[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:57

Ik denk dat tanden harder zijn als rubber. Dus het masker lijkt me eerder te slijten als de tanden.
Maar dat is mijn idee :)

Voor de mensen die Yea-sacc gebruiken...
Ik heb een oude merrie die momenteel weer erg aan de dunne is. Zou ik van iemand bijv. 100 gram over kunnen nemen om eens te proberen of dat bij haar gunstig effect heeft ??

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:59

Misschien heb ik erover gelezen, maar wat is Yea Sacc eigenlijk ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:01

Een bepaalde levende gistsoort die gunstige microben in de darmen activeert en slechte tegengaat.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:07

Maar wat is het nut dan bij hoefbevangenheid ?
(Ik denk trouwens dat het toegevoegd is aan S&S ?)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:10

lolclub schreef:
Wendy15 schreef:
Wat is dat yea-sacc?
En ik meende eens gelezen te hebben dat dat ook in de safe en sound zit??

Yea-Sacc1026 levend gist van Saccharomyces cerevisiae stam 1026 heeft een EU-registratie voor het verbeteren van de vertering bij paarden. Verbetert de gezondheid en het functioneren van de blinde en dikke darm, vermindert verzuring en levert een efficiënte omzetting van ruwe celstof naar energie voor lichaamsconditie, groei of melkproduktie.

De levende gisten van Yea-Sacc1026 hebben een positieve invloed op de spijsvertering. Door deze levende gisten bereikt men een optimale en stabiele pH in de dikke en blinde darm. Doordat Yea-Sacc1026 specifieke bacteriën stimuleert, en andere -ongewenste- bacteriën juist afremt in hun groei, ontstaat een betere celstofvertering. Dit heeft een betere darmgezondheid tot gevolg en helpt darmgerelateerde problemen als koliek en hoefbevangenheid te voorkomen.De levende gisten van Yea-Sacc1026 zorgen voor een betere voederbenutting door een verhoogde opname van mineralen en voedingsmiddelen.Zogende merries zullen meer melk produceren voor het pasgeboren veulen. Yea-Sacc1026 bevordert een snel herstel na ziekte.

Bron: http://www.ingbur-heemskerk.nl/chevital ... easacc.php

Safe & Sound bevat inderdaad ook Yea-sacc

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:14

Dubbeldun ik zie dat het ook in safe en sound zit, misschien kan je dat gaan voeren?

Moet morgen ook weer een zak halen bij Top

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:23

Daar zit idd ook wel iets in, maar zou dat genoeg zijn voor een 'boost' in de darmen ??

Ga je het nog halen?? Ik laat het hem tegenwoordig mooi thuisbezorgen :D

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:31

DubbelDun schreef:
Daar zit idd ook wel iets in, maar zou dat genoeg zijn voor een 'boost' in de darmen ??

Ga je het nog halen?? Ik laat het hem tegenwoordig mooi thuisbezorgen :D

Durf ik niet te zeggen, ik hou me namelijk niet zo bezig met poedertjes en middeltjes :o

Ja ik kan bij wijze van spreke met de kruiwagen naar hem toe lopen ;) maar dat doe ik niet, ik pak mooi mijn auto :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:38

Ik hou het idd in mijn agenda bij hoe of wat en eigenlijk is steeds alles gelijk.
Hij krijgt gewoon zijn f4f en ze doen aan strookbegrazing en sinds vandaag staan ze wel op de wei maar daar staat eigenlijk niet veel.
Ook qau tempratuur kan ik er geen lijn in trekken, het is laatst heel koud geweest snachts dan zou je juist problemen verwachten en nu de nachten veel minder koud zijn gaat hij wel wat strammer lopen.
Zijn hoeven zijn ook absoluut niet warm.
Maar ook van achter loopt hij weer raar, zijn rug speelt hem ook vaker parte dan dat ik door heb volgens mij.
Laatst was het na drie dagen ineens als sneeuw voor de zon verdwenen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 16:42

Ik wil je wel wat sturen, DD. Geef per pb maar even je adres dan gaat 't op de post ( moet vanavond toch mijn kantoorpost wegbrengen. Ik stuur je genoeg voor 8 dagen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:54

MoniqueB schreef:
Ash_ schreef:
Musli zonder suiker en eiwitten

Waar kan ik safe en sound bestellen?

Woon jij in Rijswijk Zuid Holland?

Diervoerders in Zoetermeer verkoopt safe & Sound en heeft het standaard op voorraad.

