HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:25

Hippotha schreef:
Mee eens. Ik snap de commotie ook niet. Er worden hier zoveel namen genoemd, maar over deze persoon mag kennelijk niets negatiefs gezegd worden.

Dat hier zoveel namen worden genoemd, is mij dan helemaal ontgaan.
Meestal lees ik "mijn vorige hoefsmid" of "mijn vorige bekapper". En dàt is imo integer (het doet er niet toe wie dat was).

Verder: het is niet dat ik vind dat er niets negatiefs over hem verteld mag worden. Natuurlijk mag dat. Maar dat is niet hetzelfde als iemand betitelen als zijnde 'kwakzalver'.
Bovendien, wat is het nut ervan om tussen neus en lippen door iemand met naam en toenaam een kwakzalver te noemen? Dáar gaat het mij om. Het gaat me niet om de betreffende naam of persoon (ik ken hem niet eens), maar over het zomaar stellen dat iemand een kwakzalver is.

Maar ik hou erover op, jullie zien dit blijkbaar niet zo.

(Wie van jullie heeft ook een dienstverlenend beroep? Pling Clown )

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:03

Jovarna schreef:
Bovendien, wat is het nut ervan om tussen neus en lippen door iemand met naam en toenaam een kwakzalver te noemen? Dáar gaat het mij om. Het gaat me niet om de betreffende naam of persoon (ik ken hem niet eens), maar over het zomaar stellen dat iemand een kwakzalver is.

Het was toch niet zomaar. Deze persoon had er negatieve ervaringen mee.
En toch ook niet tussen neus en lippen door, want de ervaringen passen toch in het kader van dit topic?

En waarom er mee ophouden? Wij hoeven het toch niet altijd eens te zijn ?(iets wat toch niet snel gebeuren gaat denk ik Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:20

Hippotha schreef:
En waarom er mee ophouden? Wij hoeven het toch niet altijd eens te zijn ?(iets wat toch niet snel gebeuren gaat denk ik Knipoog )

Jovarna schreef:

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 10:19

Cowgirl schreef:
Maar die oorspronkelijke rassen bestaan niet meer dat is juist het probleem.
Ik stond echt per plex toen 3 nakomelingen van een fjordenhengst met 2x een 4 en 1x een 5 voor been werk naar huis gingen. Wat mij betreft was die hengst direct uit de fokkerij gehaald.

Noodkree bij het KWPN...ff lachen hoor. Ik riep 10 jaar geleden al dat het fout ging en dan heb ik werkelijk maar een brokje kaas gegeten van het kwpn. Maar als je op stal 40 paarden heb staan waarvan 75% in de blessure's staat gaan toch hopelijk je ogen eens open.

Het Fokbeleid van ijslanders gaat ook helemaal fout. Hoge benen , veel actie en min. 1.45m.
Nog geen 30 jaar geleden was het ijslandse paard nog een doodgewone slachtpony van 1.35m die men aan de straat stenen niet kwijt kon.

Onze eiegn friese paard fokken we ook de 'dood' in. Het zijn tegen woordig zwarte kwpn'ers geworden. En stond het friese paard al niet een beetje bekend om slechte voeten evenals de fjord.
Mijn oude hoefsmid zei dat mijn fjord een van de weinige was met goede voeten.
En ik denk niet dat dat te maken heeft dat er nog nooit een ijzertje onder heeft gezeten want hij zei het al toen mijn fjord nog geen 2 jaar oud was.

Kortom willen we een paard met goede voeten zullen we ons fokbeleid streng moeten aanpassen en anders in het buitenland zoeken naar een ras wat nog zuiver is.
Citaat:
[i]

ze komen er vanzelf wel achter, er kan wel gefokt worden op hoog, mooi, statig en weet ik veel wat allemaal maar op deze manier snijden ze zichzelf in de vingers Extreme duivel

niemand heeft wat aan een elegant paard als grasmaaier Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:57

Ze zijn zichzelf al in de vingers aan het snijden alleen zien ze het nog niet. Duivel

En als ze het gaan zien is het te laat...je moet het voor zijn.

