Groot probleem! Wie kan ons helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:50

Cas123 schreef:
Mensen mensen, de dames doen hun best maar een paard in de groei kan niet leven op 2 plakken hooi! Jullie vragen om advies, wij geven advies over dat het paard meer moet eten en jullie zeggen vervolgens dat wij jullue afgraken........ en dan ga ik denken: jullie willen het niet horen. Jammer dat jullie je zo opstellen tegen over ons. Wij helpen jullie alleen maar. Wij hebben pagina's vol geschreven dat het paard meer moet eten en jullie zeggen alleen maar: dat mag niet. Echt dames verhuis dan van stal! Jullie doen dit beest hier geen goed mee. Binnenkort komt de DA bij jullie en zal vast ook zeggen dat ze mager is. Als jullie dan pas iets gaan veranderen van voer en stal. Jammer...... er zullen vast wel andere stallen zijn al moet je dan 10 minuten langer fietsen. Dit bedoel ik alleen maar GOED.

Wat een gezeur zeg! :oo (sorry dat ik me even zo bot uitdruk...)

Als je terugleest gaan die meiden actie ondernemen om te zorgen dat het dier beter eten krijgt, onderzocht wordt etc. En in welke mate ze daar zelf invloed op hebben cq in staat zijn dat direct voor elkaar te krijgen is niet te beoordelen voor lezers hier.

Ik denk dat als ik vroeger als 15jarige een pony had gehad, ik hem ook niet op eigen initiatief van stal had moeten verhuizen. Welke ouder pikt dat van een kind? En welk pensionstal gaat een overeenkomst aan met een 15jarige, zonder eerst de ouders gesproken te hebben? Ik had ook niet moeten flikken om een vracht hooi te laten leveren die ik van mijn zakcentjes niet kon betalen. Of lessen voor mezelf te organiseren. Het waren toen toch echt mijn ouders die de dienst uitmaakten.
Mijn man heeft een dochter van 17 en als ze enige interesse zou hebben in paarden dan had er hier al lang eentje gestaan voor haar. Maar geloof me: als zij dan zonder zijn toestemming of de toestemming van haar moeder dit soort beslissingen zou nemen, dan is er stront aan de knikker. Tegen de tijd dat ze haar eigen salaris verdient wordt het een ander verhaal.... Maar tot die tijd zijn haar ouders aan zet.

Ik ben nu 41. Als ik het anders wil met mijn paarden, dan kan ik het bij wijze van spreken vanochtend nog regelen. Maar zolang je nog niet je eigen salaris verdient en je ouders je pony betalen, heb je daarvoor een langere adem nodig. Dan zal je moeten zorgen dat je ouders actie ondernemen. En dat is niet altijd even makkelijk en het kost tijd.

Met wat handige acties kan je ver komen. Ouders en staleigenaren laten zich soms best een beetje sturen. Maar dan moet je het handig aan pakken en volhardend zijn. Laat de veearts het voerbeleid uitleggen aan je ouders en/of de staleigenaar. Laat je ouders zien dat het je verdriet doet en dat je je zorgen maakt. Zoek info op op internet over hoeveel paarden moeten eten en laat ze dat lezen. Vraag hooi en zakken voer voor je verjaardag of biedt je ouders aan zakgeld in te leveren voor extra hooi. Niet omdat het structureel iets oplost, maar omdat je zo aan je ouders laat zien hoe erg je het vindt. En misschien kennen jullie iemand die écht veel verstand heeft van paarden en jullie en je ouders af en toe willen bijstaan met advies?
Als je ouders begrijpen en inzien dat het niet goed gaat zo, dan zijn ze vast ook wel bereid je te helpen bij het zoeken naar een oplossing. Het vinden van een betere stal, extra voer inkopen, afspraken maken met de staleigenaar etc. En als je je ouders achter je hebt staan, heb je de halve wereld gewonnen, denk ik.

Daarbij ter overdenking voor iedereen die zegt dat ze moeten verhuizen: misschien is verhuizen niet noodzakelijk de beste oplossing. Deze pony staat met soortgenoot in een uitloopstal. Menig paard in Nederland moet die bewegingsvrijheid en het contact met soortgenoten missen. Blijkbaar staat hij bij mensen die de ballen verstand van fatsoenlijk voeren hebben en dat is erg verontrustend. Waarschijnlijk is er nog veel meer waar ze dan geen verstand van hebben. Maar als je ze tussen de oren kunt krijgen dat dat toch echt anders moet en je kunt goede afspraken met ze maken.... En je houdt daarbij in je achterhoofd dat je altijd zelf een extra oogje in het zeil zal moeten houden... En je laat je adviseren door de juiste personen.....misschien staat die pony daar dan uiteindelijk helemaal zo gek nog niet?