Kan je mij hiervan het adres geven? Rijswijk Zuid holland indd :D
Zou ik dit ook kunnen geven met zijn medicatie er door heen nu al? Hij eet het echt niet door zemelen en blijft ook etteren bij de boer. Die het erg vervelend vind. Wat zou ik anders kunnen geven dat hij ook het idee heeft dat hij iets heeft gehad. (komkommer ofiets?)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:26

EstherHegt schreef:
Voor jou zeker wel een probleem het hooi te laten testen wegens kleine partijtjes hooi?

Ja ik koop per keer ca. 15 kleine pakjes hooi (aanhanger vol).
Kan er ook niet zoveel meer opslaan.
Hoewel ik altijd bij dezelfde man haal, is het toch vaak van net weer een ander land (hij verkoopt 'voor de voet weg' zeg maar).
Dus nee ... laten testen is geen optie.

Of het likken nu aan het zout ligt of ander mineralen tekort is mij dus niet direct duidelijk, aangezien ze ook al een tijdje wat tranende ogen heeft (waar ze voorheen geen last van had).
Maar goed ... ze rent als een jong veulen door het land (en daar gaat ze zoals net weer enorm van zweten; echt kletsnat was ze van paar keer het land over scheuren).

We wachten maar op ander weer om het goed te kunnen beoordelen :D

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:26

Een recent artikel waaruit deze quote en statement.
Het hele artikel is online en openbaar http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 503.x/full

Citaat:
Supplements and Nutraceuticals
Chromium, magnesium, cinnamon, and chasteberry (Vitex agnus-castus) are commonly recommended for the management of EMS. It was the consensus of the panel that there is insufficient scientific evidence to support the use of these supplements at this time and that results of controlled studies should be examined before these products are recommended.

Voor de mensen die wat meer moeite hebben met Engels zegt het wetenschappelijk panel waaronder dr. Frank, Johnson, Geor, Durham en Bailey dat er nog geen bewijzen zijn dat chroom, magnesium, kaneel en monnikspeper gebruikt kan worden bij EMS. Er zijn geen resultaten bekend van gecontroleerde studies en deze zijn dan niet aan te raden.
Verder zegt het artikel dat de meeste medicatie die gebruikt wordt bij mensen niet werkt bij paarden, meest belangrijke bij paarden is dieet en beweging. Natuurlijk heel erg kort samengevat. Ook zij adviseren het liefst een voeranalyse etc. Ook wel supplementen omdat een paard op enkel hooi staat en geen vers voer krijgt, maar hun punt is wel duidelijk, er zijn geen supplementen die helpen bij afvallen. Paarden die echt kritiek staan( door HB bijv niet de mogelijkheid om af te vallen door arbeid) kunnen gebaat zijn bij levothyroxine sodium of metformin, maar het belangrijkste is de levenstijl. ( dat geldt ook voor mensen)

Los van dit artikel, mij is het opgevallen dat magnesium vaak verkocht wordt als wondermiddel, soms zelfs een tekort wordt aangewezen als oorzaak van IR of EMS. Als er in je voeding waaronder hooi voldoende magnesium zit dan hoef je daar echt niet bang voor te zijn. Je kunt het wel kopen maar dan heb je misschien gewoon hele dure mest. Voor dat geld kun je ook je hooi laten analyseren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:31

Maar een 'gewone' hooi-analyse kijkt alleen naar de voedingswaarde en geeft toch niet de preciese samenstelling weer??
Ik heb er wel eens naar gevraagd en normaal testen kostte 55/75 euro en afhankelijke van de specifieke onderdelen test kwam er per soort test 125 euro bij.
Zeker als je elke keer wisselende partijen hebt is dat niet te doen.

Verder mag het dan een nadeel zijn dat je telkens wisselende partijen hebt (en niet weet wat er dan precies in zit), maar de kans dat je minder snel met een tekort komt te zitten is weer groter.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:32

Isapaardje schreef:
Ja ik koop per keer ca. 15 kleine pakjes hooi (aanhanger vol).
Kan er ook niet zoveel meer opslaan.

Lastig hoor, voordeel is misschien weer wel dat als het steeds van ander land komt het ene land wat meer heeft van het ene dan het andere land. Lastig lijkt me ook dat er steeds een ander voersamenstelling is wat misschien extra triggert.
Zou het een mogelijkheid zijn om een grote partij te kopen bij die man en dat hij het opslaat en jij van zo'n partij steeds weer afneemt?

