De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:08

chevax schreef:
Maar betekent dit nu dat je alléén goed voor je paard kunt zijn als je volgens de "wetten" van NB te werk gaat?

Je kunt wel zo veel mogelijk rekening houden met de behoeftes van je paard, als eigenaar beslis jezelf tot op welke hoogte je dat doorvoert. Wat voor de een ideaal is, is in de ogen van een ander verre van dat en vise versa.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ikzelf in het verleden fouten heb gemaakt.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:01

Maar hou je dan alleen rekening met de behoeften van je paard als je volgens de NB-methode te werk gaat?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:11

chevax schreef:
Maar hou je dan alleen rekening met de behoeften van je paard als je volgens de NB-methode te werk gaat?

Nee, mijn gezin en ik gaan voor de behoeftes van mijn paard. Ik wil het beste voor mijn paard, maar tot op zekere hoogte.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:13

opala schreef:

Dat mag ik toch zeker niet hopen! Nb is niets meer en niets minder dan [u]een visie[u]. En met alle respect, en dat moet ook vooral zo blijven Knipoog

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:25

Misschien is het een idee om naast de NB en TB te beginnen met een "nieuwe" visie? De GV (gezond verstand) visie? Haha! Haha! Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:30

Er hoeft geen bepaalde stroming te zijn. Met een internetaansluiting haal je alles in huis Knipoog

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:48

Dus als je het samenvat hoef je er toch geen etiketje op te plakken. Met gezond verstand kom je al een heel eind. Als je je verstand gebruikt, hoef je je volgens mij niet eens te scharen onder een bepaalde stroming. Voor al deze discussies op Bokt was ik me niet eens bewust van al dat gedoe met NB vs TB en omgekeerd. Ik was gewoon met mijn paarden bezig op de manier die ik goed acht, zonder me geroepen te voelen daar een bepaald etiket op de plakken.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:04

Door het etiket plakken weet je wel waar het in grote lijnen over gaat, dat kan een voordeel en/of een nadeel zijn. Er is in ieder geval meer tussen hemel en aarde dan de "standaard". Ook weer zo'n etiket Clown

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:48

Tuurlijk is het flauwekul om ergens een etiket op te plakken, maar gezien de eindeloze discussies op Bokt van nb en tb wou ik gewoon duidelijk maken dat geen van beiden zaligmakend is. En dat als je je ogen en oren goed openhoudt en per individueel geval (paard) kijkt je vanzelf tot een manier komt die voor dat paard het beste is. Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:22

Kymalin schreef:
Tuurlijk is het flauwekul om ergens een etiket op te plakken, maar gezien de eindeloze discussies op Bokt van nb en tb wou ik gewoon duidelijk maken dat geen van beiden zaligmakend is. En dat als je je ogen en oren goed openhoudt en per individueel geval (paard) kijkt je vanzelf tot een manier komt die voor dat paard het beste is. Knipoog

Ik heb daar toch duidelijk een heel andere mening over. Mijn inbreng is genoeg geweest. Ik ben trouwens helemaal een outsider, want ik vind NB juist voor mijn deels stalpaard zo fantastisch. Allen uit dit topic gegroet Doei!

Feroza_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:50

Ik vind het een verschrikkelijk verhaal. zelfs de geen van de eendagscursus zei dat ze maar verder en verder moest snijden. Walgelijk. Je moet dan echt je gezonde verstand gebruiken. Het allerbelangrijkste is dat je de voetas niet breekt. want dat gaat tenkostte van de beweging en daardoor heb je vele malen meer slijtage. Ik heb zelf geleerd op de Normale manier. en ben mij gan verdiepen in natuurlijk bekappen. Er zitten zeker positieve dingen in. Maar soms net zoals met de steunsels. als die elke keer hard terug groeien zegt dat genoeg, dat ze er horen!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 13:06

Blijf alsjeblieft zelf van de hoeven van je paard af!

