Prisca schreef:Natuurlijk naar je paard kijken is best oke maar bekijken dan ook de kansen van het dier als het als veulen geboren werd in de natuur. Ik denk dat 75% het niet zou overleven. En daarom krijg ik steeds meer een hekel aan die "natuurlijke" mensen. Omdat ze toch kosten wat het kost een paard gaan redden die het eigenlijk niet zou overleven.
even inspringen, hartelijk bedankt. ik heb vier jaar geleden een bijna dood (dus doodziek) veulen gekocht, en zaterdag verschijnt zij op de keuring. beetje rare uitspraak vind ik dit van je. ja, als wij dat veulen niet hadden meegenomen en ze daar gebleven was was ze dood. heb je nu een hekel aan mij en mijn familie omdat wij maandenlang alles in het werk gesteld hebben om haar terug op de rails te krijgen? ik zou het op prijs stellen als je die uitspraak wat genuanceeder uit wilt leggen, want ik neem aan dat je wat anders bedoelt dan hoe het op mij overkomt.
over het al dan niet van ijzers: imo moet er naar het paard gekeken worden. ik hoorde hier iemand die het paard op wiggen heeft staan, en nee, ik, als niet direct voorstander van het ijzer, vind ook dat je zo'n dier niet laat creperen omdat ik graag natuurlijk bekappen wil.
mijn eigen dieren staan zonder ijzers, maar mocht het in de ogen van mijn smid en Da nodig zijn om ze wel te beslaan, dan gebeurt dat zeker. ik ben wel een tegenstander van elke driejarige maar een ijzer ondermeppen, want imo hebben de meeste paarden die dat krijgen het eigenlijk helemaal niet nodig. vaak ontbreekt het aan degelijke hoefverzorging in de 'opfokjaren'. ik zeg niet dat dat altijd zo is, maar je ziet het vaak genoeg, jaarlingen met brokkelhoeven, en de smid komt eens in het half jaar. imo hoort het dus niet zo.
het natuurlijk bekappen vind ik ook een uiterste waar ik niet achter sta. het paard is in de loop der eeuwen enorm veranderd in bouw, ook de hoeven. hier in NL zijn ongetwijfeld een hoop paarden die baat hebben bij NB, maar lang niet alle. mijn dieren lopen ook blootsvoets, en 24 uur per dag buiten, maar worden niet natuurlijk bekapt.