Wat is er met mijn verzorgsshetlander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:25

Xliesje13X schreef:
ik weet niet of er nog mensen zijn die volgen maar ik plaats toch even een update: :D

Afgelopen zondag zijn mijn vriendin en ik eindelijk weer een keer gaan wandelen met Blessie *\o/*
Het ging er goed met haar en ze liep eigenlijk weer normaal. Vanaf nu ga ik elke week een wandelingetje maken om haar conditie weer op te bouwen.
Ik moet zeggen dat ze echt aardig opgeknapt is in de tijd dat op de wei stond. Op de wei staat trouwens nauwelijks gras en krijgt ze soms hooi bijgevoerd.
De hengst staat er nog steeds bij maar ik heb geen idee of ze al gedekt is of niet. Laten scannen door de da zal niet gebeuren dus het word echt afwachten op een dikke buik en uier die ze over een half jaar gaat krijgen. :+

ah wat goed dat ze al beter loopt :) Eigenlijk hoop ik dat ze niet gedekt is :o

Shirley

Re: Wat is er met mijn verzorgsshetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:56

Hier ook nog steeds een trouwe volger, hoor ;)

Wat een goed nieuws!
Hopen dat het zo blijft!

En blijft dat hengstje bij haar lopen?

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 18:20

Shirley schreef:
Hier ook nog steeds een trouwe volger, hoor ;)

Wat een goed nieuws!
Hopen dat het zo blijft!

En blijft dat hengstje bij haar lopen?

Het hengstje gaat volgensmij weer weg. Maar geen idee wanneer :o
Dan kunnen mijn vriendins shetjes ook weer bij Blessie lopen.
Ik hoop stiekem ook dat Blessie niet gedekt is :D
Straks krijgen we daar weer allemaal problemen mee :(

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 15:25

Vandaag weer bij Blessie geweest en ging heel goed met haar! Ook weer een stukje gedraafd op de weg en dat ging eigenlijk best soepel!
Haar hoeven zijn wel veeel te lang en ik heb ook al tegen de opa van mijn vriendin gezegd dat de hoeven nodig gedaan moeten worden (hij kan ook hoeven bekappen) maar tot nu toe heeft hij er geen tijd voor gehad zei hij. Ik zal het maar gewoon blijven zeggen en dat word het hopelijk zo snel mogelijk gedaan :\

Mijn vriendin had een hoofstelletje gekocht voor haar shetje maar dat hoofdstel is te groot dus ik heb hem overgenomen *\o/*
Haar bitje lag nog op haar vorige stal dus die zit er niet aan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik zie nu dat het echt vreselijke foto's zijn. Maar ze wilde echt niet stil blijven staan :D
Zit het hoofdstel goed? Ik zit vooral te twijfelen of de neusriem wel goed zit. :Y)

De riempjes zitten niet helemaal goed in de passantjes maar dit was echt alleen om te kijken of het hoofdstel paste :o

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:49

ahh wat staat da hoofdstel schattig <3

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 19:23

Het is weer een lange tijd geleden dat ik een update heb geplaatst maar ik dacht ik laat toch maar even weten hoe het gaat. :o
ik zeg het maar gewoon als eerste, Blessie is nog niet van haar hoefbevangenheid af... :( ik baal echt heel erg... Ze loopt wel (oortjes naar voren echt doorlopen en soms sneller dan ik wil :D) maar toch loopt ze niet helemaal zuiver... Ze loopt stijf met haar voorbenen en vooral in draf is ze heel erg stijf.. Galop niet geprobeerd.. Of het echt stijfheid is of toch de hoefbevangenheid weet ik niet maar ze loopt iig niet zuiver... ;(
De hengst staat nog steeds bij Blessie maar word deze week als het goed is opgehaald, of Blessie echt drachtig is weet ik niet maar Blessie laat de hengst nog gewoon bij haar in de buurt komen.
Blessie staat in een grote wei met redelijk veel gras. Ik heb al een paar keer gevraagd of het wel zo slim is om ze daar
neer te zetten ivm de hoefbevangenheid maar dan zegt de opa van mijn vriendin dat er nu niks meer in het gras zit (is dat ook zo?) en de wei waar amper gras op staat is heel erg nat en modderig...
Ik kom er op dit moment maar 1 keer per week (ik heb het veel te druk op school |o )
Dan krijgen ze van ons hooi bijgevoerd (dat krijgen ze dus maar 1x per week) en voor de rest staan ze echt 24/7 buiten.
Ik loop elke dag een stukje met haar in de wei om te kijken hoe ze loopt en soms loop ik dan een stukje over de weg of over andere weides. Meestal loopt ze dan gewoon door en als ik haar vraag te draven doet ze dat maar zoals ik al zei loopt ze erg stijf.
Wat kan ik nu nog doen? Afwachten? Aandringen om Blessie in de stal te zetten met hooi? Blessie toch in de natte wei zetten? Ik weet niet meer wat ik moet doen... :o

