Natuurlijk hoefbekappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Natuurlijk hoefbekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:06

Foto zomerhoef en foto winterhoef?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:39

Jullie doorvragers moeten maar eens onder de hoeven van je eigen paard kijken, elke hoef is voortdurend aan verandering onderhevig Pling

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:42

Huertecilla schreef:
detour schreef:
En wat doe je daar dan mee?
Andere vorm van bekappen?

Ja, ik streef naar Niet Bekappen. Dit houdt niet meer in dan het een béétje netjes bijhouden van wat de omstandigheden vormen.
Het zomerresultaat staat op de omslag van het nb-kursusboek.

Wat de zomer- en winterhoeven hier zijn en wat het verschil is en waarom héb ik al meermalen op Bokt en PN/HN uigebreid geschreven. Meermalen en mijn ervaring is dat dit zinloos is. ´Men´speelt het zelfs klaar om het ´niet mee´eens´ te zijn met wat hier gebéurt Haha!
Dat ervaar ik als tijdverlies.

Kortom: huur een ervaren hoefprofi in met brede kennis zoals Hans Arendse of Spikey Blue. Die hebben exact hetzelfde op hun netvlies als ik maar dan mbt de NL paarden onder NL omstandigheden.

hc

Ten eerste heb ik het cursusboek niet en ten tweede ben ik je uitleg nog niet eerder tegengekomen op Bokt.
Maak je toch gewoon een copie en zet je het hier weer neer.
Ten derde hebben Hans Arendse en Spikey Blue vast geen of weinig ervaring met paarden op Andalusische bodem.
Ik vind dat je behoorlijk denigrerend begint te worden alsof wij hier maar een stelletjes dombo's zijn die in het verkeerde land leven en dus eigenlijk al helemaal geen paard zouden mogen houden, laat staan enig verstand er van hebben. Maar bij de gratie van jou hier nog een discussie mogen voeren precies zoals jij het wilt. Bij 'lastige' vragen geef je niet thuis omdat je vind dat elke moeite van uitleg verspilling is van jouw kostbare tijd en energie Boos!

Jeemig, ik heb gewoon belangstellend een vraag gesteld, zonder bijbedoelingen. Puur interesse.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:53

opala schreef:
Jullie doorvragers moeten maar eens onder de hoeven van je eigen paard kijken, elke hoef is voortdurend aan verandering onderhevig Pling

Je moet ook verder durven kijken dan de hoeven van je eigen paard Opala, hoe de hoeven van mijn beesten er uit zien weet ik nu zo langzamerhand wel. Kijk en vergelijk!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:57

´Nee is ook een antwoord.´

Bron: postbus 51

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:00

Heb je daar postbus 51 voor nodig?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:17

Kymalin schreef:
Je moet ook verder durven kijken dan de hoeven van je eigen paard Opala, hoe de hoeven van mijn beesten er uit zien weet ik nu zo langzamerhand wel. Kijk en vergelijk!

Ik nodig je uit om de hoeven van jouw paard(en) te laten zien Tong uitsteken

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:20

Mensen mensen mensen toch Tong uitsteken

Mag ik nog een leuke one-liner voor jullie maken hihi...
James Rooney: "Clearly, in my view, shoes must be used under many circumstances and should not be used unless the circumstances require them".
Meer is te vinden op http://www.horseshoes.com/farrierssites ... /index.htm

Mooie conclusie toch? Knipoog
Waarom dan kijk-en-vergelijk. Er is zo weinig echt te zien op een foto. Foto's vertekenen, beweging wordt niet meegenomen, stand is moeilijk te beoordelen.... zoveel factoren waardoor je een hoevenfoto heel slecht kan beoordelen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:30

Huertecilla schreef:

Okee, HC.
Dan neem ik je bij deze absoluut niet meer serieus. Wat voor beweringen je ook doet.
Ik vind het echte tijdverspilling om verder nog te reageren op jouw berichten.

Deze 'echte' vrouw gaat zometeen met veel plezier sturen in haar stoere Dodgecombinatie van bijna 5 ton vergezeld van haar tevreden paarden op natuurlijk ijzerloze maar wel all-terrainhoeven die het hier heerlijk in deze contreien naar de zin hebben. En een paar uur genieten van de prachtige in de IJstijd gecreerde natuur van de Holterberg vergezeld van een heerlijk oerhollands zonnetje. Haha!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:33

Haha... Henny... humor heb je absoluut! Haha!
Trouwens, keimooie prestatie van jou en je paardje afgelopen zondag!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:51

Vragen staat vrij met weigeren erbij, luidt een spreekwoord Sigaar

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:00

henny_w schreef:
Huertecilla schreef:

Okee, HC.
Dan neem ik je bij deze absoluut niet meer serieus. Wat voor beweringen je ook doet.
Ik vind het echte tijdverspilling om verder nog te reageren op jouw berichten.

Deze 'echte' vrouw gaat zometeen met veel plezier sturen in haar stoere Dodgecombinatie van bijna 5 ton vergezeld van haar tevreden paarden op natuurlijk ijzerloze maar wel all-terrainhoeven die het hier heerlijk in deze contreien naar de zin hebben. En een paar uur genieten van de prachtige in de IJstijd gecreerde natuur van de Holterberg vergezeld van een heerlijk oerhollands zonnetje. Haha!

