Kan ieder paard zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Re: Kan ieder paard zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:40

Speedster schreef:
Ik denk dat niet iedereen het begrip "zonder ijzers kunnen" hetzelfde uitlegt. De een zegt: "Ik pas me aan, rij niet teveel over "zware" ondergronden, gebruik desnoods hoefschoenen, pik wat vaker de berm mee en dat gaat prima, dus mijn paard kan zonder ijzers." Een ander zou over exact hetzelfde paard in dezelfde omstandigheden misschien zeggen: "Ik kan niet alles doen wat ik wil, ik moet steeds de berm opzoeken anders loopt hij gevoelig, ik kan niet zo vaak en ver buiten rijden als ik wil, dus mijn paard kan niet zonder ijzers." Alleen al hierdoor zal deze discussie altijd blijven bestaan.

DAT vind ik nou echt een GOEDE afsluiter van deze discussie waar men dus toch niet uit komt.
De een wil hoefschoenen, de ander natuurlijk bekappen en de ander ijzers. Het ligt aan wat de mens geleerd is tijdens alle 'opleidingsjaren' in de paardenwereld (ook wat gebruikelijk is op de manege waar je bent begonnen bijv.), het gebruiksdoel en de kwaliteit van de hoeven.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:47

007 schreef:
Natuurlijk!! anders had de natuur een paard ijzers mee gegeven bij de geboorte :s
kijk of je nou voor of tegen ben. ik ben tegen. maar als ik in de zomer springwedstrijden wil rijden op een grasmat heb ik wel ijzers nodig!

NEE, in de natuurlijk had menig paard met slechte voeten het niet eens overleeft. Bedoel Leys had zulke kromme voeten dat die al gelijk gegrepen was door een roofdier. Dus het gelul van de natuurlijk gaat bij meerdere paarden gewoon NIET op.

Natuurlijk naar je paard kijken is best oke maar bekijken dan ook de kansen van het dier als het als veulen geboren werd in de natuur. Ik denk dat 75% het niet zou overleven. En daarom krijg ik steeds meer een hekel aan die "natuurlijke" mensen. Omdat ze toch kosten wat het kost een paard gaan redden die het eigenlijk niet zou overleven.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:59

Prisca schreef:
Natuurlijk naar je paard kijken is best oke maar bekijken dan ook de kansen van het dier als het als veulen geboren werd in de natuur. Ik denk dat 75% het niet zou overleven. En daarom krijg ik steeds meer een hekel aan die "natuurlijke" mensen. Omdat ze toch kosten wat het kost een paard gaan redden die het eigenlijk niet zou overleven.

even inspringen, hartelijk bedankt. ik heb vier jaar geleden een bijna dood (dus doodziek) veulen gekocht, en zaterdag verschijnt zij op de keuring. beetje rare uitspraak vind ik dit van je. ja, als wij dat veulen niet hadden meegenomen en ze daar gebleven was was ze dood. heb je nu een hekel aan mij en mijn familie omdat wij maandenlang alles in het werk gesteld hebben om haar terug op de rails te krijgen? ik zou het op prijs stellen als je die uitspraak wat genuanceeder uit wilt leggen, want ik neem aan dat je wat anders bedoelt dan hoe het op mij overkomt.

over het al dan niet van ijzers: imo moet er naar het paard gekeken worden. ik hoorde hier iemand die het paard op wiggen heeft staan, en nee, ik, als niet direct voorstander van het ijzer, vind ook dat je zo'n dier niet laat creperen omdat ik graag natuurlijk bekappen wil.
mijn eigen dieren staan zonder ijzers, maar mocht het in de ogen van mijn smid en Da nodig zijn om ze wel te beslaan, dan gebeurt dat zeker. ik ben wel een tegenstander van elke driejarige maar een ijzer ondermeppen, want imo hebben de meeste paarden die dat krijgen het eigenlijk helemaal niet nodig. vaak ontbreekt het aan degelijke hoefverzorging in de 'opfokjaren'. ik zeg niet dat dat altijd zo is, maar je ziet het vaak genoeg, jaarlingen met brokkelhoeven, en de smid komt eens in het half jaar. imo hoort het dus niet zo.

het natuurlijk bekappen vind ik ook een uiterste waar ik niet achter sta. het paard is in de loop der eeuwen enorm veranderd in bouw, ook de hoeven. hier in NL zijn ongetwijfeld een hoop paarden die baat hebben bij NB, maar lang niet alle. mijn dieren lopen ook blootsvoets, en 24 uur per dag buiten, maar worden niet natuurlijk bekapt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:08

Merrieveulen, als het niet nodig is, is het inderdaad te stom voor woorden om je paard of pony op ijzers te laten zetten.
Mijn pony had dat ook niet nodig, dus kreeg het ook niet.
En een smid met een beetje herseninhoud weet dat ook wel te zeggen. Vind niks mis om dieren in leven te houden die niet zouden redden in de natuur. Kan je even goed de helft van de nederlandse dierenpopulatie in de stoof steken.
De natuur werkt zeven op de tien niet meer bij de huisdieren.

