Natuurlijk bekappen ??????????????????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Natuurlijk bekappen ??????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:52

Zo: tekst website is aangepast ... Knipoog

In totaal heb ik tot op heden :
3 traditionele hoefsmeden bij de pony gehad
6 hoefsmeden in onze regio gebeld die niet wilde komen voor een shetlander of geen tijd hadden.
3 natuurlijk bekappers bij de pony gehad. Over eentje wat minder tevreden dan over de andere 2 (niet omdat hij niet goed is, maar omdat hij naar mijn gevoel niet klikte met de pony).

En leuk om te vermelden .. ook nog 1 traditionele smid die tegen NB was naar mijn pony's hoeven laten kijken (was toeval). Na een geanimeerd gesprek, veel kijken, voelen e.d. was hij minder tegenstander dan ervoor Haha!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:07

ikke schreef:
Geen idee WIE het doet, maar ik WEET van mensen dat het WEL is gebeurt (eerste hand, geen via-via en nee, van mij geen namen). Enne, elke bedreiging is er gewoon eentje te veel. Zo ongeloofelijk is dat dus niet. Het feit dat JIJ geen bedreigingen uit, wil niet zeggen dat niemand dat dat doet.

Ik zeg ook niet dat omdat ik zoiets niet zou doen het helemaal nooit zou gebeuren maar in dit topic wordt de suggestie gewekt dat het om weetikhoeveel mensen gaat die allemaal bedreigd zijn en dat sowieso bijna iedereen die van NB afstapt dit heeft meegemaakt. Bovendien, dit heeft dan toch helemaal niks met NB te maken maar met iemand die niet goed bij z'n hoofd is ?(ik ga er maar even van uit dat het 1 persoon betreft) Boos!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:07

Typisch dat iedereen hier toch hamert op het "feit" dat door NB de voetas gebroken wordt, of op zijn minst de beenstand verkeerd is. Mag ik daar a.u.b. foto's van zien? Ik heb eerder ook al aangegeven dat door het verlagen van de hielen (ALS dat al gebeurt) de voetas NIET gebroken wordt... Dus waar zijn al die paarden met verkeerde beenstanden?

EdithHartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:10

Quote van Pink Unicorn:
de manier van houden heeft niets met het NB te maken..

Zolang je zo denkt komt er nooit een einde aan de discussie... Dat is lekker redeneren! Er zijn hele volksstammen die hun paard het grootste deel van de dag opsluiten in een hokkie en ze in de poep en pies laten staan. Als diezelfde mensen dan menen hun paard op de NB wijze te moeten bekappen omdat iemand heeft gezegd dat dat beter is dan is dat gedoemd tot mislukken. Misschien zijn dit wel die beruchte verhalen van mensen die er weer vanaf zijn gestapt omdat het niet werkt?

NB behelst (voor mij dan) veel meer dan bekappen alleen, het is een visie op paardenhouden. Echter, er is helemaal NIETS wat je niet kunt of mag. Dat zou helemaal lekker worden zeg, dan gaat een of andere pipo mij vertellen hoe ik mijn paard moet houden zeker. Ik weet werkelijk niet waar dit soort gedachten vandaan komt. Ik weet wel dat het in stand houden van dit soort mythes alleen maar aversie opwekt en dat is nergens voor nodig.

Maar blijf dit vooral lekker volhouden, en ook zeker jouw theorie over gebroken voetassen en dubbelgeklapte polsen! Dan weet je heel duidelijk NIET waar je het over hebt en je laat ook nog eens zien dat je niet voor andere ideeen openstaat. Jammer!

Groetjes, Edith

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:17

Speedster schreef:
Typisch dat iedereen hier toch hamert op het "feit" dat door NB de voetas gebroken wordt, of op zijn minst de beenstand verkeerd is. Mag ik daar a.u.b. foto's van zien? Ik heb eerder ook al aangegeven dat door het verlagen van de hielen (ALS dat al gebeurt) de voetas NIET gebroken wordt... Dus waar zijn al die paarden met verkeerde beenstanden?
Als je de hielen verlaagt breek je gewoon de rechte lijn van hoefbeen en de koot.Je kan hoog of laag springen maar als je wat meer weet van anatomie van het paard en een beetje verstand bezit weet je dat als je de verzenen laat zakken dat dit gebeurt.Het is echt niet zo dat de koot mee zakt hoor.Ja bij het lopen zal de koot verder door treden.en ook zal het achterste gedeelte van de hoef meer belasting krijgen.

EdithHartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:31

Jij bent smid, dan heb je vast wel eens (beslagen) paarden gezien met van die absurd hoge hielen en belachelijk stijle hoeven waarvan niemand begrijpt dat een paard uberhaubt nog een stap kan zetten. Dan begrijp je toch zelf ook wel dat het soms nodig is om de hielen te verlagen? Ik heb vier paarden, bij geeneen is de voetas veranderd of "gebroken" of zijn hielen drastisch verlaagd. Het is niet zo dat die hiel van meneer NB perse omlaag moet hoor.

Groetjes van Edith

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:40

Ik ken genoeg beslagen paarden waarbij de hielen lager zijn dan die van mijn onbeslagen en natuurlijk bekapte pony.

Ik denk dat het idee van de "extreem" lage hielen, voornamelijk ligt in foto's die op bepaalde natuurlijk bekapsites te zien zijn van de aldaar bekapte paarden of de hoeven die in de cursus worden gebruikt.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:45

briandylan schreef:
Speedster schreef:
Als je de hielen verlaagt breek je gewoon de rechte lijn van hoefbeen en de koot.Je kan hoog of laag springen maar als je wat meer weet van anatomie van het paard en een beetje verstand bezit weet je dat als je de verzenen laat zakken dat dit gebeurt.Het is echt niet zo dat de koot mee zakt hoor.Ja bij het lopen zal de koot verder door treden.en ook zal het achterste gedeelte van de hoef meer belasting krijgen.

Blijkbaar is het dus wel zo dat de koot meezakt...
Ik kan alleen uitgaan van wat ik op foto's en IRL gezien heb. Ik ben tot nu toe nog echt geen gebroken voetas tegen gekomen. Als het echt zo is, dat de voetas gebroken wordt, wil ik dat graag aangetoond (niet beredeneerd) hebben, want dan ga ik me ook eens achter de oren krabben.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:49

EdithHartog schreef:
Jij bent smid, dan heb je vast wel eens (beslagen) paarden gezien met van die absurd hoge hielen en belachelijk stijle hoeven waarvan niemand begrijpt dat een paard uberhaubt nog een stap kan zetten. Dan begrijp je toch zelf ook wel dat het soms nodig is om de hielen te verlagen? Ik heb vier paarden, bij geeneen is de voetas veranderd of "gebroken" of zijn hielen drastisch verlaagd. Het is niet zo dat die hiel van meneer NB perse omlaag moet hoor.

Groetjes van Edith

Als je alles goed heb gelezen en ook weet wat een NB doet is het gewoon een feit dat een NB de voetas anders wil zien.Zo anders als wat elke goede smid wil.Het onderste gedeelte van het hoefbeen willen hun evenwijdig zien aan de grond en dit zal niet het geval wezen al een paard op de juiste manier bekapt word door een smid.
Ik gaf ook al eerder aan dat er een hoop slechtere smeden zijn die hier minder opletten.Ik streef wel naar dit goede plaatje.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:52

Dat van die gebroken voetas, erg vreemd dat je dat denkt.
Ik ben net op internet op zoek geweest naar RX-foto's die zouden kunnen illustreren dat de voetas helemaal niet gebroken wordt, en dus net een hele hoop NB-bekapte voeten zien passeren op al die barefoot-sites. Ik heb echt bijna geen enkele (gezonde voet) gezien met een gebroken voetas.

