Cytek ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Cytek ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:11

Koop eens een goed boek over biomechanica bij paarden, dat zegt me meer dan een plaatje van PN Knipoog

En nu weer terug naar de cyteks om het on topic te houden?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:15

Zo'n boek heb ik van prof. Rooney, zegt precies hetzelfde.

Maar goed, geen welles nietes spelletje.

On topic.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 22:36

ik weet welke smid ze had en had al bange vermoedens...

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 09:44

willem heeft gister na 4 dage alleen wei weer gelopen en hij liep als een trein. soepel,naar mijn hand zoekend, met voorbeen en een actief achterbeen en ik kon weer op hem zitten, niets geen gehobbel.
anderen zagen het ook wat een wereld van verschil. willem staat nu dus op gewone ijzers en kan mijzelf wel voor de kop slaan dat ik de cyteks eronder heb laten slaan. alle problemen die ik had met de nageeflijkheid en wijken waren als sneeuw voor de zon verdwenen... en ik maar denken datie een verveelperiode had..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:49

Anouar heeft scheermesjes onder z'n hoeven, zo dun zijn ze na vandaag (ze zitten er inmiddels 7 weken onder en ik heb vandaag 82 km gereden met veel verharde weg)
Ze zijn nog maar een mm dik aan de achterkant, vooral de achterhoeven.
Ik ga van de week de hoefsmid maar weer bellen. Deze week heeft Anouar vrij, dus dan gebeurd er weinig met de ijzers.

Ik ga denk ik toch kunststof proberen. Alleen hoop ik dat dat niet als een gek slijt

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:13

Needje schreef:
Ik denk dta meer paarden deze problemen kunnen gaan krijgen. Beslag wordt niet aangepast aan de voet, maar andersom. Iets wat ik nooit zou willen! Verder zie je op de meeste foto's die ik van deze ijzers gezien heb dat na het beslaan de hoeven al zowat over t ijzer zitten en dat vind ik echt slecht. Een voet heeft ruimte nodig.
Vandaag was m'n smid op stal. Zijn mening gevraagd. "diegene die deze ijzers heeft bedacht mag van mij postbode worden!"
Duidelijk antwoord, en bevestigd mijn vermoeden.
Ik heb t idee dat deze ijzers puur op placebo berusten. Oftewel, de baasje denken dat de beesten er fijner op lopen. Maar persoonlijk denk ik dat je met die dingen meer kapot maakt dan heelt.

Ik denk dat je zelf er beter eerlijk kan over vertellen als je paard er ook daadwerkelijk hebt opgestaan. Ook niet elke mens kan elke schoen aan . Ik kan bv niet op hakken lopen maar een ander rent daar op. En ik kan heelrijk lopen op platte zolen en ander weer niet. Dit geld natuurlijk ook voor een paard. Niet ieder paard is hetzelfde en het ligt er ook aan of je paard al lang op normaal beslag loopt of blootvoets een paard dat blootvoets liep zou beter op cytec lopen dan een paard dat zijn hele leven al op normaal beslag staat.
Die van mij doet het goed met cytec en ik heb ze alleen nodig omdat ik sinds kort met hem men. En met gewoon beslag gleed hij teveel en slijten de ijzers te veel.S'winters als ik niet zo veel kan mennen door het weer gaat hij weer gewoon blootvoets want ik denk da dat nog steeds het beste is voor elk paard. Maar helaas omdat wij paarden voor verschillende takken voor de sport gebruiken kan dit helaas niet en zoeken er veel proffesionals naar steeds iets beter voor je paard zijn hoeven. Want het spreekwoord zegt ; "Zonder hoef geen paard"

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:16

Mijn paard komt nooit op deze ijzers.
Ik vind t super dat mensen bezig zijn met beslag. Met nieuwe dingen ontwikkelen. Maar een ijzer waar de voet de eerste dag al overheen komt kan imo gewoon niet goed zijn.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 11:48

Needje schreef:
Ik vind t super dat mensen bezig zijn met beslag. Met nieuwe dingen ontwikkelen. Maar een ijzer waar de voet de eerste dag al overheen komt kan imo gewoon niet goed zijn.

