Hoefkatrolontsteking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:33

ik was net een antwoord aan het typen, komt er een collega binnen Sigaar

Oorzaken van HKO
Citaat:
Verkeerde bekapping
Een te lange toon vertraagt het afwikkelen van de hoef waardoor het paard aan het einde van de pas tijd te kort komt om de hoef op te klappen. Bovendien zorgt een lange toon voor een grotere hefboomwerking waardoor de krachten op het hoefkatrolgewricht zowiezo al toenemen. Bij de traditionele bekapping wordt bijna altijd de toon te lang gelaten en wordt verzuimd een mustangroll aan te brengen.

Pijnlijke hielen
Ook dit is doorgaans een gevolg van een verkeerde bekapping. Hielen worden doorgaans te hoog gelaten (zie ook hoge hielen), hoge hielen zijn niet alleen slecht voor de hoeven maar zorgen ook voor gevoelige hielen. En een paard met gevoelige hielen zal deze trachten te ontlasten en gaat dus op de toon landen. Ook dragende steunsels kunnen gevoelige hielen tot gevolg hebben.

Met lage voorwaartse snelheid springen
Als paarden in de natuur springen (ze rennen overigens liever om een obstakel heen) dan doen ze dat met behoorlijke voorwaartse snelheid. "Springpaarden" worden doorgaans echter geleerd om met weinig voorwaartse snelheid te springen en ze landen daardoor veel te steil. Ze kunnen daarbij niet anders dan op de toon landen.

Oververmoeidheid
Oververmoeide paarden (en dan hebben we het over urenlang rijden) kunnen op de toon gaan landen. Gebeurt dit veelvuldig, en dan ook nog eens op harde ondergrond, dan kan dit tot hoefkatrolontsteking leiden.

Weinig schokabsorptie
Vooral de combinatie toonlanden / hoefijzers / harde ondergrond is schadelijk. Praktisch altijd is een harde ondergrond zeer heilzaam voor de hoeven, maar gecombineerd met toonlanden en hoefijzers zorgt het voor schadelijke vibraties (zie ook onze pagina over schokabsorptie).

Hierboven staan redenen waarom paarden op de toon kunnen landen en de krachten op het hoefkatrol te hoog worden. Gelukkig kan het lichaam beginnende schade altijd herstellen, maar waarom gebeurt dit niet?

Gebrek aan doorbloeding
Om weefselschade te herstellen is, zoals iedere arts je kan vertellen, doorbloeding essentieel. Zonder doorbloeding geen herstel, zo simpel is het. Blijkbaar hebben veel paarden gebrek aan doorbloeding in de hoef. Hoe komt dat?

Gebrek aan beweging
Voor de doorbloeding in de hoeven is het paard nagenoeg volledig aangewezen op het hoefmechanisme. En dat hoefmechanisme werkt uitsluitend als het paard beweging heeft en de hoeven goed kunnen uitzetten tijdens het contact met de grond. Het paard opsluiten in de stal (ook 's nachts!) zorgt voor een drooglegging in de hoeven. Zie ook onze animatie en uitleg over het hoefmechanisme.

Hoefijzers
Hoefijzers verhinderen het uitzetten van de hoeven en daarmee het hoefmechanisme, en hinderen dus de doorbloeding van de hoef. Op onze pagina over hoefijzers kun je er meer over lezen.

Gecontraheerde hoeven
Gecontraheerde hoeven zijn hoeven die aan de achterkant zijn samengeknepen. Hoefijzers kunnen dit veroorzaken (zie voor een uitleg en animatie de pagina over hoefijzers), een andere oorzaak kan liggen in een verkeerde bekapping (met name te hoge hielen en ondergeschoven hielen).

Genezing:
Citaat:
Beweging, beweging, beweging! Een paard hoort niet in een stal, ook niet 's nachts, zie ook de pagina over Natuurlijke Huisvesting. De hoeven zijn voor hun doorbloeding afhankelijk van het hoefmechanisme en dat werkt alleen maar als het paard beweegt. Een paard in de wei of grote paddock zal nooit langdurig stil staan, een paard in de stal wel!

