niet?
Ik heb helaas ook zo'n pechvogel die alles op z'n bordje krijgt terwijl m'n andere pony bijna nooit wat heeft. Victor is de hooi-eter die gras gewend is en wordt hoefbevangen, Mouse is de gras-eter die geen gras gewend is en blijft gewoon goed. Rara hoe kan dat? Verward
Ik weet even geen verdere tips meer...

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:28

Ehm nee.. Ik ga er vanavond weer heen dus ik zou er wel naar kunnen kijken. Wat zou dat dan betekenen als ik een hartslag voel?

Ik hoop ook echt dat het niet de hoefbevangenheid is, dat zou een hele hoop ellende sparen voor mij en zeker voor het paard. Op die plaats in de onderkant van de hoef waar veel hoefbevangen gevoelig voor zijn, kan dat ook gevoelig zijn alleen door korte hoeven? Ik zou dan niet begrijpen waarom de hoefsmid denkt dat hij hoefbevangen is.

En ja, vanochtend galoppeerde hij wel gewoon. Maar bij zachte ondergrond (hij ging dwars door de blub) hebben ze er toch veel minder last van?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:36

Het is 1 van de symptonen van hoefbevangenheid als je daar een hartslag voelt. Het is een ader die aan de binnenkant van de kogel en in de kootholte loopt. Aders kloppen normaal gesproken niet, maar als een paard hoefbevangen is dan klopt hij wel omdat hij extra bloed naar de hoeven pompt. Dit komt doordat de stofwisseling niet goed werkt, en 1 soort bacterien vrij spel krijgt en zich dan stort op de lammellen (plaatjes die het hoefbeen op z'n plaats houden) in de hoef. Die lamellen laten het hoefbeen los waardoor het hoefbeen los komt te zitten. Hierdoor kan het hoefbeen kantelen, en dat kun je dan weer zien op een rontgenfoto. Maar ik wil je niet bang maken, er zijn meerdere dingen behalve een verstoorde stofwisseling waardoor een paard hoefbevangen kan worden. Daarvoor moet je even op pagina 1 van dit topic kijken. En het is niet gezegd dat het hoefbeen kantelt, het KAN.

Zoals het hierboven staat is het met mijn paard gegaan, hij was trouwens veel te dik toen. Voor mij was die kloppende kogel een goede graadmeter voor wat zich (nog) in zijn lichaam afspeelde.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:40

Oke harstikke bedankt! Ik zal vanavond meteen gaan kijken. Stel dat als ik geen duidelijke hartslag voel, is het dan meteen zeker dat hij niet hoefbevangen is?