Dat is voor mij nieuw!
Mijn paard zn voet is nog nooit over t ijzer gegroeit

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:42

Afbeelding

Zie bv hier....

En op een foto van de site zelf:

Afbeelding

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:53

Hoe kom je erbij dat de ijzers op mijn foto er pas een dag onder zaten Verward
Op die foto zitten ze er iets van 6 weken onder

DoubleUU

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:54

Mijn paard staat bijna een half jaar op Cytek ijzers, eerst alleen vóór en nu ook rondom.
Mijn paard mankeerde in principe niets met lopen (dacht ik), alleen dat 1 van zijn voorhoeven soms wat problemen had. Met normale ijzers trapte hij de voorijzers er met de achterbenen altijd wel een keer af, binnen een week of in ieder geval binnen 3 weken. Daarbij heeft mijn paard ooit een keer een hoefzweer gehad en is een keer acuut hoefbevangen geweest, waar hij na 1,5 jaar van hersteld was. (met hersteld bedoel ik dat ik weer alles met hem kon doen, zonder terugval of andere problemen).
Mijn hoefsmid kwam met Cytek ijzers, ik heb de site gelezen en vond het het proberen waard.

Na mijn paard alleen vóór op Cytek ijzers te hebben gezet, bleek dat hij voorwaartser was in de stap, normaal liep hij altijd langszamer dan een kleine pony (in de stap). Nu loopt hij altijd voorop, hij is beweeglijker en sneller wendbaar. Dat hij beweeglijker en wendbaarder is confronteerd mij er weer mee dat ik betere hulpen moet geven, wat mij weer allerter maakt en mijn rijden positief beinvloed (want nu ben ik op zijn rug ook méér aan het werk). Mijn paard kon nooit springen, of had daar geen zin in, maar hij springt nu ook met gemak en met plezier.
Nu staat hij rondom op Cytek ijzers, wat me opvalt is dat hij zichzelf hersteld met het halthouden, hij corrigeert zelf zijn benen naar een vierkante stand, zowel op zand als op de verharde weg.

Ik ben er tevreden over, géén last meer van afgetrapte ijzers, een paard dat normaal tempo heeft in de stap, zichzelf vierkant zet en vooral blij is!!
Daarbij moet ik zeggen dat mijn paard een rugwervel omhoog had staan, de eerste dagen kwam de rugwervel verder omhoog, ik belde mijn hoefsmid en deze vertelde dat de rugwervel hoogstwaarschijnlijk zelf terug zou zakken, omdat de rug ook baat heeft bij een betere stand van de benen.
De rugwervel is inderdaad na 2 weken gezakt en mijn paard heeft er geen last van.

Een vriendin van mij heeft een haflinger die totaal niet rechtsom kon galloperen (niet zelf en al helemaal niet met een ruiter), na deze op Cytek ijzers te hebben gezet, kan die haflinger nu eindelijk zelf rechtsom galloperen.

Wij zijn dus uiterste tevreden over het Cytek ijzer, helaas moet je wel de hoefsmeden van het traditionele beslag telkens aanhoren dat het Cytek ijzer niet voldoet en dat men zelfs de dierenbescherming wil gaan bellen. Mijn vertrouwen in mijn hoefsmid en de uitleg van het Cytek ijzer weegt zwaarder dan al die dreigingen van hoefsmeden van het traditioneel beslag. Ach ja, wat een boer niet kent, dat eet hij niet....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:58

Ik zeg niet dat jouw ijzers er pas 1 dag onder zitten, maar ook bij jou zie je nergens ijzer.
Die 2e foto (van hun site) is van een paard dat gewoon net beslagen is. Ziet aan alle kanten hoef.
Rijor, mijn smid laat zichzelf echt wel informeren voor ie uitspraken doet. En hij heeft na alles uitgelegd te hebben gekregen besloten dat hij dat gewoon noit wilt gebruiken! Hij gebruikt wel Equi Librium ijzers. Daar staat ie wel achter.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:04

en ik heb het beslag zelf getest en willem zijn voeten zeiden genoeg!
of dat een kwestie van slecht ondergelegd of slecht beslag is, kan ik niet zeggen.. voor willem was dit in elk geval niet het juiste beslag.