Sorry voor het lange bericht :D

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 10:12

Volgensmij volgt echt niemand meer :D maar ik wil het toch even laten weten.
Ik heb vandaag het definieve antwoord gekregen van de eigenaresse dat ze Bles aan haar vader heeft gegeven en dat ze heeft gezegt dat hij er mee mag doen wat hij wilt. Ik heb gevraagd of ze Bles ooit terug wilt en het antwoord was uiteindelijk nee. Eigenlijk wist ik het al maar nu heeft ze het ook echt gezegd...
Of de vader van de eigenaresse houdt haar voor het fokken maar dat levert helemaal niks op.. Of hij verkoopt haar...
Het wordt afwachten -O-

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 10:20

Hè jakkes TS.. Ik hoop dat hij er verstandig mee om gaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 10:23

Ik volg nog wel hoor.
Hopelijk gaat het goed met blessie en weet hij inderdaad wat het beste is voor haar :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 11:28

Wat jammer!

Kun je haar nog wel blijven zien en wat verzorgen af en toe?
Of houdt het hele verhaal hier voor jou op?

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 11:33

wat vervelend voor je!! heb je al contact opgenomen met die vader? misschien is er wel niks aan de hand en laat hij haar daar lekker staan... ik duim voor je

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 17:12

Ik kom 1 keer in de week naar Blessie! Dus ik zie haar nog vaak genoeg :D ze staat lekker in de wei met de paardjes van mijn vriendin. De vader van de eigenaresse is de opa van mijn vriendin. :D Mijn vriendin vertelde vandaag dat haar opa zei dat Blessie misschien weer terug ging. Maar de eigenaresse heeft gisteren gezegd dat ze hem niet wil. :x misschien wil hij hem weg hebben... Ik weet het niet.. Maar tot die tijd kan ik voor haar blijven zorgen *\o/*
Ben vandaag weer geweest en ze is echt opgeknapt! Met de wind erbij was ze super druk en ik heb ook keihard gegaloppeerd met haar aan de hand :j
Heb vandaag voor het eerst haar nieuwe hoofdstelletje met bit aan gedaan en daar over heen haar halster en daar heb ik mee gewandeld. In het begin was ze allemaal aan het kauwen op het bitje maar het ging steeds beter :j
Ik heb haar echt niet gedwongen om te galopperen hoor, ze wilde zelf. :D
Op de stenen en in het weiland loopt ze zo goed als normaal alleen als ze krap moet draaien gaat dat niet echt soepel.. Hoefbevangen is ze dus nog steeds..
Haar hoeven (en de hoeven van de shetjes van mijn vriendin) zijn best zacht doordat de hele tijd op de wei staan. Is dat erg of geeft dat problemen? :o

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 22:18

Ik plaats maar weer eens een update :D
Met Blessie gaat het niet echt beter. De ene week loopt en rent ze lekker vlot mee, de andere week wil ze geen stap mee lopen.
Mijn vriendin en ik gaan in de kerstvakantie een hoefsmid laten komen (normaal worden de shetjes bekapt door de opa van mijn vriendin, waar Blessie nu dus staat) zodat Blessies hoeven weer eens goed worden gedaan. Ook ga ik vragen wat ik het beste kan doen met haar en of ze nog hoefbevangen is. Waarschijnlijk staat de opa van mijn vriendin erbij dus dan hoort hij ook wat we het beste kunnen doen met Blessie. :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:36

Je doet in elk geval flink je best voor haar!
Even afwachten watnde hoefsmid dan zegt en tot die tijd lekker genieten van haar :j

