Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
minkie schreef:]
goed, "jullie" NB praten jullie zelf tegen
janderegelaa schreef:Simone en balsemgeest: waar is jullie sense of humor!? Was een opmerking in het licht van de belerende vinger van NH...

Nadya schreef:NH heeft niet per definitie iets te maken met Natural. De natural gedachtengang heeft niet zoveel met het scheren van paarden. Jongens, ik krijg meer en meer het vermoeden dat sommigen hier er echt niets van snappen, van alle termen en de theorieen erachter.
Moet ik bepaalde kritiek dan nog serieus nemen???? :D
Misschien niet. Ik ga een poging doen;
). Dus..... geen dekens, ijzers en stallen...Kymalin schreef:Nadya schreef:NH heeft niet per definitie iets te maken met Natural. De natural gedachtengang heeft niet zoveel met het scheren van paarden. Jongens, ik krijg meer en meer het vermoeden dat sommigen hier er echt niets van snappen, van alle termen en de theorieen erachter.
Moet ik bepaalde kritiek dan nog serieus nemen???? :D
Misschien niet. Ik ga een poging doen;
* NH staat voor Natural Horsemanship, vrij vertaald natuurlijke omgang met het paard. Bijvoorbeeld Monty Roberts. Gaat dus meer over de manier waarop je je paard benadert.
* NB staat voor natuurlijk bekappen en probeert de natuurlijke slijtage van de hoef na te bootsen en neemt daarbij al referentiekader de zool.
* Natural staat voor de wijze van het houden van paarden op een manier die de natuur zo dicht mogelijk benadert (voorzover mogelijk in NL). Dus..... geen dekens, ijzers en stallen...
Klopt dat een beetje Nadya?
, maar ik zie een aantal hier alles door elkaar gooien en dat komt op mij niet erg over alsof je helemaal weet waar je het over hebt (ja, je kunt natuurlijk nu even snel alles uitzoeken op internet, hahaha
). Dus voor degenen die alles door elkaar gooien; ik neem diegenen niet zo heel erg serieus meer. 
Nadya schreef:Iemand die aan NH doet hoeft niet per definitie aan NB te doen of haar paard natural te houden.
Sim0ne schreef:janderegelaa schreef:Simone en balsemgeest: waar is jullie sense of humor!? Was een opmerking in het licht van de belerende vinger van NH...
Een smiley doet wonderen bij een dergelijke opmerking, dan is de bedoeling wat duidelijker.
dan heb je een beetje een idee waar het over gaat.
), die wist wat ie deed en m'n pony prima bekapte en er soms -bij een hoefbevangenheid- een ijzertje onder timmerde. Ik was erg tevreden over hem...
Dus ik op zoek naar een andere goede hoefsmid, maar degene die ik wilde hebben kreeg ik maar niet te pakken. Volgens de kliniek moest m'n pony zo spoedig mogelijk op ijzers en gaf het nummer van een goede smid. Ook die heeft goed werk verricht, maar die kwam niet aan huis, dus kregen we het nummer van een (oud)leerling van hem.
Hij was niet bijster vriendelijk tegen m'n pony's, katte elke keer m'n vorige smid af en m'n ene pony (die een angst had voor hoefsmeden, maar die dankzij m'n vorige smid niet meer bang was...hulde aan die gozer!) werd nu dus weer bang voor hoefsmeden. Hij trok de benen veels te ver omhoog zodat het pijn deed en de pony's vervelend werden, iets waar m'n vorige smid juist zo tegen was. '
M'n hoefbevangen pony ging moeilijker lopen, dus ander ijzertje eronder. Hij ging nog moeilijker lopen, dus weer een ander ijzertje eronder. Toen wilde hij helemaal niet meer lopen, dus moest ie volgens de hoefsmid maar naar de slacht. "Het wordt toch nooit meer wat met deze pony, laat hem maar slachten. Ik kan hem wel lopende houden (duhhh....hij loopt dankzij jou juist niet meer, prutser!!!), maar je hebt er toch nooit meer wat aan".
)_abnormaal_ schreef:wat is bekappen?