[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 20:35

haf_jessie schreef:
jenny balen zeg dat het dan toch weer warm is,dan is er toch irritatie of iets van binnen.

Ja dat denk ik zelf dus ook... De veearts dacht dat zijn spatspronggewricht heter was dan de andere omdat die geschoren is. Maar vandaag heb ik hem weer 'gelongeerd' en toen waren beide sprongen koud Verward Dit keer is hij er niet vandoor gegaan, maar heeft wel (gecontroleerd) 8 rondjes door de bak gedraafd. Misschien dat galop dan nog te zwaar voor hem is. Maar een paar uur later is de sprong sowieso gelukkig wel weer koud. Als de ontsteking weer op zou laaien, dan zou de hitte langer aan houden. Toch? Zou elk spronggewricht misschien heet worden als je wat langer rijdt? Zouden diegene die rijden (of zo super springen) eens willen voelen na het rijden? Haha!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 20:55

Ik heb het nog nooit gevoeld dat een sprong warmer is,na het longeren bijv,na galop en alles.Miss idd dat het dan net even te veel is geweest ofzo.Gelukkig dat het later wel weer gewoon koud is die sprong

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:31

haf_jessie schreef:
Ik heb het nog nooit gevoeld dat een sprong warmer is,na het longeren bijv,na galop en alles.Miss idd dat het dan net even te veel is geweest ofzo.Gelukkig dat het later wel weer gewoon koud is die sprong

Inderdaad wordt de sprong gelukkig snel koud. Het belangrijkste is denk ik dat hij nog steeds niet kreupel loopt! Ik heb er vandaag voor het eerst in een half jaar weer op gezeten. Door zijn stalrust is het wel een draak geworden, maar ik moet het toch weer op gaan pakken. Denk dat Twister zich ook wat beter gaat voelen als hij zijn energie een beetje kwijt kan. Heb vandaag voor zekerheid alleen een paar rondjes gestapt. En ik was zo blij als een kind *LOL* Go jij! Go jij! Party!!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 17:08

jeetje jenny wat goed zeg,dat je er weer op kon gaan.Wat zal dat geweldig hebben gevoeld zeg,super.Moet jij nog een keer voor controle fotos terug?Dat had de arts van bodegraven mij wel aangeraden na een half jaar. gr eline

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:29

Even weer een update en eigenlijk geen goed nieuws.

Het gaat de laatste paar dagen niet goed met Selena. Eerst heeft ze een heavy koliek aanval gehad ('s avonds en 's nachts da laten komen) en vervolgens loopt ze niet goed op haar spatbeen.

Dankzij de docu's/artikelen die ik van Lielle heb gekregen, heb ik weer besloten om haar op spatbeslag te laten zetten. Ze loopt op dit moment te veel op de toon en gebruikt dus niet haar gehele hoef om op te staan/lopen. Ook is ze veel stijver geworden in haar rechter achterbeen. Treed te weinig door en raakt te weinig bodem.
Ik heb cortaflex besteld. Heeft iemand hier ervaring mee?

Of de spat nu weer opnieuw is opgelaaid of dat ze een tijdelijke terugval heeft, durf ik nu nog niet te zeggen. Ik heb wel besloten geen Tildren meer te geven. Ze heeft 2 kuren gehad en die zouden dan dus niet afdoende hebben gewerkt.

Dinsdag komt de hoefsmid voor het spatbeslag dus dat wachten we eerst maar even af. Houd jullie op de hoogte natuurlijk.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:53

Ik kom hier even binnenvallen met een vraagje voor de mensen die een paard met spat hebben Bloos

Is het bij jullie paarden ook zo, dat als je het been met spat optilt en naar voren wilt halen (richting het voorbeen) dat dit niet gaat of dat het paard terug gaat trekken.. in tegenstelling tot het goede been?

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 20:10

jessie heeft dus rechtachter spat,maar heeft met allebij haar achterbenen moeite om ze te geven.Als ik ze pak maakt ze eerst zon schopbeweging

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:36

Nee, ik merk dat Selena nooit. Geeft gewoon gemakkelijk beide achterbenen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:39

Ik ga uitgebreider reageren, wil er even over kunnen denken.
Ach gut Alani

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 09:01

Jeetje, Alani... Ik duim dat het toch mee valt!!