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:04

Dit vind ik dus misselijke opmerkingen. We handelen allemaal op onze eigen manier en in het belang van ons paard! En dat dat voor iedereen verschillend is, prima toch! Maar suggereer niet dat we niet weten wat we doen en dat we onze dieren iets aandoen ofzo...
Laatst bijgewerkt door DTLL op 28-07-06 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:05

Wat vind je misselijke opmerkingen? die van arabesk en mij?

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:01

ja

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:03

ik volg hem even niet Verward

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:48

Buff,

Cowgirl en arabesk heebn het over het fokkerijbeleid van veel stamboeken. Dat er te weinig gekeken wordt naar de duurzaamheid van het ras. Hier mee snijdem ze zichzelf in de vingers. Het is verder geen aanval naar wie dan ook.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:42

ach, zoiets zeggen ze ook over de arabieren fokkerij,en we hebben hier een arabiertje van 27 jaar lopen... Ze heeft een lichte vorm van atrose maar ze gallopeerd nog altijd super vrolijk door de wei. En haar benen hebben echt wel wat te verdragen gehad (E pony die M springen bij de paarden was en Z2 dressuur)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:34

Tja, ik ken ook WPN'ers die zo'n leeftijd halen, maar dat zegt niets over een tendens in het fokken. Bij veel rassen is er veel aandacht voor "het plaatje" en worden dingen als degelijkheid, werkwilligheid en aanverwante nuttige eigenschappen een beetje "vergeten". Gelukkig zijn er in al die stamboeken ook van die eigenwijze types die vasthouden aan echte kwaliteit, waardoor je toch nog weer een keer terug kunt naar je oorspronkelijke goede rastype. Duivel

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 16:49

nou en wat dacht je van het gebrek aan aandacht in de fokkerij voor

KARAKTER

ik vind die nakomelingen van Jazz nou niet echt geweldig scoren op dat punt....

ik hoop maar dat er nog mensen zijn die het oude klassieke Friese ras in stand houden, want van 'zwarte kwpn-ers met lange manen' ben ik nou niet bepaald gecharmeerd.

tuigpaarden zijn tuigpaarden
en
trekpaarden zijn trekpaarden

Boos!

een boer in Opperdoes heeft nog ouderwetse friezen, die zijn veel kleiner en robuurster dan die giraffen die ik tegenwoordig zie rondlopen Boos!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:53

Hey, we gaan off topic mensen Tong uitsteken
Ik snap de link, maar dan moeten we een topic openen over de hedendaagse fokkerij en de eigenschappen die vergeten worden Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:41

Klopt, de enige link met NB is dat sommige paarden ijzers nodig zouden kunnen hebben omdat hun hoeven 'zwak' gefokt zouden zijn.

Als dit waar zou zijn (niet cynisch opvatten, ik weet het simpelweg niet) zou ik dit toch als argument voor NB zien. Anders blijf je namelijk doorgaan met het fokken van paarden met zieke en zwakke hoeven en kalft het alleen maar verder af. Dan moeten we over honderd jaar de baarmoeder van zwangere merries binnendringen om alvast ijzers onder het embryo te slaan, want anders storten zijn hoeven in zodra hij na de geboorte de grond raakt Clown .

Door NB kom je paarden met verzwakte hoeven vanzelf tegen. En ik denk, weet niet zeker, maar ik denk dat heel veel hoeven waarvan gezegd wordt dat ze nu eenmaal te zwak zijn, toch heel sterk kunnen worden met een natuurlijke bekapping.

Door ijzers blijf je de verzwakte hoeven als het ware 'verstoppen' en zou je dus alleen maar verder de verkeerde kant op gaan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 11:08

Waar je trouwens nooit over hoort, maar wat volgens mij ook een reden kan zijn van het grote aantal paarden met voetproblemen, is het feit dat er mensen zijn die met kreupele merries fokken. Merrie is sportpaard, wordt kreupel, dan zegt zelfs een dierenarts vaak: "Ach, doe maar in het weiland en fok er een veulentje bij". Wie weet is die merrie wel kreupel door een erfelijke oorzaak, die pas over X jaar ontdekt wordt... Koe

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 14:20

Buff schreef:
Dit vind ik dus misselijke opmerkingen. We handelen allemaal op onze eigen manier en in het belang van ons paard! En dat dat voor iedereen verschillend is, prima toch! Maar suggereer niet dat we niet weten wat we doen en dat we onze dieren iets aandoen ofzo...