Succes meiden, zet hem op! Ik duim voor jullie! En voor jullie pony!

colunder

Re: Groot probleem! Wie kan ons helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:58

Als mijn ouders vroeger iets niet wilde betalen dan ging ik er voor werken.
deze meiden hebben een leeftijd dat ze best kunnen werken om extra hooi of iets dergelijks te kopen.
WAAR EEN WIL IS,IS EEN WEG!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:13

Je kunt sowieso niet alles afschuiven op de volwassenen in dit verhaal. De dames kiezen er tenslotte ook voor om met zo'n mager dier over het strand te crossen.

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:25

annechica schreef:
chanicha schreef:
Het paardje gebruikt de weinige energie, die hij uit die twee plakken hooi haalt, om zich een beetje op temperatuur te houden dus dikker wordt hij zeker niet en daarbij staat hij ook nog zonder deken en zeg jij doodleuk dat jullie ze volgend jaar wel kopen. Ik kan niet begrijpen dat jullie niet zelf een baal hooi halen en deken. Dit gaat naar onthouden van de nodige zorg toe.

Een deken heeft nu niet zoveel nut meer. Een baal hooi wil ik best kopen, maar dan eten die andere pony en ezel er ook van en dat is niet de bedoeling. En ik kam der ook niey in een aparte stal zetten.

Nou en dat die er ook van eten? Als het in overleg met die eigenaren gaat en die het oke vinden. Jouw pony krijgt dan iig ook wat meer binnen.

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:14

safina schreef:
Cas123 schreef:
Mensen mensen, de dames doen hun best maar een paard in de groei kan niet leven op 2 plakken hooi! Jullie vragen om advies, wij geven advies over dat het paard meer moet eten en jullie zeggen vervolgens dat wij jullue afgraken........ en dan ga ik denken: jullie willen het niet horen. Jammer dat jullie je zo opstellen tegen over ons. Wij helpen jullie alleen maar. Wij hebben pagina's vol geschreven dat het paard meer moet eten en jullie zeggen alleen maar: dat mag niet. Echt dames verhuis dan van stal! Jullie doen dit beest hier geen goed mee. Binnenkort komt de DA bij jullie en zal vast ook zeggen dat ze mager is. Als jullie dan pas iets gaan veranderen van voer en stal. Jammer...... er zullen vast wel andere stallen zijn al moet je dan 10 minuten langer fietsen. Dit bedoel ik alleen maar GOED.

Wat een gezeur zeg! :oo (sorry dat ik me even zo bot uitdruk...)

Als je terugleest gaan die meiden actie ondernemen om te zorgen dat het dier beter eten krijgt, onderzocht wordt etc. En in welke mate ze daar zelf invloed op hebben cq in staat zijn dat direct voor elkaar te krijgen is niet te beoordelen voor lezers hier.

Ik denk dat als ik vroeger als 15jarige een pony had gehad, ik hem ook niet op eigen initiatief van stal had moeten verhuizen. Welke ouder pikt dat van een kind? En welk pensionstal gaat een overeenkomst aan met een 15jarige, zonder eerst de ouders gesproken te hebben? Ik had ook niet moeten flikken om een vracht hooi te laten leveren die ik van mijn zakcentjes niet kon betalen. Of lessen voor mezelf te organiseren. Het waren toen toch echt mijn ouders die de dienst uitmaakten.
Mijn man heeft een dochter van 17 en als ze enige interesse zou hebben in paarden dan had er hier al lang eentje gestaan voor haar. Maar geloof me: als zij dan zonder zijn toestemming of de toestemming van haar moeder dit soort beslissingen zou nemen, dan is er stront aan de knikker. Tegen de tijd dat ze haar eigen salaris verdient wordt het een ander verhaal.... Maar tot die tijd zijn haar ouders aan zet.

Ik ben nu 41. Als ik het anders wil met mijn paarden, dan kan ik het bij wijze van spreken vanochtend nog regelen. Maar zolang je nog niet je eigen salaris verdient en je ouders je pony betalen, heb je daarvoor een langere adem nodig. Dan zal je moeten zorgen dat je ouders actie ondernemen. En dat is niet altijd even makkelijk en het kost tijd.

