[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 10:48

In elk emmertje zit een schepje - de hoeveelheid die je geeft wordt bepaald door het gewicht van je paard.
Pony 200-400 kg: half schepje
Paard boven 400 kg: half tot drie-kwart schepje

De aanwijzingen staan ook op de emmer.

Houdbaarheidsdatum is tot Maart 2014, dus het is lekker vers!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:25

Mijn paard is eind mei HB geraakt. Vermoedelijk door de kuur pretnisolon waarvan hij in april de laatste pil heeft gehad.
Hij heeft nooit die typische stand gehad, dat ze helemaal achterover hangen. Wel ging hij een beetje staan als een berggeit, met 4 benen onder de massa. Hij liep ook niet stokkreupel maar wel erg gevoelig. Hij heeft 2 weken metacam en ascal gehad, gelijk van het gras af en meerdere keren per dag afspuiten en stappen aan de hand. Na 2 weken was hij nog niet voldoende opgeknapt dus kreeg hij voor nog eens 2 weken ascal.

Nu zijn we 6 weken veder en achter lijkt helemaal goed te zijn, die hoeven zijn niet meer warm en daar loopt hij ook niet meer gevoelig op. Links voor is echt nog minimaal warm, maar hij loopt er nog wel wat gevoelig op. Rechtvoor is warmer als links en hij loopt daar ook wat gevoeliger op als op links. Hij staat nog steeds op een kaal stukje zonder gras, krijgt 4 plakken geweekt hooi per dag, krijgt geen krachtvoer alleen 100gr Force, en spuit nog steeds 2x per dag zijn voeten af en ga meet hem aan de hand stappen. Hij krijgt geen ascal meer.

Het is wel verbeterd maar nog steeds niet helemaal goed. Het vermoeden was dat hij mogelijk IR was en is daar op getest. Volgens de test was hij niet IR, maar is wel geprikt nadat hij 12 volledig nuchter was, dus de uitslag is niet helemaal betrouwbaar. Ik vind het genezingsproces wel erg langzaam gaan voor een paard dat niet zeer ernstig bevangen is, en ondanks het suiker en zetmeel arm voeren.
Ook is het opvallend dat zijn koker gevuld is met vocht.

Er is een homeopaat langs geweest en die vermoed dat mijn paard problemen heeft met zijn stofwisseling en niet goed in staat is om de afvalstoffen te verwerken. Ik heb van haar een reiniginskuur gehad van groene leem, silsterk en jenneverbes olie, en veder nog wat middeltjes voor zijn luchtwegproblemen. Hij krijgt dit nu een week en zijn koker is iets dunner geworden, maar is nog steeds gevuld. Wat de HB betreft zie ik nog weinig verschil, op het zachte lijkt hij goed te lopen maar loopt wel erg traag, dus voor mij een teken dat hij op het zachte toch nog niet lekker voor hem voelt ondanks dat je helemaal niks ziet. Op het harde zie je wel dat hij nog gevoelig loopt, hoewel sommige op stal het niet zien. Zodra hij op een steentje stap zie je dat het hem echt zeer doet.

We zijn nu dus 6 weken veder en hij loopt nog steeds niet lekker. Ben ik nou ongeduldig of duurt het echt wat lang?
Nog meer paarden die ook een volle koker hebben gehad, tijdens de HB of zou dat er los van staan.

Heb via google info gezocht naar stofwisselingsproblemen maar kom daar alleen maar uit op HB of IR.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn van het niet goed kunnen verwerken van de afvalstoffen. (bloedonderzoek gaf geen problemen aan met organen, enkel een de magnesium die op de onder grens zit)

Bewegen is goed voor de afvalstoffen en de doorbloeding, maar twijfel of ik er goed aan doe om hem elke dag 15 te laten lopen of dat ik het beter nog bij het stappen aan de hand kan houden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:30

Ik ben wedstrijd menner.
Whitney loopt nog niet op nivo, maar de rede daarvan loopt er nu naast en loopt aan je jas te trekken als in het land kom.
Roos is 2 jaar met pre-pensioen geweest. Maar loopt nu (binnen een jaar) weer ZZ dressuur en ZZ vaardigheid, met komende maand het EK voor shetten het de districts kampioenschappen op het programma.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 17:50

En ook wij hebben het rijden terug kunnen oppakken. Pony loopt terug helemaal zuiver (na acute hb 2m geleden) zowel op zachte als harde ondergrond.
We gaan terug langzaam aan (al denkt haflief daar soms anders over :D )opbouwen nu.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 18:10

Ook laukje liep vandaag zuiver! Ze ging als een gek de weide door met mijn andere pony :D

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 18:16

Super hé ! Als het terug goed gaat !