Is in ieder geval nuttiger en leuker dan praten tegen windmolens Ja

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:24

Kymalin: Heb je mijn post niet gelezen over foto's Schijnheilig

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:37

ja hoor, kijk maar in m'n profiel, beslagen paarden in aktie!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:49

Kymalin schreef:
ja hoor, kijk maar in m'n profiel, beslagen paarden in aktie!

Ja heel duidelijk Clown .

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:56

Net zo duidelijk als alleen een foto van de onderkant zonder dat je de stand of wat dan ook kan beoordelen Clown Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:05

Op de site van pn/NB staan of stonden beelden van mijn onbeslagen bergpaarden in actie tijdens hun bezoek een jaar of vijf geleden.
Wat het aan hoefspecifieke informatie geeft over welke manier van onderhoud ook ontgaat mij echter.
Dat paarden onbeslagen inzetbaar zijn is al millennia bewezen, dat de ontwikkeling van beslag in de vroege middeleeuwen een reden en zin had ook.

Voortschrijdende wetenschap, bijvoorbeeld door het onderzoek van Dr.Bowker, geeft ons een stuk onderbouwing voor wat wanneer het beste compromis is voor de hoeven van rijpaarden.
Zijn publicaties lezen, het verslag van de laatste hoefconferentie lezen, is zinvoller dan filmpjes of fotos van andere paarden onder andere omstandigheden bekijken. Dat laatste is leuk doch wat betreft het hoefonderhoud van je eigen paarden in de eigen weide alleen van anekdotische waarde.
Als je de wetenschappelijke kennis te ver/diep vindt gaan; roep dan gewoon een ervaren hoefprofie met een GOED gevulde ´gereedschapskist´ erbij.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:12

Aangezien ik visueel nogal sterk ontwikkeld ben HC, zie ik liever plaatjes dan praatjes. Zegt mij meer dan (te) veel leesstof. Knipoog

Spreken is zilver
Zwijgen is goud
Ploats doarumme een ploatie
Dat is woar ik van houd!
Pling

(En beter begrijp) Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:46

Kymalin schreef:
Net zo duidelijk als alleen een foto van de onderkant zonder dat je de stand of wat dan ook kan beoordelen Clown Knipoog

Laat aan ons het oordeel over de onderkant van de hoef van jouw paard, wanneer je durft Duivel . Iemand die kritisch is naar anderen, zou geen seconde moeten dralen. Je wilt van iedereen en alles details weten, maar aan je eigen deur mag niet geklopt worden. Ik ben ook dol op plaatjes Cool

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:48

Oke, weet je? Dan plaats ik van mijn nieuwe paardje (6 weken heb ik hem en hij is twee weken geleden bekapt) eens foto's vandaag! Knipoog
Hij is traditioneel bekapt en de smid wil naar een bepaalde stand toe, dit is een tussenvorm, kun je daar wat mee Opala? Pling

Oh ja, handig te melden: Voor de critici: Haal gerust uit, ik doe toch mijn ding. Cool Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:02

Afbeelding

Ik hoop dat ze kwalitatief goed genoeg zijn. Haha!

OPala zou jij eens van de zijkant de paarden je paard zijn voeten willen fotograveren? Of van de voorkant? Thanks. Knipoog

We hebben de paarden hier SM lopen en SN aan huis.
Als ik de tip krijg van mijn smid mijn paarden natural te l;aten bekappen dan zal ik het zeker overwegen. Pling

Afbeelding

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:10

detour schreef:
Ik hoop dat ze kwalitatief goed genoeg zijn. Haha!

OPala zou jij eens van de zijkant de paarden je paard zijn voeten willen fotograveren? Of van de voorkant? Thanks. Knipoog

We hebben de paarden hier SM lopen en SN aan huis.
Als ik de tip krijg van mijn smid mijn paarden natural te l;aten bekappen dan zal ik het zeker overwegen. Pling

Bij gelegenheid zal ik de voeten van voor, opzij en achter fotograFeren. SM en SN??? Die tip krijg je heus niet van je smid.

Edit: taalfout gecorrigeerd

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:12

Sm- semi maternal, ben er eentje aan het afspenen. Knipoog Als ze zin hebben in sm -achtige polyamorie, no problem, mits het 's nachts niet onder het raam gebeurt want dan wil ik slapen. Slapen

Oh ja, SN- semi natural, 24/7 buiten, vrijwel 24/7 ruwvoer ter ebschikking, voor het ziekere paard en het nieuwe dier hebben we hen een dekentje gegeven gezien hun conditie.
verder heeft er eentje ijzers onder en rijd ik emt bit. Vandaar! Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:21

Detour: Dank voor plaatjes. Kun je toch een "beetje" verschil zien tussen de hoeven van mijn en jouw paard.

SM en SN ... op die manier, oké.

Ik veroordeel je niet wanneer je paard ijzers heeft of een bit in heeft, maar het kan anders Clown

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:36

Het is ook heel moeilijk om een juist antwoord te geven op "Wat is het zomer- en wintermodel?". Net zoals iemand mij laatst vroeg op Bokt: "Wat is het verschil in de bekapwijze tussen een Tinker en een Arab?". Wat voor antwoord moet je daar nou op geven?

Zelfs het zomer- en het wintermodel is per paard verschillend Pling

Dan hoef je je niet gelijk dom, aangevallen of in de tang genomen te voelen, er is gewoon geen perfect antwoord op te geven... Een foto misleidt, net als dat iedereen een getypt antwoord anders leest!
En over aannames gesproken... Nee, ik heb geen ervaring met paarden op Andalusische bodem, ze willen me daar helemaal niet, vinden de voorrijkosten te hoog Haha!