Easywalkers wie heeft er ervaring mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Easywalkers wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:29

Dank je wel Ja

En dat zijn ook allemaal goede?

Iemand ervaring met Richard Dicker

En Hoefsmid Ramon ?

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:31

Wat dat betreft kan ik je niet verder helpen. Ik heb alleen ervaring met Ellemieke Fransen.

Ik hoor ook goede verhalen over Hoefsmederij Meijer. Ik geloof zelfs dat deze smid bereid is om jouw kant op te komen om jouw huidige smid te leren hoe en wat betreft kunststof beslag.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:46

Hej hallo.
heb even vluchtig over dit topic heen gekeken.
aangezien mijn pony ijzeren hoefijzers er zo onderuitheeft en hij toch gevoelige hoeven heeft lijkt me dit de ideale oplossing.
mede ook omdat de hoeven van mijn pony erg snel spleten en afbrokkelen. ( door vroeger ongeluk )

Weet iemand de prijs van dit hoefschoentje Haha!
Kan iemand me dat even doorgeven via de PM..

Groetjesss Sanne

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 22:00

Mijn merrie staat nu ook sinds 3 weken op easy walkers en ze heeft eigenlijk helemaal geen last gehad van de omschakeling. Wel heeft ze de eerste paar dagen last van gehad dat wanneer ze ineens stopte nog een pas doorstruikelde omdat de easy walkers niet zo schuiven als ijzers. Achter zitten ze nog niet helemaal goed omdat haar hoeven verkeerd gegroeid zijn door wiggen, haar hele hoef had zich hieraan aangepast en dus was het effect van de wiggen weg aan die kant was gewoon de hoef ingedrukt als het ware dus wanneer de wiggen op de ijzers werden gelast stond ze gewoon als een paard met normale ijzers. Ook was die buitenkant heel erg slecht, zacht/brokkelig. Volgens de smid zou het wel weer goedkomen alleen heeft het tijd nodig, het heeft 3 jaar geduurd om dit te veroorzaken dus het kan niet naar een kapbeurt over zijn..

Verder heb ik de smid eens gevraagd wat hij nou vond van easy walkers of ze echt zoveel beter zijn als ijzers. Volgens hem zijn ze niet per definitie beter maar anders en zal het voor het paard met beenproblemen ( actrose , peesblessure etc ) een fijner gevoel zijn door de betere schokdemping. Zijn verklaring waarom veel smeden het niet gebruikte was omdat ze het gewoonweg niet kennen en diegene die het wel kennen willen er niks van weten. Tegenwoordig leren ze ook gewoon op school om met easy walkers te werken. Je zou er in principe evenlang moeten doen als gewone ijzers en de paarden kunnen ook gewoon naar buiten, ook in de modder dat zou geen probleem zijn. ( maar ze stond bij mij ook al met gewone ijzers in de winter een paar uur in de paddock)

Mijn paardje loopt er naar mijn idee wel fijner op. Haar stap is ruimer geworden en vooral buiten loopt ze veel rustiger, eerst was ze altijd bang om uit te glijden en vooral bij heuvels liep ze dan erg verkrampt en dat is nou weg.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 00:36

twinducklin schreef:
Mijn merrie staat nu ook sinds 3 weken op easy walkers en ze heeft eigenlijk helemaal geen last gehad van de omschakeling. Wel heeft ze de eerste paar dagen last van gehad dat wanneer ze ineens stopte nog een pas doorstruikelde omdat de easy walkers niet zo schuiven als ijzers. Achter zitten ze nog niet helemaal goed omdat haar hoeven verkeerd gegroeid zijn door wiggen, haar hele hoef had zich hieraan aangepast en dus was het effect van de wiggen weg aan die kant was gewoon de hoef ingedrukt als het ware dus wanneer de wiggen op de ijzers werden gelast stond ze gewoon als een paard met normale ijzers.

Verward Hoe krijg je dat voor elkaar? De wiggen aan de verkeerde kant van het ijzer gelast?

Hoefsmid Ramon zat bij mij op de opleiding. Hele ijverige, vlotte jongen.
Ook hoefsmederij Meijer is aan te raden, hij neemt zelf alleen geen nieuwe klanten aan en hij adviseert goed wanneer EW wel of niet kan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 09:06

Citaat:
Klopt, de hoef gaat er inderdaad over heen groeien. Ellemieke zei tegen mij dat je dan best zelf weer een beetje bij mag vijlen om het bij te houden tot de tijd dat het weer tijd is voor een bezoekje.

Dat vind ik toch een beetje raar want dan pas je dus wel de vorm van de hoef aan aan de EW.

