Zeer ernstige bok hoefje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 16:33

Hier staat ook wel een 4jarige met als veulen een bokvoet. Is helemaal rontgen gekeurd en niks mis mee. Dan moet je er alleen wel optijd bij zijn..

Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 17:24

Bedankt alle voor de berichtjes!
Maar veulentje leeft nog, niet omdat we dat zo graag willen.

Maar onze bedrijfsbus starte vanmorgen niet, deze staat dus nu in de garage. En een trailer trekken met een klein boodschappen autootje werkt niet :D

Onze slachter slacht twee keer per week paarden. Woensdag doen we dus een nieuwe poging. Dierenarts nog gebeld voor overleg of het niet fijner was om veulentje dan de laatste dagen op medicatie te zetten, maar dat was nu niet nodig. Advies goed in de gaten houden, nog even vertroetelen en dan wegbrengen.

Zijn altijd nare dingen, onbewust neem je toch al afscheid van de paarden en hoop je er snel klaar mee te zijn. Blijft een stukje moeilijk proces maar wel beter voor de dieren.

Al met al, knabbelt ze nu lekker op der hooi in een warme stal.

Bedankt allemaal voor de sterkte wensen. Doet me goed en fijn dat ook van buitenstaanders nuchter zijn dat het de beste optie is.

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:28

Wat mij betreft de juiste beslissing genomen. 't Zal niet makkelijk zijn geweest, want 't is en blijft een dier, maar als jullie het niet gedaan hadden deed niemand het en stond het arme ding over een jaar nog steeds ergens in een weitje waarschijnlijk en dan ook nog eens met 3 kapotte benen. Respect en sterkte/succes woensdag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:33

"Het is toch om uit je vel te springen" - juist op zo'n ingewikkelde dag krijg je zoiets prozaisch als een motor die niet start....!!!

Sterkte woensdag!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:45

Als je zo'n specifieke uitleg geeft zou het wel mooi zijn als de info ook echt een beetje juist is hé.
Ik vermoed dat je niet echt weet waar de knie zich juist situeert, jouw uitleg is echt niet juist.

jobamara schreef:
Checkligament operatie, er wordt een bandje doorgehaald, bij bokvoet vermoedelijk alleen onder de knie of ook nog net boven de knie. Hierdoor hebben de pezen (tijdelijk) meer mogelijkheid om te rekken. Het bandje herstelt weer ongeveer 6 maanden. Tevens zal er een snavelijzer onder gezer moeten worden. En veel stappen op het harde.
De pezen trekken nu verschrikkelijk hard aan het hoefbeen(hoefkatrolbotje) en zal daar op deze manier schade aanrichten.
Google maar is op checkligament operatie.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:48

Zal je altijd zien..... doet je auto het niet. Sterkte woensdag.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:59

Luckystory schreef:
Iedereen zijn grens ligt natuurlijk ergens anders.
Dat moet iedereen voor zichzelf beslissen.
Maar niet zelden wordt die grens bepaald door geld of door praktische redenen.
Ik heb echt een probleem met de huidige gang van zaken waarbij mensen dingen goed praten vanuit het "idee" dat hun dier het zo zou willen.
En ik weet dat ik een gevoelige snaar raak, als ik zoiets schrijf.
Want veel mensen hebben wel een dier dat ze hebben laten inslapen omdat voor hun een grens bereikt was. Maar er is natuurlijk niemand die ook zeker weet of dat voor het betreffende dier ook het geval was.
Dat zal in 99% van de gevallen wel niet echt het geval zijn...

Dat geldt voor mezelf evengoed hoor.
Ik heb wel eens een oude pony laten inslapen uit praktische overweging. Zwaar dampige pony die op een bepaalde moment niet meer zelfstandig recht kon staan. En dan heel benauwd lag tot iemand haar overeind hielp. Dat was in mijn 'setting' simpelweg heel onhandig. Dan moest ik misschien in de weer met hijssystemen, de pony vaker controleren en zwaardere medicatie toedienen etc... Dat was wel zo'n beetje mijn grens.
Maar was het mogelijk geweest haar nog extra tijd te geven? Natuurlijk!
En wilde die pony dood, terwijl ze daar benauwd lag te hijgen en de kracht niet meer had om in de benen te komen? Nope, die wilde leven... ben ik zeker van.