(Ik heb overgings wel RX-foto's gevonden op de site van Pete Ramey, bij de artikels. Maar niet zo'n hele duidelijke.
Ik ben eigenlijk op zoek, naar een artikel dat ik ooit gelezen heb; waarin uitgelegd werd, hoe je het beste RX-foto's neemt van paardenvoeten (met die punaise enzo). Daar stonden namelijk duidelijk foto's van een grondparallel en niet grond-parallel hoefbeen in. Maar ik kan het niet meer vinden Huilen
Weet iemand waar dat staat?)

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:52

Speedster schreef:

Blijkbaar is het dus wel zo dat de koot meezakt...
Ik kan alleen uitgaan van wat ik op foto's en IRL gezien heb. Ik ben tot nu toe nog echt geen gebroken voetas tegen gekomen. Als het echt zo is, dat de voetas gebroken wordt, wil ik dat graag aangetoond (niet beredeneerd) hebben, want dan ga ik me ook eens achter de oren krabben.

Ik zal zodra ik weer een paard krijgt wat bij een NB vandaan komt eerst op de foto zetten en meteen laten zien dat het helaas wel gebeurd die gebroken voetas van opzij.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:01

briandylan schreef:

Ik zal zodra ik weer een paard krijgt wat bij een NB vandaan komt eerst op de foto zetten en meteen laten zien dat het helaas wel gebeurd die gebroken voetas van opzij.

lijkt me heel interessant!
het is alleen wel belangrijk om dan te vragen of dit volgens de nb-er een gezonde hoef was of niet. Ze kunnen natuurlijk ook nog midden in een proces zitten. Ken inderdaad wel paarden met een gebroken voetas, maar dat zijn niet paarden die gezonde hoeven hebben, hoefbevangen bijv.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:02

een goede foto maken waarop de werkelijke stand te zien is kan ook heeel erg lastig zijn Lachen

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:06

briandylan schreef:

Je hoeft niet te wachten, ik heb wel een foto:
Afbeelding
Afbeelding

Dat is toch wat je bedoelt?

Dit paard wordt NB bekapt. (als ik zin heb Knipoog anders bel ik m'n smid) Maar dat dit paard een gebroken voetas- lijkt te hebben heeft niets met NB te maken. Ze heeft gewoon ondergeschoven hielen. Je ziet het wel vaker, maar dit is NIET wat NB nastreeft.
Als ze bekapt is door m'n smid, is de stand trouwens nagenoeg dezelfde. En op foto's die ik van haar heb, als 2-jarige staat ze ook zo. Er zijn nochtans de afgelopen 6 jaar (want ze is 9) 4 verschillende smeden geweest, die haar bekapt hebben, en allemaal lieten ze haar zo staan.
Dit is dus niet iets wat je op NB kunt steken, komt evengoed voor bij traditioneel bekapte paarden.

edit=nog foto bijgevoegd die beter van de zijkant is genomen. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 08-12-06 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:21

dat had die van mij ook, een echt goede nb-er kan dat wel oplossen hoor Knipoog

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:23

sanne83 schreef:
dat had die van mij ook, een echt goede nb-er kan dat wel oplossen hoor Knipoog

Haha! , weet ik. Er wordt aan gewerkt. Knipoog

En trouwens, misschien wel interessant om te vermelden. Knipoog
Moest je van mijn paard haar voeten RX-foto's nemen zul je zien, dat alhoewel die voet-as naar achteren gebroken lijkt, haar hoefbenen niet grond-parallel staan, maar wel te hoog aan de hielen. (dus eerder zoals het tekeningetje dat hier al eerder langs is gekomen.)
Inwendig is dus niet persé hetzelfde zoals het uitwendig lijkt. Knipoog

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:48

EdithHartog schreef:
Quote van Pink Unicorn:
de manier van houden heeft niets met het NB te maken..

Zolang je zo denkt komt er nooit een einde aan de discussie... Dat is lekker redeneren! Er zijn hele volksstammen die hun paard het grootste deel van de dag opsluiten in een hokkie en ze in de poep en pies laten staan. Als diezelfde mensen dan menen hun paard op de NB wijze te moeten bekappen omdat iemand heeft gezegd dat dat beter is dan is dat gedoemd tot mislukken. Misschien zijn dit wel die beruchte verhalen van mensen die er weer vanaf zijn gestapt omdat het niet werkt?

