Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:57

Esperanza schreef:
Kunststof beslag staat of valt met het er goed onder leggen door de smid.

Niet alleen kunststof, ieder beslag.

Toen mijn paard op kunststof ging was er toevallig een andere klauwbekapper/ smid op het erf. Die smid had het nog nooit gezien en vond het maar niets. Mijn smid was wat enthousiaster. Die andere smid bleek overigens heel weinig voor vernieuwingen open te staan,en zo zijn er natuurlijk heel veel.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:41

fransje23 schreef:
Esperanza schreef:
Kunststof beslag staat of valt met het er goed onder leggen door de smid.

Niet alleen kunststof, ieder beslag.

Toen mijn paard op kunststof ging was er toevallig een andere klauwbekapper/ smid op het erf. Die smid had het nog nooit gezien en vond het maar niets. Mijn smid was wat enthousiaster. Die andere smid bleek overigens heel weinig voor vernieuwingen open te staan,en zo zijn er natuurlijk heel veel.

Ja Franca, dat klopt! En ik denk ook, naja, ik weet ook dat dat de reden is dat veel endurancers weer terug komen op ijzer. Niet dat de kunststof niet goed is, maar de manier waarop ze er onder geplakt worden niet goed is. En daardoor het beslag niet bevalt. Jij weet ook dat ik graag de hippoflex wil proberen. Eigenlijk al sinds dat Nina ze heeft en het haar zo goed bevalt. Maar als ik dus geen smid kan vinden die ze er knap onder kan maken dan laat ik het zo.

Mijn smid maakt de ijzers er super onder, rekeninghoudend met anatomische factoren, de bewegingen van het paard en de beenstanden. Hij staat niet open voor kunststof omdat hij niet open staat voor vernieuwingen, maar omdat hij denkt/vindt ontdekt heeft/bedacht heeft dat hij er niet achter staat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:45

Esperanza schreef:
Ja Franca, dat klopt! En ik denk ook, naja, ik weet ook dat dat de reden is dat veel endurancers weer terug komen op ijzer. Niet dat de kunststof niet goed is, maar de manier waarop ze er onder geplakt worden niet goed is.

Dat weet ik van een aantal ook wel zeker. Helaas zijn goede smeden met een kaarsje te vinden..en bovendien heeft een goede smid het ook vaak erg druk..

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:10

Ik ben idd om die reden ook weer teruggekomen op ijzer met Omar!

Ben er inmiddels door schade en schande ook achter dat een goede smid met een kaarsje te vinden is!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 10:44

Van nassau schrijft in zijn boek 'je moet heel veel jaren ervaring hebben voordat je goed kunt beslaan'

!

Dat betekent dus dat hij eerst jarenlang prutswerk afleverde en door schade en schande wijs is geworden Scheve mond

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:01

Nou, die van mij was er woensdag weer, en als ik dan zie wat voor werk hij aflevert, dan weet ik het echt zeker. Hij blijft mijn smid. Ik heb dus een tijdje een ander geprobeerd toen mijn smid met zijn rug zat.

Heb een smid gehad die mijn paard een kaakslag gaf Gestoord Die kon gaan.
Nog de smid van mijn instructrice gehad, daar staan de paarden er super op. Mijn paard verminkte hij en hij liet hem kreupel bij me achter. Hij zou hoefbevangen zijn of hoefkatrol ontsteking hebben. Daar sta je dan met je paard... No Cheer
Afbeelding

Na deze verminking een vrouwlijke smid met Dynamix. Na dit geintje dus overbelaste pezen gehad te hebben, nog hoefschoenen geprobeerd, maar ook dat was geen succes.

Nu dus weer terug bij mijn oude smid en ik ben erg zuinig op hem nu Bloos

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:02

ROFL Arabesk!

Neeee, dit betekent dat je eerst jarenlang stage moet lopen en scholing krijgt (oefenen op tientallen dode voeten, en daarna onder deskundige begeleiding levende paarden bekappen en beslaan) voordat je echt goed paarden kan beslaan. Ervaring doe je op door zoveel mogelijk stage te lopen bij een goede hoefsmid, goed bij hem 'af te kijken' en zelf zo veel mogelijk onder de paarden te gaan met je stage.
Een dag in de week stage lopen is te weinig, ik heb mijn baan opgezegd en tijdens de tweejarige scholing 4 dagen per week stage gelopen. En vóór de scholing liep ik al 5 jaar stage, 2 dagen per week, om maar zoveel mogelijk ervaring op te doen voordat ik de intest op de opleiding ging doen! Je moet er gewoon heel veel voor opgeven.
In de tijd dat de heren van Nassau naar school gingen was het allemaal nog iets strenger. Tel daar tig jaar ervaring bij op en dan kom je op wat ze nu zijn; bovenaan de top.