Zelfdoding is een luxe-probleem van een diersoort met veel te veel hersencapaciteit dan handig is.
Dan begin je gekke dingen te denken met al dat extra hersenweefsel. De meeste diersoorten hebben dat probleem niet. ;)

Als ik dat van die dampige pony zo lees dan liggen jouw grenzen veel verder dan waarschijnlijk nog normaal leven voor een dier is. Elk dier wil leven en ja, daarom gaan vooral paarden door tot het bittere einde, het einde dat door verantwoordelijke bazen al veel eerder word bepaald, voor het een lijdensweg word. Ook dit veulen zal zo goed mogelijk mee proberen te lopen met de kudde, het feit dat hij eruit gemept word door de rest geeft al aan dat het niet goed is met hem. Ts laat zich dan economisch uit, ik zou dit dier ook een weg van operaties enzenz besparen terwijl ik het zeker niet hoef te laten om de centen en een ontzettende dierenliefhebber ben. Maar het valt me steeds meer op dat er veel te veel menselijke emoties op dieren worden geprojecteerd. En zo gebeurt het dus dat mensen die een zeer verantwoorde beslissing nemen nog net niet voor beul of geldwolf worden uitgemaakt, schandalig, de grote schreeuwers kunnen het dier onder voorwaarden ophalen dus waar blijven ze!!!!!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:06

bigone schreef:
Als ik dat van die dampige pony zo lees dan liggen jouw grenzen veel verder dan waarschijnlijk nog normaal leven voor een dier is. Elk dier wil leven en ja, daarom gaan vooral paarden door tot het bittere einde, het einde dat door verantwoordelijke bazen al veel eerder word bepaald, voor het een lijdensweg word. Ook dit veulen zal zo goed mogelijk mee proberen te lopen met de kudde, het feit dat hij eruit gemept word door de rest geeft al aan dat het niet goed is met hem. Ts laat zich dan economisch uit, ik zou dit dier ook een weg van operaties enzenz besparen terwijl ik het zeker niet hoef te laten om de centen en een ontzettende dierenliefhebber ben. Maar het valt me steeds meer op dat er veel te veel menselijke emoties op dieren worden geprojecteerd. En zo gebeurt het dus dat mensen die een zeer verantwoorde beslissing nemen nog net niet voor beul of geldwolf worden uitgemaakt, schandalig, de grote schreeuwers kunnen het dier onder voorwaarden ophalen dus waar blijven ze!!!!!

Bwaa, niet echt hoor. Ik heb nog filmpjes van die pony van 2 maanden eerder waarop ze als een malle door de wei loopt te sjeezen. Welliswaar op buut (heb haar de laatste 3 maanden op pijnstilling gezet) Maar crossen, deed ze! :D
En ze had op het laatste cortisone ingespoten gehad. (ivm eindejaarsperiode) En dampig paard is daar tijdelijk goed mee. (week of 2 à 3.) Nadeel is dus alleen dat dat van de ene dag op de andere opeens uitgewerkt is. Dan heb je de ene dag een vrolijke pony waar je amper wat aan merkt en de dag erop is het uitgewerkt en liggen ze zowat dood te gaan. Ze is toen eerst weer op haar poten gezet door wat sterke mannen en dezelfde avond nog ingeslapen.
En dat heeft helemaal niets met emotie te maken hoor. Puur praktisch.
Ik was degene die er wel genoeg van had. Niet noodzakelijk die pony...

Ik maak TS trouwens voor niets uit.
Ik vind het alleen zo hypocriet dat mensen de dingen vanuit hun eigen beleving gaan goed praten.
Met dat "het is het beste voor het dier"- gezever
Alsof een dier afmaken iets is als een trip naar Disney-land.
Niet noodzakelijk TS hoor. Maar bokt in het algemeen en oa. de reacties in dit topic.

De voorwaarden van TS, wijzen trouwens evengoed op haar economische motieven.
Toevallig was die dampige pony waar ik het over had ook een opvang-pony uit een bedrijf. (uit een paardenmelkerij) 5 jaar eerder had ik opeens telefoon gekregen van hun. Met de boodschap dat de pony op de vrachtwagen stond en de vraag wat ze ermee moesten doen: "Naar het slachthuis rijden of mochten ze haar bij mij afzetten?" Dat was de exacte bewoording, als ik het mij correct herinner.
5 minuten later had ik dus een extra pony in de wei. Nooit een cent voor betaald en ik kreeg er nog een resem dekens etc. bij.
Eigenaren waren oprecht dankbaar dat ik de pony nog enkele jaren bij mij heb laten wonen.
Dus zo kan het ook, ondanks dat die mensen ook een bedrijf te runnen hadden...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 21:53

LS; is uit praktisch oogpunt voor jezelf dan niet erger dan de noodzaak van het dier?
Dit veulen had ook niet overleden aan het bokvoetje maar is het daarmee dierwaardig? Net als een dampige pony door de medicijnen late komen en dat het door de benen gaat?

