[discussie] Hoefijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 13:45

Razor schreef:
Mijn paardjes kunnen niet lopen zonder ijzers..

dat is toch een zeer kwalijke zaak

kennelijk zijn de hoeven dus niet gezond

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 14:18

Arabesk, ik wordt een beetje erg moe van jou..

Niet alle paarden kunnen zonder ijzers, ookal hebben ze gezonde voeten.
Elke hoef heeft een andere samenstelling qua hardheid en model, en daardoor is het ook niet terecht, dat paarden die niet op blote voeten kunnen lopen, gelijk slechte hoeven hebben.

Bovendien is het geheel afhankelijk van het model, de hardheid, het gebruik van het paard en de groei of een paard zonder ijzers kan lopen.

Dus zeg nou niet dat ieder paard op ijzers geen gezonde voeten heeft......... Beetje erg rechtlijnig....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 14:20

Elk paard met gezonde voeten kan zonder ijzers. Hoe verklaar je anders dat al die jonge paarden die nog niet bereden worden zonder ijzers staan?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:07

Dat is net wat ik zeg....... het gebruik van het paard.....

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:10

Omdat die paarden - zoals je zelf zegt - nog niet bereden dus nog niet belast worden. Ook al zouden ze dan een verkeerde hoefstand hebben oid, daar hebben ze dan over het algemeen nog geen last van omdat ze niet in werk staan.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:11

Inderdaad, mensen gebruiken paarden toch ook op een onnatuurlijke manier. Of wilde jij zeggen dat het natuurlijk is een paard te rijden? Nee. Dat is het simpelweg niet. En mijn Fries heeft ook ijzers nodig, Omdat ik haar bereid en de hoeven anders niet goed blijven.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:14

Arabesk schreef:
dat is toch een zeer kwalijke zaak

kennelijk zijn de hoeven dus niet gezond

Wellicht niet, maar kennelijk zijn de ijzers voor haar paard dan toch goed, als haar paard ondanks zijn ongezonde hoeven toch door kan lopen. Haha!

Mijn paard heeft haar hele leven blootvoets gelopen. Maar doordat we artrose hebben geconstateerd, is ze op ijzers komen te staan. Resultaat: paard loopt weer compleet regelmatig. Dan is een ijzer toch een oplossing, of niet?

stoltur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:16

Karoliefje_ schreef:
Inderdaad, mensen gebruiken paarden toch ook op een onnatuurlijke manier. Of wilde jij zeggen dat het natuurlijk is een paard te rijden? Nee. Dat is het simpelweg niet. En mijn Fries heeft ook ijzers nodig, Omdat ik haar bereid en de hoeven anders niet goed blijven.

bereid of berijd je haar??? Haha! Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:19

Karoliefje_ schreef:

Weet je dit of denk je dit? Heb je het geprobeerd zonder ijzers?

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:35

Bij mijn paard heb ik het wel geprobeerd zonder ijzers, maar dit ging niet goed. In overleg met de smid is ze toen op ijzers gezet. Mijn vorige pony stond bij deze smid altijd zonder ijzers.
Voor het ene paard werkt het imo wel zonder, voor de ander niet.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:22

ik vind dat zolang de hoeven van je paard het toelaten je je paard er geen hinder van heeft en zuiver loopt ermee, zonder ijzers gewoon kan...

maar die van mij hebben altijd rondom op ijzers gestaan, simpelweg omdat ze te gevoelig waren... ik heb het natuurlijk wel geprobeerd zonder ijzers, gipsy de oudtse die heeft op het moment geen ijzers meer....

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:40

sorry hoor ik word hier denk verkeert begrepen..
Als Dries op BLOTEN voeten loopt zakken zijn hoeven uit (hij is 24) dus dan MOEt je wel ijzers eronder zetten, maar ANDERS zou ik het NOOIT doen!

ik hoop dat nu iedereen het begrijpt
en dat RAZOR het omdraait moet ze zelf weten.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:59

Blote voeten moet je ook bijvijlen, ik snap niet wat je bedoelt met uitzakken.?..