Ireentjuh, mijn paard geeft ook moeilijk zijn achterbenen. Hij maakt dan ook zo'n schopbeweging (en dat is minder fijn nu hij achter ijzers heeft Nors opkijken ) Maar hij geeft juist moeilijker zijn goede been. Ik vermoed omdat het gewicht dan op het spatbeen komt en dat wellicht zeer doet. Ik zal straks zijn spatbeen eens omhoog naar voren halen om te zien wat hij dan doet. Wat voor spat heeft jouw paardje?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 13:10

nee voeten optillen zijn geen enkel probleem, maar het is meer het been naar voren halen.. dus de hoef richting voorbenen bewegen (is geen beweging die je zomaar maakt ook Knipoog ).
Als ik dit met haar rechter been doe is het geen probleem, maar met haar linker been lijkt het pijn te doen of niet te kunnen.

Voor zover ik weet heeft ze geen spat, maar de fysio heeft ooit eens gezegd dat haar sprong niet "helemaal normaal" is om deze rede. Op dit moment heeft ze veel problemen met kreupelheid (ook rechts achter) en waarschijnlijk gaan we binnenkort voor een thermografie, dan zal er hopelijk uit komen wat er aan de hand is..

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 13:15

jessie haar benen kunnen weer wel naar voren worden gehaald,dat is geen probleem

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 20:17

Ireentjuh schreef:
nee voeten optillen zijn geen enkel probleem, maar het is meer het been naar voren halen.. dus de hoef richting voorbenen bewegen (is geen beweging die je zomaar maakt ook Knipoog ).
Als ik dit met haar rechter been doe is het geen probleem, maar met haar linker been lijkt het pijn te doen of niet te kunnen.

Voor zover ik weet heeft ze geen spat, maar de fysio heeft ooit eens gezegd dat haar sprong niet "helemaal normaal" is om deze rede. Op dit moment heeft ze veel problemen met kreupelheid (ook rechts achter) en waarschijnlijk gaan we binnenkort voor een thermografie, dan zal er hopelijk uit komen wat er aan de hand is..

Ik heb het even getest vandaag bij mijn paardje Haha! En hij reageert er niet op. Dus ik denk dat het bij hem geen pijn doet. Succes met de thermografie! (Kunnen ze daarmee eigenlijk ook spat opsporen? Het botverval of de botwoekering? Of alleen de (warme) ontsteking?)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:51

Raimaer vond dat absoluut niet leuk

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 20:13

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:51

Mooie foto's! Het zonnetje geeft haar vacht een mooie kleur Pling

Je had een betere dag dan ik.... Vandaag heb ik voor de 3e keer op Twister gezeten en hij heeft erg gebokt Duivel Met zo'n hele bolle rug, zoals je wel eens bij jonge paarden ziet die voor het eerst een zadel op hebben. Misschien moet ik toch maar wachten met rijden tot hij weer op de wei mag... Hij kan nu niet lekker zijn ei kwijt. Hij staat of in de kleine paddock of hij mag lopen, maar dan moet hij wel luisteren en mag ie niet ff lekker rennen of bokken.. De veearts zei, na de 2x inspuiten, dat hij over 2 a 2,5 maanden op de wei mocht. Ik denk dat ik het maar op 2 maanden houd ivp 2,5 maanden. Zouden jullie dat ook doen als jullie mij waren?

H_j: Om nog even op je vraag terug te komen. Twister hoeft niet na een half jaar terug te komen voor foto's. Tenminste als hij goed blijft lopen. Waarom willen ze dat bij Jessie wel? Twis krijgt wel over een half jaar weer zo'n spuit om zijn sinovia te verbeteren (moet ie elk half jaar).

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:08

Jennyxx schreef:
Ik heb het even getest vandaag bij mijn paardje Haha! En hij reageert er niet op. Dus ik denk dat het bij hem geen pijn doet. Succes met de thermografie! (Kunnen ze daarmee eigenlijk ook spat opsporen? Het botverval of de botwoekering? Of alleen de (warme) ontsteking?)

