Hoefkatrolontsteking

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:20

Zou het niet doen:
a: vanwege de belasting op de toch al slechte benen en
b: erfelijkheidsfactor

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:55

Hee,
Bij mijn merrie is vorig jaar ook hoefkatrol geconstateerd.
Wij hebben haar daarna ook laten dekken en de gok genomen.
Nadat ze op speciaal beslag is gezet heeft ze nog geen pas onregelmatig gelopen, dus wat betreft de belasting durfden we het wel aan.
Ze heeft nog 1 maand tot de uitgerekende datum en ze loopt nog steeds super.
Verder wat betreft de erfelijkheid, ik geloof wel dat er een kans is dat het vererft maar dit is ook nooit bewezen.
En fokken blijft altijd een gok. Ons veulen gaat wel onder controle, vanaf het begin af aan regelmatig naar de hoefsmid.
Zodat eventuele verkeerde standen gecorrigeerd kunnen worden.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, je kunt me altijd Pb'en

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:14

inge176 schreef:
Hee,
Bij mijn merrie is vorig jaar ook hoefkatrol geconstateerd.
Wij hebben haar daarna ook laten dekken en de gok genomen.
Nadat ze op speciaal beslag is gezet heeft ze nog geen pas onregelmatig gelopen, dus wat betreft de belasting durfden we het wel aan.
Ze heeft nog 1 maand tot de uitgerekende datum en ze loopt nog steeds super.
Verder wat betreft de erfelijkheid, ik geloof wel dat er een kans is dat het vererft maar dit is ook nooit bewezen.
En fokken blijft altijd een gok. Ons veulen gaat wel onder controle, vanaf het begin af aan regelmatig naar de hoefsmid.
Zodat eventuele verkeerde standen gecorrigeerd kunnen worden.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, je kunt me altijd Pb'en

Toen ze het hadden gevonden is ze ook op beslag gegaan.. maar dat beterde helemaal niet. Nu na gewoon wat rugbehandelingen en andere training loopt ze gewoon helemaal goed. Blij dat zij er geen last van heeft!! En ze heeft nu 3 veulens waar nog geen hoefkatrol bij is gevonden.

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:37

Oh dat is helemaal super!
Doe je verder nog wat met haar? Qua training e.d.?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:46

Ik werk haar 6 dagen in de week, en dan afwisselend rijden, lange teugel, buitenrijden, longeren heel af en toe maar daar ben ik geen fan van met dr voetje.. en los lekker laten lopen.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 09:57

ingedebruijn schreef:
Heyhey

Ik had even een vraag..
Ik heb een merrie van nu 19 jaar en ik zit eraan te denken om haar te laten dekken. Vorig jaar is er hoefkatrol bij haar geconstateerd. Ze is een tijdje niet goed geweest maar nu we op een totaal andere manier aan het trainen en is ze niet meer onregelmatig geweest. Ze ziet er ook echt super uit voor haar leeftijd.. dus ik denk dat het nog wel zou kunnen. Ik vraag me alleen af of hier mensen zijn die er ervaring mee hebben om hun merrie met hoefkatrol te laten dekken. Mijn dierenarts zei namelijk vorig jaar dat het moeilijk kan zijn omdat er extra gewicht bij komt. Hoe denken jullie erover?

Groetjes
Inge

Wij zouden dit eerst ook doen, mijn pony heeft ook nog spat. Maar toen hebben we de kliniek gevraagd en ze zeiden; je kan het doen, maar of het verstandig is is iets anders omdat het wel erfelijk is.

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:01

Dat is nog aardig wat, en dat ze het zo goed doet super zeg!
En wat betreft het dekken, ik denk dat het wel kan.
Als ik zie hoe mijn merrie nu is, tuurlijk zijn ze allemaal anders.
Maar als ik zo hoor wat jou merrie allemaal nog kan en doet, ze heeft een goede conditie. Denk ik dat het wat dat betreft wel kan.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:11

ingedebruijn schreef:
Nu na gewoon wat rugbehandelingen en andere training loopt ze gewoon helemaal goed.

Ik heb ergens ooit gelezen dat bij paarden met hoefkatrol er vaker ook problemen in de rug zitten. Moet er opeens aan denken nu jij dit zo schrijft. Wat heb je precies aan de rug laten doen?

Mijn paard is ook enorm verbeterd sinds ik haar anders train. Methode AdB, en klassieke dressuur. Heel erg gericht op recht lopen, goed voor het been zijn, en gewicht verdelen over 4 benen. Mijn paard liep altijd nogal op de voorhand.

Wat dat fokken betreft vind ik het een beetje lastig. Het lijkt soms wel of er veel aan HKO niet helemaal duidelijk is. Ik zou zelf alleen het risico nemen als ik echt voor mezelf een veulen zou fokken. Om zelf te houden dus.