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 18:20

Super van Laukje. :)
Peeps staat al 2 hele dagen zonder masker buiten, tis een en al blubber dus veel eten en binnen krijgen doet ze niet. Eind vd dag staat ze te ijsberen voor het hek, wil ze naar der stal. Muts.
Ze loopt nog steeds goed en heb maandag een half uurtje les. Geen moeilijke oefeningen want die kunnen we beide niet maar gewoon lekker de ontspanning opzoeken/nagevelijk lopen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:51

Klinkt goed Marlis fijn dat ze nog steeds zuiver loopt!

Ik hheb Lauks momenteel ook niet met een masker op lopen ze staan nu ongeveer overdag buiten en snachts op stal of andersom. Ligt een beetje aan hoe t uitkomt. Ze doet het er iig geweldig op! Ben benieuwd hoe ze morgen loopt

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:45

Heb hier vanmiddag ook wel heerlijk gereden.
In verband met het slechte weer en tentamens heb ik afgelopen week niet kunnen rijden. Bruut was dus een beetje druk, maar dat zorgde wel voor een mooi filmpje:

Op het filmpje te zien kan ik beter met mijn beugels een gaatje korter gaan zitten, heb net nieuwe laarzen dus moet nog even uitvidnen wat het beste zit :D

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:46

Fijn dat het bij vele weer zo goed gaat! Hier is het nog steeds hummelis helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:54

Tyrcanol schreef:
Fijn dat het bij vele weer zo goed gaat! Hier is het nog steeds hummelis helaas...

Marijuhhhhh schreef:
Heb hier vanmiddag ook wel heerlijk gereden.
In verband met het slechte weer en tentamens heb ik afgelopen week niet kunnen rijden. Bruut was dus een beetje druk, maar dat zorgde wel voor een mooi filmpje:

[ Video ]
Op het filmpje te zien kan ik beter met mijn beugels een gaatje korter gaan zitten, heb net nieuwe laarzen dus moet nog even uitvidnen wat het beste zit :D

Balen Tyrcanol! Ik heb wel even je foto's bekeken, maar wat een leuke combi zijn jullie. En een bijzonder knappe pony. Hopen dat het bij jou ook snel weer beter gaat.

Hey Marijuhhhhh, leuk filmpje en ook een hele gaaf dier!

Hopen dat het voor iedereen zo goed blijft gaan *\o/*

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:05

Tyrcanol schreef:

Hé wat balen! Heb en in het topic gespiekt dat je hebt geopend. Er leek wat verbetering in te zitten? Heeft ze weer een terugval?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:06

Ze hebben vers gras gevoerd gekregen ....

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:13

Tyrcanol schreef:
Ze hebben vers gras gevoerd gekregen ....

Hé oliebol. Zonder overleg? Blijft toch vaak moeilijk, goed overleg met een stalhouder :(:)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:16

Jep. Totaal zonder overleg en dat terwijl ik al ongelogen een jaar roep dat het anders moet.
2 weken terug beetje boos geworden. Gezegd geen brok niks. Enkel hooi.
Maar luisteren ho maar... Heb van de week uitgelegd wat insuline resistentie inhoudt en dat ze dus geen gras mogen ..
Helaas pindakaas. Zon goeie vent echt je kunt je geen betere wensen .. Maar t voeren ..

