Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:24

Voor het filmpje zijn old macs gebruikt, lompe onhandige sjitdingen (niet kopen!!). Met easyboots glove zal het al anders zijn, die wegen bijna niks. Met zware smitjes ging onze draver wel anders lopen een beetje als een tuiger :D

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:33

Wuahaha, mooie anti reclame arabesk :P

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:34

Aimee schreef:
Als iets je favoriete sport niet is, hoef je toch niet zulke kortzichtige conclusies te trekken op basis van een bericht van één persoon die het over het gebruik van schoenen heeft :?

Gelukkig heb ik geleerd verder te kijken dan mijn neus lang is. Kom regelmatig goed van pas.

Waarschijnlijk omdat ik het totaal niet over de schoenen had? }:0

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:36

Arabesk schreef:
Figuurtjes breien op een postzegel is ook niet mijn favo sport ;-)

Is dat mogelijk dan? Wuahahahahah (die ga ik onthouden :D )

@lady1969
Ik vind het echt 3x niks..
Behalve de echte klassieke dressuur vind ik mooi.
helaas is dat er bijna niet meer (en die omgang met de paarden ook niet meer.. helaas)

Ik rijd western, begin nu ook in dat wedstrijd wereldje te rollen..
Maar soms draait mijn maag dan ook om hoor.. Ookal is western echt mijn ding.
Ik doe het ook lekker op mijn manier ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:47

Aimee schreef:
Dat maak je er zelf van hoor, dat ik ergens boven op zou springen :+
Het is gewoon een openbaar forum en ik reageer op jouw bericht. Wil je geen reactie, moet je geen bericht plaatsen.
Kijk..... Nu doe je het weer..... Gelukkig maar dat het niet jouw ding is...... Weer die zelfde kwalificatie die nergens op gebaseerd is.
Je had ook kunnen zeggen: oh... dus zo erg is het niet gesteld in de dressuursport, gelukkig maar ;)

ik ben ook blij dat dressuur niet mijn ding is ...of beter gezegd, dressuursport als in wedstrijden rijden , ik krijg echt plaatsvervangende schaamte als ik op een wedstrijd ben ... niet alleen vanwege het betere ruk en pluk werk wat ik zie maar ook de sfeer die er heel regelmatig hangt ,
die ook op de paarden reflecteerd

in mijn geval blijf ik bij de toevoeging "gelukkig maar" ik zou er niets beter van worden en mijn paard ook niet om op concoursen rond te hupsen ...
maar dat is geen kwalificatie, maar een meninggebaseerd op mijn ervaringen in en op dressuurwedstrijden

ik ben het wel eens dat het in de dressuur kwa rare hoefijzers an sich wel meevalt
ik zie of blote voeten, of voor of rondom over het algemeen normale ijzers
wel regelmatig lange hoeven, maar niet echt aso lang ofzo ...
bitloos of bit, het maakt mij niet uit, zolang je het maar correct gebruikt , bij beide heb je goede en slechte voorbeelden

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:34

Arabesk schreef:
Voor het filmpje zijn old macs gebruikt, lompe onhandige sjitdingen (niet kopen!!). Met easyboots glove zal het al anders zijn, die wegen bijna niks. Met zware smitjes ging onze draver wel anders lopen een beetje als een tuiger :D

Ik heb ook old mac's gehad, ik vond ze ook enorm lomp en heb ze dan ook weer direct verkocht.
En dat terwijl die op dat moment een van de beste waren.

ik heb ook die op maat gemaakte in mijn handen gehad maar die vind ik ook ontzettend lomp. Daarna heb ik easyboots geprobeerd. Daar haalde ik als eerste mijn vingers mee open aan het ijzerdraadje. En datzelfde ijzerdraadje kreeg ik nooit mooi strak.
Paard trapte die dingen dus uit, ik kwam niet meer rechtop als ze eindelijk aan waren ...nou ja noem maar op.

Datzelfde had ik met de marquis. Die waren wel het lompst van allemaal.
dat oppompen van het luchtbedje was een gevaar voor je vingers. Paard trapte deze ook uit. Was trouwens mijn andere paard.

Toen was ik wel klaar met hoefschoenen en al dat uitproberen. }> En heb ik 2 seizoenen met ijzers gedaan.

Inmiddels ben ik sinds 3 weken weer in staat om de 2 voorvoeten van mijn haf uit te krabben zonder dat ik daarna nog 30 minuten in die houding blijf staan......er is weer hoop.....whaaaaa.

Ik l*l maar een beetje want heb niet zo'n fijne vrije dag. Kom op stal vinden we een paard op het land in kritieke toestand. Koliek, DA erbij etc etc maar ben bang dat ie er op dit moment al niet meer is |(
En mijn haffie loopt ook weer niet lekker...weer last van zijn slijmbeurs. Denk dat ik nu maar even wat moet halen bij de DA. :(

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:44

Arabesk schreef:
Oef die hoefzweer heeft een flinke krater achtergelaten, gelukkig ben je binnen niet al te lange tijd van de krater af ;-) hij zit al helemaal onderaan.