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:15

Ohja reiziger, dat ben ik het met je eens.
Ik fok ook alleen met mijn merrie als opvolger voor haarzelf.
Als je het wilt verkopen zou ik het denk ik ook niet doen.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:20

Inge ik denk er ook wel eens over. Gewoon omdat ik Boa zo'n fantastisch paard vind en graag haar veulen zou willen.. Ik denk dat ze een hele lieve en leuke moeder zou zijn. Haar ouders hebben geen HKO.
Wat mij tegenhoudt zijn de kosten. Ik sta nu heel goedkoop, maar ik heb nog een paard. Nu kan ik het wel betalen, maar als mijn huidige stalhouder ermee stopt en ik naar een duurdere stal moet, met drie paarden, dan wordt het wel lastig..

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:05

Hmm ja, dat is wel iets waar je rekening mee moet houden natuurlijk.
Het veulen kan gelukkig geboren worden op de plek waar ik nu sta. Dan gaat het in de opfok voor een aantal jaren.
En dan moet ik over een paar jaar weer zien, zoals het er nu uit ziet zou het veulen dan wel bij mijn huidige stalhouder kunnen staan. Maar je weet maar nooit wat er gebeurd. Dat is iets wat je nooit zo ver van te voren kunt voorspellen.
En ik moet zeggen dat ik er wel een klein beetje van uit ga dat wanneer het veulen uit de opfok komt, dat Rocks er dan niet meer is.
Mocht Rocks het nog wel zo lang volhouden dan is dat ook geen probleem natuurlijk.

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:24

hallo allemaal

de pony van mn vriendin, tevens mijn paard zn maatje, heeft waarschijnlijk HKO;
- loopt bijna nooit kreupel, soms wel
- heeft toch duidelijk wel iets aan zn benen
- loopt erg kort voor
- last van zijn rug
- buigproef zeer negatief

vanmiddag worden fotos gemaakt en misschien word het paard ook nog op 1 been verdoofd.

maar goed, buiten dat allemaal: hoe is jullie ervaring met 'leven met KHO'? IS er uberhaupt wel mee te leven? ik ben erg van; pijn mag een paard absoluut niet hebben en daarbij vind ik het onzin om een paard als weidedier te heben aangezien wij 220 euro per maand betalen... duur grapje voor een grasmaaier ;)

- valt er nog te rijden?
- kan een paard op een wei (of heeft het zoveel pijn dat dat ook niet kan?)?
- rusthuis?

probleem is nog groter, want het is een Haflinger. Waarbij mijn menin is dat die neit als weidepaard kunnen functioneren want dan zal hij zich vervolgens dood eten..

Ook vraag ik mij af, wat kost het ONGEVEER als je speciaal beslag en medicijnen en de hele ratteplan nodig hebt om je paard pijnvrij te hebben/houden?

ik probeer dus een oplossing te zoeken zodat ik mijn vriendin kan helpen bij haar beslissing!

ben benieuwd :)

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:33

Mijn ervaring met een HKO paard is positief, dat klinkt een beetje raar maar mijn merrie doet het erg goed ondanks haar HKO.
Maar ze is wel een beetje een uitzondering daarin.

Er valt nog wel te rijden in mijn geval, maar dan alleen nog maar recreatief. Bakwerk is te zwaar en rechte stukken lopen zijn het beste.
Mijn merrie loopt sinds ze op speciaal beslag staat super. Dit beslag kost wat elke 6-8 weken, maar ze loopt dan goed.
Ik ben niet zo'n voorstander van supplementen en op advies van mn DA krijgt ze die dan ook niet. Medicijnen heeft ze ook niet nodig.
Wanneer je paard constant medicijnen moet krijgen, moet je bij jezelf denk ik gaan afvragen of dat is wat je wilt.

Wat betreft jouw stalgeld, is er geen weitje in de buurt waar ze dag en nacht buiten kan staan? Dat is echt het beste voor een HKO paard.
En verder is het bij elk paard verschillend. De een krijgt speciaal beslag en loopt goed, de ander blijft kreupel lopen en zal je een andere oplossing moeten zoeken. De een staat wel op ijzers, de ander niet. Kijk wat voor jouw paard het beste is, dit is echt verschillend.

Maar eerst even de foto's afwachten en kijken wat de Da er van zegt.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:40

Mijn paard had 2 jaar geleden dezelfde verschijnselen,allebuigproeven waren slecht en ook rugklachten.
Hij is in september 2008 voor het eerst in beide voeten ingespoten en de rug door de manueel behandeld.
Tips mee gekregen hoe hem te rijden,een paar keer op controle geweest en het ging weer goed.

In febr. 2009 kreeg hij een blessure aan de tussenpees van een achterbeen,3 maanden gestapt en toen ging het met de voorvoetjes ook weer slechter.
In juni 2009 is hij voor de 2de keer ingespoten,het herstel duurde toen wat langer,ook door de peesblessure maar het kwam wel en hij loopt nog steeds.

Alleen rij ik niet meer zo intensief en niet teveel dagen achter elkaar,hij staat inmiddels op equilibrium ijzers en loopt nu heerlijk in het land.

ik heb het geluk dat wij een drafbaan hebben en mooi lange stukken rechtuit kunnen rijden.Teveel dressuren lukt niet meer.