Niet dat van Nassau gelijk als een wildeman onder de paarden is gegaan en door schade en schande een goede hoefsmid is geworden.. De beste man heeft vast ook wel eens een 'foutje' gemaakt, maar wel na jarenlange ervaring zoals hierboven beschreven...

@Esperanza: die hoeven herken ik... Hebben die niet een hele tijd terug ook op bokt gestaan?

Zo, ik heb mn bakkie koffie op en nu ga ik zelf gauw weer aan het werk, prutsen aan paardjes Clown
Laatst bijgewerkt door SpikyBlue op 10-10-08 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 11:04

Die smid die die hele hap van de toon heeft gehakt moet nog maar eens goed een doorsnede van een hoef bekijken. Nagelbijten / Gniffelen

Afbeelding
het gaat hier even om het bovenste plaatje

het hoefbeen zit heel heel dichtbij die 'hap' Scheve mond

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:07

Arabesk, hoeveel ruimte zit er ong. gem. tussen de zool en het hoefbeen? De punt dan.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:12

Oh wat vreselijk zeg Esperanza!! Hoe lang heeft het geduurd voor dat weer helemaal goed is gekomen?? Kan me voorstellen dat je zuinig op je huidige smid bent!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:13

Spikeyblue, ik kon me ook al niet voorstellen dat de Van Nassau's eerst jarenlang hebben lopen prutsen op paardenvoeten Nagelbijten / Gniffelen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:17

Prutsen doe je op slachtafval Knipoog

Maar, indien een cursusje Hoefverzorging bij Arabesk of Deurne of Barneveld... is de "in-het-ooitje-nemen"-kans wellicht een stuk kleiner.

Jeetje Esperanza... dat ziet er redelijk uit als een "in-het-ooitje-nemen"-hoefsmid.
Vanwaar de ingevijlde overdreven "lippen" in de hoef? Dynamix heeft hele kleine lippen (die zouden nooit passen in zo'n ingevijlde hoef-lip), die ik overigens persoonlijk er altijd afknip. Die lippen van Dynamix hebben geen enkele functie.
Helemaal scheef ingevijld ook nog. Jeetje, dit snap ik echt niet. Ik kan geen enkele reden verzinnen dat zo'n hoefsmid zo te werk gaat. Ook zij moet toch een rede hebben?!?! Snap het echt niet.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:47

Die ingevijlde opzet, is een traditionele smit geweest, die deze opzet met drie knippen van de nijptang er af knipte. Mijn mond viel open, maar toen was het er al af. Dit was dus een traditonele smid, man ook nog Haha!. Aangesloten bij een kliniek hier in de buurt. Toen mijn paard na deze actie kreupel liep kreeg ik dus de diagnose, hoefkatrol/hoefbevangen van hem. Gelukkig wist mijn DA wel beter en met verkoelende voetenbaden en veel quadrisol en maanden geduld is het wel goedgekomen. Wonder boven wonder heeft hij niet lang gekreupeld.

@ Spikey, klopt, deze heb je eerder gezien, het is al weer bijna 2 jaar geleden denk ik nu.
@Scoxxx, het was dus niet die dame van de Dynamix, die knipte de lippen er ook af. Nee, die heeft niet verminkt, dat gebeurt me geen 2e keer! Die legde de Dynamix gewoon te ver naar achteren, omdat de teen zo lang is bleef die vrij. Maar volgens de Natural Balance is dat goed. Maar dus niet voor mijn paard. De Dynamix zijn te rond voor zijn ovalere voeren.

http://www.mijnalbum.nl/Album=L736KXBS
Dit is werk van mijn huidige smit, toen hij het weer overnam zeg maar. Is wel ookal van vorige zomer, ik heb mijn paard nl maar 1x rondom op ijzers gehad. Let wel op. Hierna heeft hij nog langzaam wel gecorrigeerd, na al het voorgaande prutswerk. Inmiddels staat hij er nog beter op.

Maar Arabesk, ik vind het jammer dat jij al het leerwerk van smeden afdoet als prutswerk. Hoe zullen we jouw leerwerk dan noemen? En al het werk van je leerlingen? Ik begrijp dat jij je namelijk ook uitgeeft als bekapper. En dat sommige van je klanten niet eens weten dat jij geen diploma´s hebt. Jij hebt geen stages gelopen bij erkende bekappers, niets van dat al. En dan ga jij wel anderen uitmaken voor prutsers?
Myour @ [MD] Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:01

Zo he, die man heeft echt flink in die hoef gehakt.... Boos!

