Is toch wel fijn als je resultaat ziet van dat vermogen wat je elke keer uitgeeft

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Janique29 schreef:Ik had mijn paard liever niet op ijzers gehad, maar ik moet wel. Zijn hoeven werden te breed en dit in combinatie met een te dunne zool betekende dat hij meer kreupel liep dan goed en vaker hoefzweren had dan niet. Hij staat er nu net wat langer dan een jaar op en loopt zo veel beter! Hij blijft wat gevoeliger dan andere paarden, maar in elk geval kan hij weer pijnvrij lopen![]()
Is toch wel fijn als je resultaat ziet van dat vermogen wat je elke keer uitgeeft
Gypsy schreef:Janique29 schreef:Ik had mijn paard liever niet op ijzers gehad, maar ik moet wel. Zijn hoeven werden te breed en dit in combinatie met een te dunne zool betekende dat hij meer kreupel liep dan goed en vaker hoefzweren had dan niet. Hij staat er nu net wat langer dan een jaar op en loopt zo veel beter! Hij blijft wat gevoeliger dan andere paarden, maar in elk geval kan hij weer pijnvrij lopen![]()
Toch kan dit wel op meerdere manieren opgelost worden. Ik heb namelijk ook op dit punt gestaan, hoeven heel breed, dunne zool, dunne hoefwand, kreeg paard met geen mogelijkheid hoger op haar hoeven. De smid zei toen ook, ijzers zijn de enige oplossing.
Toen ben ik begonnen met zelf (natuurlijk) bekappen, icm hoefschoenen. Paard staat nu zichtbaar beter op haar hoeven, loopt helemaal goed. Niet gevoelig. Als ik lang over asfalt ga rijden trek ik de schoenen even aan, maar dat is niet zo heel vaak. De kosten van de aanschaf van de bekapspullen en de cursus heb ik er met 2 en inmiddels 3 paarden allang uitgehaald natuurlijk. Verder hoefschoenen, vierkant, oké 300 euro uitgegeven maar doe ik al meer dan 2 jaar mee en ze kunnen makkelijk nog meer dan 2 jaar mee.
Voor de pony heb ik de schoenen zelfs tweedehands weten te vinden, nog goedkoper.
Er zijn dus an sich altijd wel meerdere wegen naar Rome.
Wat betreft het liploos ijzer zie ik nog steeds te veel nadelen. (Schokdemping, niet vaak genoeg kunnen bekappen etc.)
Kuggur schreef:Fabiennexvis schreef:De hoeven zorgen ervoor dat als het paard loopt dat alles in de het lichaam goed rondgepomt word etc. Met hoefijzers knel je dit systeem af.
"Alles in het lichaam"? Ehm nee, zo verstrekkend werkt het hoefmechanisme niet.
Fabiennexvis schreef:Nee dat snap ik ook nog wel maat het kneld op een of andere manier de bloedsomloop af