Geen aanval op jou arno maar soms lijkt het of er gewoon een bandje speelt in jou, die gewoon afloopt zonder onderbreking of luisteren naar de mening van andere. Vind het woordje altijd gewoon vreselijk, paardenhoeven is ook een wetenschap.
En met een beetje verstand, weet je dat altijd en wetenschap niet samengaat. En zeker niet met sommige voorbeelden van jou, zoals de gordel en roken... daar ga je niemand mee overtuigen van je mening. Eerder andersom voor mij is dat al genoeg om niet meer te luisteren.
Maar waarschijnlijk is orthopedische ijzers ook een nee tolerantie begrip bij je?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:05

merrieveulen schreef:
Prisca schreef:

even inspringen, hartelijk bedankt. ik heb vier jaar geleden een bijna dood (dus doodziek) veulen gekocht, en zaterdag verschijnt zij op de keuring. beetje rare uitspraak vind ik dit van je. ja, als wij dat veulen niet hadden meegenomen en ze daar gebleven was was ze dood. heb je nu een hekel aan mij en mijn familie omdat wij maandenlang alles in het werk gesteld hebben om haar terug op de rails te krijgen? ik zou het op prijs stellen als je die uitspraak wat genuanceeder uit wilt leggen, want ik neem aan dat je wat anders bedoelt dan hoe het op mij overkomt.

over het al dan niet van ijzers: imo moet er naar het paard gekeken worden. ik hoorde hier iemand die het paard op wiggen heeft staan, en nee, ik, als niet direct voorstander van het ijzer, vind ook dat je zo'n dier niet laat creperen omdat ik graag natuurlijk bekappen wil.
mijn eigen dieren staan zonder ijzers, maar mocht het in de ogen van mijn smid en Da nodig zijn om ze wel te beslaan, dan gebeurt dat zeker. ik ben wel een tegenstander van elke driejarige maar een ijzer ondermeppen, want imo hebben de meeste paarden die dat krijgen het eigenlijk helemaal niet nodig. vaak ontbreekt het aan degelijke hoefverzorging in de 'opfokjaren'. ik zeg niet dat dat altijd zo is, maar je ziet het vaak genoeg, jaarlingen met brokkelhoeven, en de smid komt eens in het half jaar. imo hoort het dus niet zo.

het natuurlijk bekappen vind ik ook een uiterste waar ik niet achter sta. het paard is in de loop der eeuwen enorm veranderd in bouw, ook de hoeven. hier in NL zijn ongetwijfeld een hoop paarden die baat hebben bij NB, maar lang niet alle. mijn dieren lopen ook blootsvoets, en 24 uur per dag buiten, maar worden niet natuurlijk bekapt.

Tja ik mag toch mijn mening hebben of niet?. Ik hoef niet allemaal zielige verhalen te horen. Ik zeg niet dat je het veulen moet redden ik zeg alleen dat die natuurlijke mensen alleen vaak hun paard op een natuurlijke manier willen gaan redden wat vaak niet werkt. Ik heb toen ook een wrak van een paard gekocht en nu is hij 16 en erg happy (op ijzers). Zonder ijzers was hij alleen kapot geweest van de atrose en zou hij iedere dag met pijn rondlopen. Mijn punt is ook vaak dat ze een oud paard kopen wat hun hele leven op ijzers loopt en dan moet het opeens zonder. En vinden ze het gek dat ze kreupel zijn enz...

Jij bent wel iemand die naar beide kijkt helaas zijn vele van je volgers niet zo en gaan zelf rommelen met alle gevolgen van dien. Een goede smid zal nooit een paard op ijzers zetten als het niet nodig is. Helaas heeft grotendeels van de paarden het wel nodig ivm afwijkingen (door doorfok) en manier van gebruik (sport, rijden op harde wegen). Ik wordt altijd ERG moe van de vergelijkingen met de vrije natuur vooral omdat de paarden vandaag niet in de vrije natuur lopen en bereden en ook nog op harde wegen lopen. Die vergelijk slaat gewoon totaal NERGENS op.