Ja mee eens.. Vond het een erg misselijke opmerking ja.. Van Cowgirl.. Nors opkijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:14

xx_Vievke schreef:
Buff schreef:

Ja mee eens.. Vond het een erg misselijke opmerking ja.. Van Cowgirl.. Nors opkijken

Hallo.... die opmerking ging over het fokbeleid van tegenwoordig.
Selectief lezen is niet erg bevorderlijk voor een goede discussie.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:24

Mijn opmerking ging alleen maar over het huidige fokbeleid.
Ik heb niemand aangevallen in zijn manier van bekappen.

Beter lezen dus Vievke.....en als er iets niet begrepen wordt gewoon vragen en er bestaat ook nog een pB knop.

Dan blijft het nog gezellig ook Knipoog

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:36

Ik kan me er echt niet in vinden dat natuurlijk bekappen beter zou zijn voor een paard. Een huis tuin en keukenpaard hoeft niet te leven als een paard "in het wild" en, bovendien, ik geloof er niet in dat paarden in het wild erg oud worden, ze hebben immers natuurlijke vijanden. Dus we weten niet hoe de toestand van hoeven en benen is van wilde paarden op hoge leeftijd. Persoonlijk vind ik dat hele naturals gedoe nogal zwevering. Net of het een doodzonde of dierenmishandeling is, dat je je paard een deken op doet, een bit in de mond stopt, laat beslaan en ook nog 's nachts een box aanbied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:43

@Zandruiter: In welk opzicht hoeft volgens jou "een huis tuin en keukenpaard" niet te leven als een paard "in het wild"? Als ik deze opmerking zo lees, vraag ik me af of je uberhaupt weet wat voor wezen het paard is en wat z'n natuurlijke behoeftes en kenmerken zijn.
Er niks zweverigs aan wanneer je je verdiept in het wezen paard. Sterker nog, het is je verantwoordelijkheid om dat te doen.

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:39

Ooo wil je zeggen dat ik niet weet wat goed voor mijn paard is omdat ik me niet zou verdiepen in het wezen paard?
De mijne loopt bijna 24/7 buiten in de zomermaanden, in de winter is ze altijd nog zo'n vier uren per dag buiten.
Maar, voor de naturals, een "huis tuin en keukenpaard" hoeft inderdaad niet te leven als een in het wild levend paard. Je laat toch een dierenarts komen als hij ziek is of gewond is, je geeft hem toch iedere dag eten en drinken? Paarden die in het wild leven, krijgen geen dierenarts op bezoek, elke dag eten gaat ook wel eens niet op en ze moeten soms lang zoeken om aan drinkwater te komen. Maar, dit is trouwens een suggestie, als het dan zo natuurlijk mogelijk moet, is het dan niet beter om je paard af en toe even lekker van binnen op te laten vreten door de wormen, uit laten hongeren en een paar dagen geen drinkwater te verschaffen? Zo boots je wel de natuur na waar het af en toe ook er aan toe gaat.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:47

Het gaat er gewoon om om ons huidge paard een zo natuurlijk mogenlijk leven te bieden.

Sommige gaan in mijn ogen ook te ver en zijn nogal zweverig.

Ik probeer al jaren mijn beesten zo natuurlijk mogenlijk te houden maar ik ent ze gewoon in en ze hebben ook een chip.
Hebben ze om wat voor reden dan ook ijzers nodig komt er een ijzertje onder.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:08

@ Zandruiter

(sorry voor de off-topic)

Vind je dit niet een beetje wat ver gaan wat je nu stelt? 'Wij naturals' streven een zo natuurlijk mogelijk leven voor onze paarden na. Dit wil niet zeggen dat het precies zo gaat als in de natuur.
Zoals iedere paardengek willen ook wij onze paarden niet aan iets als een wormbesmetting oid verliezen, dus dat wordt (onnatuurlijk) buitengesloten.
Oftewel, er wordt geprobeerd het paard zoveel mogelijk in zijn natuurlijke behoeftes te voorzien, maar niet ten koste van alles.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:39

Het is eigenlijk heel simpel: naturals pakken het beste van twee werelden.