Waarom ijzers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janique29

Re: Waarom ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:06

Ik had mijn paard liever niet op ijzers gehad, maar ik moet wel. Zijn hoeven werden te breed en dit in combinatie met een te dunne zool betekende dat hij meer kreupel liep dan goed en vaker hoefzweren had dan niet. Hij staat er nu net wat langer dan een jaar op en loopt zo veel beter! Hij blijft wat gevoeliger dan andere paarden, maar in elk geval kan hij weer pijnvrij lopen :j

Is toch wel fijn als je resultaat ziet van dat vermogen wat je elke keer uitgeeft ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:15

Janique29 schreef:
Ik had mijn paard liever niet op ijzers gehad, maar ik moet wel. Zijn hoeven werden te breed en dit in combinatie met een te dunne zool betekende dat hij meer kreupel liep dan goed en vaker hoefzweren had dan niet. Hij staat er nu net wat langer dan een jaar op en loopt zo veel beter! Hij blijft wat gevoeliger dan andere paarden, maar in elk geval kan hij weer pijnvrij lopen :j

Is toch wel fijn als je resultaat ziet van dat vermogen wat je elke keer uitgeeft ;)

Toch kan dit wel op meerdere manieren opgelost worden. Ik heb namelijk ook op dit punt gestaan, hoeven heel breed, dunne zool, dunne hoefwand, kreeg paard met geen mogelijkheid hoger op haar hoeven. De smid zei toen ook, ijzers zijn de enige oplossing.

Toen ben ik begonnen met zelf (natuurlijk) bekappen, icm hoefschoenen. Paard staat nu zichtbaar beter op haar hoeven, loopt helemaal goed. Niet gevoelig. Als ik lang over asfalt ga rijden trek ik de schoenen even aan, maar dat is niet zo heel vaak. De kosten van de aanschaf van de bekapspullen en de cursus heb ik er met 2 en inmiddels 3 paarden allang uitgehaald natuurlijk. Verder hoefschoenen, vierkant, oké 300 euro uitgegeven maar doe ik al meer dan 2 jaar mee en ze kunnen makkelijk nog meer dan 2 jaar mee.
Voor de pony heb ik de schoenen zelfs tweedehands weten te vinden, nog goedkoper.

Er zijn dus an sich altijd wel meerdere wegen naar Rome.

Wat betreft het liploos ijzer zie ik nog steeds te veel nadelen. (Schokdemping, niet vaak genoeg kunnen bekappen etc.)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:22

Wat betreft de kosten, ik besla mijn paarden zelf, dat scheelt natuurlijk aanzienlijk. Ook praktisch om te kunnen als je verder van huis bent; op trektocht, en in de "göngur" heb ik altijd wat reserve ijzers mee, en een reis beslagset.
Het is hier vrij algemeen dat paardeneigenaren, trainers, boeren etc zelf beslaan.

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:31

Ik kan wel begrijpen dat mensen niet snel gaan experimenteren met de hoeven van hun paard als het dier zo al in de problemen zit met zijn voetjes, dan wil je een oplossing die zeker werkt. Als je jezelf wilt inlezen over die natural alternatieven stoot je helaas al snel op hele lijsten met nadelen van hoefschoen, kunststofbeslag, etc. Dan snap ik best dat men het nog even afwacht op ijzers tot er een alternatief is waar je echt geen 'miserie' mee hebt. Gypsy, bij jouw paard is het zo opgelost maar dat is waarschijnlijk geen universele oplossing voor elk hoefprobleem.

Janique29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:22

Gypsy schreef:
Janique29 schreef:

Toch kan dit wel op meerdere manieren opgelost worden. Ik heb namelijk ook op dit punt gestaan, hoeven heel breed, dunne zool, dunne hoefwand, kreeg paard met geen mogelijkheid hoger op haar hoeven. De smid zei toen ook, ijzers zijn de enige oplossing.

Toen ben ik begonnen met zelf (natuurlijk) bekappen, icm hoefschoenen. Paard staat nu zichtbaar beter op haar hoeven, loopt helemaal goed. Niet gevoelig. Als ik lang over asfalt ga rijden trek ik de schoenen even aan, maar dat is niet zo heel vaak. De kosten van de aanschaf van de bekapspullen en de cursus heb ik er met 2 en inmiddels 3 paarden allang uitgehaald natuurlijk. Verder hoefschoenen, vierkant, oké 300 euro uitgegeven maar doe ik al meer dan 2 jaar mee en ze kunnen makkelijk nog meer dan 2 jaar mee.
Voor de pony heb ik de schoenen zelfs tweedehands weten te vinden, nog goedkoper.

Er zijn dus an sich altijd wel meerdere wegen naar Rome.