In alle gewrichten en pezen treedt voortdurend slijtage op, zowel bij mensen als bij paarden, dat is volkomen normaal. Het lichaam zorgt voor voortdurende vernieuwing van de aan slijtage onderhavige onderdelen, maar daar is wel een voortdurende bloedtoevoer voor nodig. Het is bekend en bewezen dat een slechte doorbloeding zorgt voor een slecht herstel. De hoeven van paarden zijn voor hun bloedsomloop nagenoeg volledig afhankelijk van het hoefmechanisme, het voortdurend uitzetten en inkrimpen van de hoef tijdens het optillen en neerzetten. Dat is ook de reden dat paarden van nature nooit langer dan een uur slapen, al dan niet staand of liggend. Het ligt dan ook voor de hand dat hoefkatrolontsteking kan ontstaan door gebrek aan doorbloeding, vooral als je bedenkt dat hoefkatrolontsteking bij vrij in de natuur levende paarden totaal niet voorkomt.

Veel bewegen dus, 24 uur per dag de mogelijkheid om te bewegen is essentieel, liefst regelmatig op een harde ondergrond want dan werkt het hoefmechanisme beter. Bij paarden die aan hoefkatrolontsteking lijden kun je het lopen over een harde ondergrond het beste in stap laten uitvoeren zodat verdere schade wordt voorkomen.

Andere bekapping
Citaat:
Een goede bekapping is essentieel. Door middel van Natuurlijk Bekappen zijn al vele paarden genezen van hoefkatrolonsteking. Laten we eens kijken wat je met bekappen kan doen om hoefkatrolontsteking te voorkomen en te genezen:

Geen hoefijzers!
Hoefmechanisme is essentieel voor een goede doorbloeding. Hoefijzers werken het hoefmechanisme tegen zodat de doorbloeding stagneert. Langdurig gebruik van hoefijzers zorgt er bovendien voor dat de hoef chronisch samengeknepen raakt en versmalt. De doorbloeding rond het hoefkatrolgewricht neemt hierdoor nog verder af. Zie voor meer informatie hierover onze pagina over hoefijzers. Hoefijzers versterken bovendien de schadelijke vibraties in de hoef en verhinderen de schokdempende werking, van beide effecten is aangetoond dat ze hoefkatrolontsteking in de hand werken. Ook jouw paard kan zonder ijzers, zie ook onze pagina kan mijn paard zonder ijzers?.

! Laat geen valse verwachtingen scheppen door een dierenarts of hoefsmid die niet de vakliteratuur (zie bronvermeldingen) heeft bijgehouden: Er bestaan geen hoefijzers die hoefkatrolontsteking kunnen genezen. In traditionele kringen geldt hoefkatrolontsteking als ongeneeslijk, en ongeneeslijk is het inderdaad als je met hoefijzers aan de slag gaat.

Lage hielen
Traditioneel worden paarden met hoefkatrolontsteking hoger op de hielen (verzenen) gezet want dat lost de pijn voor een tijdje op. Door het hoger zetten wordt de spanning op de diepe buigpees namelijk tijdelijk wat lager. Let op het woordje tijdelijk; spieren streven naar een vaste spierspanning (tonus) en zullen al vrij snel de spanning terugbrengen naar wat hij oorspronkelijk was. Op dat moment ben je weer terug bij af maar staat je paard ook nog eens hoger op de hielen. Hoge hielen zijn voor een paard pijnlijk, en om de pijnlijke hielen te ontlasten zal het paard... meer op de toon gaan landen! En dat was nou juist de hoofdoorzaak van hoefkatrolontsteking!
Een betere aanpak is juist om de hielen zo laag mogelijk te houden. Zie ook onze pagina over hoge hielen versus lage hielen. Met lagere hielen werkt de hoef beter, met name de druk op het hoefkatrol wordt dan minder, de schokdemping wordt beter en de doorbloeding neemt toe.