Wie houd je nou voor de gek? Wees blij dat er mensen zijn die deze beslissingen maken want wat gebeurd er anders met zo'n beestje.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:10

Ik vind het juist behoorlijk inhumaan om een dier de laatste periode van zijn leven, zeker als het om maanden gaat, op pijnstilling te laten staan die van de ene op de andere dag uitgewerkt is.

Dat vind ik niet waardig voor het dier. Het beest loopt zich intern alleen maar verder kapot omdat het door de pijnstilling door zijn gebreken heen dendert en zodra de pijnstilling is uitgewerkt liggen ze half te creperen.

Dan was mijn keuze sowieso geweest om het beestje gewoon op de vrachtwagen te laten staan. Eraf halen vind ik in zo'n geval echt niet waardig voor een (vlucht)dier dat doorloopt puur om in leven te blijven. In de vrije natuur was het al lang en breed voorbij. Ik hou er nooit zo van om dat op te rekken. Ziek is ziek, op is op, kapot is kapot.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:54

Goh, daar kan je nog verbaasd door worden. Ik stond er ook van te kijken wat zo'n beestje er nog weet uit te halen... Pony heeft 5 jaar bij mij gewoond uiteindelijk. ( ze was overgings niet dampig toen ze kwam. Dat kreeg ze pas later. De reden waarom ze weg moest op de melkerij was omdat ze kreupel was en haar plaats in de grote kudde niet meer kon handhaven. ) Ik schrok me kapot toen ze van die vrachtwagen kwam hoe slecht ze was. Ik had haar toen hoogstens nog enkele maanden gegeven. De eerste maand lag ze zowat 90% van de tijd neer. Alsof ze een hoop rust in te halen had. En daarna was ze opeens weer een gewone vrolijke oude pony. Ok kreupel, maar daar maakte ze zelf weinig probleem van. Ze was vrienden met mijn andere paarden. En twas een verdomd fel en eigenzinnig dingetje. :D Dat zijn dus 5 goede jaren die het beestje anders niet gehad had. Nee hoor, waarom zou ik daar spijt van hebben? 'Op','kapot' en 'versleten' zijn blijkbaar behoorlijk rekbare begrippen. Pony had er haar eigen mening over.
Dat de timing op het laatste rottig was ontken ik niet. Ze werd opeens heel dampig een dag voor Kerst. Inslapen was toen geen optie. Ivm rendac enzo. Dus dan maar cortisone erin om haar de jaarwisseling door te krijgen. Maar dat is ook het enige wat er ooit aan 'gerekt' is.
Met pijnstilling weet je trouwens dat je Max 3 a 4 maanden hebt. Dan krijg je teveel risico op schade aan organen. Maar pijnstilling is comfort. Rek je verder niks mee. (Cortisone uiteraard wel, maar dat is wat anders ;) )

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:58

Ken een paard dat het ook bijna zo ernstig heeft. Dier loopt inmiddels tegen de 20 en is altijd gewoon gereden. Vraag me af of hij er pijn aan heeft...

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 23:05

Serieus??

Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 23:08

_Reneee schreef:
Ken een paard dat het ook bijna zo ernstig heeft. Dier loopt inmiddels tegen de 20 en is altijd gewoon gereden. Vraag me af of hij er pijn aan heeft...

Bestaan er serieus zulke domme mensen?
Ik zie onwijs veel troep/dingen gebeuren in de handel waar ik soms echt van weg loop.
Maar erop rijden?
Arm beest, breng ook maar hier..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 23:23

_Reneee schreef:

Ik zeg: koop het veulen en fix hem.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 02:21

Ze zegt toch niks over redden of niet?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 07:22

Ik hoef hem niet en ik zeg ook niet dat het met dit paard het geval is. Oh en ik ben ook niet dom. Vroeg me gewoon af of hij er écht last van heeft. Maar als het beest bokt en springt in de wei lijkt het me niet dat hij zich zo rot voelt of wel?