Ik denk nog een kleine 2 weken totdat "onze" stallen klaar zijn. Ik ga met pijn in m'n hart weg op m'n oude stal, maar voor Bo zal het een opluchting zijn ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:41

Och wat een ellende is dat toch met sommige stalhouders -O- . Mijne :7 zegt de hele tijd tegen mij "je mag ze wel wat meer gras geven hoor, ik weet niet of ze hier wel genoeg aan hebben", wij doen aan strookbegrazing en gelukkig mag ik zelf de weide doen waar mijn paarden staan. Als ik hem voor de 86e keer uitleg dat mijn "grote" (1.73 mtr) ziek wordt van teveel gras, kijkt hij me aan dat hij er echt niets van begrijpt. En mijn "kleine" (1.62 mtr) is ook aan de dikke kant, dus als die wat minder gras krijgt is het ook geen probleem. Deze man leeft nog in het tijdperk dat "alles" te wijten valt aan "eiwitten". Dus dikke benen, hoefbevangen, spierbevangen, peesblessures enz enz. En (dat is niet geheel onbelangrijk) vindt hij het jammer als ze het gras niet opeten, dat vindt ie "zonde". Maaien is hem teveel werk en moeite, dus MOETEN de paarden het maar opeten :? .

Ik geef de mijne gewoon lekker weinig gras en het gaat prima. De kleine is al wat minder opgeblazen en de grote loopt nog steeds 24/7 in het gras en doet het gelukkig ook prima ondanks zijn hb *\o/*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-12 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:49

Idd verschrikkelijk.

Maar goed nog ff en dan heb ik vort alles zelf in de hand. En zal ze zich rap prettiger gaan voelen hoop ik.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 18:08

Laukje liep ook vandaag zuiver :D vanavond mag ze buiten blijven morgen middag gaat ze weer op stal

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 18:40

[***] schreef:
Och wat een ellende is dat toch met sommige stalhouders -O- . Mijne :7 zegt de hele tijd tegen mij "je mag ze wel wat meer gras geven hoor, ik weet niet of ze hier wel genoeg aan hebben", wij doen aan strookbegrazing en gelukkig mag ik zelf de weide doen waar mijn paarden staan. Als ik hem voor de 86e keer uitleg dat mijn "grote" (1.73 mtr) ziek wordt van teveel gras, kijkt hij me aan dat hij er echt niets van begrijpt. En mijn "kleine" (1.62 mtr) is ook aan de dikke kant, dus als die wat minder gras krijgt is het ook geen probleem. Deze man leeft nog in het tijdperk dat "alles" te wijten valt aan "eiwitten". Dus dikke benen, hoefbevangen, spierbevangen, peesblessures enz enz. En (dat is niet geheel onbelangrijk) vindt hij het jammer als ze het gras niet opeten, dat vindt ie "zonde". Maaien is hem teveel werk en moeite, dus MOETEN de paarden het maar opeten :? .

Ik geef de mijne gewoon lekker weinig gras en het gaat prima. De kleine is al wat minder opgeblazen en de grote loopt nog steeds 24/7 in het gras en doet het gelukkig ook prima ondanks zijn hb *\o/*

Mijn staleigenaar weet inderdaad ook niet goed waar hij met zijn gras naar toe moet. Gelukkig laat hij er ieder jaar balen van het ene land maken en deed dit jaar ook maar de helft van het andere erbij (normaal stonden ze op het gehele stuk). Hij vertelde mij dat hij in 8 jaar tijd nog nooit zo mooi droog, arm, grof hooi had gehad :D
Hij heeft vroeger zelf ook een pony gehad met HB en heeft me in de tijd dat Bruut HB had goed geholpen. Hij gaf me een adres waar ik zand kon halen en vond het geen probleem als ik dit na tijd op de mestplaats dumpte. Daarnaast heeft hij een paaltje voor me in het land geslagen waardoor ik een eigen 'landje' kon maken. Eergisteren kwam naar me toe dat ik de paaltjes wel weg kon halen en dat Bruut wel bij de rest in het land kon. Hij had wel gelijk, qua lengte maakte het niet uit of Bruut in z'n eigen stukje stond of op het grote land.

De enige miscommunicatie was afgelopen week over het naar buiten zetten. Ik zag gewoon aan het dat van 11.00 tot 17.15 (kan niet eerder op stal zijn ivm met werk) te lang was. Hij was helemaal opgeblazen. Ik zet hem nu zelf om 12.30 naar buiten en op 17.15 weer naar binnen. Daar lijkt hij het prima om te doen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:40

@JP, ik heb je pakketje gisteren binnengekregen, bedankt! Ruikt wel sterk trouwens die brokjes :+

Ik heb een hele fijne staleigenaar :j Alles is bespreekbaar en ze probeert zoveel mogelijk te helpen.
Ze zorgt dat ie niet alleen staat als de rest op de wei mag, zet dan vaak een van haar eigen paarden bij mijne in de paddock.
Ze zet haar er tussen door 2 of 3 uurtjes bij in de wei als de rest op de wei staat en haalt d'r ook weer uit.