Steunsels kort houden
Te lange steunsels die de grond raken zorgen voor pijn aan de achterkant van de hoef. Om de pijnlijke achterkant te ontlasten zal het paard op de toon gaan landen, en dat is nou net wat we willen voorkomen!

De toon kort houden, van een mustangroll en eventueel van een opzet voorzien
Dit heeft twee doelen: Ten eerste versnel je hiermee het afwikkelen van de hoef zodat het zweefmoment wordt vergroot. Een groter zweefmoment zorgt voor meer tijd om de hoef op te klappen (zie de animatie hierboven). Hierdoor voorkom je dat het paard op de toon landt, een eigenschap die sterk verdacht wordt als hoofdoorzaak van hoefkatrolontsteking.
Het tweede doel is het verkleinen van de hefboom. De hoef zelf is een hefboom die aan de diepe buigpees trekt. Hoe langer de toon, hoe langer de hefboom, en hoe groter de krachten op het hoefkatrolgewricht. De toon kort houden, liefst wekelijks bijraspen, is het belangrijkste wat je kan doen in je strijd tegen hoefkatrolontsteking (zie ook Waar hoort het paard op te lopen?).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:38

en nog dit citaat:

Dit is wat Pete Ramey, een internationaal bekende hoefsmid, in zijn boek Making Natural Hoof Care Work for You over hoefkatrolonsteking te zeggen heeft:
Simply start a natural hoof program and you will see. I have seen hopeless navicular cases go sound at the first trimming or it can take a while. It is a simple fact that I have never seen a "navicular horse" fail to be completely healed under my care

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:41

Deze stukken tekst ken ik idd al, of in elk geval vergelijkbare. Heb me altijd sterk verdiept in de mogelijkheden en dus echt vanalles gelezen. Voor mij is veel beweging en weidegang sowieso een vereiste. Ik heb echter bewust níet gekozen voor Natuurlijk bekappen etc en wél voor ijzers. Heb veel voors en tegens en verhalen tegen elkaar afgewogen. Voor mij zou NB een laatste redmiddel zijn, gelukkig heb ik t tot nu toe niet hoeven overwegen omdat de huidige middelen erg goed werken. Ben blij dat t andere paarden wel helpt, bij mijn paard werken de ijzers echter heel goed, heb dus ook niet de behoefte aan NB te beginnen.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Clown

Overigens is dit een topic om ervaringen te delen en niet een heel betoog te krijgen over waarom we allemaal aan NB zouden moeten beginnen, daar is al genoeg over te vinden op bokt. De citaten die je noemt zijn volgens mij al heel vaak geplaatst op bokt. Als mensen hier dat willen, zoeken ze dat wel op, maar da's mijn mening! Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:53

tsja Antoine de Bodt wordt er ook tientalle malen bijgesleept maar in dit topic wordt vrijwel nooit iets over de NB aanpak gezegd. Dat JIJ er wel het eea vanaf weet wil nog niet zeggen dat iedereen op de hoogte is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:05

Komt misschien omdat in dit topic nog maar weinig mensen zijn die zelf ervaren hebben dat NB bij hun paard heeft gewerkt. We delen ervaringen, blijkbaar hebben mensen met ervaring met hun paard met HKO en NB dit topic nog niet gevonden.

Denk dat de meesten hier zeker wel op de hoogte zijn van de mogelijkheden en er ook naar opzoek zijn gegaan. Het wordt ook wel genoemd. Bovendien denk ik dat iedereen hier ook al wel op bokt weet te vinden waar de door jou genoemde info te halen valt. En Arno8 heeft t ook al aangedragen.

Dat er meer mensen zijn die ervaring hebben met AdB in dit topic tja...

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:27

Ik heb ervaring met AdB en NB.
Mijn Paard met RHKO is in training geweest bij Marijke de Jong voordat ze met de Akademische Rijkunst is verder gegaan en nog op de AdB manier trainde.
Mijn merrie wordt bekapt door een Natural Balance smid.

