2,5 jarig Paard onregelmatig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 17:32

Jullie hoeven geen zorgen te maken om mijn portemonnee ik zie eerder positieve er in wat voor foto’s er zijn gemaakt want dan weet ik dat dat ieder geval goed is enzo. Ik kijk het ook weer een beetje positief er naar wat de da al heeft uitgevoerd en daar ben ik ook gewoon blij mee dat ik dus voor de dingen die wel goed zijn geen zorgen hoeven te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 17:52

Goed bezig TS!

_Penotti

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:12

Ik heb goed gelezen babootje, dan nog vind ik inslapen bij het beeld van dit paard overdreven. Over andere paarden hebben we het hier niet. Dus die doen ook niet terzake.

Geerke ik weet dat Noor ook revalidatie doet, maar bij een slungelige 2 jarige ook?

Ts, inderdaad goed bezig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:45

_Penotti schreef:
Ik heb goed gelezen babootje, dan nog vind ik inslapen bij het beeld van dit paard overdreven. Over andere paarden hebben we het hier niet. Dus die doen ook niet terzake.

Dan heb je niet goed gelezen...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:56

Nee je hebt een andere mening.
Jij vind hem door dat hek ongeluk ongelooflijk krom, nou wij minder.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 19:32

Babootje schreef:
Lees wat er staat Penotti.. Het KAN een uitkomst zijn. En ja dat kan ook bij een 2,5 jarige zo zijn. Daarmee zeggen we ook niet dat dat bij dit paard zo is. Maar het kan nooit een reden zijn om te denken "ik doe dat en dat onderzoek maar niet, want straks zijn de kosten allemaal voor niets geweest".
Dat is wat er wordt gezegd.
Ik wordt soms zo moe van dat verkeerd lezen....

Normaals Penotti, je leest niet goed en dat is heel vermoeiend.

_Penotti schreef:
Nee je hebt een andere mening.
Jij vind hem door dat hek ongeluk ongelooflijk krom, nou wij minder.

Weer niet goed gelezen want ook dat heb ik niet gezegd.
Ik zeg niet dat ik hem door dat hek ongeluk ongelooflijk krom vindt. Ik zeg dat het ongeluk met het hek in combinatie met de kreupelheid nu een goede reden is om hier goed naar te laten kijken. En ja, hij is echt goed kreupel want met metacam loopt hij beter.

Babootje schreef:
Hij staat misschien niet op 3 benen, maar. Met metacam gaat het beter, zonder slechter. Dat laat zien dat het paard PIJN heeft namelijk. Met de wetenschap dat het een ongeval heeft gehad waarbij het in een hek vast is komen te zitten, reden genoeg om er goed naar te laten kijken.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 19:36

Is het misschien een optie om dit per pb uit te vechten of gewoon lekker te laten, zodat dit topic kan blijven gaan over het paard van ts en niet over hoe iets al dan niet geïnterpreteerd moet worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 19:58

Noukie schreef:
Is het misschien een optie om dit per pb uit te vechten of gewoon lekker te laten, zodat dit topic kan blijven gaan over het paard van ts en niet over hoe iets al dan niet geïnterpreteerd moet worden?

Als stille meelezer vind ik Babootje haar visie interessant, dus a.h.a.m.l.; nee :o

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:13

Heb nog eens vluchtig teruggelezen, en misschien lees ik erover, maar was hij effectief beter met metacam? Ik heb begrepen dat ie de periode met metacam zich rustig moest houden en dit ook netjes deed, zodat we niet weten hoe hij liep met metacam. Ik las dat TS 1x gecheckt had met klein stukje draf, en hij toen nog niet goed liep.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 20:26

hwn schreef:
Heb nog eens vluchtig teruggelezen, en misschien lees ik erover, maar was hij effectief beter met metacam? Ik heb begrepen dat ie de periode met metacam zich rustig moest houden en dit ook netjes deed, zodat we niet weten hoe hij liep met metacam. Ik las dat TS 1x gecheckt had met klein stukje draf, en hij toen nog niet goed liep.