Wou ze ook wel onder leggen maar weet zeker dat mijn paard met 2 weken over de EW heen gegroeid is. Begin nu toch te twijfelen.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 09:15

Bij Jumper zitten er ook sinds 3 maanden EW onder. Ik zit dus al in de tweede ronde. Alleen heb ik nu voor een ander kunstof 'ijzer' er onder zitten omdat Jumper nogal een beetje groot is Haha! , en ze voor zijn voorijzers geen maat hadden in de EW. Achter heeft ie de grootste maat EW onder. Die voorijzers zijn ook kunstof, maar dat zonder balkje en in een soort beige kleur, ik heb geen idee hoe ze heten, zal het de volgende keer eens vragen aan de hoefsmid.
Ik ben op zich heel tevreden over de EW. Jumper moest er even aan wennen, maar dat moet ie altijd met nieuwe ijzers en hij loopt er lekker vlot op. Ze gaan ook net zolang mee als gewone ijzers bij ons. En ook zijn spectaculaire voorbeen is niet veranderd gelukkig nu er lichtere ijzers onder zitten. Kortom, ik ben tevreden. Tong uitsteken , en Jumper ook want zijn benen zijn ook niet meer de jongsten...

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 11:54

Dynamix zou dat het andere kunststof beslag zijn??

Bij mij groeide de hoef niet na 2 weken over het beslag?

Vergeet niet dat er geen lippen op zitten, dus dan kan de voet ook meer uitzetten.
Dan nog vind ik niet dat door bijvijlen de hoef naar het ijzer gevormd wordt, maar behoed word voor het beruchte brokkelen..

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 14:20

Clovertje schreef:
Klopt, de hoef gaat er inderdaad over heen groeien. Ellemieke zei tegen mij dat je dan best zelf weer een beetje bij mag vijlen om het bij te houden tot de tijd dat het weer tijd is voor een bezoekje.

@Pomski: Ellemieke is echt een geweldig leuk mens. Ze heeft engelengeduld met mens en dier. Ze neemt echt de tijd voor jou en je paard. Echt super. Ik hoop dat het voor jouw paardje net zo fijn blijkt te zijn als dat nu voor Clover lijkt te worden. Succes, we lezen het wel?

Dat is in ieder geval hoopgevend, ben erg benieuwd!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:10

Cowgirl schreef:
Citaat:

Dat vind ik toch een beetje raar want dan pas je dus wel de vorm van de hoef aan aan de EW.

Wou ze ook wel onder leggen maar weet zeker dat mijn paard met 2 weken over de EW heen gegroeid is. Begin nu toch te twijfelen.

Nee,je legt de EW eronder ,maar dan iets meer naar achter dan een gewoon ijzer,dan knip je m op maat en vijl je de hoef iets bij.Maar dat is niet aanpassen aan de EW want die ligt er al onder,dat kan dus niet. Bovendien als je bekapt dan vijl je ook de hoef bij op die manier.Hij kan er dus idd wel wat overheen groeien,maar erg is dat niet omdat ie dan nog steeds gewoon lekker loopt op een EW,er zit geen opstaand lepeltje aan de voorkant die de hoef dan in een rare vorm drukt ofzo. Mijn merrie heeft nu dus ook de EW,en ik moet zeggen ze loopt er heel lekker op,ik heb de'r de laatste jaren nog niet zoveel zien rennen als nu.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:28

willem is de 1e keer er gigantisch overheen gegroeid. zelfs zo erg dat de dynamix onder zijn voet vandaan vielen omdat zijn voet zo aan het groeien was.

bram zei de 2e keer dat het niet zo snel zou gaan en hij heeft gelijk. dat komt doordat willem donald duck voeten had gekweekt, terwijl zijn natuurlijke groei stijl is, net als de achter voeten. maar mijn vorige smid heeft ze te breed laten groeien. nu zijn zijn voeten een stuk kleiner.

maar dat groeien is normaal.. zeker voor de 1e keer

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:04

Ik heb hele goeie ervaringen met de easy walker mijn mannetje die eigenlijk afgeschreven was werkt weer en heeft heel veel plezier in de dingen die we samen doen............. De ijzers slijten ook niet zo snel want bij mij zijn ze nu al drie keer verlegt Lachen en ik heb zoiets van ik laat mijn smid liever om de 5 weken komen om zijn voetjes bij te werken ipv wachten totdat het ijzer er zover overheen groeit dat de druk verkeerd verdeeld word

joplin_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:33

stefanie boon in eindhoven heeft ook ervaring met het zetten van easywalkers

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:24

Gerrie schreef:
Dynamix zou dat het andere kunststof beslag zijn??

Klopt, het is bijna hetzelfde ala de EW, alleen deze takken lopen wat ronder. Helaas is het niet zo hip gekleurd als de EW.

Ellemieke komt niet in mijn regio, dus heeft ze me Eline Kassels aangeraden. Zij gebruikt de Dynamix. Maar er zijn veel meer anders soorten kunststof beslag hoor.

Kijk maar eens op deze site:
www.kunststofbeslag.tk

Het meisje die deze site heeft gemaakt rijdt endurance en heeft ervaring met meedere soorten kunststofbeslag.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:29

ik ben juist blij dat ze niet zo fel gekleurd zijn Haha!
deze vallen helemaal niet op. als ik hem op de wei zie lopen moet ik ook altijd 3 keer kijken oftie ze er nog onder heeft, ben er al eens 1 kwijt geraakt..d ie vindje door de schutkleur nooit meer Haha!