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:15

Citaat:
Tja ik mag toch mijn mening hebben of niet?. Ik hoef niet allemaal zielige verhalen te horen. Ik zeg niet dat je het veulen moet redden ik zeg alleen dat die natuurlijke mensen alleen vaak hun paard op een natuurlijke manier willen gaan redden wat vaak niet werkt. Ik heb toen ook een wrak van een paard gekocht en nu is hij 16 en erg happy (op ijzers). Zonder ijzers was hij alleen kapot geweest van de atrose en zou hij iedere dag met pijn rondlopen. Mijn punt is ook vaak dat ze een oud paard kopen wat hun hele leven op ijzers loopt en dan moet het opeens zonder. En vinden ze het gek dat ze kreupel zijn enz...

Hier ben ik het wel mee eens..

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:23

Somebitch schreef:
Dus jij wilt zeggen dat iedere 3 a 4 maanden een paard dood ging omdat zijn hoeven te lang waren.

Als jij een paard nu op ijzers zet.. Je laat hem daar 10 jaar op staan.. Vervolgens wil je niet meer dat hij ijzers heeft omdat hij met pensioen is (ik zeg maar wat hoor Tong uitsteken ) wedden dat na dag 1 zijn hoeven gaan brokkelen en scheuren?

Mijn merrie had dik 10 jaar op ijzers gestaan, ijzers eronder uit en die gingen echt niet brokkelen of scheuren. Maar de merrie kan niet zonder ijzers, ijzers zijn er drie weken onderuit geweest, de eerste dagen ging het goed. Ze liep wel iets gevoeliger maarja het moet natuurlijk wennen, echter na een week kon ze nog amper lopen.. En dat terwijl ze al extra bijna niet over het harde kwam toen alleen van de stal tot aan de wei ( hooguit 30 m ). Ze liep met haar hoofd bij de grond en had echt pijn, in de wei bleef ze de hele dag op 1 plek staan waar je haar had neergezet.
Haar hoeven zagen er goed uit, maar waren gewoon heel erg gevoelig.

Dus op het antwoordt van de ts, Nee niet ieder paard kan zonder ijzers.

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:24

Dit is een discussie waar we never nooit uit gaan komen... Iedereen heeft zijn eigen idee en mening erover..! Hier kan je nog jaren over door blijven gaan zonder enig resultaat

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:27

toen ik de ts haar 2e reactie las, dacht ik al dat dit ene welles nietes topic ging worden.....

laat iedereen omgaan met zn paard zoals ie wil.....

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:33

Deze discussie is ook vaak geweest en heeft ook geen zin.

Ben ook voorrstander van als iemand zo'n onzinnig topic wilt starten eerst maar eens de zoekfunctie gaat gebruiken dan komen ze er vanzelf uit.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:48

De vraag is dan ook helemaal niet: "kan ieder paard zonder ijzers".

De vraag is: "kunnen mijn paarden zonder ijzers."

Die vraag moet iedereen voor zichzelf beantwoorden.
Lijkt me een stuk zinniger, staat alleen niet garant voor een reltopic . Haha!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:15

randalinpony schreef:

Ja maar als ik zeg dat mijn pony niet zonder ijzers kan word je snel verweten dat de ruiter niet zonder ijzers kan. Slapen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:43

@ prisca, dat klinkt al heel anders. goed, mijn merrie (kruising shet) loopt niet op ijzers, maar dat heeft niks met het wel of niet natuurlijk te maken. ook tijdens haar ziekte heb ik gewoon traditionele methodes aangehouden zoals mijn Da die het beste leken. ook is er gewoon een traditionele smid bijgeweest.

ik denk dat ieder het op zijn of haar manier doet, ikzelf zou niet snel de keuze maken voor een ijzer, maar ook mijn dieren kunnen iets krijgen waardoor er drastisch actie ondernomen moet worden, en als dat met een ijzer is, het zij zo. ik heb een heel goede smid, met een super kijk op paarden in het algemeen, een Amerikaanse opleiding, en verder werkt zij ook nog mee aan diverse onderzoeken en studies in Wageningen. ze werkt met zowel ijzeren als kunststof ijzers, en hanteert een methode van bekappen die erop gericht is het paard soepel te laten bewegen.

mijn ruin had enorm goede hoeven, is in de eerste vijf jaar van zijn leven niet één keer bekapt, het hield zichzelf in stand. op een bepaald punt (andere weide, andere ondergrond) werd het toch eens tijd, en de smid heeft toendertijd drie maal achtereen zijn hoeven dusdanig verprutst (lees: veel te kort bekapt, was geen zool meer over), dat Faram nu heel snel gevoelig is op steentjes. hij is weer eelt aan de zool aan het ontwikkelen gelukkig, en ik vermijd steentjes. echter, het kan altijd voorkomen dat er iets gebeurt, of iets ontwikkelt, waardoor een ijzer wel nodig is.