Met wat handige acties kan je ver komen. Ouders en staleigenaren laten zich soms best een beetje sturen. Maar dan moet je het handig aan pakken en volhardend zijn. Laat de veearts het voerbeleid uitleggen aan je ouders en/of de staleigenaar. Laat je ouders zien dat het je verdriet doet en dat je je zorgen maakt. Zoek info op op internet over hoeveel paarden moeten eten en laat ze dat lezen. Vraag hooi en zakken voer voor je verjaardag of biedt je ouders aan zakgeld in te leveren voor extra hooi. Niet omdat het structureel iets oplost, maar omdat je zo aan je ouders laat zien hoe erg je het vindt. En misschien kennen jullie iemand die écht veel verstand heeft van paarden en jullie en je ouders af en toe willen bijstaan met advies?
Als je ouders begrijpen en inzien dat het niet goed gaat zo, dan zijn ze vast ook wel bereid je te helpen bij het zoeken naar een oplossing. Het vinden van een betere stal, extra voer inkopen, afspraken maken met de staleigenaar etc. En als je je ouders achter je hebt staan, heb je de halve wereld gewonnen, denk ik.

Daarbij ter overdenking voor iedereen die zegt dat ze moeten verhuizen: misschien is verhuizen niet noodzakelijk de beste oplossing. Deze pony staat met soortgenoot in een uitloopstal. Menig paard in Nederland moet die bewegingsvrijheid en het contact met soortgenoten missen. Blijkbaar staat hij bij mensen die de ballen verstand van fatsoenlijk voeren hebben en dat is erg verontrustend. Waarschijnlijk is er nog veel meer waar ze dan geen verstand van hebben. Maar als je ze tussen de oren kunt krijgen dat dat toch echt anders moet en je kunt goede afspraken met ze maken.... En je houdt daarbij in je achterhoofd dat je altijd zelf een extra oogje in het zeil zal moeten houden... En je laat je adviseren door de juiste personen.....misschien staat die pony daar dan uiteindelijk helemaal zo gek nog niet?

Succes meiden, zet hem op! Ik duim voor jullie! En voor jullie pony!

Bedankt! Aan zo'n reactie heb ik teminste wat ;D

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:15

colunder schreef:
Als mijn ouders vroeger iets niet wilde betalen dan ging ik er voor werken.
deze meiden hebben een leeftijd dat ze best kunnen werken om extra hooi of iets dergelijks te kopen.
WAAR EEN WIL IS,IS EEN WEG!

Wij gaan ook werken, na onze examens dan.

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:19

Hebben jullie contact gehad met de da vandaag?

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:32

Wendy1989 schreef:
Hebben jullie contact gehad met de da vandaag?

Nog nuet, moest half 7 er al uit en n en tot 4 uur op school. Ik wacht eigblijk op bericht van hem maar voor mij begint het ook te lang te duren. Als ik thuis kom en nog geen berich heb gehad , ga ik overleggen met mijn vader en ga ik hem bellen om gelijk afspraken te maken.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:39

Telefoon oppakken en een da bellen. en niet ja . ik zit nu op school etc bla bla

Daarnaast zijn de adviezen al veertig keer in dit topic gegeven.

* Meer ruwvoer
* deken
* aanvullend onderzoek, (liefst mest, bloed en tanden in een keer om alles uit te sluiten)
* ontwormen

Zolang dat niet gebeurt heb ik oprecht medelijden met dit beest.
Vraag me ook af of jullie ouders op de hoogte hiervan zijn of juist niet omdat het vermoedelijke geld gaat kosten en daarom nog niet aan de ouders is gemeld?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:42

heeft iemand een recente foto van de pony?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:42

Ragdollcat schreef:
chanel1985 schreef:
Wat de reden ook mag zijn van de situatie, als daardoor de pony de juiste verzorging niet krijgt, dan moet je ofwel de situatie veranderen ofwel de verantwoordelijkheid opnemen en inzien dat op dit moment een eigen paard niet mogelijk is.

Een paard moet namelijk niet lijden omdat de eigenaars de situatie niet kunnen verbeteren.

Precies en die meiden snappen het gewoon niet en daar is het dier zwaar de dupe van.

Als ze vinden dat ze de situatie niet kunnen verbeteren, dan wordt het zeer hoog tijd dat het wel kan, het dier is hier de dupe van.

Dan hadden ze nooit een eigen pony moeten nemen, want ze hebben het geld niet en de tijd en de liefde er niet voor en zeker al helemaal geen verstand van, alleen aan de eigen plezier met het rijden..............

