Op hoefijzers op advies van da ondanks negatieve r internet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

koffienodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 00:02

ikke schreef:
koffienodig schreef:
Ik snap denk ik waar je op doelt. Volgens mij maakt op zich niet uit of de hoef 'van bovenaf' of 'vanaf onderen' zou inzakken. Een beetje ala 3e wet van Newton en dus inderdaad, zou zo'n hoefbal ook kunnen inzakken wanneer er een ijzer onder zit (lijkt mij!!)

Maar toch door drukverdeling is dat inzakken met een ijzer wat beperkter, even een voorbeeldje:

Stel een paard gaat met zijn linkerhoefbal op een steentje staan. Hoefbal deukt in. Right?

Nu gaat een paard met ijzers met zijn linkerhoefbal op een steentje staan. Omdat het ijzer niet mee buigt komt er een stuk meer van het linker deel van het ijzer van de grond dan alleen het deel van het ijzer onder de hoefbal. Daardoor wordt de druk meer verdeeld over de gehele hoef = minder gerichte kracht = minder inzakken van de hoefbal.

Dit is wel allemaal op basis van slechts redenatie.

Je beredenering gaat daar mank dat dat steenje zeer waarschijnlijk met geweld de grond in geramd wordt doordat de puntbelasting op het steentje vele malen groter is :D

Zeker! Behalve op straat dan.
Toegegeven de situatie is erg specifiek. :9k

khirshanta

Re: Op hoefijzers op advies van da ondanks negatieve r internet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 02:07

Als je paard op z'n hoefballen loopt lijkt hij me ook serieus ondergeschoven :+

Maar ik snap wat je bedoelt, de hoef past zich iets aan. Niet alleen de hoef, ook de rest van de stand... er wordt ook een stuk aanpassing gedaan door de ligamenten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 08:53

Electra63 schreef:
Ik begrijp dit soort discussies nooit.

De DA adviseert, je overlegt met de hoefsmid over dit advies en als hoefsmid het eens is met de DA, volg je dit advies op.

Je laat je toch niet beïnvloeden door onbekenden op Bokt, waarvan je de eventuele deskundigheid niet kan vaststellen

Precies.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 08:57

ikke schreef:
rien10 schreef:
Dat is niet alleen een recht. Het is mijn plicht. Ik moet goed zijn voor mijn dieren. Zij hebben nergens om gevraagd. Zij worden gebombardeerd tot sport pony of behendigheids-hond

En timmer je er ijzers onder als je dat nodig acht en haal je ze er weer onderuit als het niet meer nodig is.

Nee. Punt 1 weet jij niet of mijn dier wel of niet op ijzers staat. En punt 2, ff goed lezen, zeg ik dat je moet doen wat goed is voor je dier. Soms is dat een ijzer. Soms bloot voets. Soms een deken, soms niet. Enz enz.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 09:17

Ibbel schreef:
Een goeie traditionele hoefsmid bekapt een paard dat geen ijzers krijgt anders dan een paard dat wel ijzers krijgt. Dan wordt de zool niet uitgehold, dan loopt een paard niet alleen maar op de draagrand. Straalgroeven worden wel open gemaakt om rotstraal te voorkomen (ik moet er niet aan denken dat daar nooit wat aan gedaan zou worden!), maar de straal wordt niet lager uitgesneden dan de zool, zodat een paard daar idd gewoon op loopt. Of ik heb altijd (al 40 jaar, waarvan 35 jaar dezelfde!) héél vooruitstrevende bijzondere hoefsmeden gehad.

Mijn hoefsmid deed het ook zo hoor. Nu al jaren met pensioen, dus echt van de oude stempel. Deed ook de neus wat ronder voor het makkelijk afronden. Alleen kwartierboogjes kende hij niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 09:31

Als hoefsmeden en dierenartsen pas ijzers adviseren als het paard zonder ijzers niet meer goed kan functioneren, en je merkt daarna verbetering, dan is het in elk geval tijdelijk verlichting van het probleem.

Ik denk dat steeds minder mensen standaard kiezen voor op ijzers zetten. Pas als het voor wedstrijden op gras noodzakelijk is (proppen draaien) of omdat de paarden door te hoge slijtage/te gevoelige voeten op harde bodem en steentjes niet meer pijnvrij kunnen lopen.