7 november gaat meneer voor de 4e keer op de dynamix en zijn voeten worden met de keer beter

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:44

Helaas heb ik als smid heel wisselende ervaring met kunstof beslag, al dan niet door mij aangelegd. Ik ben ook nogal wat kreupele paarden tegengekomen die beslagen waren door smeden die hier goed bekend staan, en nogal genoemd worden (***). Het staaft me weer in de bewering: Er bestaat in de paardenhoeven wereld geen haarlemmerolie!
Ieder paard moet worden bekapt naar zijn/haar eigen behoefte, vervolgens moet een keuze worden gemaakt tussen blootsvoets, ijzers, kunstof etc. Allemaal gericht op de individuele behoefte van dat ene paard.
Er is domweg geen enkele methode die voor elk paard goed is. Al hebben ijzers heel lang, een groot gedeelte van de paarden geholpen, je bent als smid verplicht om vooruit te kijken, maar ook om na te denken en je te verdiepen in alle technieken die nodig zijn om paarden goed te laten lopen. Gelukkig komen kunstof 'ijzers' nu ook voor in het lesprogramma van de drie erkende scholen.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 13-10-06 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd uit post.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:55

Ik heb het topic niet doorgelezen, maar er was op de wereldruiterspelen in Aken ook veel aandacht voor deze ijzers, hoe flexibel ze waren, hoe licht enz. We hebben er namelijk eentje meegekregen van de stand van een een verkoper. Ik zou verder niet weten hoe paarden erop reageren, maar heb sindsdien wel een aantal mensen ehoord die overwegen hun paard er ook te zetten. Proberen kan nooit kwaad, word het paard er slechter van, kun je evt binnen een dag (afhankelijk van je smid) er zo weer je oude ijzers onder laten timmeren. Ik volg dit topic even! Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:04

farrier schreef:
Helaas heb ik als smid heel wisselende ervaring met kunstof beslag, al dan niet door mij aangelegd. Ik ben ook nogal wat kreupele paarden tegengekomen die beslagen waren door smeden die hier goed bekend staan, en nogal genoemd worden (***).

Ik vind het niet zo netjes van je dat je maar 1 naam noemt, noem ze dan allemaal. Je probeert jezelf weer eens te verkopen ten koste van anderen. Dat vind ik niet zo netjes van je.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 13-10-06 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam uit quote verwijderd

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:39

Daar ben ik het mee eens. Noem in elk geval meerdere namen. Maar het blijft mensenwerk en elk mens maakt wel foutjes. Soms kan je ook niet van te voren weten hoe een paard er op reageert.
Bij mijn paard is het goed bevallen, maar voor hetzelfde geld was ze misschien er wel slechter van gaan lopen. Dan kan... Waar het dan om gaat, vind ik, is hoe je dat samen met de smid gaat oplossen. Ik weet zeker dat *** dan was teruggekomen om een andere oplossing te zoeken voor Clover!

Maar goed, bij mij komen er NOOIT meer ijzers onder, alleen maar kunststof! Clover loopt zelfs weer voor de kar, terwijl we die hoop al heel lang hadden opgegeven. Ze is weer helemaal vrolijk, ik heb mijn paardje weer terug!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-10-06 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam verwijderd

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:53

Ik ben ook niet echt een voorstander van namen noemen(van wie dan ook). Er worden hier op bokt zo af en toe bepaalde mensen behoorlijk afgekraakt Verdrietig Het lastige is dat als je tevreden over iemand bent, je dat graag wilt laten blijken, maar dat er dan ook negatieve ervaringen genoemd kunnen worden.

Als voorbeeld: Ik heb een negatieve ervaring met EW's ondergelegd door een smid, waar anderen heel lovend over zijn. Ik ben heel positief over mijn traditionele hoefsmid, waar anderen zich weer negatief over uitlaten. Ik denk dat het meest zuiver is om als je echts iemands mening over een bepaald ander iemand wilt hebben je dat via een PB doet.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:20

sorry als ik de indruk heb gewekt dat **** geen goed werk afleverd. Ik heb ook heel goede resultaten van haar gezien.
Mijn argument is dat er niet 1 methode is voor alle paarden. Je zult je verstand moeten blijven gebruiken. Het bekappen is voor alle paarden verschillend, het beslag ook. Sommige paarden kunnen op blote voeten, sommige op ijzers, en sommige op kunstof.
Als je op 1 manier alle paarden wilt doen, kom je onheroepelijk in de problemen.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:50

farrier schreef:
Mijn argument is dat er niet 1 methode is voor alle paarden. Je zult je verstand moeten blijven gebruiken. Het bekappen is voor alle paarden verschillend, het beslag ook. Sommige paarden kunnen op blote voeten, sommige op ijzers, en sommige op kunstof.
Als je op 1 manier alle paarden wilt doen, kom je onheroepelijk in de problemen.

Ik had dit niet beter kunnen formuleren!