[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zorry

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:41

Oké hier nu even lichte paniek.
Op advies van de dierenarts zijn bij de eerste symptomen van de hoefbevangenheid de ijzers bij mijn paard er afgehaald, hoefsmid heeft dit gewoon gedaan en verder niks over gezegd.
Nu zie ik geen verbetering alleen maar verslechtering, dus heb de broeders Nassau een e-mail gestuurd en kreeg net reactie. Hun geven aan dat hij nooit van de ijzers afgehaald had mogen worden en als ik hem nu zo laat lopen het einde verhaal is, en ik er zo snel mogelijk ijzers onder moet laten zetten.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:25

Dat s zo lastig. Er zijn zeker ook by dierenartsen en hoefsmeden zoveel verschillende meningen

Zand in de box..geeft koeling..geeft ook tegendruk. Sommige paarden vinden tegendruk prettig...sommigen (zeker icm dunne zolen) vinden ht vreselijk

Ijzers eraf meteen? Wat was de reden hiervoor van je DA?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:28

Dank iedereen voor de lieve woorden, hij was inderdaad nog veel te jong.

@ Zorry: het advies van de dierenarts is inderdaad eigenlijk altijd direct de ijzers er af te halen. Alleen om er nu weer ijzers onder te zetten bij die van jou terwijl hij zo pijnlijk is? Meestal wordt dat pas weer gedaan als de acute fase voorbij is. Heb je nog bij je dierenarts geïnformeerd verder? Sterkte hoor met je paard, hopelijk knapt hij hoe dan ook weer snel op.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:59

Ik heb al een aantal keer contact gehad met dierenarts.
Hij kreeg is bloedverdunners en novacam, dit ging eerste dagen goed en toen verslechterde hij weer. Toen na overleg op buut gezet, hier reageerde hij heel slecht op kreeg last van diarree en wilde bijna niet eten. Dus weer besloten over te stappen op novacam. In de paddock gaat het wel, maar draaien en stukje naar ze box lopen is een ramp dat doet hem echt zeer.
Dierenarts zijn mening was dat ijzers er af beter voor zijn hoeven was en voor de druk. Sorry ben echt nog een leek wat betreft hoefbevangenheid dus ging uit van de mening van de dierenarts, ook mijn hoefsmid was er niet op tegen dus ging er van uit dat het goed was.

Hier onder de e-mail die ik van nassau kreeg.
Afbeelding

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 23:12

Draaien en ht stukje naar zn box lopen is dat over zand of bestrating (harde ondergrond)? Over ht harde is stuk pijnlijker. Als echt niet anders kan dan over ht harde miss zijn hoefschoenen dan een optie? Of een zandpad maken..of met bv bodembedekking bv laag stro/mest uit een box.
In iig niet dwingen om te lopen.

Ik lees in de mail "afwachten by hoefbevangenheid"
Ze hebben veel paarden succesvol geholpen dmv hun breakover beslag. Ook by paarden die echt slecht waren. Als beslaan of bekappen nodig is, of by ht maken van rontgenfoto's kan de DA een verdoving geven, ze geven die ergens in de kootholte, weet niet precies de plekken, maar dan heeft ht paard geen pijn in de voeten tijdelijk.

Ook weer veel verschillende behandelingen/ methodes maken ht zo lastig. Sterkte met je paard!

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 23:18

Het afwachten bedoeld hij mee dat mijn dierenarts dat heeft gezegd, pijnstillers en afwachten. Hij vind dat blijkbaar geen goed idee.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 23:20

Wat betreft het lopen naar zijn stal, hij heeft nu de mogelijkheid om inde paddock te staan of op stal in de nacht we hebben de paddock verbonden aan zijn box zeg maar. Het is 4 stappen over stenen om zijn box in te komen ik zou hier eventueel zand op kunnen gooien.

Zit nu in twijfel wat te doen, ga ik hem laten beslaan als hij pijn heeft. Of zal ik eerst met hem naar Bodegraven gaan om foto’s te laten maken om te kijken of er een kanteling is en dan pas verder kijken. Weet het echt effe niet meer.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 23:49

Ik ben met die van mij meteen naar visdonk gereden waar de gebr. van Nassau ook aan t werk waren. Die hebben aan de hand van foto's, haar direct op t break over gezet en ze liep idd zo weer weg ermee. Omdat ze het er zo goed op doet, heeft ze nu 5 jaar later nog steeds break over ijzers.

Misschien een stomme tip, maar die van mij heeft er veel aan dat wanneer ze een aanval heeft, ik dr in onze onwijs slechte en natte bak laat lopen. Die staat bij de minste regen helemaal vol water. Ik ben er als enige op stal dolblij mee, want daar kan ze echt even dr benen strekken zonder pijn te lijden op die momenten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 06:26

Je paard is gewend aan ijzers. Hij heeft pijn door de bevangenheid en wordt van de ijzers afgehaald waar een gezond paard ook op kan reageren. Persoonlijk zou ik er ijzers onder laten zetten. Het liefst door van Nassau maar als dat niet te regelen is door je eigen kliniek. Kunnen er meteen foto's gemaakt worden en kunnen ze zijn hoeven verdoven want het is nu natuurlijk pijnlijker om te beslaan

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:35

Bodegraven aanpak is meestal in ht zand laten staan, 3 dagen pijnstiller in ht bloed zetten plus bute of metacam, als er na 3 dagen niet genoeg verbetering is zetten ze ht paard op een soort schuim, ik dacht styrofoam pads, vastgemaakt met duct tape of in ht gips de met de achterkant vd hoef wat omhoog.
Daarna eventueel speciaal beslag.

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik zelf naar Van Nassau / Visdonck gaan.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:17

Hey allemaal, stille meelezer hier....maar geloof dat ik jullie expert blik wel kan gebruiken nu.