Het is 3 jaar geleden dat de diagnose RHKO is gesteld en de merrie doet het super. Kan gelukkig op blote voeten lopen. Ik ben absoluut niet tegen ijzers maar als het niet hoeft dan liever op blote voeten.
We rijden sinds 2 jaar volgens de beginselen van de Akademische Rijkunst. Vreselijk moeilijk maar erg leuk.

Mijn merrie heeft dit jaar een probleemloze dracht en bevalling doorstaan. Erg lang met zwangerschapsverlof geweest. Deze week is het veulen naar de opfok gegaan en ben ik weer aan het werk met mijn paard. Ze is nog net zo soepel en los als 8 maanden geleden.

Ik ben er ook van overtuigd dat er meer wegen naar Rome leiden. En ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt!

@cardy, wat super dat jouw paard zo goed vooruit gaat ondanks de slechte prognose!!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:24

@ bar: bedankt! Haha!
Ik ken marijke de Jong ook wel, leuke vrouw en kan goed lesgeven. Ben haar, en haar vriendin, voor het eerst tegen gekomen toen ik een weekendje bij Antoine was Lachen

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:52

Abaresk: Kan je uitleggen waarom rijden in zand (bakken) slecht is?
Bedoel je dan alle rijbanen met zand of mengsel met zand?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:04

uh dat is een verhandeling van 2 pagina's. Maar het komt er op neer dat zand een beetje 'glijdt' waardoor je rukken aan de pezen krijgt

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:06

Ze zeggen ook altijd dat je paard, door het stappen op een harde ondergrond, droge benen van krijgt (oftewel dat is goed voor de pezen).

Daarom moet je paarden met peesblessures niet op zand laten stappen, vaak.

odique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:28

Bij mijn paard is dik een jaar geleden ook hoefkatrolonsteking geconstateerd, daarbij heeft ze ook hoefkraakbeen verbening. Ze heeft in eerste instantie een hoefijzer met een balkje, zooltje en silicone gekregen. Ze liep binnen twee weken weer goed en is tot nu toe nooit meer kreupel geweest. Nu heb ik wegens omstandigheden een andere smit en die zegt dat ze makkelijk op normale ijzers kan en dat gaat tot nu toe (2 weken) goed.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 23:04

@cardy, welke vriendin van Marijke?? Marlous toevallig (dun met blond krullend haar?) Dat is nl. nu mijn instructrice.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:56

Bar schreef:
Ik heb ervaring met AdB en NB.
Mijn Paard met RHKO is in training geweest bij Marijke de Jong voordat ze met de Akademische Rijkunst is verder gegaan en nog op de AdB manier trainde.
Mijn merrie wordt bekapt door een Natural Balance smid.

Het is 3 jaar geleden dat de diagnose RHKO is gesteld en de merrie doet het super. Kan gelukkig op blote voeten lopen. Ik ben absoluut niet tegen ijzers maar als het niet hoeft dan liever op blote voeten.
We rijden sinds 2 jaar volgens de beginselen van de Akademische Rijkunst. Vreselijk moeilijk maar erg leuk.

Mijn merrie heeft dit jaar een probleemloze dracht en bevalling doorstaan. Erg lang met zwangerschapsverlof geweest. Deze week is het veulen naar de opfok gegaan en ben ik weer aan het werk met mijn paard. Ze is nog net zo soepel en los als 8 maanden geleden.

Ik ben er ook van overtuigd dat er meer wegen naar Rome leiden. En ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt!

@cardy, wat super dat jouw paard zo goed vooruit gaat ondanks de slechte prognose!!

Een vraag: liep jouw paard al (heel) slecht toen de diagnose HKO werd gesteld en ben je toen natuurlijk gaan bekappen of was je daar bij voorbaat al me begonnen?
Mijn merrie loopt nu al niet regelmatig vanwege HKO, heeft het dan zin om over te gaan op NB?