Wat betreft het liploos ijzer zie ik nog steeds te veel nadelen. (Schokdemping, niet vaak genoeg kunnen bekappen etc.)

Ik heb hopeloos gezocht naar oplossingen en natuurlijk bekappen was er daar één van. Dat doe ik nooit meer!! Hij ging alleen maar slechter lopen, helemaal niet meer lopen. Daarnaast kon hij slecht afrollen door deze manier van bekappen en kreeg hij meer zweren omdat ze van zijn zool afbleven in plaats van deze mee te bekappen. Heb twee natuurlijk bekappers gehad, maar was voor mijn paard absoluut geen succes :n

Kleine aantekening hierbij: de paarden die met pensioen waren deden het wel erg goed op natuurlijk bekapte hoeven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:53

connie64 schreef:
janine1990, bij deze durf ik een weddenschap aan te gaan dat mijn domme volgevreten suffe recreatiepaard meer doet dan dat wedstrijdpaard ;)

Okeee...... Je hebt ook gelezen wat ik verder heb geschreven?

Fabiennexvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:29

Mijn pony van 7 staat ook ijzerloos. Ik ga 1 keer in de week met hem naar buiten.(geen probleem)

De hoeven zorgen ervoor dat als het paard loopt dat alles in de het lichaam goed rondgepomt word etc. Met hoefijzers knel je dit systeem af.

Het ene paard heeft ze gewoon echt nodig helaas en het andere paard niet :9

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:38

Fabiennexvis schreef:
De hoeven zorgen ervoor dat als het paard loopt dat alles in de het lichaam goed rondgepomt word etc. Met hoefijzers knel je dit systeem af.

"Alles in het lichaam"? Ehm nee, zo verstrekkend werkt het hoefmechanisme niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:41

Kuggur schreef:
Fabiennexvis schreef:

"Alles in het lichaam"? Ehm nee, zo verstrekkend werkt het hoefmechanisme niet.

Zal wat zijn, zet je paard op ijzers... Nieuwe vorm van euthanasie :D

Fabiennexvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:28

Het bloed natuurlijk...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:32

Fabiennexvis schreef:
Het bloed natuurlijk...

Het hart pompt bloed rond, niet de hoeven :P
Als het bloed niet meer rondgepompt wordt, is het hart gestopt en het dier dood :+

Fabiennexvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:34

Janine1990 schreef:
Fabiennexvis schreef:
Het bloed natuurlijk...

Het hart pompt bloed rond, niet de hoeven :P
Als het bloed niet meer rondgepompt wordt, is het hart gestopt en het dier dood :+

Nee dat snap ik ook nog wel maat het kneld op een of andere manier de bloedsomloop af

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:39

Fabiennexvis schreef:
Nee dat snap ik ook nog wel maat het kneld op een of andere manier de bloedsomloop af

Als je dat niet kan onderbouwen is het niet zo slim om het hier neer te zetten ;)

Ijzers knellen de bloedsomloop namelijk helemaal niet af, ik weet wel wat jij bedoelt hoor. Maar dat heeft niets met bloedsomploop afknellen te maken. Het afknellen van de bloedsomloop heeft ook zeer verregaande gevolgen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:40

Dat zou niet best zijn, heeft vooral met de kwaliteit en kennis/vaardigheden van je smid te maken.
Ik heb 2 hoefsmeden; één die mijn ijzerloze (recreatie/fok) paarden bekapt en één die de wedstrijdpaarden beslaat. Ik zou erg graag beide kwaliteiten in één smid zien, maar ben op dit moment zeer tevreden met beide...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:51

Hoefijzers verminderen de pompwerking van de hoeven waardoor er een mindere soepele bloedsomloop is in de benen, dat is niet hetzelfde als knelt de bloedsomloop af.

Ik heb nu een paard staan dat sinds zijn bekapping 3 weken terug op het harde gevoelig loopt. Ondanks dat er nauwelijks wat af kon, moest hij namelijk wel echt bekapt worden omdat hij vreselijk begon te brokkelen. Zijn hoefkwaliteit is op het moment waardeloos (en dat duurt nog wel tot volgend jaar januari waarschijnlijk) omdat hij bij de vorige eigenaar zijn ruwvoer niet weg kreeg door een nog steeds bestaand tandprobleem (moet hij overheen groeien, tandarts komt iedere 4 tot 6 maaanden) en er niet voldoende en niet voldoende passende alternatieve voeding kreeg. Hij was dan ook broodmager toen we hem kregen en hebben hem in het half jaar daarvoor steeds magerder zien worden (heel frustrerend als je hem eigenlijk al wilt kopen, maar wat we konden sturen hebben we al toen gedaan, het was geen onwil maar onmacht en gebrek aan kennis bij de eigenaresse, met meer eten bedoelden we geen zak luxe krentenbolletjes).