Op sommige foto's vind ik dat er nog wel veel steunsel staat, het lijkt ook afsof het paard er ook op loopt?

Ja zo'n krater heeft mijn paard ook, maar dan overdwars.

Afbeelding

Deze is van een paar weken geleden.
Nu zit er een plaatje overheen en is dat grote gat op de grond. Groeit er ontzettend snel uit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:24

Sonja_vR schreef:

moet je eens bij een endurance wedstrijd gaan kijken wat er aan beslag allemaal goedgekeurd wordt :oo ik stond echt te kijken, paarden met enorme eendensnavels op ijzers, 'ja hoor prima A op locomotie'. En als je dan weet wat voor enorme hefboomwerking zo'n eendensnavel heeft :=

Ik ga een paar dagen op vakantie in Duitsland, ik dacht 'ff kijken hoever de kliniek van Strasser van mijn verblijfplaats afzit, is misschien wel leuk om heen te gaan; 3,5 uur rijden *laat maar*

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:37

Ach, in elke tak van de paardensport hem je soms dingen waarvan je maag omdraait.
Vind het ook erg jammer dat aimee zich zo aangevallen voelde om mijn MENING.
Het had namelijk niks te maken met het beslag oid, het is gewoon mijn ding niet en dat is mijn mening.
Netzoals mensen zullen zeggen dat western niks zullen vinden.
Nu moet ik toegeven dat ik op de western ook beslag zie waarvan ik denk oei!
Bijv. Cytec.. dat zie je in de western erg veel (gelukkig begint die hype af te nemen)

Nu moet ik ook zeggen dat ik in de dressuur nooit echt 'rare' dingen heb gezien.
Maar heb ook geleerd om verder te kijken dan mijn neus lang is :+ en het gewoon te negeren..
Want het heeft geen zin om er tegenin te gaan, dat soort mensen luisteren niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:07

Arabesk schreef:
moet je eens bij een endurance wedstrijd gaan kijken wat er aan beslag allemaal goedgekeurd wordt :oo ik stond echt te kijken, paarden met enorme eendensnavels op ijzers, 'ja hoor prima A op locomotie'. En als je dan weet wat voor enorme hefboomwerking zo'n eendensnavel heeft :=

Het beslag wordt niet gekeurd ;) Er wordt gekeken of het paard rad is of niet. Als het paard rad loopt op welk beslag dan ook dan is het goed.

Ik kom overigens niet zo heel veel slecht beslag tegen op de endurancewedstrijden. Wel kom je relatief veel kunststof tegen in vergelijking met andere takken van sport.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:12

ruitje schreef:
Hmmm, ik vind het echt heel moeilijk te zien op het filmpje, maar heb toch het idee dat hij met die hoefschoen toch wat hoger gaat...

Ik vind dat ook al is de hoek niet helemaal hetzelfde. Met de hoefschoenen gaat de voet net onder de kogel langs het andere been en zonder ter hoogte van de kroonrand.
Bovendie gaat het afwikkelen met de hoefschoen ook moeilijker.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:48

Arabesk schreef:
Sonja_vR schreef:

sja, zolang ze maar zuiver/niet reupel of gevoelig lopen toch? ;)

mmm, ik denk dat je het idd in iedere tak van competitie sport tegen komt
maar het voordeel daarvan is , het gebeurt in het openbaar :) mensen kunnen het zien en eventueel kun je een persoon voorlochting geven
ik denk dat je dezelfde soort excessen in dezelfde mate of misschien zelfs meer tegekom buiten de competities om ...
wat dat betreft ken ik ook wel wat voorbeelden van paarden hoeven om te janken van stekken waar ik gereden heb, die dieren kwamen niet in de ring, die stonden thuis en werden verhandelt

maar het is wel 1 van de redenen waarom ik niet verder wilde in de reguliere wedstrijdsporten zoals dressuur , springen etc

ik hou me bij de ijslanders
en ja, daar komen ook extremiteiten voor , tuurlijk
wat ik al zeg, die heb je overal
maar de regelgeving is zo veel duidelijker over wat wel en niet mag
en de sfeer is zo onwijs gaaf op wedstrijden ,
ik kan met ijs wedstrijden om de haverklap kippenvel hebben van het spektael , aangejuicht door het publiek ...dat zie ik bij de dressuur etc niet
want zodra er een anky in de ring verschijnt(om een voorbeeld te geven) word er gevraagd of het publiek aub wil fluisteren, niet flitsen en "for the love of god" niet gaan zitten trommelen, roepen, trappelen etc etc

maar ja, offtopic...solly :P

ik hoop van de week foto's van blote voeten te kunnen plaatsen
als het goed is zijn beide dames bekapt in de tijd dat ze bij de hengstenhouder (= ook mijn hoefsmid) hebben gestaan

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:46

fransje23 schreef:
Arabesk schreef:

Het beslag wordt niet gekeurd ;) Er wordt gekeken of het paard rad is of niet. Als het paard rad loopt op welk beslag dan ook dan is het goed.