NB behelst (voor mij dan) veel meer dan bekappen alleen, het is een visie op paardenhouden. Echter, er is helemaal NIETS wat je niet kunt of mag. Dat zou helemaal lekker worden zeg, dan gaat een of andere pipo mij vertellen hoe ik mijn paard moet houden zeker. Ik weet werkelijk niet waar dit soort gedachten vandaan komt. Ik weet wel dat het in stand houden van dit soort mythes alleen maar aversie opwekt en dat is nergens voor nodig.

Maar blijf dit vooral lekker volhouden, en ook zeker jouw theorie over gebroken voetassen en dubbelgeklapte polsen! Dan weet je heel duidelijk NIET waar je het over hebt en je laat ook nog eens zien dat je niet voor andere ideeen openstaat. Jammer!

Groetjes, Edith

ik weet duidelijk wel waar ik het over heb..en ik heb er echt wel voor opgestaan maar geloof
niet in NB en tjah dat komt door die voetas,en dat betekend niet dat elk paard die NB word dit
heeft maar volgens hun theorie gebeurd het wel.Maar vind het wel mooi dat er gedacht word aan het verbeteren van het welzijn van onze paarden en dat steeds meer mensen hun paarden de ruimte geven dan ze in een boxs te proppen,want dat is gewoon al meteen beter voor ze.de meesten van Jullie staan niet open voor TB en dat zal waarscheinlijk komen omdat de meesten teleurgesteld zijn over hun hoefsmid,dus gaan ze wat
anders proberen.de hoeven van mijn paarden zien er goed uit,ze lopen goed dus TB bekappen
kan niet fout zijn.En je heb slechte TBers die kijken niet naar het paard,de stand,de gangen enz
nou en die van mij doet dat wel.Maar als ik naar het paard van mijn buurvrouw kijk die word ge-TB
en ie heeft 1 hoef die stijl is en toen hij door een TB gedaan werd liep hij een stuk beter een stuk ruimer. nu heeft de NBer gezegt dat hij hem niet corrigeert en dat hij hem niet in deNB stand gaat zetten dat hij hem alleen raspt en hem voor de rest zo laat groeien,nou bijna 2 jaar later loopt hij niet meer ruim en staat hij veels en veels te stijl.Ik zal aan haar vragen of ik er een foto van mag maken denk het eigenlijk niet want ze blijft er heilig in geloven.

gr nicole

schaopli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:50

briandylan schreef:
Als je alles goed heb gelezen en ook weet wat een NB doet is het gewoon een feit dat een NB de voetas anders wil zien.

En ik heb je website eens bekeken en toen ik bij de links kwam wist ik ook genoeg Clown

http://www.freewebs.com/stalenhoefsmede ... /links.htm

Je bent kennelijk echt een tegenstander van natuurlijk bekappen. Dan is het ook heel logisch dat je er geen positieve verhalen over kunt aanvaarden en altijd in het negatieve zult reageren.
Zo zit de diersoort "mens" nu eenmaal in elkaar ... Haha!

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:24

schaopli schreef:
briandylan schreef:
Als je alles goed heb gelezen en ook weet wat een NB doet is het gewoon een feit dat een NB de voetas anders wil zien.

En ik heb je website eens bekeken en toen ik bij de links kwam wist ik ook genoeg Clown

http://www.freewebs.com/stalenhoefsmede ... /links.htm

Je bent kennelijk echt een tegenstander van natuurlijk bekappen. Dan is het ook heel logisch dat je er geen positieve verhalen over kunt aanvaarden en altijd in het negatieve zult reageren.
Zo zit de diersoort "mens" nu eenmaal in elkaar ... Haha!

briandylan is mijn zus die l lang heeft gezegt dat ze een hoefsmid is en die de rotzooi van het NB gedoe
op mag gaan lossen..dus ze weet het echt wel waar ze het over heeft en ze zegt geen geblabla.
ze stond er in het begin heel erg voor open maar ja als je dan de paarden te zien krijg die door een NBer zijn gedaan en dat moet je dan op gaan lossen Boos!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:27