en zo heeft ieder zijn mening... maar ik vond het wel nodig om na mijn in 1e instantie positieve posts het voor mij schokkende ontdekking te vermelden.
want ik had dit echt nooit verwacht.. maar het heeft er wel voor gezorgd dat mijn paard met pijn in de voeten heeft moeten lopen en dat gun je geen enkel paard.

prima voor degene die daar geen last van hadden. maar ik heb daardoor wel de beslissing genomen weer de traditionele ijzers te gebruiken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:17

Elk paard is anders en als het een niet werkt zul je iets anders moeten proberen.

Blijkbaar werken gewone ijzers en cyteks beiden niet echt voor Anouar (al doen de cyteks het wel een stuk beter dan de gewone ijzers) Dus we gaan weer op zoek naar iets anders.

Ik ga de hoefsmid van de week weer bellen

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 13:53

Mijn smid is vanmorgen geweest.
Ik heb gelet op kneuzingen, bloeduitstortingen, slechte witte lijn en weet ik veel wat meer...
Maar mijn paard zn voeten zien er prima uit! geen oneffenheden of wat dan ook... sterker nog, ik vond ze verbeterd vergeleken met traditionele ijzers en blootvoets.

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 23:41

gekke koei

Als ik eerdere berichten van je lees, dan loopt je paard super, zijn alle problemen opgelost van hoefscheuren, je haalt weer punten in de dressuur, paard ziet er gezonder uit, etc....
Wat rugprobleempjes gehad, maar dat bleek te maken te hebben met een opblaasbaar chabrac wat leeg gelopen was.... beetje lucht erbij en probleem was opgelost....

Je hebt gesproken met je oude hoefsmid en deze heeft je overgehaald om weer terug te gaan naar het oude beslag, maar je hebt ook een lange tijd negatief over zijn werk lopen afgeven.

Of je bent je zelf nu aan het schoonpraten of je eerdere berichten over je Willem zijn verzonnen.

Met traditioneel beslag had Willem hoefscheuren, rugproblemen en liep slecht in de dressuur.
Na een tijdje kunststof en later Cytek ging het allemaal goed met je paard.

Dat je de oude hoefsmid heb teruggenomen is fijn voor je hoefsmid, maar hou de waarheid wel in het midden.
Je paard is verbeterd en vijf minuten voordat je hoefsmid bij je opstal komt een berichtje sturen, dat je een ander hoefsmid heb genomen is niet netjes en verteld een hoop over je geloofwaardigheid.

Cytek is een gewoon een beslag, net als kunststof of andere nieuwe beslag soorten.
Het is geen instant oplossing voor alle hoef problemen, maar tientallen paarden die anders naar de slacht habben gegaan zijn nu gered en kunnen weer bereden worden.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 07:53

jezus zeg. willem heeft nooit geen rugproblemen gehad!
dat maak jij ervan. praat maar eens met mijn masseur dan kan ze je het heel goedvertellen waar meneer last van had.
willem liep ook genoeg punten in de dressuur zonder de cytek, dat is niet te wijten aan de ijzers. willem kreeg zijn cytek ten tijde van de zomerstop en ik heb er maar 2 wedstrijden mee gereden. 1 waar ik bijna in de verlies reed en 1 waar ik een super (gras) wedstrijd reed.

en als je eens goed leest in mijn post zie je dat ik het 1 en ander uitleg over waarom ik ineens omgeslagen ben.. want zelfs jij kan niet ontkennen dat bloeduitstortingen op de punten waar de widia gezeten hebben goed zijn!

maar vind het een beetje zielig dat je dat hier zo open en bloot moet gaan zeggen, terwijl je ook het fatsoen kunt hebben om het per prive te doen als je een aantal dingen niet zint. als je verder nog antwoorden wil hebben kan je dat per pm doen en anders ben ik er gewoon klaar mee. laat me door jou niet als leugenaar uitmaken terwijl je de helft uit je duim zuigt over mij en mijn paard.

dit zegt meer over jou dan over mij.. want een kwaad woord over jou heb je in mijn post niet kunnen ontdekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:21

bart6699 schreef:
Cytek is een gewoon een beslag, net als kunststof of andere nieuwe beslag soorten.
Het is geen instant oplossing voor alle hoef problemen, maar tientallen paarden die anders naar de slacht habben gegaan zijn nu gered en kunnen weer bereden worden.

