natuurlijk bekappen, slechte ervaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: natuurlijk bekappen, slechte ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:50

En een paard met peesblessure gaat bij mij absoluut het land niet op Knipoog. Het "slachtoffer" kan het nu na 16 jaar nog steeds navertellen *LOL*.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:52

Dat scheurtje bij vanilla is al jaren oud, ik had haar toen nog niet eens. Maar ik heb wel een waarschuwing meegekregen toen ik haar kocht. Dat ik er geen al te ruige dingen mee moet doen dus.
Maar mij werd toen ook verteld dat haar hoeven heeeeeeeel erg zacht waren en dat ik echt altijd in de berm moest rijden en alleen in noodgevallen op het asfalt. Een van haar ouders was nou eenmaal kwpn dus helaas had ze nou eenmaal van die zwakke hoeven. Toen ik door nb gewoon overal kon rijden dacht ik: ach, misschien valt het met die peesblessure ook wel mee. Dus probeerde ik een keer een wat langere rit. Ging goed, dus de volgende dag weer. En toen ging ze dus met dat been zakken.
Maar ze hoeft ook geen sport of iets te rijden, dus voor mij geen drama.

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:52

Helaas is dat halfjaar dus nu al voorbij, en ik heb het over een paardje dat nog niet eens in mijn bezit is, ik wil gewoon goed voorbereid zijn.. denken jullie dat ik na bijvoorbeeld een halfuurtje, 20 minuutjes in de bak te hebben gereden, het verkeerd zou zijn voor de pezen om een stappend buitenritje te maken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:53

ik zou het paard laten staan :

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:54

Ik ook Bloos. Oude, niet geheel genezen peesblessures vormen vaak een terugkerende ellende.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:56

Wat ga je er mee doen? Ik heb zeker geen spijt van mijn paard, maar eigenlijk denk ik toch dat je dat paard misschien beter kunt laten staan. Er staan genoeg gezonde paarden te koop. Ze lijken misschien wat duurder, maar als je kijkt naar de rekeningen voor de DA ben je toch stukken goedkoper uit.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:01

hihi... ijzergebruikers en nb'ers zijn het een keertje met elkaar eens...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:02

Wel vaker hoor Arno Knipoog. Ik kom dat alleen niet elke keer roepen Haha!.

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:03

Maar hij is gekeurd door een DA en die heeft verteld, dat het nu gewoon een kwestie word van rustig aan trainen, en uitkijken met overbelasten... Die zegt dat het bij sommige inderdaad een reden is om het beestje te laten staan, maar bij dit paardje absoluut niet... dilemma!! Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:03

hihi zal toch niet Haha! Haha!

kan niet hoor, in deze tijden Haha! Haha!

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:05

Okee, meningsverschil.. Wel doen of niet doen??

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:13

Ach, ik zeg nu wel dat je het niet moet doen, maar ik kan me goed voorstellen dat je al verliefd op het paardje bent. En als hij verder perfect bij je past en je wil er geen erg sportieve dingen mee gaan doen, zou ik het gewoon wel doen.
Maar goed, als je echt dressuurwedstrijden o.i.d. wil gaan doen, zou ik echt zeggen: nee. Dan vertraagt dit jou alleen maar.
Maar als je gewoon rustig aan met grondwerken en dat soort dingen wil beginnen, kan dit het ideale paard zijn.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:15

De enige die een beslissing kan maken ben je zelf Lachen. Luister naar je gevoel en ook een beetje naar je verstand.

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:20

ja ik ben al wel stiekempjes een beetje verliefd op hem geworden ja, logisch Tong uitsteken als jullie dat koppie zouden zien Knipoog Maarja ik wil er geen wedstrijden mee rijden etc. Ik ben meer iemand van de bos- en buitenritten.. Grappig dat je over grondwerk begint, wil ik namelijk ook gaan doen Knipoog

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:41

off topic, hoe start ik mijn eigen,, HELP?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:44

Linksboven bij elke startpagina van een (sub-)forum zie je new topic

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 23:25

@k4tink4: Als je nu echt een tip wilt hebben, laat dat beestje alsjeblieft staan en spaar nog even door. Nederland staat echt afgeladen vol met goedkopere paarden. Als je zo'n beestje éénmaal hebt en die pees speelt toch op ( de huidige eigenaar weet immers precies hoe er mee om te gaan ) dan zit je er aan vast, dan staat er een paardje dat iedere maand een hoop geld kost aan onderhoud en de dierenarts. En je kunt m verder alleen poetsen.

Overigens ben ik van mening dat een dierenarts pas een oordeel over een peesblessure kan geven als hij er een scan van gemaakt heeft want hij heeft geen bionische ogen.

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 23:26

hij is rontgonologisch gekeurd.. er is dus een scan van..

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 00:00

Rontgenologisch is niet hetzelfde als een scan! Ik ben het wel eens met de anderen dat je het paardje beter kunt laten staan. Ik heb meer mensen gezien met een paardje met een peesprobleem. Het blijft ellende en een bodemloze put waar je geld in stort richting dierenarts.

Nederland staat inderaad redelijk vol met leuke paarden. Het is moeilijk als je al verliefd bent, maar je wordt dan een beetje blind (is tussen mensen ook wel eens zo Haha! ) Als je het echt, echt wilt, vraag dan een second opinion aan bij een andere dierenarts.

Suc6

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 00:32

k4tink4 schreef:
hij is rontgonologisch gekeurd.. er is dus een scan van..

Oeps...misschien kun je je beter even verdiepen in het verschil tussen een röntgenfoto en een scan.. Knipoog

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 08:10

hmm dacht dat dat zelfde was.. Idd beetje domme fout.. diepe schaamte Koe

in ieder geval bedankt voor al jullie tipss!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:41

de enige ervaring die ik heb met peesproblemen met een paard was toen ik een paard had die een peesklap had gehad in het verleden. Ik was toen nog van de ijzers en het paard is toen rondom beslagen.

Peesproblemen in combi met NB kan ik je helaas niet uit eigen ervaring verder mee helpen.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:16

Helaas heb ik wel wat ervaring met peesblessures. Het hoeft niet het einde van een sportcarriere van het paard te betekenen, maar reken op minstens 1 jaar revalidatie.
Op een scan zie je in eerste instantie een zwarte vlek in de pees, naderhand wordt deze opgevult door verzels welke in alle richtingen lopen, pas veel later zullen deze zich gaan richten. Pas dan kan er weer volle belasting plaatsvinden. De pees zal wel altijd verdikt blijven.
Jouw hoefsmid kan in samenwerking met de da een behandelplan opstellen. Afhankelijk welke pees erbij betrokken is moeten de verzenen hoger of lager gezet worden. IJzer evt met pad en/of siliconen is noodzakelijk om ongewenste slijtage en daarmee standverandering te voorkomen. Naderhand kan hij terug op gewone ijzers en daarna wellicht zonder ijzers.
Behandelplan bevat fases van rust, stapwerk op het harde, longeerarbeid enz.
Uiteindelijk zijn alle paarden met peesproblemen waar ik bij betrokken was, succesvol terguggekeerd in de sport. Succes Haha!

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:04

Dat paardje heeft nu halfjaar op het land gelopen, voor zover ik weet.. En word nu weer bereden in een zware bak.. hij is nu pas 4x weer gereden.. Stel dat ik hem koop.. Wat kan ik dan het beste met hem doen? Niet rijden? en alleen stappen? Hij moet dus sowieso voorlopig op ijzers blijven?

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:06

dat hangt van zijn status op dit moment af. Daar kan ik vanachter een datadoos geen uitspraak over doen. Overleggen dus met DA en hoefsmid