Ondertussen krijgt het paard een flinke dosis biotine, wordt er aan zijn mineralenbehoefte voldaan, net als aan zijn eiwit- en energiebehoefte. Het gaat dan ook heel goed met hem, maar zijn hoeven gaan gewoon nog niet zo hard. Daarnaast staat hij 12/7 op de paddock paradise (de andere helft op stal met rijk hooi en 2x bijvoeren), en daarvan is de helft bestraat. Daar klost hij ook graag op heen en weer, dus zijn hoeven slijten wel. Gelukkig zijn we niet verplicht om naar buiten te gaan en dus proberen we het eerst nog een tijdje zonder ijzers. We gaan nog wel kijken of hij de hoefschoenen van ons vorige paard past, maar ik vrees met grote vrezen, zeker omdat dit de grootste maat was in dat type schoen (cavallo maat 6) en hij dan nog maar in een heel klein assortiment terecht komt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:55

Mizora, ik wilde het juist niet verklappen, maar Fabiennexvis uitdagen om verder te zoeken. :P

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:05

Jouw bericht kwam er tussendoor, ben gewoon best een tijdje bezig geweest met het bericht te schrijven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:06

Mizora schreef:
Jouw bericht kwam er tussendoor, ben gewoon best een tijdje bezig geweest met het bericht te schrijven.

Oooh haha ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:30

Imo werkt de pompwerking vanuit de straal... en blijft deze behouden wanneer een paard goed bekapt of beslagen is.
Mijn paard heeft stukken zonder weefsel achter de wand, doordat haarvaatjes afgestorven zijn na een hele heftige bloedvergiftiging.
De ijzers houden zijn hoeven goed, voorkomen verticale scheuren en zorgen ervoor dat het in de goede stand door groeit. De straal ligt nog laag genoeg zodat de functie behouden blijft. Als de ijzers de bloedpomp en dus de toevoer hadden belemmerd hadden zijn hoeven nooit zo kunnen herstellen als ze uiteindelijk bij hem zijn hersteld.
Zou hem graag zonder hebben staan (achterhoeven staat hij bloot) maar voor splijt het bij belasting wanneer zijn hoef het zelf moet handelen. Nu heeft hij nergens last van gelukkig.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:38

Ook de hoef zelf schijnt een stukje uit te zetten heb ik geleerd?

Maar goed, met ijzers zal de straal enkel op zandbodem echt de grond raken. Terwijl op de stenen het beste is. Ook voor de straal zelf.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:49

Zou best kunnen dat uitzetten. Maar is een hoef niet fkexibel genoeg om dit incl. Ijzer dit ook te doen?
Misschien ook niet, maar ik heb alleen ervaring met de mijne waarbij het sterk verbeterd is na de ijzers na zij koliekoperatie/bloedvergiftiging.
Vorige merrie stond bloot.

Imo staat bij die van mij zijn straal even ver van de grond af bij zijn beslagen als onbeslagen voeten. Voor mij is het makkelijk te vergelijken omdat ik beide op 1 paard heb :') maar het scheelt echt niks. Meerendeel van de dag loopt die sowieso rond op zand of gras... dus dat scheelt ook wel :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:07

Ah oké, die van mij lopen echt met hun straal op het asfalt zeg maar. Die zijn keihard, net of je in een autoband prikt. Oké in de winter wel iets minder, maar als ik in de zomer regelmatig over straat rijd zijn ze echt mooi. Breed en hard.

Vroeger had ik ze ook los vd grond, steeds rotstraal en maar snijden erin. Sinds ik er niet meer in snij en regelmatig een stuk asfalt meepak nooit meer rotstraal gehad.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:27

Rotstraal heeft die van mij ook nog nooit gehad gelukkig.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:43

Gelukkig :P

Die van mij heeft van zichzelf eigenlijk gewoon slechte hoeven. Het word steeds beter maar perfect zal 't nooit worden denk ik. De merens van mijn schoonmoeder staat ook zonder ijzers, die gaat rustig 20 km over asfalt mennen ermee. Slijten geen millimeter. Dat gaat mij niet lukken. :P

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:47

Die van mij had prachtige keiharde hoeven... achter nog steeds. Maar zijn voorhoeven hebben toen zo'n klap te voorduren gehad. We waren toen in Utrecht ook bang dat het niet goed meer ging komen. Wat meestal ook het geval is na een perforatie en retentiemaag. Niet alleen zijn hoeven trouwens... lever heeft ook een klap gehad en er stierven zelfs stukken huid af. Maar wonderbaarlijk is hij er helemaal bovenop gekomen. Het enige wat er van achter is gebleven zijn slechte voorvoeten en gevoelige darmen. (En hier en daar een litteken... maar die heeft die sowieso wel veel door zijn eigen lompigheid :+ )