Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liedjuh2

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:33

Tnx, heb ik wel nodig. Nog een keer 6 weken stappen aan de hand overleef ik niet. Wild paard dat het is, is voor hem ook niet bevoordelijk voor zijn been. Maar we gaan het afwachten.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:00

Hebben jullie ervaring met de ice vibe boots? Ik vraag me af of het uberhaupt nog zin heeft om ze te gaan gebruiken aangezien Zaar haar blessure al 3 weken oud is. Mijn instructrice denkt van wel omdat je met het stappen ook steeds een kleine beschadiging creeert aan de pees. Daarbij heeft Zaar constant 2 stalbenen achter die door het stappen wel iets dunner worden, maar niet volledig. Ik denk/hoop dat die icevibe's daar ook tegen helpen. Ik vind het wel een hele uitgave hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:45

koelen is prima, maar een ice vibe koelt niet diep genoeg door.
Gewoon slang erop is veel beter.

Waarom zou het wat doen tegen stalbenen?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:48

Hoor er geen goede ervaringen over. Je kan beter gewoon koelen en stappen op het harde.
Liedjuh, veel succes vandaag! Ben benieuwd.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:17

vonneke schreef:

Volgens mijn veearts maakt water of ijs niet uit. Koud is koud... Stalbenen ontstaan door een verstoorde bloedsomloop waardoor lymfevocht niet wordt afgevoerd. Op het moment dat die bloedsomloop weer een goede zet krijgt, worden de benen ook weer dun. Althans, dat is mijn theorie :D

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:52

Even een update van mijn merrietje.
Ze is gelukkig zo goed als 100% hersteld, ze mag nu weer alles, behalve het springen nog niet.
Over een half jaartje nogmaals even een controle en zelf het been goed in de gaten houden.
Gelukkig is het al zoon 2 maanden helemaal dun, en ik masseer dr been na het rijden iedere keer even 10 minuten op advies van de DA van mijn Hoefsmid.
Gisteren heeft ze weer even los in de bak gemogen (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1670160)
Ben erg benieuwd over een half jaartje of we dan weer langzaam mogen opbouwen met springen.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:50

Mijn paard doet het weer!!!! Ik moet nu 4 weken 4 à 5 dagen per week 10 minuutjes longeren. Mag bijgezet. Want hij was nu vooral heel slap. Dan 11 december terug en wordt hij nog een keer helemaal klinisch nagelopen en mag ik weer echt gaan rijden! Dus in ben heel blij!!!!!!! Nu dus 1 x 35 minuten stappen en dan 1x longe en andere dagen een 2e keer stappen.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:14

Wat een goede berichten! Van harte allebei. Wat opmerkelijk trouwens dat je mag/moet longeren, Liedjuh. Meestal moet je opbouwen op rechte lijnen en mag longeren pas weer veel later in de opbouw. Ik hoop maar dat ik ook snel mag gaan longeren, vind ik heel fijn om te doen bij mijn paard!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:18

Zijn pees was verder niet stuk, het was vooral de schieffel die het probleem gaf! Ik vind het wel een goed idee. Gezien hij het bokken erg goed kent!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:40

Mrijn schreef:
[naam] schreef:

Volgens mijn veearts maakt water of ijs niet uit. Koud is koud... Stalbenen ontstaan door een verstoorde bloedsomloop waardoor lymfevocht niet wordt afgevoerd. Op het moment dat die bloedsomloop weer een goede zet krijgt, worden de benen ook weer dun. Althans, dat is mijn theorie :D

Maar rechtstreeks op de huid of een stuk stof ertussen wel!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:40

liedjuh2 schreef:
Mijn paard doet het weer!!!! Ik moet nu 4 weken 4 à 5 dagen per week 10 minuutjes longeren. Mag bijgezet. Want hij was nu vooral heel slap. Dan 11 december terug en wordt hij nog een keer helemaal klinisch nagelopen en mag ik weer echt gaan rijden! Dus in ben heel blij!!!!!!! Nu dus 1 x 35 minuten stappen en dan 1x longe en andere dagen een 2e keer stappen.

Wat een bijzonder advies. Ik ben al twee jaar bezig en ik mag nog steeds absoluut niet longeren. Baal er soms van want hij heeft heel veel praatjes ondanks dat hij gewoon elke dag buiten staat ook. Maar als de DA het teveel risico vindt doe ik het gewoon niet.

Verder zal de VA jouw paard wel het beste kennen maar ik heb er wel wat vraagtekens bij.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:52

Ik heb de indra coolpacks binnen en al gebruikt. Erg fijn in gebruik. Blijft goed koel (beter als die blauwe).
Enige nadeel dat ik kan verzinnen is dat ik ze wat zwaar vind en een sluitingsmogelijkheid mis in de vakjes waarin je de pads stopt.

shelley_mays

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:01

Hoi meiden,

Jullie zitten allemaal een beetje met het zelfde probleem!
Mijn paard heeft 7 maanden terug een flinke peesblessure opgelopen door een trap van een paard .
Ik heb 6 maanden 2x op een dag 20 min met haar gestapt op het harde we hebben 6 ontstuimige maanden gehad met veel ups en downs ivm het hete gedrag van amy daarom heeft ze 6 maanden op meisjes gestaan.
Maar het zag er goed uit en ik mocht er op 20 min in de bak en dan zou ik het rustig mogen opbouwen met na 2 weken. 1 min draf.