Overgings heel vreemd dat het blijkbaar op bokt wel mag om een hoop links te geven, wanneer het om anti-NB-sites gaat.
Wanneer je dan zelf iets wil illustreren aan de hand van een link van barefoot-site, krijg je wel het mod-team op je dak. Koe
Ik krijg toch de indruk dat er hier met twee maten en gewichten wordt gewerkt!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:52

Ja, dat is inderdaad wel heel erg vreemd...... Koe

EdithHartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:22

Quote Pink Unicorn:
de meesten van Jullie staan niet open voor TB en dat zal waarscheinlijk komen omdat de meesten teleurgesteld zijn over hun hoefsmid,dus gaan ze wat
anders proberen.

Ten eerste houd ik er niet van wanneer mensen gaan generaliseren. Zelf beklaag je je er een paar berichten geleden over dat alle TB\ers over een kam worden geschoren en vervolgens doe je hetzelfde.
En echt, ik weet werkelijk niet waar je dit nou weer vandaan haalt! NB"ers zijn tegen het gebruik van hoefijzers en niet tegen andere manieren om je paard zonder ijzers te laten lopen, that's it! Ik vind het zo jammer dat iets op deze manier een eigen leven gaat leiden en mensen een etiket opgeplakt krijgen. Jij doet NB dus je zal wel blablabla. Je eigen zus zegt notabene dat ze uitgaat van het feit dat een paard zoveel mogelijk op blote voeten moet kunnen lopen. Ik kan het niet meer rijmen hoor. Sorry.

Ik ben niet voor en niet tegen NB of TB, het zal mij worst wezen zolang mijn paarden maar zonder ijzers goed op hun poten lopen. Maar misschien ligt het wel aan mij hoor, zou kunnen. Maar ik ben zeer kritisch, stel oeverloos vragen en verdiep me in de materie waarmee mijn smid zich bezig houdt omdat het de gezondheid van mijn paarden aangaat. Verder trek ik zelf af en toe een vijl over de toon van de hoeven om ze af te ronden. De rommel van NB'ers opruimen. Sjonge, mensen die zich serieus daarmee bezig houden zijn minstens wekelijks bezig met het controleren en bijhouden van de hoeven terwijl de meeste mensen die ik ken niks anders doen dan na het rijden de hoeven uitkrabben en een keer in de paar maanden (vaak te laat) de smid bellen voor nieuwe ijzers.

Maar er zijn dus wel mensen die ergens een klok hebben horen luiden, niet goed gekeken hebben waar de klepel hangt en zelf zijn gaan prutsen. Het voorbeeld daarvan staat als link op de website van je zus... Als je dat met de rommel bedoelt dan heb je 100% gelijk.

Groetjes, Edith

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:39

Luckystory schreef:
Overgings heel vreemd dat het blijkbaar op bokt wel mag om een hoop links te geven, wanneer het om anti-NB-sites gaat.
Wanneer je dan zelf iets wil illustreren aan de hand van een link van barefoot-site, krijg je wel het mod-team op je dak. Koe
Ik krijg toch de indruk dat er hier met twee maten en gewichten wordt gewerkt!

Die indruk heb ik ook al heel lang. Misschien wordt Bokt gesponsord door een aantal hoefsmeden? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:50

Iig, onze NB'er die zit nu ook op een opleiding of iets dergelijks, ik weet niet precies wat. Maar die gaat ook naar engeland om daar ook les te hebben in NB. Dus het zijn niet allemaal prutsers en die van ons is ook gediplomeerd hoefsmid.

gr [***]

EdithHartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:58

Niet alle NB'ers worden aangemerkt als prutsers, zo erg is het nou ook weer niet. Veel mensen vinden het nog een beetje eng of raar of weet ik veel wat. Gelukkig zijn er ook hoefsmeden die wel over de horizon durven te kijken. Met de steeds groter wordende groep "ijzerloze" paarden zal de markt voor hen groter worden en de ijzermarkt kleiner.