Onze paarden worden natuurlijk bekapt door iemand met een diploma, dit gaat perfect. Na een tijdje heeft mijn moeder bij hem een cursus gevolgd en zij houdt het nu zelf bij om de week ofzo (alleen wat wegvijlen) en de NB-er komt elke paar maanden om te controleren of het goed gaat. Zo heb je de ideale methode (vaak bijhouden), maar met de controle van een gediplomeerd iemand. Ik zou echt nooit dingen weg gaan snijden ofzo, zonder opleiding heb je nooit genoeg zicht op wat je aan het doen bent...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 13:21

Feroza_W schreef:
Ik heb zelf geleerd op de Normale manier. en ben mij gan verdiepen in natuurlijk bekappen. Er zitten zeker positieve dingen in. Maar soms net zoals met de steunsels. als die elke keer hard terug groeien zegt dat genoeg, dat ze er horen!

De hoefwand groeit ook sneller dan de zool, maar laten zitten?
Daarbij kunnen er veel meer redenen zijn dat een bepaalde stuk van de hoef te weinig of te veel groeit.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 13:45

Bij onze paarden hoeft er nauwelijks iets te gebeuren aan de hoeven, hooguit iets korter aan de voorkant en iets rechter maken..... Van de zool blijven we af, evenals van de straal.

Volgens mij is het een voorwaarde voor succesvol NB dat de paarden veel lopen, en dus in ene paddock of weiland gehouden worden (met een verhard deel erin) en niet op stal. Ik denk dat het bij een stalpaard nooit helemaal goed kan gaan....

Feroza_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 13:58

sanne83 schreef:
Feroza_W schreef:
Ik heb zelf geleerd op de Normale manier. en ben mij gan verdiepen in natuurlijk bekappen. Er zitten zeker positieve dingen in. Maar soms net zoals met de steunsels. als die elke keer hard terug groeien zegt dat genoeg, dat ze er horen!

De hoefwand groeit ook sneller dan de zool, maar laten zitten?
Daarbij kunnen er veel meer redenen zijn dat een bepaalde stuk van de hoef te weinig of te veel groeit.

allen t geval is als je de steunsel weghaald dat de hoef vervormd. EN dat is niet bij alle paarden zo, maar wel bij paarden die enorme steunsel heb. Ik zelf heb een pony die heeft een natuurlijk voetje kan je dus heel goed natuurlijk bekappen wat gebeurd. Zo heb ik een paard in behandeling met dikke steunsel en als je die weg haald zakt die hoef in. Het is en blijft altijd kijken naar het paard en zeker niet zomaar wat beginnen.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:38

Kymalin schreef:
Misschien is het een idee om naast de NB en TB te beginnen met een "nieuwe" visie? De GV (gezond verstand) visie? Haha! Haha! Haha!

waaaaahahahahah, HEEEEERLIJK deze opmerking OK dan!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:43

Sim0ne schreef:
Bij onze paarden hoeft er nauwelijks iets te gebeuren aan de hoeven, hooguit iets korter aan de voorkant en iets rechter maken..... Van de zool blijven we af, evenals van de straal.

Volgens mij is het een voorwaarde voor succesvol NB dat de paarden veel lopen, en dus in ene paddock of weiland gehouden worden (met een verhard deel erin) en niet op stal. Ik denk dat het bij een stalpaard nooit helemaal goed kan gaan....

Ik ben het eens dat een paard dat 23u op stal staat nooit goed kan zijn...
Maar mijn paard staat s'avonds altijd aan het hekken te hinniken en zal niet stoppen voor hij in de stal mag. Dit is een paard die dus echt graag af en toe in de stal wil...
Zou het dan niet egoistisch zijn van mij om hem 24u op de wei te laten?(jammergenoeg geen schuilstal,lijkt voor mij ook de beste oplossing)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:48

Nashke schreef:
Sim0ne schreef:

Ik ben het eens dat een paard dat 23u op stal staat nooit goed kan zijn...
Maar mijn paard staat s'avonds altijd aan het hekken te hinniken en zal niet stoppen voor hij in de stal mag. Dit is een paard die dus echt graag af en toe in de stal wil...
Zou het dan niet egoistisch zijn van mij om hem 24u op de wei te laten?(jammergenoeg geen schuilstal,lijkt voor mij ook de beste oplossing)