Ik ken mijn pony 24 jaar. In die tijd heeft hij 1x een half jaar op ijzers gestaan. Ondanks zo natuurlijk mogelijke huisvesting en de laatste 11 jaar met deels stenen om de stal, heeft hij al die jaren gevoelige voeten gehouden op steentjes en bij ook nog extra op de weg lopen naast thuis op de stenen. Alle hoera verhalen van de paard natuurlijk, anti-ijzer mensen ten spijt. De reden waarom ik bij hem niet met ijzers ben blijven werken is omdat zijn hoefkwaliteit er slechter van werd en erg last kreeg van nagelscheuren.

Bij mijn andere twee paarden die gevoelig gingen lopen op de stenen en daarom voor op ijzers moesten op advies dierenarts heb ik continu springschoenen om moeten doen omdat ze anders steeds los, er af of krom getrapt werden.

Zonder ijzers zijn ze echt minder bruikbaar.

En als het voor andere paarden jarenlang zonder problemen het gebruik verbeterd, dan is het toch logisch dat men daar voor kiest?

Het is nog steeds niet gelukt de ideale hoefschoenen te maken. Of andere vorm van hoefbescherming.

Kunststof Plak"beslag" en spuit"beslag" geven problemen met aantasting hoef door de chemicaliën, afvallen en dan stukken hoef er bij afbreken. Schoenen vallen uit, schuren of draaien. En kunnen vaak ook niet dag en nacht omblijven bij te erge slijtage door verharding rond de stal. En in ons natte land is dat helaas op veel plekken wel nodig bij 24/7 uitloop mogelijkheid.

Wat ik een mooie ontwikkeling vind is dat er steeds meer mogelijkheden zijn om op zand wedstrijden te starten. Dan hoef je om die reden je paard in elk geval al niet meer standaard een periode per jaar op ijzers te zetten.

Heerlijk! Scheelt geld, scheelt ellende van ijzers kunnen verliezen, scheelt propgaten schoonmaken en proppen in en uit draaien op wedstrijdterrein. Scheelt risico elkaar verwonden, of uitglijden op de wei, scheelt kans op vernagelen

Wie neemt er nou ijzers voor de lol?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 11:19

Janine1990 schreef:
Clasical schreef:
Het maakt wel degelijk uit of een hoef met druk van onder of van boven word ingedrukt.
Dit heeft alles met de vorm van de hoef te maken.
De hoefvorm is ontworpen voor een optimale hoeffunctie met de grootste druk van boven

Dus de zwaartekracht bepaalt grootendeels wat de hoefbal doet... Precies wat koffienodig en ik beredeneren.

Bij een paard die op 4 benen gelijke druk stilstaat
zou je dit kunnen zeggen ja.
Maar een paard in beweging die zijn hoef optilt en neerzet, afrolt en weer neerzet, daar zijn diverse vormen van kracht van toepassing.
Het achterste gedeelte van de hoef, straal, hiel, kussens vangen de impact van het landen op met een absorptie.
Het uitzetten en weer inkrimpen van de hoef, het hoefmechanisme dus.
Overigens, een slechte hoefvorm, zoals hoge en nauwe hiel, onderontwikkelde straal, geen bodemcontact, is ook van invloed op deze werking, ook als het om een blote voet gaat.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 11:28

Volledig of topic... Maar ik vraag het toch omdat het me al vanaf het eerste moment intrigeert:

Hoezo Clasical in plaats van Classical??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 11:31

joyce B schreef:

Ja, een kennis van me deed dat :j Die had een Arabier en die vond ijzers helemaal geweldig. Dat geklik-klak op de stenen werd hij helemaal vrolijk en opgewonden van :D
Nou spoorde dat beest op meer vlakken niet helemaal, maar leuk was ie wel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 11:50

Jessix schreef:
Ibbel schreef:
Een goeie traditionele hoefsmid bekapt een paard dat geen ijzers krijgt anders dan een paard dat wel ijzers krijgt. Dan wordt de zool niet uitgehold, dan loopt een paard niet alleen maar op de draagrand. Straalgroeven worden wel open gemaakt om rotstraal te voorkomen (ik moet er niet aan denken dat daar nooit wat aan gedaan zou worden!), maar de straal wordt niet lager uitgesneden dan de zool, zodat een paard daar idd gewoon op loopt. Of ik heb altijd (al 40 jaar, waarvan 35 jaar dezelfde!) héél vooruitstrevende bijzondere hoefsmeden gehad.

Mijn hoefsmid deed het ook zo hoor. Nu al jaren met pensioen, dus echt van de oude stempel. Deed ook de neus wat ronder voor het makkelijk afronden. Alleen kwartierboogjes kende hij niet.

