Cas123 schreef:Mensen mensen, de dames doen hun best maar een paard in de groei kan niet leven op 2 plakken hooi! Jullie vragen om advies, wij geven advies over dat het paard meer moet eten en jullie zeggen vervolgens dat wij jullue afgraken........ en dan ga ik denken: jullie willen het niet horen. Jammer dat jullie je zo opstellen tegen over ons. Wij helpen jullie alleen maar. Wij hebben pagina's vol geschreven dat het paard meer moet eten en jullie zeggen alleen maar: dat mag niet. Echt dames verhuis dan van stal! Jullie doen dit beest hier geen goed mee. Binnenkort komt de DA bij jullie en zal vast ook zeggen dat ze mager is. Als jullie dan pas iets gaan veranderen van voer en stal. Jammer...... er zullen vast wel andere stallen zijn al moet je dan 10 minuten langer fietsen. Dit bedoel ik alleen maar GOED.
Wat een gezeur zeg!
(sorry dat ik me even zo bot uitdruk...) Als je terugleest gaan die meiden actie ondernemen om te zorgen dat het dier beter eten krijgt, onderzocht wordt etc. En in welke mate ze daar zelf invloed op hebben cq in staat zijn dat direct voor elkaar te krijgen is niet te beoordelen voor lezers hier.
Ik denk dat als ik vroeger als 15jarige een pony had gehad, ik hem ook niet op eigen initiatief van stal had moeten verhuizen. Welke ouder pikt dat van een kind? En welk pensionstal gaat een overeenkomst aan met een 15jarige, zonder eerst de ouders gesproken te hebben? Ik had ook niet moeten flikken om een vracht hooi te laten leveren die ik van mijn zakcentjes niet kon betalen. Of lessen voor mezelf te organiseren. Het waren toen toch echt mijn ouders die de dienst uitmaakten.
Mijn man heeft een dochter van 17 en als ze enige interesse zou hebben in paarden dan had er hier al lang eentje gestaan voor haar. Maar geloof me: als zij dan zonder zijn toestemming of de toestemming van haar moeder dit soort beslissingen zou nemen, dan is er stront aan de knikker. Tegen de tijd dat ze haar eigen salaris verdient wordt het een ander verhaal.... Maar tot die tijd zijn haar ouders aan zet.
Ik ben nu 41. Als ik het anders wil met mijn paarden, dan kan ik het bij wijze van spreken vanochtend nog regelen. Maar zolang je nog niet je eigen salaris verdient en je ouders je pony betalen, heb je daarvoor een langere adem nodig. Dan zal je moeten zorgen dat je ouders actie ondernemen. En dat is niet altijd even makkelijk en het kost tijd.
Met wat handige acties kan je ver komen. Ouders en staleigenaren laten zich soms best een beetje sturen. Maar dan moet je het handig aan pakken en volhardend zijn. Laat de veearts het voerbeleid uitleggen aan je ouders en/of de staleigenaar. Laat je ouders zien dat het je verdriet doet en dat je je zorgen maakt. Zoek info op op internet over hoeveel paarden moeten eten en laat ze dat lezen. Vraag hooi en zakken voer voor je verjaardag of biedt je ouders aan zakgeld in te leveren voor extra hooi. Niet omdat het structureel iets oplost, maar omdat je zo aan je ouders laat zien hoe erg je het vindt. En misschien kennen jullie iemand die écht veel verstand heeft van paarden en jullie en je ouders af en toe willen bijstaan met advies?
Als je ouders begrijpen en inzien dat het niet goed gaat zo, dan zijn ze vast ook wel bereid je te helpen bij het zoeken naar een oplossing. Het vinden van een betere stal, extra voer inkopen, afspraken maken met de staleigenaar etc. En als je je ouders achter je hebt staan, heb je de halve wereld gewonnen, denk ik.
Daarbij ter overdenking voor iedereen die zegt dat ze moeten verhuizen: misschien is verhuizen niet noodzakelijk de beste oplossing. Deze pony staat met soortgenoot in een uitloopstal. Menig paard in Nederland moet die bewegingsvrijheid en het contact met soortgenoten missen. Blijkbaar staat hij bij mensen die de ballen verstand van fatsoenlijk voeren hebben en dat is erg verontrustend. Waarschijnlijk is er nog veel meer waar ze dan geen verstand van hebben. Maar als je ze tussen de oren kunt krijgen dat dat toch echt anders moet en je kunt goede afspraken met ze maken.... En je houdt daarbij in je achterhoofd dat je altijd zelf een extra oogje in het zeil zal moeten houden... En je laat je adviseren door de juiste personen.....misschien staat die pony daar dan uiteindelijk helemaal zo gek nog niet?
Succes meiden, zet hem op! Ik duim voor jullie! En voor jullie pony!