SpikyBlue schreef:
Neeee, dit betekent dat je eerst jarenlang stage moet lopen en scholing krijgt (oefenen op tientallen dode voeten, en daarna onder deskundige begeleiding levende paarden bekappen en beslaan) voordat je echt goed paarden kan beslaan. Ervaring doe je op door zoveel mogelijk stage te lopen bij een goede hoefsmid, goed bij hem 'af te kijken' en zelf zo veel mogelijk onder de paarden te gaan met je stage.

Dat dacht ik ook. Prutsen doe je niet op echte voeten maar dat je door het veel te doen steeds beter wordt geloof ik wel.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:22

Ik heb geen commerciele belangen en bekap en besla mijn eigen paarden. Dus ach, een beetje "geheim van de hoefsmid" mag dan wel, toch?
Fotokwaliteit laat hier en daar wat te wensen over, mobieltje. Sorry.

Aangezien ik toch alles een keertje wil proberen, zodat mijn oordeel ergens op gebaseerd is Knipoog... mijn Cytek-projectje met een paardje die inmiddels al 9 jaar met pensioen is. En dus hoppa, met mijn billen bloot:

Afbeelding
Afbeelding

Deze ijzers liggen er nu 8 weken onder.
De takken zijn wat smallekes... je ziet zijn hielen over het ijzer groeien.
Kunststof kan je iets meer aan verbouwen om het ijzer passend te krijgen onder de hoef. Cyteks niet, geen enkele aanpassing mogelijk.
Geen widiapuntjes gebruikt.
Ook hier loop ik een beetje compromissen te sluiten inzake de pasvorm. Ik krijg het ijzer er niet "recht" onder, omdat anders de hielen ongelijk gedragen worden door de takken.
Maatje groter, dan kwam ik niet uit met de nageling in de witte lijn... zal maar zeggen.
Afrol-punt ligt voor Cyteks-begrippen vrij ver naar voren.
Voor traditionele hoefsmeden, die van hun vak houden, is dit erg lelijk en slordig. Iedere hoef is a-symmetrisch en een RIM-ijzertje wordt aan deze a-symmetrie aangepast d.m.v. smeedwerk.

Dit paardje staat inmiddels 10 weken op Dynamix. Ik ben een groot fan van iedere-6-weken-nieuwe-ijzers, maar ik wilde in een relatieve rustperiode van dit paard, eens ontdekken hoe Dynamix zich ontwikkelt in een wat langere periode onder een paardenvoet.
Afbeelding
Geen lippen
Afbeelding
4 om 4 genageld.
Afbeelding
Je ziet overigens dat dit paard zijlangs via de buitenkant afrolt, als je de onderste foto goed bekijkt. Hetgeen ze op blote voeten ook doet. En in dat opzicht, belemmeren deze ijzertjes haar natuurlijke gang niet.
Ook de hoeven zijn niet over het ijzertje heen gegroeid, zelfs niet na 10 weken.
Geen flare's.
Geen veranderde been- c.q. hoefstand... zo heb ik gemeten.

Dit vind ik echter wel voor verbetering vatbaar:
Afbeelding
Dit is de EasyWalker van een ander paardje. Een paard met zeer dunne hoefwandjes, hoefjes met een uitdaging zal maar zeggen.
Zie de afdrukken van het hoefmechanisme ter hoogte van de hielen van het ijzer. Het lijkt ter hoogte van de kwartieren of a. geen hoefmechanisme danwel b. hoefmechanisme buiten het ijzer plaatsvindt.
Daar ga ik eens over nadenken en knutselen om dit eventueel te verbeteren met HippoFlex.
Er gaat in ieder geval een maatje groter onder.

En de hoefmechanisme-afdrukken van de Dynamix, ziet er al een stuk beter uit:
Afbeelding

De kunststof-paardjes staan inmiddels weer op blote voeten, voor komende winter.
Het Cytek-paardje ga ik eens met kunststof beslaan, eens kijken hoe hij het daar op doet. Blote voeten is wat pijnlijk voor hem.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:41

AnneOmie schreef:
Spikeyblue, ik kon me ook al niet voorstellen dat de Van Nassau's eerst jarenlang hebben lopen prutsen op paardenvoeten Nagelbijten / Gniffelen

Nou niet jarenlang, maar elk mens verprutst wel eens wat, waarom die Van Nassau's niet Clown

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:49

Oh Scoxx, nu zie ik ook het verschil in de 2 ijzers en waarom die ene dus wel een EW is, ondanks de kleur. Die EW hebben die stukjes waar je de lip in kunt schuiven de Dynamix hebben aangevormde lippen die je er eventueel af zou kunnen knippen.