Las ook wat in deze draad dat het lastig is te laten analyseren op wat meer land, was jij dat niet Lolclub?
Een ruwvoeranalyse gaat uit verschillende balen of uit verschillende gedeeltes uit het land. om de zoveel meter wordt er bijv wat monsters genomen, of bij een partij balen ook uit verschillende pakken. Ons hooi komt uit 2 percelen van al die percelen zijn monsters genomen. De balen zelf hebben we gemengd opgeslagen. We hebben aan de hand van die hooimonsters een gemiddelde uit de hele partij.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:41

DubbelDun schreef:
Maar een 'gewone' hooi-analyse kijkt alleen naar de voedingswaarde en geeft toch niet de preciese samenstelling weer??
.

Je hebt verschillende pakketten, ik heb denk ik ook zo'n 70 euro betaald en heb daarvoor ook de mineralen plus de voedingswaarde en de suikers. Sporenelementen heb ik niet, die wil ik volgende keer ook en dat is dan weer iets duurder.
Voor mij is dit nu erg van belang geweest met het extreme zweten, ik heb die puzzle compleet en weet dat een liksteen voor mijn paarden funest kan zijn omdat in hun hoofdvoedsel namelijk hooi best veel mangaan en selenium zit. Wel netjes nog in de marge maar ik moet het er niet extra bij gaan geven.
Mijn hooi is ook eiwitarm , daarom moet er ook luzerne bij plus gericht supplement en extra jodium-arm zout, maar geen liksteen omdat er anders dus ongewild en oncontroleerbaar misschien te veel van andere mineralen die ik ruim voldoende heb teveel opgenomen worden.
Qua kosten kan het ruim uit voor me omdat ik veel onnodige dingen af kan schaffen zoals likstenen en ik uit kan met Pavo vital ( aanvulling waar ik tekort aan heb en niet teveel krijg waar ik teveel aan heb) en luzerne ( het tekort aan eiwit) om de behoeften te dekken.
Volgend jaar heb ik een andere partij en zal ik weer moeten laten analyseren.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:23

jesito schreef:
Ik hou het idd in mijn agenda bij hoe of wat en eigenlijk is steeds alles gelijk.
Hij krijgt gewoon zijn f4f en ze doen aan strookbegrazing en sinds vandaag staan ze wel op de wei maar daar staat eigenlijk niet veel.
Ook qau tempratuur kan ik er geen lijn in trekken, het is laatst heel koud geweest snachts dan zou je juist problemen verwachten en nu de nachten veel minder koud zijn gaat hij wel wat strammer lopen.
Maar ook van achter loopt hij weer raar, zijn rug speelt hem ook vaker parte dan dat ik door heb volgens mij.

Wat heeft je pony met zijn rug en hoe oud is hij ?

Heeft hij er misschien wat artrose bij ?, daar hebben ze doorgaans wel wat meer last van als de luchtvochtigheid wat hoger is .

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:45

EstherHegt schreef:
Las ook wat in deze draad dat het lastig is te laten analyseren op wat meer land, was jij dat niet Lolclub?
Een ruwvoeranalyse gaat uit verschillende balen of uit verschillende gedeeltes uit het land. om de zoveel meter wordt er bijv wat monsters genomen, of bij een partij balen ook uit verschillende pakken. Ons hooi komt uit 2 percelen van al die percelen zijn monsters genomen. De balen zelf hebben we gemengd opgeslagen. We hebben aan de hand van die hooimonsters een gemiddelde uit de hele partij.

ja dat was ik ;) ,

Heb jij het hooi laten testen toen het nog los op het land lag ?
Wij hebben namenlijk gras op stam gekocht en vervolgens een loonwerker ingeschakeld.
Deze heeft het gemaaid, geschud en vervolgens ingebaalt en gelijk geseald (dat laatste gaat in 1 werkgang)

Het testen had wel gekund maar het hooi vervolgens gesorteerd wegleggen niet, we praten hier over 90 rollen van 300 kilo stuk en 12 paarden die er van eten, bij winterdag gaan er twee rollen in de week doorheen.

Het hooi komt van heel veelzijdig land, je moet je voorstellen dat het land waar het vanaf komt glooit met op de hoge stukken al uitgedroogd kort gras en de lagere stukken met heel lang gras (meer vocht in de grond), er waren daarnaast hele stukken die langs boswallen lagen en waar dus ook onkruiden inzitten, maar ook een natter gedeelte waar vooral hele hoge doorgeschoten grassen stonden .
Ik heb dus rollen erbij die heel grof en langstengelig zijn en rollen met veel fijner en korter hooi.