Dat hij metacam kreeg en hij in een kleinere paddock stond had ie af en toe zijn gekke 5 min zeker de laatste week had ie echt 20 min ofzo dat ie liep te showen en galoperen maar dat gaat niet zo makkelijk in die kleine paddock want met 2 passen is hij al aan de andere kant. Toen hij van de metacam af ging had ik hem na 2 dagen zodat de metacam echt goed uitgewerkt was in de grote paddock gedaan en daar kwam echt niks uit had alleen gerold en stond maar een beetje en beetje lopen. Dus op een geven moment een paard er bij gezet deed ie ook niks dat paard probeerde hem nog zelfs iets te laten doen kwam een klein drafje uit. Tot dat paard weer stil stond stond hij ook stil. Ook daarna maar is geprobeerd met een nieuw paard altijd loopt ie dan te showen en te rennen maar dat ook niet nieuw paard probeerde wel boven op hem te springen en die van mij bokte hem wel maar rennen nee Ho maar wat hij wel altijd heeft met nieuwe paarden dat ie enorm gilt dat hun in het begin hem niet mogen aanraken maar dat heeft die denk ik van mijn andere paard die heeft dat ook altijd dat gegil. Maar buiten dat daarna ging die van mij aan de achterbenen van het nieuwe paard likken doet ie normaal nooit ik dacht echt raar beest ben je. Maar toen het nieuwe paard er uit ging ben ik even met die van mij een beetje lopen klote hij volgt me altijd dus ik rennen als een debiel in het begin zag je hem echt nadenken van Jezus moet ik er echt achterna lopen maar op een geven moment draafde hij achter me aan hebben we wel echt 4/5 rondjes vol gehouden. ( ieder geval ik want mijn conditie is ook niet al te best haha)

Hopelijk heb je nu een beetje duidelijkheid. Ik wil morgen denk ik nog even spieken hoe die loopt en hoe die nou echt los loopt voor die gene die het willen zien wil ik best filmen hoe hij los loopt!!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:13

Ja noukie heel graag zelfs. Het is heel vermoeiend mensen die zeuren over niet lezen omdat je ze niet naar de mond praat.

Ts
Een kleine paddock lijkt me nooit verstandig ivm het korte draaien als een paard beweging problemen heeft.

Is hij mak genoeg dat je hem rechtuit kunt laten stappen over de weg. Dat kan zelden kwaad.

Het gegeven dat hij met pijnstillers wel beter leek kan de dietenarts wel weer wat mee.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:19

Ik ben onwijs benieuwd naar een los filmpje! Probeer ook een filmpje te maken waarbij je hem echt even goed wakker maakt met een longeerzweep. Langzame pasjes op luie momenten zullen altijd korter en stijver ogen.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 22:33

Even een foto dat jullie kunnen zien hoe groot zijn paddock ongeveer is dit noemen wij op stal de kleine paddockAfbeelding

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 08:30

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:41

Nou hier wil hij graag genoeg zelf. :)
En heel veel anders dan je eerste filmpje.
Mijn advies, maar ben geen dierenarts uiteraard.
Niets aan doen en eens afkijken.
Veel naar buiten, samen met een vriendje, maar wel dat hij ook rust kan krijgen.
Eventueel als dat gaat stukjes gaan wandelen recht uit.
Maar ik zou hem helemaal nog niet door de hele mallemolen halen, kan van de lente ook nog wel als het nodig is.
Hier is geen zielig hoopje paard te zien dat nu met spoed een dierenarts moet zien.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:06

En heb je filmpjes van toen hij vol op de metacam stond?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 09:11

Hier was ie ook enorm gespannen en zo liep ie ook bij de kliniek. Want er kwam een trekker langs normaal reageert ie super op me hulpen maar vandaag was het alleen maar rennen omdat er een trekker langs is geweest met een raar ding er naast.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 09:12

Hannanas schreef:
En heb je filmpjes van toen hij vol op de metacam stond?

Daar heb ik geen filmpjes van

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:18

Dat had in alle rust mooi vergelijkingsmateriaal laten zien. Met en zonder metacam. Je zou voor de bevestiging ook nog eens twee weken metacam kunnen geven.

Een dier in adrenaline zien lopen is nooit geheel te beoordelen. Genoeg paarden en honden die overal doorheen lopen op dat moment.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:49

_Penotti schreef:
Nou hier wil hij graag genoeg zelf. :)
En heel veel anders dan je eerste filmpje.
Mijn advies, maar ben geen dierenarts uiteraard.
Niets aan doen en eens afkijken.
Veel naar buiten, samen met een vriendje, maar wel dat hij ook rust kan krijgen.
Eventueel als dat gaat stukjes gaan wandelen recht uit.
Maar ik zou hem helemaal nog niet door de hele mallemolen halen, kan van de lente ook nog wel als het nodig is.
Hier is geen zielig hoopje paard te zien dat nu met spoed een dierenarts moet zien.

Penotti is inderdaad geen dierenarts dus ik zou voorzichtig zijn met haar advies.