Oh en ik zei bijna zo ernstig. Wordt inmiddels niet meer op gereden, beest loopt op de wei. Maar hij kon zich er altijd prima mee redden.

Als ie er last van heeft zeg ik hemelen hoor. Er zijn al veel te veel paarden en het beestje schiet er niets mee op.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 07:55

Liep die ook op zijn kroonrand?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 08:29

In dit geval is de financiele afweging toch helemaal niet zo gek?

De kans dat iemand het veulen straks over wil nemen voor de kostprijs na operatie in combinatie met de verwachte uitkomst van deze ingreep is heel erg klein, zeg 2%.
Dat willen zeggen dat het gros van de mensen dus vind dat de kosten waarschijnlijk niet opwegen tegen de uitkomst.

Waarom zou ts dan dit risico moeten willen lopen?
Als je deze straks op marktplaats tegen komt voor een prijs van 3.000 euro met het complete verhaal erbij zou iedereen hem laten staan. En roepen dat er genoeg andere leuke gezonde paarden te krijgen zijn voor dat geld. Dan telt geld ineens wél weer

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 08:38

aeolusnr1 schreef:
Als je zo'n specifieke uitleg geeft zou het wel mooi zijn als de info ook echt een beetje juist is hé.
Ik vermoed dat je niet echt weet waar de knie zich juist situeert, jouw uitleg is echt niet juist.

jobamara schreef:
Checkligament operatie, er wordt een bandje doorgehaald, bij bokvoet vermoedelijk alleen onder de knie of ook nog net boven de knie. Hierdoor hebben de pezen (tijdelijk) meer mogelijkheid om te rekken. Het bandje herstelt weer ongeveer 6 maanden. Tevens zal er een snavelijzer onder gezer moeten worden. En veel stappen op het harde.
De pezen trekken nu verschrikkelijk hard aan het hoefbeen(hoefkatrolbotje) en zal daar op deze manier schade aanrichten.
Google maar is op checkligament operatie.

Oei waarom reageer ik hierop heeft niets met dit topic te maken maar ik voel me aangevallen. Heb in je profiel gespiekt en als OOK HOEFSMID zijnde zou ik als klant iets meer kennis vd buigpezen verwachtte. Je hebt een oppervlakkige en een diepe buiger aangezien er vaak door de chirurg een afweging gemaakt wordt of beide te kort zijn. Kan het dus zijn dat beide bandjes doorgehaald dienen te worden. En waar een voorknie is niet zo moeilijk he. Als je nu nog twijfeld zou je is contact met de Bosdreef in Moerbeke met Hans Wilderjans kunnen opnemen. Hij heeft die van ons geopereerd dus ik denk dat de operatie wondjes wel genoeg zeiden voor mij. Ik ben nu druk maar zal later vandaag nog wel wat linkjes plaatsen.

Sorry TS veel sterkte alvast woensdag

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:20

Polo, amen, precies wat ik wil zeggen. Geen eerlijk mens gaat dit dier kopen.

EmmaSoleil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:27

Het lijkt mij dat dit paard gwn te redden is, en het lijkt me niet nodig om het te slachten om een beperking die te verhelpen is. Er zijn ongetwijfeld mensen die voor zo'n leuk paardje de prijs wat verlagen, en er zijn altijd mensen die interesse hebben in zo'n leuk beestje. Bovendien kun je er vast wat geld voor vangen als de bokhoef verholpen is! :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:30

EmmaSoleil schreef:
Het lijkt mij dat dit paard gwn te redden is, en het lijkt me niet nodig om het te slachten om een beperking die te verhelpen is. Er zijn ongetwijfeld mensen die voor zo'n leuk paardje de prijs wat verlagen, en er zijn altijd mensen die interesse hebben in zo'n leuk beestje. Bovendien kun je er vast wat geld voor vangen als de bokhoef verholpen is! :D

Nou, pak een trailer en haal het paard op!
Mag jij hem hoogstpersoonlijk door een lijdensweg trekken.
Laatst bijgewerkt door Marjo op 06-12-16 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:30

Ach wel nee , als je dit paard voor een normale prijs neer zet kom je er niet van af.

Voor een zachte prijs krijg je enkel schurken die het dier met winst verkopen aan de eerste de beste die zo dom is om niet te keuren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:32

Precies, het kan nog. Het is nog niet te laat.
En we volgen haar hier dan wel. Kan dan leerzaam zijn voor ons.
Laat ons inzien dat dit paard later pijnvrij kan zijn.