En nu weer terug naar de cyteks om het on topic te houden?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Needje schreef:Ik denk dta meer paarden deze problemen kunnen gaan krijgen. Beslag wordt niet aangepast aan de voet, maar andersom. Iets wat ik nooit zou willen! Verder zie je op de meeste foto's die ik van deze ijzers gezien heb dat na het beslaan de hoeven al zowat over t ijzer zitten en dat vind ik echt slecht. Een voet heeft ruimte nodig.
Vandaag was m'n smid op stal. Zijn mening gevraagd. "diegene die deze ijzers heeft bedacht mag van mij postbode worden!"
Duidelijk antwoord, en bevestigd mijn vermoeden.
Ik heb t idee dat deze ijzers puur op placebo berusten. Oftewel, de baasje denken dat de beesten er fijner op lopen. Maar persoonlijk denk ik dat je met die dingen meer kapot maakt dan heelt.
Needje schreef:Ik vind t super dat mensen bezig zijn met beslag. Met nieuwe dingen ontwikkelen. Maar een ijzer waar de voet de eerste dag al overheen komt kan imo gewoon niet goed zijn.
bart6699 schreef:Cytek is een gewoon een beslag, net als kunststof of andere nieuwe beslag soorten.
Het is geen instant oplossing voor alle hoef problemen, maar tientallen paarden die anders naar de slacht habben gegaan zijn nu gered en kunnen weer bereden worden.