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:30

Mijn merrie heeft nooit heel slecht gelopen ondanks een klassering van 3-4 op de straalbeentjes. Ze was rechtsom licht onregelmatig. Voor mij zat de oplossing vooral in het goed rechrichten van mijn paard.
Dat ze NB bekapt wordt is eigenlijk toeval, ik had die smid al toen de diagnose gesteld werd. De smid heeft haar in eerste instantie op ijzers met zooltjes gezet en dat gaf geen verbetering. Na de training bij Marijke de Jong zijn er geen problemen meer geweest.
Na de training is ze van de ijzers afgegaan en sindsdien staat ze op blote voeten en dat gaat super.
Ik kan niet zeggen in hoeverre het NB bekappen van invloed is op haar conditie. Ik heb immers geen vergelijk tussen voor en na NB bekappen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:07

Ook mijn merrie heeft 3-4 voor. Ze stond op blote voeten en lipe tot het moment van kreueplheid redelijk goed, maar de DA adviseerde toen ook ijzers met zooltjes. Die hebben er nu 2 weken onder gezeten maar dat gaf geen enkele verbetering. Gisteren heeft ze er eentje in de wei finaal afgetrapt (want ze kan nog prima gek doen buiten Haha! ), dus de smid heeft ook de andere er afgehaald en vandaag liep ze eigenlijk goed (in stap, draf heb ik nog iet geprobeerd). In elk geval niet slechter dus. Ik vraag me ook echt af of ijzers met zolen wel een verbetering zijn ... jij hebt blijkbaar deze zelfde ervaring.

Moet ik voor dat rechtrichten/rijden op cursus of kan ik ergens lezen hoe dat werkt en het zelf oppakken? Ik rijd western, maakt dat nog verschil hiervoor of blijft rechtrichten rijtechnisch voor alle paarden hetzelfde principe?

Fijn dat jouw paardje weer goed loopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:15

Simodi: ik denk dat niet voor ieder paard dezelfde dingen even goed werken. Mijn paard had de 1e 4 maanden baad bij een egg-bar met siliconen opvulling (geen zooltje), daarna enkel de eggbar en nu niets van dat alles.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:25

@simodi, of je nou western of dressuur rijdt dat maakt voor het rechtrichten m.i. niet uit. De dame waar mijn paard in training is geweest heeft ook westernruiters onder haar klanten.

Haar site is http://www.paardenbegrijpen.nl
Ze geeft ook diverse cursussen op het gebied van rechtrichten, toevallig morgen ook een zie ik. Op de site staat ook erg veel theorie over het rechtrichten en de scheefheid van je paard.
Mijn paard staat er ook nog op. Knipoog
http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=114

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:15

@Bar: bedankt voor je info, ik heb je paard Morgan gezien op de site! Zal de info komend weekend eens goed gaan lezen ... Knipoog