hier op de stalling waar wij staan, staat bijna alles op ijzers. bij sommigen acht ik het onnodig, maar er wordt hier erg paardgericht en op een prettige manier met de dieren gewerkt, ze zitten goed in hun vel, maken een gezonde, gelukkige indruk en functioneren prima op hun ijzertjes. wie ben ik dan om te roepen dat het niet goed is? ik zie van allerlei kanten allerlei voorbeelden. mijn dieren, die prima functioneren zonder ijzers, de dieren hier op stal, die prima functioneren met ijzers, en van alles daar tussenin. zo heb ik ook ijzerloze hoeven gezien van dusdanig slechte kwaliteit (haast geen hoef over, onbekwame smid, slechte hoefverzorging), dat ik zou zeggen: toch even een ijzertje of hoefschoentje gebruiken, de merrie in kwestie liep gewoon op een (overigens erg natte) weide, en de hoeven waren zó ver afgescheurd, dat er bijna niets meer over was.
aan de andere kant heb ik ook hoeven op ijzers gezien waarvan ik denk: tjongejonge... doorgegroeide hoeven, gespleten nagelgaten, slecht gesmede ijzers...

zo heeft alles voor- en nadelen, een ijzer heeft zeker nadelen tov blootsvoets als het gaat om gezonde hoeven, maar ook het hoefijzer maakt momenteel een enorme ontwikkeling door, zo heeft iemand hier op stal een ijzer eronder met een speciale groef, zodat de hoef niet helemaal wordt stilgezet en toch doorbloeding heeft.

deze discussie kan inderdaad eindeloos doorgaan, maar ik denk niet dat het erom gaat wat wij vinden, maar wat het beste is voor ons paard. ik hou niet van ijzers, maar ben beslist niet erop uit om iedereen zover te krijgen dat hij zijn dier op blote voeten zet. andersom krijg ik ook geen commentaar over het ontbreken van een ijzer. zolang het paard gezond is, goed in zijn vel zit en lekker loopt, is er imo niets aan de hand. het gaat om het paard, dát is imo hetgene wat centraal moet staan, en wij als eigenaren dienen onze idealen aan het individuele paard aan te passen imo. of dat met of zonder ijzer is, maakt in dat geval alleen uit nadat de behoeften van het paard bekeken zijn.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 06:43

mariekie schreef:
Ja maar als ik zeg dat mijn pony niet zonder ijzers kan word je snel verweten dat de ruiter niet zonder ijzers kan. Slapen

Hoeveel paarden zijn er die onmogelijk op een weiland kunnen lopen zonder ijzers?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 07:04

arno8 schreef:
mariekie schreef:

Hoeveel paarden zijn er die onmogelijk op een weiland kunnen lopen zonder ijzers?

Met die van mij erbij in ieder geval 2, dus altijd klopt al niet meer Lachen

Mijn hoefsmid zei ook dat hij nog niet vaak had meegemaakt dat een paard dat alleen maar in de wei hoeft te staan zo extreem gevoelig liep. Ik geloof ook best dat het niet veel voorkomt, maar het komt dus wel voor! De overige 35 paarden hier op stal staan bijna allemaal zonder ijzers. Op een enkeling met orthopedisch beslag na.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 07:51

Je kunt hier ook gewoon je ervaringen vertellen over wel of geen ijzers en hoe je dat hebt aangepakt, zonder elkaar direct over en weer verwijten te gaan maken over een al dan niet juiste natural instelling !!!!! Bloos

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:03

arno8 schreef:
mariekie schreef:

Mn pony loopt alleen maar in dr weitje rondjes te sjokken.
Ik zweer dat ze makkelijk zonder kan lopen!
Maar als ik dr ijzers eraf haal help ik haar op de lange termijn om zeep...
Of is dat de bedoeling?

Mijn pony is 29 jaar en heeft een fikse peesblessure gehad.
Vandaar dat ze op ijzers staat met opzet rand Clown

Achter is ze wel ijzerloos by the way!

Als ik de mogelijkheid had om ze eraf te halen had ik het gelijk gedaan alleen al voor de kosten.

Ben ik nu half anti ijzer? Haha! Haha!