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 12:27

ellepel schreef:
Je doet in elk geval flink je best voor haar!
Even afwachten watnde hoefsmid dan zegt en tot die tijd lekker genieten van haar :j

Ik doe inderdaad echt mijn best voor haar :o

Ik heb nu vakantie dus lekker veel tijd voor haar. *\o/* Ben gisteren weer geweest. Maar gisteren deed ze best raar, eerst liep ze gewoon mee en draafde ze soms zelfs. Maar gisteren stopte ze en wilde ze echt niet meer verder. Ik vroeg het lief, ik heb gewacht, ik heb haar een tikje gegeven op haar kont, ik ben boos geworden maar niks hielp. Uiteindelijk zag de opa van mijn vriendin dat en jaagde ze haar vooruit. Toen liep ze weer en ging het weer goed. Ik moest alleen uitkijken dat ze niet stopte want dan wilde ze niet meer vooruit. Het enige wat ik gisteren heb gedaan is haar uit de wei gehaald en op het erf heb ik haar geborsteld. Ik weet niet echt wat ik moet doen. Wil ze niet verder lopen omdat ze pijn heeft of doet ze gewoon dwars. Ik durf dus niet boos te worden want ik wil haar niet dwingen te lopen als ze pijn heeft. Herkennen jullie iets?
Morgen komt de hoefsmid dus ik ga ook vragen aan hem of ze nog hoefbevangen is en wat ik kan doen maar ik dacht misschien weten jullie het wel.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 15:52

Weer een update :D
Hoefsmid is net geweest, hij zag ook dat Blessie hoefbevangen was en zei dat ze eigenlijk niet meer rijk voedsel mag krijgen. Dus het best op stal kan staan. Dat heb ik nu ook gedaan, ze staat alleen op stal. Ik ga over 2 dagen nog een keer dus dan mag ze er weer op het weiland. Ik ga namelijk een week skiën en een hele week op stal zonder dat ze eruit gaat vind ik een beetje veel.
de opa van mijn vriendin was er niet echt mee eens want hij vindt dat er bijna niks meer in het gras zit. -O-
Hopelijk komt het ooit goed met haar, mijn moed zakt een beetje in mijn schoenen ;(

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:57

Op stal staan is niet goed voor haar.
In een zandpaddock staan wel!
Ze moet namelijk wel kunnen bewegen als ze dat wil..

En een kameraadje erbij!
Alleen binnen opgesloten worden wordt toch niemand blij van?

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 19:59

Shirley schreef:
Op stal staan is niet goed voor haar.
In een zandpaddock staan wel!
Ze moet namelijk wel kunnen bewegen als ze dat wil..

En een kameraadje erbij!
Alleen binnen opgesloten worden wordt toch niemand blij van?

Blessie staat nu weer buiten.
Ik wil heel graag een weitje voor haar afzetten waar er uiteindelijk dus geen gras meer staat en hooi bij voeren maar dat is echt onmogelijk want dat is zo een modderpoel. Het is gewoon wachten tot het vriest of tot het weer lente wordt. -O-

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:06

ik heb de hele tijd stil meegelezen naar vind het nu wel klaar. de pony heeft nu al maanden pijn, de ene keer meer dan de andere keer. de eigenaren willen niet de pony helpen. verkopen is eigenlijk ook geen optie. in het voorjaar neemt de hoefbevangenheid alleen nog maar toe. ik ben van mening dat het beter voor de pony is als die naar de eeuwige groene weides gaat. heel naar voor jou als verzorgster, maar jij bent niet in machte om het dier verder te helpen als de eigenaar niet helpt.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 18:33

Ben terug van vakantie en ik haar dus al een week niet meer gezien. Ik ben erg benieuwd hoe het met haar gaat. :=
Ik heb net weer heel internet afgestruind op nog meer informatie over hoefbevangenheid en ik ben er onder ander achtergekomen dat er extra veel fructaan in het gras zit als het 's nachts koud is en overdag zonnig is. En laat dat nou het weer zijn van de afgelopen week := de opa van mijn vriendin zegt ook elke keer als ik zeg dat ze niet meer op gras kan dat er nu niks in het gras zit. Ik ga hem morgen laten zien dat daar niks van klopt _-:(
PBA_: ik ben het eigenlijk gewoon met je eens, ze loopt al super lang met pijn en er wordt gewoon niks aan gedaan. :x ik baal daar zo erg van... Maar ik kan het niet over mijn hart krijgen dat er gewoon niks aan gedaan wordt, ik wil gewoon dat er iets veranderd en ik wil daar ook alle moeite in steken.
Morgen ga ik praten met de opa van mijn vriendin (waar Blessie dus staat) en als ik er niks mee opschiet ga ik praten met de echte eigenaar van Blessie. Misschien kan ik iets veranderen, al is het maar een stukje wei afzetten en hooi bijvoeren.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 20:02