De mijne doet het ook zo. Onze ruin met ijzers wordt totaal anders bekapt voor het beslaan als onze merrie. Wel bekapt hij sinds een jaartje onze merrie iets anders. Hij haalt er minder vanaf nu ze weer blootsvoets staat en sinds hij dat doet gaat ze blootsvoets als een zonnetje ondanks dat je hier een veel hardere ondergrond hebt als in Nederland. Als hij haar iets korter bekapt, wat eigenlijk hoort dan is mijn paardje stok kreupel en kan amper of niet lopen. Ik hou het tussendoor bij.

Als ik het advies lees wat TS heeft gehad, dan zou ik ook i jzertje er onder laten zetten door een goede smid. Advies gewoon opvolgen. Wij hebben twee totaal verschillende paarden. Onze ruin staat al 23 jaar op ijzers en dat gaat goed, maar vraagt wel een goede smid. In tegenstelling met vroeger in Nederland is de kwaliteit van de hoeven enorm verbeterd. Maar we laten hem lekker op ijzers. De merrie was een totaal ander verhaal en deze hebben we na een blessure weer op blote voeten gezet. In het begin de hoefschoenen erbij gedaan en nu gaat ze blootsvoets. Ieder paard is anders en dus geven wat je paard nodig heeft.

Ik ben het eens met die mensen die kritisch zijn op het feit dat beslaan zo gemakkelijk gedaan wordt. Daar vragen bij stellen vind ik goed. Ik vind alleen dat je moet oppassen dat het niet een soort heilige graal wordt. Ooit een bevoegde smid in Frankrijk heeft de ijzers bij onze ruin eruit gehaald (tegen smeken in van mij), want ook hij was meer voorstander van bekappen. Na drie weken kwam hij weer langs bij mijn vriendin waar de ruin toen stond, en heeft hij met duizend excuses op eigen kosten alles er weer onder gezet en het heeft één jaar geduurd voordat de schade verholpen was :oo . Tja, Hercule is nu eenmaal de uitzondering op de (natuurlijke) bekap regeling. Zijn hoeven zijn altijd wat zacht geweest, vanaf zeer jong af aan. Dus TS zoals vele voor mij, ben verstandig en volg advies dierenarts en goede smid op.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 12:34

Punz schreef:
Volledig of topic... Maar ik vraag het toch omdat het me al vanaf het eerste moment intrigeert:

Hoezo Clasical in plaats van Classical??

Heb je een PB gestuurd!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 15:03

Clasical schreef:
Maar een paard in beweging die zijn hoef optilt en neerzet, afrolt en weer neerzet, daar zijn diverse vormen van kracht van toepassing.
Het achterste gedeelte van de hoef, straal, hiel, kussens vangen de impact van het landen op met een absorptie.
Overigens, een slechte hoefvorm, zoals hoge en nauwe hiel, onderontwikkelde straal, geen bodemcontact, is ook van invloed op deze werking, ook als het om een blote voet gaat.

Bedoel je nu te zeggen dat in beweging de zwaartekracht niet meer bepalend is op al die elementen van de hoef? Bijzonder...
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 16-03-19 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 15:04

Zeg, maak het even nog ingewikkelder >;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 15:06

ikke schreef:
joyce B schreef:

Ja, een kennis van me deed dat :j Die had een Arabier en die vond ijzers helemaal geweldig. Dat geklik-klak op de stenen werd hij helemaal vrolijk en opgewonden van :D
Nou spoorde dat beest op meer vlakken niet helemaal, maar leuk was ie wel.

Ik las eerst dat je kennis daar helemaal vrolijk en opgewonden van werd _O-

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 15:06

Hahahahaha ik vind dat wel heel grappig :')

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 15:56

Janine1990 schreef:
Clasical schreef:

Bedoel je nu te zeggen dat in beweging de zwaartekracht niet meer bepalend is op al die elementen van de hoef? Bijzonder...

Nee hoor dat zeg ik helemaal niet.
Een paard in beweging heeft uiteraard ook te maken met zwaartekracht.
Maar bij bewegen heb je toch de inpact van de landing? Dat is toch een andere kracht dan wanneer een hoef stil op de grond staat?
De konische hoefvorm heeft daar toch een functie?
Anders kan een hoef net zo goed geheel recht zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 16:19

Janine1990 schreef:
Clasical schreef:
Het maakt wel degelijk uit of een hoef met druk van onder of van boven word ingedrukt.
Dit heeft alles met de vorm van de hoef te maken.
De hoefvorm is ontworpen voor een optimale hoeffunctie met de grootste druk van boven

Dus de zwaartekracht bepaalt grootendeels wat de hoefbal doet... Precies wat koffienodig en ik beredeneren.