Nashke, ik denk dat Sim0ne bedoelt dat NB bij een stalpaard niet zo'n goed kan uitwerken (uitzonderingen daargelaten). Ze heeft het helemaal niet over het wel of niet houden van paarden buiten.
Dat jouw paard 's avonds staat te hinniken bij het hek kan ook uit gewoonte zijn trouwens. Als hij/zij elke avond binnen gehaald wordt, kan het heel goed zijn dat ze bij het hek gaan staan op dat tijdstip (zeker als ze gewend zijn om ook eten te krijgen). Zie ik ook in onze kuddes, waar ook paarden alleen overdag buiten staan. Die staan vaak bij het hek, terwijl de rest (waaronder die van mij) die altijd buiten staan verder trekken naar andere grazige stukken. Lachen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:50

Och, manlief heeft vorige zomer in de brandende zon een geweldige schuilstal gebouwd (je zou er zo zélf in gaan liggen Lachen ) met een ingenieus systeem zodat ze altijd water hebben. Maar tóch staat Tashja 's avonds heel zielig aan het hek. De jongens vinden het wel prima, die stal, de dames weigeren er gebruik van te maken.

Zou het niet gewoon hetzelfde zijn als bij mensen, dat de één nu eenmaal andere voorkeuren heeft dan de ander. Maken we het onszelf niet te moeilijk door allerlei door andere ménsen voorgeschreven regeltjes te gaan volgen?
Waarom mag er toch nooit worden gezegd dat sommige paarden het nu eenmaal fijn vinden om binnen te staan (of andere zaken), zonder dat er gelijk wordt gezegd dat het dan wel gewoonte zal zijn? Moet nu werkelijk koste wat het kost een paard volgens die voorgschreven regeltjes worden gehouden? Volg gewoon je paard en je eigen logica.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:54

Japs dat bedoelde ik.... Het paard wil misschien wel naar binnen, maar ik bedoel dus dat het voor de hoef niet goed is om op stal te staan, omdat de groei dan niet gestimuleerd wordt... Ik ken iemand met een fjord die op stal stond, daarbij was NB een complete ramp. Onze fjord die 24 uur buiten staat (met grote inloopstal waar ze in gaan staan als het regent, de watjes) en bij haar gaat het perfect. Het is volgens mij voor 90% een kwestie van stimuleren van de groei door constant scharrelen en wat op harde ondergrond lopen.....

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:55

Volgens mij is het op stal willen van paarden inderdaad vaak de associatie met voer, maar die discussie wil ik hier niet aangaan. En voor warmbloeden wil ik al helemaal niet spreken, daar heb ik geen ervaring mee, ik spreel alleen voor mijn eigen fjord, shet en ijs.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:58

chevax schreef:
Zou het niet gewoon hetzelfde zijn als bij mensen, dat de één nu eenmaal andere voorkeuren heeft dan de ander. Maken we het onszelf niet te moeilijk door allerlei door andere ménsen voorgeschreven regeltjes te gaan volgen?
Waarom mag er toch nooit worden gezegd dat sommige paarden het nu eenmaal fijn vinden om binnen te staan (of andere zaken), zonder dat er gelijk wordt gezegd dat het dan wel gewoonte zal zijn? Moet nu werkelijk koste wat het kost een paard volgens die voorgschreven regeltjes worden gehouden? Volg gewoon je paard en je eigen logica.

Wie heeft het hier over voorgeschreven regeltjes?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:00

Ik heb ook geen warmbloeden hoor. Maar de wei heeft toch ook een duidelijk associatie met eten? Tóch staat ze liever op stal als ze het te koud of te nat vindt. Ik spreek alleen voor mijn Haflingers, Tinkers en Shetlander.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:01

woeps, dan heb ik het misschien even verkeerd begrepen...

assosciatie met voer heeft het niet te maken, die krijgen ze meestal nog in de weide.
En in de zomer als het echt mooi weer is wil hij wel nog eens op de weide blijven snachts, en dan laten we dat ook Knipoog

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:03

Je hebt ook gelijk hoor, die van ons gaan ook binnen staan als het regent....