Son_ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 14:26

Onze E-pony van inmiddels 19 jaar is bekend met hko (lv 3, rv 2). Dit is geconstateerd rond zijn 10e jaar. Hij is in de 3 jaren daarna met regelmaat daarvoor behandeld middels gewrichtsinjecties, en hebben we onze rijden aangepast. Geen aangepast beslag en tot 4 jaar geleden nog in de sport uitgebracht. Inmiddels had onze hoefsmid hem overgezet op natural balance hoefbeslag zodat hij beter af kon rollen. Dat heeft eigenlijk maar zeer korte tijd effect gehad, hij kreeg peesblessures en op een gegeven moment was hij zo slecht dat in overleg met onze da is besloten hem een aantal maanden op de wei te zetten. Hij kwam prima thuis! Weer beslagen (zonder ijzers is voor hem geen optie), wel ieder keer na de hoefsmid een aantal dagen gevoelig. De weidegang in de zomer hebben we erin gehouden, het doet hem duidelijk goed. Na ieder weidegang en opbouw periode naar de da geweest voor controle. De laatste 2 jaar is hij niet meer behandeld voor zijn hko en ook op de foto's ziet het straalbeentje er rustig uit.
Dit jaar, na de weidegang ook weer bij de hoefsmid geweest. Twee dagen later stokkreupel van stal, vernageld en een hele gevoelig zool over de hele voet (lv). Dat vernagelen was natuurlijk heel vervelend maar kan gebeuren, een hoefsmid is ook maar een mens. Twee weken lang met een hoefverband gestaan en als de zool oke was mocht er weer een ijzer onder. Omdat onze eigen hoefsmid met vakantie was heeft een andere hoefsmid het ijzer er onder gezet. Die begreep niet dat onze pony met hko op ijzers staat met zijlippen, volgens hem is dat absoluut niet goed voor dieren met hko en kan dit beslag in extreme gevallen leiden tot een breuk in het hoefbeen! Hij zei dat onze pony scheef bekapt was en links was de hiel lager dan rechts.
Al meerdere malen hadden we bij onze eigen hoefsmid aangegeven dat we het idee hadden dat de pony scheef was bekapt en dat de hiel veel te laag stond, zeker ook ivm zijn peesblessure. Volgens de smid stond hij prima. Natuurlijk ga ik in overleg met onze eigen hoefsmid, vind het alleen erg jammer dat blijkt dat wij het zelf goed hadden gezien qua scheefheid e.d. en dat werd afgedaan als onjuist. Je verwacht/hoopt dat je hoefsmid weet waar hij mee bezig is en natuurlijk, er kan altijd wel een keer iets fout gaan maar geef dat dan gewoon toe.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 14:46

Als ik jouw was zou ik een andere smid nemen, bv die invaller. Mijn fjord heeft ook hko lv. 3 en rv 2, en heeft ook ijzers zonder lippen en wat meer opzet. Ik heb een smid van de van Nassau groep. Mijn fjord is ook 19 en 4 jaar geleden is hko vastgesteld maar hij moet het al al veel langer gehad hebben. Hij krijgt ook elk jaar ongeveer 3 maanden weidegang en hij loopt nog steeds goed.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 01:18

Ojee... mijn paard heeft verdachte symptonen. Nu moet ik wel eerst zeggen dat altijd als mijn paard wat mankeert, ik op internet ga zoeken naar wat het kan zijn en dat het dan 9 van de 10 keer niet zo (ernstig) is. Maar toch... mijn nekharen gaan wel even overeind staan als ik alles hierzo lees...

Zo'n drie weken geleden haalde ik mijn paard uit de wei met een klein sneetje aan de binnenkant van zijn linkervoorbeen (net iets boven de kogel). Hij liep verder prima en heb daarna gewoon nog even gereden, wel extra voorzichtig voor de zekerheid. Hij heeft toen geen pas kreupel gelopen. De volgende dag stond hij echter met een dik been (kogel en oplopend naar de pees) en liep hij best kreupel. Hij heeft een paar dagen rust gehad (alleen op de wei) en toen was het over. Weer rustig aan gaan rijden en een week later deden we mee aan een NK. In die week liep hij eigenlijk goed, maar heel af en toe maakte hij een mispas. Voornamelijk tijdens een korte wending naar links. Ik dacht aan spierpijn. Heb met 'm over het harde gedraafd en korte wendingen gemaakt; niets aan de hand. Ik kon geen warme plekken of zwellingen ontdekken, dus ik had gewoon geen andere verklaring. Alleen dus heel af en toe een mispas. Afgelopen zondag kwamen we terug en maandag heb ik 'm gewoon weer gereden (durfde hem niet meteen stil te zetten na zo'n intensieve week). Hij heeft toen misschien één of twee keer weer zo'n mispas gemaakt en voor de rest liep hij goed. Wel leek hij linksom wat moeilijker in te buigen maar na een paar rondjes werd dat steeds beter.