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:09

Ik ben er niet tegen en ik ben er niet voor,geen van mijn paarden heeft ijzers omdat ze dat niet nodig hebben.Maar kijk is naar onszelf,wij lopen ook op schoenen en zijn daar ook niet mee geboren ,vroeger hadden de mensen ook geen schoenen en nu kunnen we niet zonder omdat wij net als de paarden niet meer in de normale leefsituatie leven.zowel voor de paarden als voor de mensen is er aangepast schroeisel en dat is toch een uitkomst voor mens en paard..... Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:42

mensen met paarden vergelijken vind ik dan weer niet opgaan. als ik vanaf nu geen schoenen meer draag heb ik in een mum van tijd een eeltlaag waar je 'U' tegen zegt. mensen kunnen wel degelijk zonder schoenen, mits de voet gezond is.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:44

merrieveulen schreef:
mensen met paarden vergelijken vind ik dan weer niet opgaan. als ik vanaf nu geen schoenen meer draag heb ik in een mum van tijd een eeltlaag waar je 'U' tegen zegt. mensen kunnen wel degelijk zonder schoenen, mits de voet gezond is.

En dat geld nu ook voor paarden *LOL* , kunnen wel degelijk zonder extras, mit's de voet gezond is en de ondergrond goed is.
En dat is ook de reden waarom je niet kunt zeggen alle paarden kunnen zonder ijzers, dat is gewoon een ondoordachte zin.
Alle bestaat niet, uitzonderingen heb je in elke regel Lachen

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:45

Sommige paarden kunnen zonder ander niet,
Een verzorg NRPS heeft hoefijzers want ze heeft slechte hoeven, en mijn verzorg friezen hebben hoefijzers want ze staan voor de kar en ze hebben slechte hoeven.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:47

Gevonden hier op bokt speciaal voor Arno... Duivel

Dat één methode werkt betekend niet dat deze goed is of dat anderen fout zijn...

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:49

randalinpony schreef:

Amen!
That is the real question!

Ik zeg dan wel dat mijn paarden zonder ijzers staan en dat ik dat prima vind zo, maar ik wil echt niet iedereen (of ieder paard) over dezelfde kam scheren.
Ik denk dat de paarden van bv. HC in Spanje beter zonder ijzers kunnen dan veel paarden in NL of België. Ik vind de bodem hier net heel moeilijk voor paarden, omdat hij tegenstrijdig is. De natuurlijke grond is hier overal lekker zacht (weigrond zonder stenen bv!), maar wanneer je buiten je wei (of bak) gaat rijden is vrijwel alles hier verhard. De paarden in Spanje daarentegen lopen altijd op dezelfde grond: hard met stenen in de wei, en hetzelfde op wandeling...
Dus eigelijk versta ik de mensen die vinden dat hun paard niet zonder ijzers kan wel, hoewel ik zelf echt voorkeur blijf geven aan ijzerloos. Met ijzers staat een paard 24/7, terwijl die enkel tijdens het wandelen nodig zijn. Voor al de uren die je hem niet berijdt, is hij meestal beter af zonder...

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:56

Ik ben ook niet voor ijzers wanneer het niet nodig is. Ik zie genoeg paarden die van het land worden geplukt om te worden ingereden en die direct ijzers krijgen terwijl het misschien niet nodig is. Toen wij die van ons kochten hebben we haar ook niet op ijzers gezet. Helaas ging na een jaar haar hoef verkeerd groeien en om de beenstand goed te behouden moesten er tijdelijk ijzers onder volgens smit en dierenarts. Nu zijn de ijzers er weer af maar is het probleem niet opgelost ze loopt nu 2 weken zonder maar haar voeten slijten verkeerd af. Deden ze met ijzers ook alleen dan kan je ze makkelijker vervangen. Dus er moeten toch weer ijzers onder.
Ik zou zeggen kijk altijd of het zonder kan maar soms is het beter voor beenstand als er wel ijzers onder worden geslagen.

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:01

ik denk dat het aan je paard zijn voeten licht of hij wel of geen ijzers onder moet.. de een is gevoelig op het harde en niet in het zand(of gras) en bij de ander is het misschien weer andersom..
bij mijn merrie moesten er ijzers onder omdat ze gevoelig was op het harde grond en daardoor kreupel en onregelmatig bleef lopen.. ik was er heel erg op tegen omdat ik eigen lijk hetzelfde dacht dat je er dan niet zo makkelijk zonder ijzers kon laten staan,, maar als ik zie hoe ze nu loopt ben ik toch blij dat we er ijzers onder hebben gedaan:)
(ze heeft afgelopen juli 3 weken in het natte land gestaan zonder ijzers en haar hoeven zijn niet gaan brokkelen of gaan scheuren dus daar had ik ook nog erg geluk mee)

dus ik denk dat het aan het paard ligt of hij/zij ijzers onder moet..