Ik kom overigens niet zo heel veel slecht beslag tegen op de endurancewedstrijden. Wel kom je relatief veel kunststof tegen in vergelijking met andere takken van sport.

Maar dan kan de veterinair je er wel op wijzen dat het beslag of stand zo niet correct is.
Ik kreeg wel degelijk een opmerking van de keuringmeester 2 jaar geleden omdat mijn fjord op ijzers stond met dubbele lippen.
(ja ik zat in de kantine terwijl mijn smid voor de eerste keer ijzers bij mijn paard onder sloeg).
1 opmerking was dat het niet goed voor de voet was. De 2e was dat mijn smid het ijzer daarin tegen wel op een juiste manier had aangebracht, dus geen achterijzer aan een voorvoet maar een netjes op maat gesmeed ijzertje voor de voorvoetjes.

Paard werd wel reserve kampioen maar stond wel op de een na laatste plaats bij de toileteer wedstrijd vanwege deze ijzers.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:53

krijg je ook commentaar op de stand van de hoeven dan?
Zack staat namelijk toontredend voor..
Maar dat zou dan toch niks hoeven uitmaken?
Zijn stand word overigens niet gecorrigeerd oid.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:34

Nee geen opmerking over de stand van de hoeven want dat is immers aangeboren om het zo even te zeggen.

Je kunt dus met een gerust hart naar de keuring ;) . Je zal het hooguit zien aan het cijfer voor de beenstanden.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:35

Ja dat zie ik op de premie keuring ook altijd.
Maar heb ervoor gekozen om het niet meer te corrigeren (te oud)
En het geeft alleen maar hogere slijttage..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:25

Cowgirl schreef:
Maar dan kan de veterinair je er wel op wijzen dat het beslag of stand zo niet correct is.

Als het echt niet correct is zullen ze er gerust wat van zeggen. Je krijgt bij die keuringen vaak toch allerlei tips van de veterinairen. :)
Nu is Arabesk ook een beetje aan het overdrijven vermoed ik trouwens. ;)

Regelgeving op wedstrijden is leuk maar dan weet je nog niet wat mensen thuis allemaal uitspoken. Daar komen denk ik de ware excessen voor...

Maar laten we het hier maar bij hoeven al dan niet met beslag houden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:35

ik overdrijf helaas niet, had ik maar een fototoestel bij de hand gehad toen. Het paard stond duidelijk al meer dan 7 weken op de ijzers, hoefwand over het ijzer heen, en een eendensnavel aan de voorkant. En die mocht op dat soort voeten 40 km door het bos gaan rossen :=

by the way, ik vond net slow motion opnames van Anky
http://www.youtube.com/watch?v=Wm-vYMKKyZM
ha mijn camera is beter 8-) :+ binnenkort betere filmpjes van haar, ze stuitert trouwens behoorlijk :oo

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:43

Arabesk schreef:
ik overdrijf helaas niet, had ik maar een fototoestel bij de hand gehad toen. Het paard stond duidelijk al meer dan 7 weken op de ijzers, hoefwand over het ijzer heen, en een eendensnavel aan de voorkant. En die mocht op dat soort voeten 40 km door het bos gaan rossen :=

Als je jou reactie leest lijkt het net of vrijwel iedereen in de endurance met zulk beslag rijd, en dat bedoel ik met overdrijven. ;)

Ben je al op meer dan 1 wedstrijd geweest? :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:48

Dat was de ergste, maar er waren er meer met beslag dat er te lang onder zat al.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:48

Moet eerlijk toegeven dat zack zn beslag er ook te lang onder zit..
Wegens tijdgebrek van mn smidd..
ben er echt niet blij mee.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:50

Zack schreef:
Wegens tijdgebrek van mn smidd...

Ik ben zoooooooo blij dat ik niet meer afhankelijk ben van de agenda van een ander, wat betreft de hoeven van mijn paarden :Y)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:52

Van bekappen heb ik wel verstand..
Beslaan waag ik me gewoon niet aan.
ga hem morgen maar eens opbellen vroeg..

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 23:55

Arabesk schreef:
Dat was de ergste, maar er waren er meer met beslag dat er te lang onder zat al.

Gelukkig komen dit soort mensen met hun paarden naar endurance-wedstrijden: worden dan snel "gecorrigeerd" door/in het endurance-wereldje.
Sommige mensen weten soms echt niet beter, hebben de beste bedoelingen.... maar soms is er een gebrek aan juiste kennis. De meeste zullen hun "zienswijze" op bepaalde zaken snel aanpassen wanneer ze vriendelijke en positieve feedback (= opbouwende kritiek) krijgen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 00:02

Ik kan me ook niet voorstellen dat ze met zulke poten onder hun paard fatsoenlijk een klasse II zouden kunnen uitrijden.