[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 08:53

@ fancylover; hoe lang heeft het bij jou de eerste keer geduurd voordat hij weer genezen was, en hoe erg is het geweest? Ik begreep uit je verhaal dat hij erbij ging liggen?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:28

de eerste keer is al heel lang geleden denk dat hij toen een jaar of 3 of 4 was.. ik weet eigenlijk niet meer hoe erg het toen was maar niet zo erg als hij het nu gehad heeft, toen hebben we hem van het gras afgehaald en toen ging het alweer beter.
maar elke keer als ie het weer kreeg werd het erger.
en nu dus helemaal.
hij lag idd heel veel, hij heeft een soort van kuil op het zand en daar lag ie heel vaak in, nu nog steeds hoor maar lang niet zoveel als toen.

maar ik weet het dus niet meer hoe het de eerste keer was aangezien dat al 7 of 6 jaar terug is.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:36

Waar ik eigenlijk nieuwsgierig naar ben is het volgende;
* Wie heeft z'n paard, nadat het bevangen is geweest, weer op het oude voerschema en weidegang staan en zo ja, ooit weer problemen gehad?
* Wie heeft ondanks aanpassing van voer en weidegang toch weer opnieuw z'n paar bevangen gehad?

(ben even voor mezelf klein onderzoekje aan het doen Haha! )

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:42

nou die van mij staat dus niet meer op het gras, zodra hij op het gras komt gaat het fout!! ook als ik iets meer voer krijgt hij er weer last van.
dus hij staat nu alleen nog maar op wortels en veel eiwitarm hooi. (gewoon dat lange dijkhooi) en nu gaat het goed Ja hij krijgt natuurlijk nu nog magnesium vandaar dat hij geen krachtvoer mag hebben.
als hij klaar is met het magnesium krijg ie wel weer krachtvoer maar niet zoveel Lachen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:48

romeorowan schreef:
Kinke: Hoe lang geleden is jouw paard hoefbevangen geweest? Het staat vast wel ergens, maar dan heb ik erover heen gelezen.

De eerste keer was in maart 2004 en de tweede keer was in mei 2006.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 17:18

Hallo ik wil even jullie mening vragen om een pony die gevoelig is met bevangen heid wat haver te voeren .
Kan het kwaad?

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:27

fancylover schreef:
nou die van mij staat dus niet meer op het gras, zodra hij op het gras komt gaat het fout!! ook als ik iets meer voer krijgt hij er weer last van.
dus hij staat nu alleen nog maar op wortels en veel eiwitarm hooi. (gewoon dat lange dijkhooi) en nu gaat het goed Ja hij krijgt natuurlijk nu nog magnesium vandaar dat hij geen krachtvoer mag hebben.
als hij klaar is met het magnesium krijg ie wel weer krachtvoer maar niet zoveel Lachen

gaat dat bij jou goed om peen te voeren mijn da raden me aan geen peen en appels meer te voeren Clown

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:07

ja hoor hij loopt geweldig!!
tsja de ene da zegt dat het geen kwaat kan de andere da zegt dat het beter is dat hij het niet meer krijgt...
dusja ik ben het blijven voeren en het gaat goed dus ik vind het allemaal wel prima Knipoog

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:20

DaanxBien schreef:
Hallo ik wil even jullie mening vragen om een pony die gevoelig is met bevangen heid wat haver te voeren .
Kan het kwaad?

Dat was volgens mijn dierenarts heel erg slecht!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:26

oh dan laat ik het maar !

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:30

ik heb werkelijk geen idee of haver goed is of niet!?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:49

Als ze zetmeel (koolhydraten) resistent zijn, dan zou ik het ten zeerste afraden om granen bij te voeren Clown

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 07:06

jep, zou ik ook niet voeren.
Hoe gaat het met Isabella??

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:25

www.hoofcare.nl is echt een super site zeg!
me nieuwe smit raadde me deze site aan omdat hij daar zelf ook heel veel aan heeft gehad Ja

ik dacht ik deel het even met jullie Lachen misschien hadden jullie hier al van gehoord maarja Knipoog

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:04

help ik heb een vraagje.
ik ken iemand en die z,n pony heeft voor de tweede keer hoefbevangen vorig jaar was de eerste keer is hij met moeite overheen gekomen.
nu heeft die pony het weer maar zeer erg,kan niet meer gaan ligt alleen nog maar soms staat die maar dan wankelt hij gewoon.
de dierenarts heeft het eigelijk opgeven ,maar zou je er nu helemaal niks meer aan kunnen doen.
heb ook al gezegt dat ze hem anders een spuitje moeten geven hij heeft echt veel pijn.
fietste er vgandaag voorbij en moest gewoon huilen ben de wei in gegaan enheb hem geaaid,hij lag daar maar zijn oogjes helemaal rood,die mensen zijn werken dus kan ik vanavaond pas berijken.
vind dit zo erg,waarom kunnen ze hier nu niks meer aan doen...