En zoals ik voor het weekend aangaf, merkte ik wat aan mijn paard, wist niet wat het kon zijn, want ze had al even niet op het gras gestaan, kreeg hetzelfde als de afgelopen maanden en genoeg beweging :?
Bleek dat in het nieuw geleverde hooi schimmel zat!! Balen dus!! Zaterdag snel een paar andere balen zelf gehaald, maar de staleigenaresse had de hooiboer al gebeld en die avond lag er een stapel goede balen in de schuur... Ideaal zo'n stal :)

Merk overigens gelijk aan m'n merrie dat het weer beter gaat :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:44

Vesceron, wat fijn! Heb je dat Daily Vitamins? Benieuwd hoe het jou bevalt.

Gelukkig lees ik hier vooral positieve verhalen.
Alleen Tyrcanol, balen. Al denk ik dat mensen niet goed beseffen wat het inhoudt en dat dat het probleem is vaak.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:31

Ja klopt, ik heb de Daily :)
Het stinkt een beetje, maar ben ook benieuwd hoe het bevalt. Ik hou je op de hoogte!

Ik heb voor m'n merrie even een rustweek ingelast, jammer want zou eigenlijk op crosstraining en wedstrijd gaan, maar ze heeft het even nodig.
Ze loopt wel weer steeds beter, maar ze zat toch weer tegen HB aan en zie dat ze weer af begint te vallen en dat terwijl ze net eindelijk een beetje op gewicht was. Dus elke dag buiten spelen en een uurtje wandelen of buitenrit maar het trainen pakken we volgende week weer op :)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:32

Hier maar even een vraagje omdat ik denk dat jullie goed zijn ingelezen over eiwitten :)

Kun je ook een voorstadium hebben van hoefbevangenheid. Of eigenlijk gewoon een eiwitten teveel?
tweejarige heeft zich een dag ernstig vermaakt in het gras, maar heeft sinds gisteren opgezette lymfeklieren in de hals, en sinds gisteren een opgezette kogel (en hoef), en vandaag alles goed warm.
(temperatuur is 37,8 en 37,5) . Loopt natuurlijk stokkreupel aan één been.
Ze staat nu twee weken op de wei en is dinsdag omgezet naar een nieuwe wei.
Staleigenaar zei dat het een teveel aan eiwitten was op de wat sobere maag. Ze toont verder geen uitingen van hoefbevangenheid, maar een zoekactie op bokt kon ik niet zo wat vinden hierover.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:44

ladypaard schreef:
Hier maar even een vraagje omdat ik denk dat jullie goed zijn ingelezen over eiwitten :)

Kun je ook een voorstadium hebben van hoefbevangenheid. Of eigenlijk gewoon een eiwitten teveel?
tweejarige heeft zich een dag ernstig vermaakt in het gras, maar heeft sinds gisteren opgezette lymfeklieren in de hals, en sinds gisteren een opgezette kogel (en hoef), en vandaag alles goed warm.
(temperatuur is 37,8 en 37,5) . Loopt natuurlijk stokkreupel aan één been.
Ze staat nu twee weken op de wei en is dinsdag omgezet naar een nieuwe wei.
Staleigenaar zei dat het een teveel aan eiwitten was op de wat sobere maag. Ze toont verder geen uitingen van hoefbevangenheid, maar een zoekactie op bokt kon ik niet zo wat vinden hierover.

Dat het aan eiwitten zou liggen is inmiddels achterhaald. Een paard kan hoefbevangen worden van de hoeveelheid fructaan (suikers) in het gras. Mijn pony was ook stokkreupel aan één been, dus het zou wel kunnen dat je paard hoefbevangen is geraakt. Ik zou voor de zekerheid de DA raadplegen. Je kunt misschien in dit stadium de grootste schade nog verhelpen.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 08:58

heb inmiddels veel informatie over pb gekregen :) en ze wordt nu behandelt als een hb paardje. Heb hier nog nooit mee te maken gehad, dus weer een nieuw gebied om me in te verdiepen.