Weer een update :o : ik kon vandaag toch niet gaan.. :( wel heb ik verder gezocht op internet en ik dacht dat supplementen misschien ook kunnen helpen. Ik ben op 2 supplementen uitgekomen: NAF laminaze 5 star en hippo ex laminitis. Hebben jullie daar ervaringen mee?
Natuurlijk wil ik haar eerst op een weilandje met geen gras hebben met natuurlijk hooi. Ook weet ik dat je de bovenstaande supplementen elke dag moet geven en ik hoop dus heel erg dat de opa van mijn vriendin dat wil doen.
Maar mijn eerste doel wordt natuurlijk haar op een weilandje zonder gras hebben met hooi :o

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:25

blessie moet blij zijn met zo'n goede verzorgster :D

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 15:21

Ik weet niet of iemand nog volgt maar ik zou graag advies van jullie willen :D
Ik kwam gisteren op het idee om voor Blessie een stuk of te zetten op de stenen (het pad waar de koeien naar de wei lopen) en een stukje of te zetten op de wei zodat ze daar kan liggen. Op de stenen krijgt ze dan hooi gevoerd in een slowfeeder. Natuurlijk moet ik dit nog overleggen aan de opa van mijn vriendin en ik hoop echt dat hij er mee eens is :=
Maar door een paar dingen twijfel ik nog. Ze heeft namelijk geen beschutting in haar 'paddockje' en er is ook geen mogelijkheid om dat te maken. En is het wel goed voor haar hoeven als ze hele tijd op de stenen staat?
Ook ben ik van plan de waterbak aan de andere kant van het 'weitje' te zetten zodat ze moet lopen voor haar water.
En als de opa van mijn vriendin er mee eens is, hoe groot zouden jullie het betegelde stuk maken en hoe groot het weitje?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:24

Zonder beschutting lijkt me geen pretje...zeker niet met dit weer :n
Een verplaatsbare kalverhut zou uitkomst kunnen bieden, lekker een rubbermat onderin voor een droge bodem en het is een prima noodstalletje voor twee shetjes!
Want ook een kameraadje mag niet ontbreken!

Het verharde stuk kan in feite nooit te groot zijn, het weitje wordt totaal aan gort gelopen, dus dat zou ik lekker klein laten als je opa tot vriend wilt houden ;)

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 18:41

Shirley schreef:
Zonder beschutting lijkt me geen pretje...zeker niet met dit weer :n
Een verplaatsbare kalverhut zou uitkomst kunnen bieden, lekker een rubbermat onderin voor een droge bodem en het is een prima noodstalletje voor twee shetjes!
Want ook een kameraadje mag niet ontbreken!

Het verharde stuk kan in feite nooit te groot zijn, het weitje wordt totaal aan gort gelopen, dus dat zou ik lekker klein laten als je opa tot vriend wilt houden ;)

Ze staat nu ook zonder beschutting in de wei, niet al te best maar ze heeft haar vriendjes dus volgensmij redden ze zich wel. Op de boerderij van mijn vriendin hebben ze geen kalverhutten. Maar misschien kent de opa van mijn vriendin wel iemand die kalverhutten over heeft. Je weet maar nooit :D
Als Blessie op de stenen komt dan komen haar vriendjes zoizo naast haar in de wei, contact hebben ze dus nog wel. Maar ik kan wel vragen aan mijn vriendin of ze het goed vindt als haar shetjes erbij komen. Maar dan zal waarschijnlijk de kalverhut te klein worden want dan zijn ze met z'n drieën. := Maar daar moet ik het nog even over hebben met mijn vriendin.
Ik ga deze week vragen aan de opa van mijn vriendin of hij het goed vindt en of hij iemand kent met kalverhutten.