Clasical schreef:
Nee hoor dat zeg ik helemaal niet.
Een paard in beweging heeft uiteraard ook te maken met zwaartekracht.
Maar bij bewegen heb je toch de inpact van de landing? Dat is toch een andere kracht dan wanneer een hoef stil op de grond staat?
De konische hoefvorm heeft daar toch een functie?
Anders kan een hoef net zo goed geheel recht zijn.

Je herhaalt dus hier gewoon wat ik zeg... En was het niet koffienodig die Newton er bij haalde? Ik snap niet waar al die herhaling voor nodig is.

Nou nu terug naar dat plaatje en het met ijzers-zonder ijzers verhaal...

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:29

Afbeelding

De twee kraakbeenderen in de hoef zorgen ervoor dat beide zijden van de achterkant van de hoef onafhankelijk van elkaar op en neer kunnen bewegen, op onregelmatig terrein worden zo de scharniergewrichten in het been behoed tegen verkeerde belasting.
Ijzers belemmeren deze zijdelingse flexibiliteit doordat ze de kraakbeenderen als het ware aan elkaar bevestigen, ze kunnen moeilijker onafhankelijk van elkaar bewegen.
Doordat hoefijzers de hoef van de grond af lichten verliezen de zool en de achterkant van de straal hun dragende functie.
Op het eerste plaatje word door de druk ( Newton) de hoef elastisch vervormd en maakt de straal contact met de grond en verdeelt zo de draagkracht over het meest elastische en schokabsorberende gedeelte van de hoef.
Op plaatje 2 is door fixatie van het ijzer verminderd elastische vervorming van de hoef.
wanneer er druk ( Newton ) op komt.
Hierdoor is de druk die op de hoef komt niet verdeelt over de meest elastische en dus meest schokabsorberende gedeelte maar puntdruk op de takken van het ijzer aan de buitenzijde

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:30

Clasical schreef:
Ijzers belemmeren deze zijdelingse flexibiliteit doordat ze de kraakbeenderen als het ware aan elkaar bevestigen

Hoe dan?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:33

Avalanche81 schreef:
Clasical schreef:
Ijzers belemmeren deze zijdelingse flexibiliteit doordat ze de kraakbeenderen als het ware aan elkaar bevestigen

Hoe dan?

Ze blijven op gelijke hoogte van elkaar, ze kunnen niet meer in tegengestelde richting van elkaar bewegen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:41

Ik vraag me af of metaal minder buigzaam is dan een hoef. Verder zit een ijzer niet onder de hoefballen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:05

Welk deel noem je hier de kraakbeenderen?

Ik heb mij daar eerder over verbaasd al, en het me afgevraagd?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:07

En waarom telt druk alleen in Newton?

In kg gaat dat toch net zo goed op, met een omrekenfactor van ongeveer 9.81?
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 16-03-19 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:09

mavantos schreef:
Ik zou aan de hoefsmid laten weten wat het advies van de dierenarts was en vragen wat de hoefsmid ervan vindt. Sommige paarden hebben echt hoefijzers nodig omdat ze anders zere voeten hebben, maar als het niet nodig is dan hoeft het niet. Mocht je twijfelen kan je ook altijd nog andere smeden om hun mening vragen.

Er zit een hele groep van de hoefijzerloze-garde op bokt, maar laat je vooral niet meeslepen in alle commentaren. Overal zitten voor- en nadelen aan, maar ik zou luisteren naar de dierenarts en hoefsmid. Zij hebben er immers voor gestudeerd en zien al jaren dag in en dag uit paarden met verschillende hoeven.

Had het niet beter kunnen verwoorden! Inderdaad; overleg het met de hoefsmid en volg zijn advies. :)

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:17

Femke_Tweety schreef:
Welk deel noem je hier de kraakbeenderen?

Ik heb mij daar eerder over verbaasd al, en het me afgevraagd?

Aan de hoefbeentakken bevinden zich aan beide zijden van het hoefbeen kraakbeenplaten, te zien op het plaatje als die witte “ vleugels”.
Ze kunnen door hun buigzaamheid en verbinding met zowel hoef als kroonbeen zijdelings naar binnen en naar buiten bewegen.