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:52

hij staat dag en nacht op het land. swinters staan ze overdag int land
maar het kost altijd 220 ...
dure buurt woon ik ;)

das nou juist het probleem; als het paardje niet meer (echt) te rijden is, dan vind ik eht geen zin hebben om zo'n paard te houden want ik heb tenslotte een paard voor MIJN plezier. (al is dit paardje natuurlijk van mn vriendin he ..)
maar is HKO dan iets om mee te leven of geeft op eht alnd staan ook al veel pijn?

en INGE: aan welk bedrag moet ik dan denken die jij aan je hoefsmit kwijt bent? ik hoor graag specifieke bedragen. dan kan ik er zelf wel een gemiddelde in trekken ;) bedankt :)

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:04

Alleen vind je het eerlijk om een paard met HKO te verkopen? (als dat dan de bedoeling is)
Hij is moeilijker te verkopen, niets meer waard en wie weet waar hij terecht komt..
Daar moet je ook bij stilstaan.
En mijn ervaring is dat ze met HKO prima kunnen leven, mijn merrie heeft zo geen pijn.

Mijn hoefsmid kost me 110 euro per keer. Ze wordt dan bekapt en beslagen opgevuld met foam.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:05

Het verschilt heel erg per paard.
Mijn paard had op 1 been een 3 en de andere een 4.
Heeft het overigens nog lang weten voltehouden, maar toen ik zag dat hij veelste veel pijn kreeg, heb ik besloten om hem te laten inslapen. Ik heb vanalles geprobeerd en het mocht helaas niet baten.
Volg je gevoel zou ik zeggen en doe wat in jou ogen het beste voor het paard is, jij als baas kan daar het beste over oordelen ook wat je portomonnee betreft. laat je goed informeren en laat alles rustig op je inwerken. Maar mocht je twijfelen laat desnoods een second opinion uitvoeren...heb ik ook gedaan en dat heeft mij heel veel rust gegeven.

sucses ermee

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:34

Als je je paard laat behandelen kost het altijd geld.Ik heb vorig jaar heel wat geld uitgegeven.

Ik sta ook op een hele dure pensionstal hoor.

Ik ben voor de smid 70 euro kwijt.dat is bekappen en alleen voor equilibriums

Als mijn paard echt niet meer kan lopen laat ik hem inslapen,verkopen kan je niet maken vind ik.

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:48

nee verkopen bedoel ik ook niet, eerder inslapen.
maar het gaat ook weer tegen mijn principes om een paard in ter laten slapen die op het oog gezien niets heeft.
maar 'wacten' totdat het te laat is vind ik ook weer zo cru.
snap je?

en ik vind het dus ook 'onzin' om veel geld aan iets uit te geven waar ik niks voor terug krijg, maar goed die beslissing is sowieso voor de eigenaar. gelukkig HOEF ik die beslissing neit eens te maken..

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:54

Ja, ik snap je punt. Lijkt me ontzettend moeilijk om een paard wat nog weer goed kan worden dmv juiste behandelmethode, in te laten slapen. Als ik zie hoe blij mijn merrie is, elke dag weer. Dan is er niks aan haar te merken, dan zou ik haar nooit in laten slapen.

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:59

nee dat snap ik ook wel weer...
daarbij komt nog een belangrijk punt! ze LEAST dit paard..
dus het paardje gaat sowieso terug als hij niet meer e rijden is.. maar de 'echte' eigenaar die had het dus over een rusthuis. maar ben bang dat hij daar dan alleen maar staat te staan MET veel pijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:09

Bij mijn merrie is 6 jaar geleden HKO geconstateerd. Na ongeveer 3 maanden rust, daarna rustig weer opgebouwd. Ze heeft 6 maanden op eggbars gelopen, daarna op breakoverijzers. Deze maakte mijn smid zelf. Sinds ze op die ijzers loopt, gaat het super! Ze krijgt wel altijd een supplementje erbij voor de gewrichten.
Voor rondom bekappen en voor beslaan met door de smid gemaakte breakovers ben ik rond de 100 euro kwijt per 8 weken. Daarnaast krijgt ze Superflex 5 Star vloeibaar (via de Paardendrogist, neem altijd de 5 literfles, dan is het per liter goedkoper) en doe daar pakweg een maand of 8 mee.

Maar: het verschilt per paard wat t beste werkt qua ijzers en supplementen! ;)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:22

Topic is ook een tijdje dood geweest :P

ik lees hier veel positieve verhalen !! :D

ben vandaag heerlijk op buitenrit geweest, en het ging super!! Ze was best wild, jaja daar ben ik blij om omdat ze dit al tijdje heel rustig was.. En ik dacht dat dit door de hko en spat kwam! :D

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:28

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 18:42

skippy1 schreef:
Bij mijn merrie is 6 jaar geleden HKO geconstateerd. Na ongeveer 3 maanden rust, daarna rustig weer opgebouwd. Ze heeft 6 maanden op eggbars gelopen

Ik zou graag eens van een smid of een andere deskundige horen wat nou precies de onderbouwing is van eggbar ijzers en waarom juist dze ijzers zo goed helpen en wat de precieze werking van deze ijzers is. >;)