Ik heb een 13 jarige pre merrie, die in januari bevangen is geraakt door te rijk kuil in combi met vorst gras. Ze was ook veel te dik, maar tot nu toe altijd goed gegaan. Inmiddels loopt ze weer goed en zijn we twee stallen verder.

Huidige situatie: 24/7 buiten, op paddock met vriendjes en hier en daar een spriet gras en onbeperkt hooi in een slowfeeder (fijne mazen, meestal goed hooi, kwaliteit wisselt wel wat, maar sta in pension en regel dit dus niet zelf). Ze is al flink afgevallen en is nu medium vet (wel nog te dik, maar geen olifantje meer). Ze wordt elke dag gereden of grondwerk (met veel draf en galop). Ze krijgt elke dag magnesium en gluco balance en 100 gram equilin balancer (vitamine korrel, klein bakje). Ook krijgt ze phytonics druppels detox en podocomp. Verder heeft ze twaalf uur per dag een graaskorf om waarmee ze wel wat hooi binnen krijgt (ja....hoe dan, maar ze kan dus met slowfeeder en korf toch eten).

Ze ziet er verder super uit, ze glimt, is duidelijk happy in de kudde en is heel hengstig. Haar hals blijft echter bij vlagen dik en hard, en soms staat ze ook weer pootje te wisselen achter (wiebelen van links naar rechts). Soms zijn de hoeven warm, vooral aan de kroonrand. Hoefsmid geeft aan tijd te nemen omdat de hoef natuurlijk niet snel groeit. Ze loopt ruim en meestal pittig. Soms heeft ze ineens een slome dag. Ik blijf een beetje bezorgd maar weet niet zo goed wat ik verder nog kan doen......

Hebben jullie nog tips?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:07

Het enigste wat ik nog kan bedenken zazaza, is laten testen op IR en PPID maar heb je misschien al gedaan?. En voegt misschien ook niks toe, kun je bespreken met je DA.
Verder doe je het volgens mij heel goed zo voor haar, ik zou niks veranderen, misschien hebben anderen nog ideeën? heel veel succes!!

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:23

Ja, dat is een goeie. Bij PPId kan je medicijnen geven indien nodig, maar bij IR, wat zou een diagnose dan veranderen? (Ik denk zelf altijd: alleen testen als het iets uit maakt in je handelen). Wat zijn de overwegingen om dit zeker te weten? (En trouwens zooooo fijn dat dit topic er is, niemand anders snapt waar ik me druk over maak en vinden een graaskorf zielig...)

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:04

Hoe gaan jullie met een paard naar de kliniek of de smid als ze zoveel pijn hebben? Bodegraven heeft idd nu 3 dgn metacam bijgespoten naast de ascal en de buut. Er lijkt een minimale verbetering, ze loopt n klein rondje in haar box. Zit nu n natte zandbodem in haar box.
Ik heb gevrgd naar foto’s en Smid maar ze willen haar eerst beter ah bewegen krijgen..
Kan je eigen Smid (Bodegraven) dat soort ijzers?
Ik ga me nu even inlezen op nassau van Breda.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:05

Misschien nat zand in de trailer leggen? Of overleggen of ze toch aan huis willen komen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:11

Ik doe de mijne soft ride schoenen aan en geef wat extra buut als ze naar de kliniek moet.

Overigens heb ik de dierenarts gesproken om grietje te laten inslapen. De ijzers helpen wel wat maar helaas niet zoveel als ik gehoopt had. Hij gaat me nog terug bellen om alles door te spreken

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:20

Ze komen nu steeds aan huis en misschien de smid dadelijk ook, ben nog maar 3 dagen verder....ik had gehoopt dat ze sneller beter zou zijn maar zo’n acute fase kan dus ook weken duren met deze pijn?

Sterkte! Wat n moeilijke beslissing

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:27

capopjekop schreef:
Ik doe de mijne soft ride schoenen aan en geef wat extra buut als ze naar de kliniek moet.

Overigens heb ik de dierenarts gesproken om grietje te laten inslapen. De ijzers helpen wel wat maar helaas niet zoveel als ik gehoopt had. Hij gaat me nog terug bellen om alles door te spreken

Vreselijk..wat een moeilijke beslissing. Veel sterkte!

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:30

He wat heftig ook capopjekop, heel veel sterkte!

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:50

Zaza is je merrie destijds achter (ook) bevangen geweest? Als ze wiebelt voel je dan ook pulsatie? Heeft ze dunne zolen, kan ook voor irritatie en zelfs ook mechanische bevangenheid zorgen?
Vraag het meer uit nieuwsgierigheid, want ik heb verder ook geen ideeen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:55

capopjekop, sterkte, stomme ellende ook....

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:55

Ja, aan vier benen. Volgens hoefsmid (en de second opinion) zijn de hoeven goed. Ze wiebelt alleen achter (toen ze volop bevangen was ook voor). Pulsatie voel ik niet, maar ik weet ook niet zo heel goed waar ik precies moet voelen.

Misschien zie ik ook wel leeuwen en beren en staarde gewoon op rust, omdat ze wel veel meer loopt dan eerder.....

@cap: wat een narigheid, sterkte!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:57

capopjekop schreef:

Sterkte, moedige, maar ook moeilijke beslissing. Als je paard niet meer echt pijnvrij kan lopen is dat ook het beste wat je kunt doen als baas. Heel veel sterkte!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:11

Pfff wat heftig. Sterkte!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:14

Wat erg van grietje, ik wens je veel sterkte, zo rot altijd.
Dre, 3 dagen is helemaal niks, en ze gaat al wat beter? Geduld, denk in weken niet in dagen, succes!