Nadeel aan de EW en de Dynamiz vind ik dat je niet zo hoog naar de teen toe kunt nagelen, ja alleen die ene. De rest moet toch al aardig dicht naar achter genageld worden.

Ik heb voor een kennis/vriendin de cytecs van haar nieuwe paard afgehaald, maar dat vond ik toch een slachtveld. De zool onder de Cytec viel er uit en het rook niet echt aangenaam daaronder. Maar ik vind het toch wat klopvoetjes als ze op cytec staan. En het nadeel dat je ze niet naar de hoef kunt vormen....

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:19

Valt mij op dat jouw paard langer in de tenen is dan mijn paard op cytek. Bij mijn paard lag het ijzer ook wat verder naar achter en teen meer 'bloot' zeg maar. Ik had trouwens ook nooit widia puntjes in de cyteks, dat is dan iig 1 voordeel Lachen

Esperanza, mijn paard had dus hele erge kleine klompvoetjes gekregen en de zool was ook heel slecht.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:29

Volgens de hoefsmid die dat paard van mijn vriendin gedaan had, bestond het niet dat de zool er onder wegrotte. Toch was het wel zo. Maar AnneOmie, gaat Omar wel weer helemaal goedkomen?

krassekraats

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:32

Sorry breek even in, mijn paard staat ook op Cytek. Bij mijn paard zijn ze zoveel mogelijk naar voren gelegd omdat ik ook nogal moeite had met de klompvoeten. Mijn paard heeft ze samen met een zooltje vanwege HKO. Alles wat er slecht is aan de zool en wat zeg maar loslaat wordt door de hoefsmid uitgelegd als verbetering/herstel van de oude situatie. Ik heb deze hoefsmid en ijzers nog niet zo lang en weet er nog niet zoveel vanaf, heb dit gedaan op aanraden vanwege HKO.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:48

Esperanza schreef:
Volgens de hoefsmid die dat paard van mijn vriendin gedaan had, bestond het niet dat de zool er onder wegrotte. Toch was het wel zo. Maar AnneOmie, gaat Omar wel weer helemaal goedkomen?

Ja gelukkig wel, hij is verder lichamelijk en conditioneel al helemaal in orde gelukkig Lachen Alleen nu probleem is dat hij ik denk veel te lang in de tenen is gelaten en niet goed kan afrollen want hij tikt zich heel erg aan en struikeld vooral met rechts over zijn eigen voeten.

Hij is 2x door smid in Bodegraven gedaan en staat op ijzers (warm beslagen). Voor op een klapijzer en achter op normaal achterijzer. Zijn voorvoeten zijn het probleem, achter is gelukkig redelijk okay. Voorvoeten zijn ook erg ongelijk geworden. Volgens de smid in Bodegraven waren Omar's voeten een puinhoop! Hij heeft 8 maanden op cytek gestaan en 2 maanden op dynamics/EW.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:28

krassekraats schreef:
Mijn paard heeft ze samen met een zooltje vanwege HKO.

Wat is de gedacht achter een zooltje bij een zoolbeslag?

Scoxx; die cytek bij jou paard ziet er niet zo ondergepropt uit als de voorbeelden die ik verder gezien heb. Maar jij heb dus ook het probleem dat je het niet aan de hoef/ het paard kan aanpassen?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:35

Naja, dat kan niemand met die dingen. Dat is ook 1 van de nadelen van die dingen.

Ik denk dat Scoxx ze er ook met een andere blik onder geslagen heeft, en nie zo maar klakkeloos alles weg heeft gekapt. (am I right?)

@krasse kraats, ik denk dat 1 van de smeden in dit topic daar een zinniger antwoord op kan geven. Maar door de stand van de voet wat te veranderen (was het nou voorover of achterover) kan de diepe buiger ontlast worden.

krassekraats

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:45

@fransje23: het idee achter het zooltje is dat ze dan beter eerst op de hiel gaat landen, want dat bleef ze niet doen ondanks dat ijzer. Nu doet ze dat beter.

@Esperanza: ik ken de smeden in dit topic niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:07

krassekraats schreef:
@fransje23: het idee achter het zooltje is dat ze dan beter eerst op de hiel gaat landen, want dat bleef ze niet doen ondanks dat ijzer. Nu doet ze dat beter.

Ik zou benieuwd zijn naar filmpjes van jou paard. Je woon toevallig niet in Noord-Holland?

Hoe kunnen zooltjes de landing trouwens veranderen?