Gisteren heb ik weer gereden, lekker veel flexwerk enzo. Geen mispas gemaakt. Vandaag stond hij dus met een dik been (veel vocht op de pees LV). De eerste pas uit zijn stal was flink kreupel maar daarna gelijk goed. Zijn been gekoeld op de wasplaats en toen we aanliepen was de eerste pas gelijk weer heel kreupel. Ik zag het niet gebeuren maar hoorde 'm struikelen zeg maar. Daarna liep hij weer goed mee. Op dat moment zette ik alles op een rijtje en zag ik eigenlijk alle klassieke symptonen van een peesblessure. Mijn paard heeft RV een peesblessure gehad (volledig hersteld) dus ik weet ongeveer waar ik op moet letten. Ik zeg niet dat het zoiets is, maar het lijkt er veel op. Dus heb ik de kliniek gebeld omdat ik een peesscan wil laten maken.

Nu ben ik dus internet aan het afstruinen en ben eerlijk gezegd flink geschrokken van de symptonen van HKO: onduidelijke en wisselende kreupelheid (nu is het overwegend LV maar drie weken geleden toen hij dat wondje had leek hij weer RV onregelmatig te zijn), struikelen (lijkt hij idd meer te doen), hij lijkt ook korter in de gangen, soms reactie op kleine voltes. Maarja, dit zou ook op een peesblessure kunnen duiden...?

Ik heb gelezen dat een paard met HKO op het harde slechter loopt dan op het zachte? Het lijkt erop dat dat bij Bonanza juist andersom is. Op harde, vlakke ondergronden loopt hij gewoon continue goed. Hij kan ook gewoon op beide benen goed steunen, ook afzonderlijk (als ik er eentje oppak om hoef uit te krabben).

Arggg, dit is echt frustrerend. Zoals ik al zei, haal ik me heel snel allerlei dingen in mijn hoofd en blijkt het achteraf mee te vallen maar ik moet het toch even kwijt. De kliniek belt mij nog terug wanneer ik kan komen voor een peesscan. Maar misschien moet ik ook maar foto's laten maken. Zo'n twee jaar geleden is RV een keer op de foto gezet en toen was het in ieder geval helemaal in orde. Maarja, dat zegt natuurlijk ook niets... En wat ik er ook nog bij moet zeggen; mijn paard heeft aan beide voorbenen wittelijnsziekte. De slechte stukken zijn weggesneden (niet tot aan het leven) door de hoefsmid en ik behandel het ieder dag grondig.

Poe hee, krijg er de kriebels van. Je gaat zowat 'hopen' op een (lichte) peesblessure... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 08:51

Hoi Toekie,

Laat je niet gek maken hoor! Op internet speuren levert vaak veel stress op. Lekker met Bonanze naar de kliniek gaan en een uitgebreid kreupelheidsonderzoek en peesscan laten doen (eventueel kun je wel voor de zekerheid foto's laten maken van de ondervoet/straalbeen, maar misschien zie je dan iets op de foto terwijl Bonanza er geen last van heeft en schiet je daardoor extra in de stress... Er zijn maar weinig paarden met een volledig gaaf straalbeen overigens...)!
Het valt vast mee, joh! Hopelijk een lichte peesblessure en verder niets! En mocht t wel HKO zijn, dan zijn er genoeg mogelijkheden om naar oplossingen te zoeken. Is t HKO, dan wil ik je alle mogelijkheden wel uitleggen en ook wat ik zelf heb gekozen en waarom (dan pb je maar! Knipoog ).

Hou je rustig hoor! Is moeilijk, dat weet ik, heb zelf ook lopen stressen met [naam] afgelopen jaar en met [naam] voor de HKo werd gediagnostiseerd!

De symptomen die je omschrijft doen bij mij geen HKO-bellen rinkelen, kreupelheid kan door veel dingen komen. Vaak zie je bij HKO verder niets aan t been dan alleen de kreupelheid. Bij jou is er duidelijk sprake van zwelling boven de kogel, misschien iets met de diepe buiger? Geef Bonanza voor de zekerheid gewoon rust en pb Francis anders even voor een middeltje wat kan helpen bij peesproblemen etc., als je wat wil geven natuurlijk... Francis weet veel middeltjes!