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:03

Ik heb zo'n vermoeden dat Sanniejj bedoeld dat het paard anders platvoeten krijgt... of hij is hoefbevangen geweest.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:08

Karoliefje_ schreef:

Friezen staan inderdaad niet bekend om hun geweldige hoeven dus ik kan me heel goed voorstellen dat jouw paard ijzers nodig heeft.
Een mooi voorbeeld van een ras waarbij genetisch een niet zo geweldige hoefkwaliteit is vastgelegd.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:45

Citaat:
... of hij is hoefbevangen geweest.

Ook dan kan een paard zonder ijzers lopen.
Ik kan het uitzakken van de hoeven ook niet goed verklaren.

Maar de 'traditionele' hoefsmid van de buren dacht ook dat mijn onbeslagen, natuurlijk bekapte pony, binnen een jaar platvoeten, dichtgegroeide zolen en een platte straal zou hebben.
Niets van dat alles. Ze heeft nog altijd keurig holle voetjes Haha!

(Ondanks dat ze ook ooit een gekanteld hoefbeen heeft gehad)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:58

Mijn nu 2x bevangen fries staat ook gewoon op blote voeten hoor. Geen centje pijn en de kwaliteit van de hoef is alleen maar toegenomen....de hoeven zijn giga hard Lachen
Bij dit paard dacht de DA in Emmeloord ook dat ze nooit zonder ijzers zou kunnen...

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:22

Mijn mini-shet staat ook gewoon op blote voetjes, hoor. Zij is ook een keer hoefbevangen geweest. Maar ik las op de site van Hoofcare dat in bepaalde gevallen speciaal beslag wordt toegepast.

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:47

Als ijzers goed waren voor paarden, dan waren ze er wel mee geboren..! Haha!

Sanniiy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:20

Citaat:
Ik ken maar weinig 17-jarigen die hun paard volledig zelf betalen en het feit dat je moeder ook op Bokt zit, geeft aan dat zij zich ook met het paardengebeuren bemoeid. Misschien is het handig om eens duidelijk met je moeder te overleggen en niet jezelf vast te bijten in een standpunt dat per definitie anders is dan dat van je moeder (dat is namelijk volstrekt normaal op jouw leeftijd Clown ).
Als jij die uitzondering bent die wel helemaal zelf het paard bekostigd: mijn welgemeende excuses.

Ik zeg ook niet dat ik hem helemaal zelf betaal
ik betaal van alles de helft
maar daar werk ik hard genoeg voor!
Ik bedoelde wat ik zei niet gemeen of wat maar op bokt of msn lees je dingen anders dan als het uit iemand ze mond komt Knipoog
maar daarom had ik ook een knipoog erbij Haha!
En bijdeze ook mijn excuus als ik iemand heb beledigt of wat..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:53

Justarman schreef:
Als ijzers goed waren voor paarden, dan waren ze er wel mee geboren..! Haha!

Evenals met een zadel op de rug en een bit in de mond Cool

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:09

Weer zo'n onzin uitspraak.....

Jij bent ook niet geboren met kleding aan?

Sanniiy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:17

en een paard is ook niet geboren met een shabrak??

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 23:31

Mijn hoefsmid zegt altijd dat als het niet nodig is, je een paard het beste op zijn blote voeten kan laten staan. Maar er zijn inderdaad paarden die ijzers nodig hebben. Denk aan paarden die veel op de verharde weg lopen, waardoor de hoeven te snel slijten of paarden waarvan de stand van het been moet worden veranderd. Paarden met brokkelige hoeven etc. Ik denk dat een ieder dit voor zijn eigen paard in overleg met een goede hoefsmid moet beslissen. Daar kun je iemand niet op aanvallen of je mening aan opleggen. Dat is namelijk het moeilijke van de paardenwereld. Er zijn veel verschillende meningen en daar moet je zelf je weg in zien te vinden!

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 10:43

Esperanza schreef:
Weer zo'n onzin uitspraak.....

Jij bent ook niet geboren met kleding aan?

Nee, maar een paard heeft een shabrak ook niet nodig om te overleven.. en een zadel en hoofdstel ook niet, maar wel spieren,botten,hoeven,tanden, etc.. En daarom is hij er ook mee geboren, dus als ijzers zo erg nodig waren voor een paard, dan was hij er wel mee geboren.. Knipoog En als het niet nodig is, waarom doe je het dan..?! want het si wel degelijk slecht voor de hoeven/pezen..