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:17

je kan gerust wat doen, haal hem ten eerste van het zand af en probeer het magnesium? het heeft mijn pony van zn pijn afgeholpen en loopt weer helemaal goed op zachte bodem!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:13

Ik heb een vraag, ik heb een vette fjord (hij staat op een erg korte wei met andere pony's die snel dik zijn). Hij liep ineens twee dagen geleden kreupel met linksvoor. Hij liep wel gewoon vrolijk, maar duidelijk onregelmatig (knikt echt), vooral goed te zien in draf. Nu kan het natuurlijk zijn dat hij zich gewoon verstapt heeft oid, en ik wilde het een paar dagen aanzien. Maar nu ik toch weer vanalles lees over hoefbevangenheid wordt ik een beetje bang. Hij heeft daar niet eerder last van gehad, maar hij zou met zijn lijf vatbaar moeten zijn, ondanks het korte gras.

Zou ik bang moeten zijn voor hoefbevangenheid op dit moment? Hij belast het been gewoon (staat ook nog rustig achter op rust en dus met veel gewicht op voor).

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:28

misschien moet je wel bang zijn daarvoor omdat je al zegt dat je paard te dik is. en door overgewicht kunnen ze het ook krijgen.
wat krijg je paard allemaal te eten? en hoeveel beweging krijgt hij? ik denk dat het slim is om hem wat te laten afvallen.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 00:12

fancylover schreef:
misschien moet je wel bang zijn daarvoor omdat je al zegt dat je paard te dik is. en door overgewicht kunnen ze het ook krijgen.
wat krijg je paard allemaal te eten? en hoeveel beweging krijgt hij? ik denk dat het slim is om hem wat te laten afvallen.

Gelukkig vloog hij vanavond al weer als een gek door het weiland, nog iets onregelmatig, maar véééél minder. Hij zou inderdaad af moeten vallen, maar hij staat op een vrij kale wei (op rantsoen met een paar shetten en andere snel-dik-wordt-paardjes en hij krijgt normaal een keer of vijf beweging in de vorm van rijden. Meer wil ik eigenlijk niet, hij is bijna vijf. Buiten het gras krijgt hij niks.

De hele winter heeft hij alleen kuil gehad, niet te veel, geen brok. Hij was aan het eind van de winter nog steeds dik. Het is lastig om hem een beetje in model te houden. het lijkt zijn baasje wel! Huilen Haha!

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:19

kuil is echt dikmakend hoor en geen goed voer voor fjorden. pas alsjeblieft op. Ik heb mijn fjord nu al 10 jaar. 7 jaar is het goed gegaan. Ook was ze soms te dik, maar ja(dacht ik toen). 8 e jaar hoefbevangen. En dan terwijl ik toch heel goed op pas, dacht ik.

doe alsjeblieft voorzichtig

bacardi2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:57

Bij mij op stal staat een pony die hoefbevangen is. Staat op advies van de dierenarts in een stal met alleen maar nat zand. Maar nu krijgt hij ook twee maal daags tranquigel om zijn bloedvaten te verwijderen.
Nu vroeg ik mij af heeft iemand hier al eerder van gehoord? Ik dacht dat tranquigel alleen maar werd gebruikt als kalmeringsmiddel bij bijv. scheren.
Veder krijgt de pony nog metacam als ontstekingsremmer.

Nazgul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 08:23

Ook bij ons staat er een pony met hoefbevangenheid.
Er is al 2 keer een arts bijgeweest, en een hoefsmid.
Zij staat nu op het zand, en ligt ook vaak.
Ze krijgt alleen hooi, en dik is ze zeker niet.

Toch wil ik graag haar benen afspuiten, maar moet daarvoor wel even een pad aflopen (bestraat)
kan dit kwaad?
Het lijkt mij, dat door al dat liggen juist haar spieren ook gaan vastzitten, wat nog meer pijn kan geven.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:08

Dat ligt eraan, benen afspuiten is altijd goed doe dan wel 10 minuten per been, korter koelt niet en langer voegt niets toe. Het enige waarmee je moet uitkijken is het pad waar het paard overheen moet. Als hij er wel overheen wil lopen dan moet je dat ook gewoon doen maar als hij niet wil zou ik hem ook niet gaan dwingen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:14

@bacardi: mijn pony heeft een paar keer sedasan naast de metacam gehad, is ook een soort kalmeringsmiddel maar blijkbaar werkt het ook pijnstillend.

@Nazgul: als de pony niet over het harde kan lopen kun je misschien een emmer water meenemen de stal in? Dan gewoon een voet per keer in de emmer zetten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:41

Mijn pony heeft dus een lichte bevangenheid maar ik heb zelf het idee dat ze al weer bijna normaal loopt. Ze krijgt dus alleen hooi en heeft wel een liksteen maar ik ben bang dat ze mss vitaminen tekort komt, nu heb ik dus een Vitalsporal vitamninenspuit gekocht maar er staat op dat het een combinatie is van energie, voeding en vitaminen. Kan dit kwaad om het haar te geven?