Sterkte ermee! En laat ons eventjes weten wat t is!
Laatst bijgewerkt door Jessica op 05-10-07 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:08

Toekie, het klikt mij ook niet direct als HKO in de oren. Vooral omdat je het ok over een dikker been hebt.
Net wat Skippy zegt, rust en naar de DA!

Sterkte en succes. Ach gut

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:59

Bedankt voor jullie reacties, stelt met wel een beetje gerust. Ik heb net een paar telefoontjes gepleegd; volgende week donderdag om 13.00 uur kunnen we terecht in Veterinair Centrum Someren voor een kreupelheidsonderzoek. Heb daar heel goede ervaringen. Hopelijk valt het mee... Ik laat jullie nog iets weten!

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:46

Ik heb liever HKO dan een peesblessure, maar dat is gebasseerd op ervaringen Lachen

@Toekie; mijn merrie heeft gradatie 4 aan beide voorbenen, HKO dus. Haar benen zijn nooit dik geweest, zelfs niet warmer. Dat is voor mij dus geen reden tot paniek, m.b.t HKO. Het klinkt idd meer als een peesblessure. Persoonlijk geef ik je het advies tot rust, tot je bij de VA geweest ben. Áls het een peesblessure is, kan je maar beter geen risico nemen (mijn paard heeft een jaar lang 100% weiderust gehad, 'dankzij' een peesblessure).

Ik volg dit topic nu al enkele jaren en ben verbaasd over alle veranderingen. Nu schijnt dus NB-beslag weer 'de' oplossing te zijn. Ik heb mijn verhaal al diverse malen rond geblérd hier op Bokt, en ook in dit topic, maar soms is de oplossing zoveel simpeler en minder rigoreus (vergis je niet; NB zet je paard absoluut in een andere houding die in het héle lichaam veranderingen aanbrengt. Ik heb geen ervaring met NB, overigens wel zéér slechte met Cytek, en ik wijt hierover dus ook maar niet uit).

Mijn merrie, Navy, werd 8 jaar geleden op de foto gezet, na lange periode van kreupelheid, en bleek aan beide voorbenen HKO fase 4 te hebben. Wij kregen het advies tot afmaken.

In plaats daarvan ben ik van stal veranderd. Navy kon nu dagelijks het land op, en ik ben veel afstanden gaan maken. Veel stappen, stappen, stappen. Soms reed ik gerust 5 uur rond door de bossen, dorpen, bak. Ik ben de boel soepel gaan maken en heb alles gedaan wat de bloedtoevoer kon verbeteren.

Binnen enkele weken liep Navy 100% rad en hebben wij zelfs een Endurance-wedstrijd uitgereden. Hierop ben ik nog meer gaan pleiten voor beweging, beweging, beweging.

Navy is inmiddels 2000 goedgekeurde Endurance-kilometers verder en 3 ritten van 120km. Zij staat nu dag en nacht op de wei en kwam dagelijks in handen (helaas heeft de Cytek roet i het eten gegooid; Navy loopt rad, maar niet zoals ik dat wil. Haar hoeven zijn nu aan het herstellen van de Cytek).

Voor 2008 staat eind mei, begin juni, onze eerste 160-er op de planning, en we hopen ons te kwalificeren voor het EK.

Navy krijgt geen enkel supplement, staat straks weer net als 'vroeger' op hele simpele ijzertjes, we volgen geen bepaalde trainingsmethode (ik pleit altijd voor een rechtgericht en in balans lopend paard), Navy is nooit behandeld voor haar HKO. Weidegang en beweging (óók op asfalt, óók in de bak) zijn onze sleutelwoorden.

Navy heeft de afgelopen 8 jaar geen dag onregelmatig meer gelopen, door haar HKO.