TS ik zie je paard nog steeds kreupel op het filmpje. Rechtsachter/linksvoor. Op de linkerhand zie je hem duidelijk linksvoor kreupel(er). Rechtsachter maakt hij een kortere pas dan linksachter (scheef). Doordat hij nu gespannen is en opgejaagd loopt hij er nu wat doorheen, maar de kreupelheid is nog steeds goed te zien. Als je hem morgen in een gewone situatie weer bekijkt dan is hij nog net zo kreupel als eerst.
Het beste advies is dus nog steeds de paardenarts laten kijken.
Ik weet niet of je al een afspraak hebt gemaakt, maar dat zou ik wel zo snel mogelijk doen.
Dat iedere x willen kijken hoe hij loopt is voor de meeste blessures echt niet goed.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:18

En jij bent wel dierenarts?

Ja hij loopt nog steeds niet zuiver, vind ik ook.
Maar heel vaak doet tijd ook veel.
Ik heb heel wat paarden totaal op zien knappen met: niets doen.
Ruimte geven zodat ze lekker zelf kunnen lopen, uiteraard in de gaten houden dat het niet erger word.
Maar ook niet meteen in de paniek stand te schieten. Dat is wel bokt, paniek paniek, ga naar de kliniek, ga dit en ga dat, dure foto's echo's. (beslissend over andermans portemonnee) Prima mag, als ts daar geruster bij is kan ze dat doen, zo wijs is ze ook zelf wel.
Maar soms doet gewoon tijd ook wonderen, zonder uiteindelijk 2500,- armer te zijn, of meer.
Is er over een paar maanden nog niets veranderd, of word het erger, kan alles nog.
Vergeet niet ts is al bij de DA geweest en bij die man rinkelde minder alarmbellen als bij de bokkers.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:29

Volgens mij was de volgende stap allang duidelijk toch? De DA komt thuis kreupelheidsonderzoek doen en dan bepalen ze de volgende stap.
Lijkt me niet zo zinvol om dan wild te gaan zitten speculeren.
Ik vind hem ook niet goed lopen maar als ik zie in welke groeifase hij zit zou het me eerlijk gezegd ook niets verbazen als het voor een groot deel gewoon de spieren zijn die nog erg onderontwikkeld zijn in combinatie met die uit verhouding lange rug.
Maar ik ben ook geen DA, dus dat bezoekje zou ik eerst eens afwachten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:06

_Penotti schreef:
En jij bent wel dierenarts?

Nee, daarom verwijs ik ook naar de dierenarts als beste adres om je informatie te halen en zeg ik alleen dat het paard niet beter loopt dan eerst maar onder adrenaline de kreupelheid die er nog steeds is minder toont.

_Penotti schreef:
Ja hij loopt nog steeds niet zuiver, vind ik ook.
Maar heel vaak doet tijd ook veel.
Ik heb heel wat paarden totaal op zien knappen met: niets doen.

Het paard komt uit een rust situatie. Er is nog nauwelijks iets gedaan met het paard. Dus dat rust iets zou oplossen lijkt heel onlogisch toch?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:14

Ts , bekken goed op de foto is onbegonnen werk, inwendige echo is een optie. Ik denk ook dat hij wat over heeft gehouden aan de schuiver in het hek. Stapt hij , wanneer je hem omkeert ook over vanachter, dus net als in een keertwending?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:32

Maar ze is bij een dierenarts geweest, als die nu dacht, wow ernstig, dat moet echt op de foto zou hij haar dan met een metacam naar huis hebben gestuurd?

Ja ook een paard dat niets gedaan heeft onder het zadel kan gewoon tijd nodig hebben. Voorbeeld.
Hij springt opzij voor een klier vriendje en verdraait wat of een spier krijgt even een optater.
Dan heeft dat tijd nodig. Rust nodig. In het begin is die rust er niet geweest want hij bleef bij die klierkoppen staan. En zijn blessure had geen kans te genezen, hoogstens dat hij gaat compenseren elders. En het alleen maar langduriger word.
Wil dat zeggen dat hij dan wat ernstigs heeft? Nee.
Kan dan een paard dat niet aan het werk staat rust nodig hebben zoals met een rustig maatje in de wei/paddock, ja.

Natuurlijk mag ze verder kijken, dat raad ik niet af. Maar er is al een dierenarts geweest, die heeft gezien wat wij ook op dit filmpje hebben gezien (en nog meer) en die raad niet direct een groot vervolgtraject aan.
En van daaruit zeg ik, dat zou ik best wel een tijdje aan durven kijken. Hier staat geen ellendig hoopje paard dat echt nu spoedzorg nodig heeft.

Maar laten wij nu maar ophouden met steggelen, heeft niemand wat aan.
Ik stap uit het topic en wens ts veel succes en wijsheid toe, maar laat je niet gek maken.