Maar toen gebeurde het 3x opgezeten ging goed toen wilde ik even de bak slepen voor het rijden en dat ging helemaal mis me pols verbrijzeld :-( geopereerd en maanden duurd mijn herstel.

Hebben jullie tips niemand durft echt iets met mijn paard te doen omdat het een heetheid is. Ik heb gekeken of ik haar ergens anders kon onder brengen maar dat koste me 950 euro dat heb ik toch niet .
Van de da mag ik wel gewoon stappen aan de hand met de concern leader dat gaat redelijk .
Hebben jullie toch tips of een idee?

Ze is ook zo dik geworden ze krijgt allen hooi en een pavo summer blok idee

shelley_mays

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:02

Meisjes moet muisjes zijn :-)

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:50

Shelley_mays, dat is een lastige situatie. Ik snap dat je er zelf niet meer op durft. Misschien kan je werken aan de hand met hem, als dat lukt. Anders zal je toch iemand moeten vinden die erop durft. Lastig! Kan hij zijn energie niet in de wei of paddock kwijt?

Mrijn, ik gebruik bij mijn paard de Ice Vibes. Vind het prima werken. Doe het 2x per dag om, en in de tussentijd doe ik wat anders op stal. Blijft mooi zitten ook, geen gedoe met water. Wat mij betreft een prima uitvinding!

Mijn paard heeft dus ook een peesblessure, voor de 2e keer aan hetzelfde been.
Opgelopen tijdens een modderige SGW, 1,5 jaar geleden, hoefijzer verloren in de cross en een heel lichte beschadiging aan de diepe buigpees. Nooit kreupel gelopen. Ik heb een half jaar gestapt met hem. herstel was goed dus we mochten weer op bouwen. Van de zomer na een extra controlescan zelfs weer gaan springen, maar na 1x rijden op kalkoenen was het weer mis. Inmiddels stappen we alweer 3,5 maand...
Ik gebruik dus de ice vibes, en behandel hem zelf om de dag met ultrageluid. Ik ben zelf fysiotherapeut, dus dat scheelt alweer.
Mijn paard heeft nog nooit een dag stalrust gehad, hij loopt overdag altijd in de wei. Boxrust geloof ik niet in,tenzij er echt een gat in de pees zit.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:06

Mijne heeft ook een gat in de pees. Die had ieder moment kunnen klappen, dus boxrust werd mij per direct verplicht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:09

Daar hebben ze het bij mij gelukkig niet over gehad!

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:12

Mijn paard is vandaag weer op controle geweest.
Ze gaat een half jaar de wei op (stond er nu al weer een tijdje op) en dan kijken we of ze goed is of niet.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:30

Ging het al wel beter dan liza? Een tijd terug mocht je toch beginnen? Maar toen liep ze onregelmatig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:59

Liza, dat klinkt als geen goede uitslag van de scan!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 00:05

Vervelend Lisa!!! Hopelijk doet het haar goed!!

Voor degene die het vroeg, ik mag hem longeren omdat zijn pees nooit stuk geweest is en de beschadiging secundair, dus de pees is in kwaliteit ook niet achteruit gegaan. Daarnaast is het geen optie om erop te gaan zitten omdat hij zo slap als ik weet niet wat is. Dus eerst aan de longe een beetje kracht opbouwen en dan verder kijken...

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 00:13

Succes Liedjuh! Fijn dat je weer rustig kunt beginnen, kan die nu ook mee naar je opleiding?

Mijne vandaag minder nieuws. Hoefsmid was weer geweest en voelde toch een lichte verdikking vanavond. Kan zijn dat ik het mij weer zit te verbeelden. Laatste tijd veel last van waan ideeën :') maar voelde toch niet goed. 20 minuten gekoeld en klei op gedaan. Morgen maar weer eens kijken :)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 08:36

Idd morgen maar eens kijken. Ik krijg er wrss ook last van. Check sowieso een keer of 4 op een dag zijn been enzo.

Hij gaat sowieso mee, maar misschien toch een ander paard erbij. Afhankelijk van hoe ver ik ben en of ik dan al kan springen en dergelijke.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:52

liedjuh2 schreef:
Vervelend Lisa!!! Hopelijk doet het haar goed!!

Voor degene die het vroeg, ik mag hem longeren omdat zijn pees nooit stuk geweest is en de beschadiging secundair, dus de pees is in kwaliteit ook niet achteruit gegaan. Daarnaast is het geen optie om erop te gaan zitten omdat hij zo slap als ik weet niet wat is. Dus eerst aan de longe een beetje kracht opbouwen en dan verder kijken...

Aah ja, dan is het al een heel ander verhaal :)

Ik heb gisteren voor het eerst gegaloppeerd in de les <3
Was machtig mooi!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:00

Hoe is het met de hele ziekenboeg? Hier gaat alles super. Afgelopen dinsdag voor het eerst meegereden in de dressuurles, wel al aantal keer een half uurtje mee gereden in de groepsles. Maar vond de dressuurles nog te zwaar. Gelukkig waren ze zo lief om de les iets naar mij aan te passen, zodat ik toch nog een uur mee kon rijden. Veel gestapt, 20 minuten max gedraafd en een paar rondjes galop gedaan. Ging echt super! Ze voelde heel fijn en alles ging beter dan ooit te voren. Ze heeft nog nooit zo fijn aangevoeld met rijden. Morgenvroeg om 11 uur wordt ze weer gescand. Ben benieuwd...