Oke, dan is het in ieder geval niet iets wat typisch is bij spat waarschijnlijk Lachen
Met de thermografie kunnen ze inderdaad alleen warmte/ontsteking opsporen, ik geloof dat het bij sommige aandoeningen wel meteen te zien is wat er aan de hand is, maar vaak moeten er nog foto's/echo's gemaakt worden.
De rede dat ik hier toch voor kies is omdat het nogal een complex probleem lijkt te zijn (wisselende kreupelheden, eerst was het steeds rechts maar daar is dmv foto's/echo's niks gevonden.. en daarbij is een gewoon kreupelheidsonderzoek niet te doen bij mijn haf omdat ze niet plaatselijk te verdoven is, we weten dus ook niet op welke hoogte het zit).
Maar bedankt voor jullie antwoorden in ieder geval!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 00:12

Gebruiken jullie eigenlijk supplementen voor (eh tegen) de spat? Op aanraden van mijn veearts geef ik glucosamine. Vandaag was bij Horse&Co reclame van Primeval Gelatinaat. Geeft iemand dat? Is er verschil?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 07:39

ik geef idd Primeval (heb ik eerder aan ons ouwetje gegeven die krom liep van de pijn ivm artrose met super resultaat) maar daar stop ik mee als deze emmer leeg is.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:37

Jennyxx schreef:
Gebruiken jullie eigenlijk supplementen voor (eh tegen) de spat? Op aanraden van mijn veearts geef ik glucosamine. Vandaag was bij Horse&Co reclame van Primeval Gelatinaat. Geeft iemand dat? Is er verschil?

Ik heb Cortaflex besteld, en na 5 dagen zou je al verschil moeten merken. Ik heb het nog niet in huis, maar zodra ik er zicht op heb of het werkt ja dan nee, dan laat ik het jullie weten.
Gisten heb ik Selena weer voorzichtig gereden. Ging eerst hartstikke goed. Na de rechtergalop die overigens heel goed was (veel heffing vanuit de sprong), was ze kreupel. Iets wat volgens mij zeker niet bij spat hoort.
Ik dacht eraan dat ze zich verstapt had oid, maar ze werd niet beter. 's Middags in de wei gedaan en toen ging het wel beter maar ze was wel onregelmatig. Wat er met haar aan de hand is, ik weet het werkelijk niet.

Ik heb voor vrijdag een afspraak gemaakt bij Albert van Es. Hij heeft haar altijd nog weer op kunnen lappen. Wellicht speelt haar scheve bekken haar nu parten.
Ik hou jullie op de hoogte.

@lielle; heb jij bij Raimer ook wel eens een terugval gehad?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:51

Ja. Mara ik weet nog steeds niet of dat van de spat is geweest of omdat ze lelijk uitgleed op het beton. Ik had die dag wat gesprongen en 's middags heeft ze op de wei gelopen. Met binnen zetten maakte ze een soort spagaat en de dag erop was ze lelijk kreupel. Dat heeft me zeker twee maanden gekost uiteindelijk, maar de oorzaak weet ik dus nog steeds niet.

HJ, hele lieve foto's Ja Vooral die 2 ogen Lovers

Ireentjuh, Raimaer vind dat dus absoluut niet leuk

Jenny, ik zou hem idd ook zo snel mogelijk de wei op doen, een stuk prettiger voor ze. 'Stal'rust vind ik toch al nooit fijn Verdrietig

Alani, balen Verdrietig Hopelijk kan Van s je helpen, het klintk wel vreemd.

Raimaer had trouwens weer een wp in het M1 (173 en 180) en staat nu op M1+8 (M1+4 voor de spat). Nu begint het crossseizoen Ja
Laatst bijgewerkt door Lielle op 12-03-07 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 12:58

Lielle gefeleciteerd weer een winstpunt.Alani wat vervelend zeg,hoop dat die arts wat voor je kan doen.Weten jullie of spat erfelijk is trouwens? Ik had ooit een veulentje willen fokken van jessie

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 12:59

Jenny hij wil zien hoe het er dan voor staat,na 2 keer te zijn ingespoten.EInd van deze maand wordt ze weer ingespoten met ontstekingsremmrs.Zijn die van jullie allemaal 2 keer ingespoten?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:05

artrose schijnt een erfelijke component te hebben maar als het door overbelasting komt, wordt het maar weer de vraag.

Oh ja, Raimaer hoefde niet terug te komen voor foto's, en uiteindelijk zelfs niet voor controle. DA zei dat als wij vonden dat ze goed was, weg gewoon zelf aan de gang konden gaan. Ze is ook maar 1 * met Tildren behandeld, als infuus dus.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 13:26

Hmm lastig dan he,je weet niet waardoor de spat er zit.Ik twijfelde van nog een keer inspuiten omdat ze wel goed loopt,maar ze loopt met allebij haar achterbenen wel vrij kort,maar dat is ook beetje haflingertrek.Ik ga denk ik toch maar terug,kunnen ze haar gelijk zien.En ben verzekert