Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
jobamara schreef:Checkligament operatie, er wordt een bandje doorgehaald, bij bokvoet vermoedelijk alleen onder de knie of ook nog net boven de knie. Hierdoor hebben de pezen (tijdelijk) meer mogelijkheid om te rekken. Het bandje herstelt weer ongeveer 6 maanden. Tevens zal er een snavelijzer onder gezer moeten worden. En veel stappen op het harde.
De pezen trekken nu verschrikkelijk hard aan het hoefbeen(hoefkatrolbotje) en zal daar op deze manier schade aanrichten.
Google maar is op checkligament operatie.
Luckystory schreef:Iedereen zijn grens ligt natuurlijk ergens anders.
Dat moet iedereen voor zichzelf beslissen.
Maar niet zelden wordt die grens bepaald door geld of door praktische redenen.
Ik heb echt een probleem met de huidige gang van zaken waarbij mensen dingen goed praten vanuit het "idee" dat hun dier het zo zou willen.
En ik weet dat ik een gevoelige snaar raak, als ik zoiets schrijf.
Want veel mensen hebben wel een dier dat ze hebben laten inslapen omdat voor hun een grens bereikt was. Maar er is natuurlijk niemand die ook zeker weet of dat voor het betreffende dier ook het geval was.
Dat zal in 99% van de gevallen wel niet echt het geval zijn...
Dat geldt voor mezelf evengoed hoor.
Ik heb wel eens een oude pony laten inslapen uit praktische overweging. Zwaar dampige pony die op een bepaalde moment niet meer zelfstandig recht kon staan. En dan heel benauwd lag tot iemand haar overeind hielp. Dat was in mijn 'setting' simpelweg heel onhandig. Dan moest ik misschien in de weer met hijssystemen, de pony vaker controleren en zwaardere medicatie toedienen etc... Dat was wel zo'n beetje mijn grens.
Maar was het mogelijk geweest haar nog extra tijd te geven? Natuurlijk!
En wilde die pony dood, terwijl ze daar benauwd lag te hijgen en de kracht niet meer had om in de benen te komen? Nope, die wilde leven... ben ik zeker van.
Zelfdoding is een luxe-probleem van een diersoort met veel te veel hersencapaciteit dan handig is.
Dan begin je gekke dingen te denken met al dat extra hersenweefsel. De meeste diersoorten hebben dat probleem niet.
bigone schreef:Als ik dat van die dampige pony zo lees dan liggen jouw grenzen veel verder dan waarschijnlijk nog normaal leven voor een dier is. Elk dier wil leven en ja, daarom gaan vooral paarden door tot het bittere einde, het einde dat door verantwoordelijke bazen al veel eerder word bepaald, voor het een lijdensweg word. Ook dit veulen zal zo goed mogelijk mee proberen te lopen met de kudde, het feit dat hij eruit gemept word door de rest geeft al aan dat het niet goed is met hem. Ts laat zich dan economisch uit, ik zou dit dier ook een weg van operaties enzenz besparen terwijl ik het zeker niet hoef te laten om de centen en een ontzettende dierenliefhebber ben. Maar het valt me steeds meer op dat er veel te veel menselijke emoties op dieren worden geprojecteerd. En zo gebeurt het dus dat mensen die een zeer verantwoorde beslissing nemen nog net niet voor beul of geldwolf worden uitgemaakt, schandalig, de grote schreeuwers kunnen het dier onder voorwaarden ophalen dus waar blijven ze!!!!!
Dat zijn dus 5 goede jaren die het beestje anders niet gehad had. Nee hoor, waarom zou ik daar spijt van hebben? 'Op','kapot' en 'versleten' zijn blijkbaar behoorlijk rekbare begrippen. Pony had er haar eigen mening over.
) _Reneee schreef:Ken een paard dat het ook bijna zo ernstig heeft. Dier loopt inmiddels tegen de 20 en is altijd gewoon gereden. Vraag me af of hij er pijn aan heeft...
aeolusnr1 schreef:Als je zo'n specifieke uitleg geeft zou het wel mooi zijn als de info ook echt een beetje juist is hé.
Ik vermoed dat je niet echt weet waar de knie zich juist situeert, jouw uitleg is echt niet juist.jobamara schreef:Checkligament operatie, er wordt een bandje doorgehaald, bij bokvoet vermoedelijk alleen onder de knie of ook nog net boven de knie. Hierdoor hebben de pezen (tijdelijk) meer mogelijkheid om te rekken. Het bandje herstelt weer ongeveer 6 maanden. Tevens zal er een snavelijzer onder gezer moeten worden. En veel stappen op het harde.
De pezen trekken nu verschrikkelijk hard aan het hoefbeen(hoefkatrolbotje) en zal daar op deze manier schade aanrichten.
Google maar is op checkligament operatie.
EmmaSoleil schreef:Het lijkt mij dat dit paard gwn te redden is, en het lijkt me niet nodig om het te slachten om een beperking die te verhelpen is. Er zijn ongetwijfeld mensen die voor zo'n leuk paardje de prijs wat verlagen, en er zijn altijd mensen die interesse hebben in zo'n leuk beestje. Bovendien kun je er vast wat geld voor vangen als de bokhoef verholpen is!