Hhmm, dat van die slacht is wel een boute uitspraak. Ik zou je er niet graag op afrekenen.
Maarre, die problemen van gekke_koei vind ik best verklaarbaar. Op een steenondergrond komt het volledige gewicht van het paard op 4 widiapuntjes te rusten. Bij een statisch gewicht van 120kg per been is de druk 1,5kg/mm2 op de widiapuntjes. Ik ga niet nadenken over de dynamische krachten die het ijzer te verwerken krijgt in stap en al helemaal niet in draf......

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:45

.. niet alleen de krachten die het ijzer te verwerken krijgt, maar ook de hoef... Nagelbijten / Gniffelen

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 10:36

4widia puntjes... geen idee waar jullie t over hebben, maar die van mij heeft 2 en staat over t gehele ijzer dus niet op de puntjes

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:47

Er zitten er toch 2 in de teen en 2 aan t eind van de takken?
Het gaat er om dat de widiapunten door het ijzer heen in de voeten prikken. En als jij al zegt dat je paard op t hele ijzer staat en niet op de puntjes, klopt dat wel. Want in principe zou je zeggen dat ie op de puntjes zou lopen, aangezien deze uitsteken....

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 11:00

nee er zitter en 2 vooraan en die puntjes prikken niet in zn voet, heb er zelf nog op gelet... ik kan wel fotosmaken van mn oude ijzers, en je kan daar op zien dat de puntjes niet doorgedrukt worden. en dus niet in de voet prikken

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:38

willem had voor 2 puntjes en achter 4.
willem liep achter dus wel op de punten en niet op het ijzer. vooral op het harde kon je dat goed merken, je hoorde echt het geluid van de puntjes op het steen ipv het hele ijzer, als voor.
willem zijn puntjes waren ook niet door gedrukt, maar precies op de plekken waar die op het ijzer zaten zag je op de blote voet rode pleken.
jammer dat ik daar geen foto van heb gemaakt.. had graag willen laten zien wat ik bedoelde.

willem weegt rond de 750 kilo.. dat is nogal wat gewicht wat daar ineens op komt te staan.

voor zag ik verbetering in de beweging, meer knieactie, achter bleef het effect achter.. daar sleepte hij met rechtsachter. ik zat ook een stuk minder lekker(hij valt al haast niet door te zitten). nu heeft hij voor meer een zwevend voorbeen. niet meer dat tuigertrekje. achter tilt hij nu zijn voeten weer op. komt hij makkelijker weg en is hij zelfs zonder sporen nog netjes en voorwaarts te rijden. ook zit hij nu weer als vanouds.

alsof hij daarvoor een molensteen om zijn nek had..niet vooruit te branden wastie.. maar goed.. ook dat is willem op en top in sommige buien.. dus dacht dat het gewoon een fase van hem was.. maar ga hem vanavond weer voor het eerst longeren.. eens zien of hij het nu wel weer makkelijker oppakt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:02

Anouar gaat maandag toch op kunststof.
Ik vind de Cyteks een mooi concept, maar ik vind ze nog niet af om het zo maar te zeggen. Ik vind dat er nog verbeterpunten zijn.
Ik ben niet ontevreden met de cyteks, maar ook niet tevreden

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:45

kunstof vond ik altijd prettig, daar liep hij ook goed op. die heeftie ruim een jaar gehad. die wilde ik er eigenlijk ook weer op hebben, maar vanwege het uitstapje naar blootvoets wat is mislukt, adviseerde de smid toen de cytek..