Het is prachtig spul geworden maar voor Hittie meng ik voor de zekerheid dit hooi dus met graszaad en "normaal" weidehooi (van natuurlijk bemest laagland).

Die verwende muts krijgt dus dagelijks een menu van 3 soorten hooi, zo probeer ik te voorkomen dat ze van 1 (misschien suikerrijkere) soort teveel binnenkrijgt.

Hittie heeft een Himalaya steen (die hangt er al jaren ;) ) en een KNZ liksteen in d'r stal en beiden gebruikt ze nauwelijks tot niet,
(overmatig) zweten doet ze ook niet en ze maakt ook nauwelijks wintervacht aan.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:55

@daraxhester of aaanouk

Hoe was het met de pony vandaag, heeft de eigenaar nog de dierenarts laten komen ?

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:19

lolclub schreef:
@daraxhester of aaanouk

Hoe was het met de pony vandaag, heeft de eigenaar nog de dierenarts laten komen ?

Nee jammer genoeg was de eigenaar er niet volgens Dara, nou moéten we morgen de DA echt bellen..
Het gaat volgens mij nog steeds hetzelfde, alleen het probleem is dat ze het nu alle 2 hebben.. :\

daraxhester

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:22

Vandaag ging het nog steeds niet veel beter. ik was daar en zou even stukje rijden met die andere (eigenaar zat te eten) doet het raam open en zegt; je moet oppassen want deze heeft het ook. En doet het raam weer dicht. nogal poedersuiker dus. dus ik maar klein stukje stappen. Heb daarna beide benen afgespoelt. Die ene die het al langer had (rexana) vond het echt heel fijn dat haar benen werden af gespoelt leek het ;o.
Het poedersuiker is dat de eigenaar daarna weg was. en dus niet heb kunnen vragen ;s;s;s

daraxhester

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:29

zouden natte bandages fijn zijn voor ze??

daraxhester

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:36

Trouwens; ik vond toen ik wat spullen pakte en zo, op en doos een spuitje zegmaar net zoiets als wormenspuit en daar stond op; drycloxacil . Ook toen ik de slang voor het afspuiten wou pakken lag daar in het hok nog zo'n een. Heb even gegoogled (of hoe je dat ook maar schrijft) maar vind alleen maar dat dat iets is voor het droogetten van koeien, iemand enig idee waarom ze dit waarschijnlijk krijgen ??

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:49

lolclub schreef:
jesito schreef:

Wat heeft je pony met zijn rug en hoe oud is hij ?

Heeft hij er misschien wat artrose bij ?, daar hebben ze doorgaans wel wat meer last van als de luchtvochtigheid wat hoger is .

Hij heeft door een klap of val blijvende schade in zijn rug wat ze hypermetrie noemen.
Soms kan het behandeld worden met cortisone, maar ja je snapt natuurlijk wel dat dat niet gaat met een hb-pony.
Het is zo erg geweest dat we op het punt van inslapen stonden, de pony lag alleen nog maar.
Nu gaat het tegenover toen heel erg goed, maar heeft nog steeds zo wel zijn slechtere dagen, alleen hersteld hij sneller dan voorheen.
De pony is pas 5 jaar.

Je hebt ataxie dat is een verlamming van de zenuwen en hypermetrie is een overprikkeling van de zenuwen. (grofweg uitgelegd)
Hierdoor loopt hij van achteren soms heel raar, hiermee is het allemaal begonnen.
Kort erna werd hij hoefbevangen door de rare belasting en stres.

Het advies van de dierenarts is hem laten lopen als ik dat wil, maar wel in mijn achterhoofd houdend dat het misschien ineens heel slecht kan worden.
Van de hypermetrie heeft hij geen pijn maar van de hb natuurlijk wel en dit triggerd zich onderling.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 21:55

daraxhester schreef:
zouden natte bandages fijn zijn voor ze??

Nee, alsjeblieft niet!
En ook geen droge.
Het enige wat jullie op dit moment kunnen doen is de ponies zo snel mogelijk door de veearts laten bekijken, niet op de wei zetten en alleen maar hooi geven. En niet opeens heel weinig hooi geven maar meerdere keren per dag een kleine hoeveelheid.

drycloxacil: dat is inderdaad een koeienmiddel, wordt nooit aan paarden gegeven. Is de eigenaar soms boer met koeien?