Ze roepen wel dat ze nog maar 15 zijn en niet in een uur tijd alles kan regelen, nou toen ik 15 was kon ik wel zien wat er wel kan en wat niet kan. En dat deze pony er zo aan toe is is heus niet in 1 dag gegaan, daar is al een hele tijd overheen gegaan.............er is dus niets mee gedaan om het beter te maken voor het dier...............tot het te erg is..........en dan pas help roepen...........

Volgens mij snappen deze beide meiden het heel goed, maar hebben ze te maken met volwassenen die het niet snappen, of niet willen snappen. Het lijkt me enorm frustrerend en moeilijk voor hen. Ze zijn volkomen afhankelijk van mensen die kennelijk geen verstand van paarden hebben, ook al bedoelen ze het misschien goed.[/quote]

Ja, dat ben ik met je eens! zie mijn bericht laatste bericht ergens in deze topic.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 02-03-15 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:43

nelis schreef:
Telefoon oppakken en een da bellen. en niet ja . ik zit nu op school etc bla bla

* Meer ruwvoer
* deken
* aanvullend onderzoek, (liefst mest, bloed en tanden in een keer om alles uit te sluiten)
* ontwormen

Vraag me ook af of jullie ouders op de hoogte hiervan zijn of juist niet omdat het vermoedelijke geld gaat kosten en daarom nog niet aan de ouders is gemeld?

Sorry hoor dat ik nu niet kan bellem. Jemig, je hoeft je er niet mee te bemoeien als je alleen maar kan zeiken. En ja ik weet het is noodzakelijk maar wat wil je dan, dat ik ga spijbelen omde da te bellen ofzo? Zouden mn ouders blij mee zijn

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:44

geerke schreef:
heeft iemand een recente foto van de pony?

Als je terug leest zie je een foto.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:46

annechica schreef:
nelis schreef:

* Meer ruwvoer
* deken
* ontwormen

Sorry hoor dat ik nu niet kan bellem. Jemig, je hoeft je er niet mee te bemoeien als je alleen maar kan zeiken. En ja ik weet het is noodzakelijk maar wat wil je dan, dat ik ga spijbelen omde da te bellen ofzo? Zouden mn ouders blij mee zijn

hoezo kun je niet bellen,je zit nu toch ook te bokken?Je kunt gewoon bellen om een afspraak te maken.Als je er zelf geen verstand van hebt ben je toch aangewezen op een dierenarts ben ik bang.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:48

geerke schreef:
hoezo kun je niet bellen,je zit nu toch ook te bokken?Je kunt gewoon bellen om een afspraak te maken.Als je er zelf geen verstand van hebt ben je toch aangewezen op een dierenarts ben ik bang.

Amen Geerke..

En ja je kan het zeiken noemen, maar inderdaad als je al vanaf 2014 bezig ben met zoiets... kom op man.

Daarnaast , je ouders kunnen toch ook bellen? als jij op school zit.

Welkom in de volwassen wereld, dat heet prioriteiten stellen.

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:50

annechica schreef:
nelis schreef:

* Meer ruwvoer
* deken
* ontwormen

hoezo kun je niet bellen,je zit nu toch ook te bokken?Je kunt gewoon bellen om een afspraak te maken.Als je er zelf geen verstand van hebt ben je toch aangewezen op een dierenarts ben ik bang.[/quote]

Ik mag niet bellen nu op school

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:52

nelis schreef:
geerke schreef:

Amen Geerke..

En ja je kan het zeiken noemen, maar inderdaad als je al vanaf 2014 bezig ben met zoiets... kom op man.

Daarnaast , je ouders kunnen toch ook bellen? als jij op school zit.

Welkom in de volwassen wereld, dat heet prioriteiten stellen.

Mijn ouders zijn aan het werk, dat bestaat ook nog he?!
Ik noem het zeiken omdat jullie door zeuren. Jullie debken dat ik niks doe enz en er niks van aan trek, dat hebben jullie compleet fout maar blijkbaar is dat moeilijk te snappen. Ik kan beter niet meer reageren op jullie, ik weet nu echt wel wat ik moet doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:54

ik vind geen foto....

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:55

annechica schreef:
Ik noem het zeiken omdat jullie door zeuren. Jullie debken dat ik niks doe enz en er niks van aan trek, dat hebben jullie compleet fout maar blijkbaar is dat moeilijk te snappen. Ik kan beter niet meer reageren op jullie, ik weet nu echt wel wat ik moet doen.

Tussen weten en doen zit een groot verschil.
Daarnaast als je werkt heb je ook pauzes, maar geloof dat jullie beter zijn in excuses verzinnen ipv oplossingen te bedenken cq maken.

snap ook niet dat je met een beestje die zo mager is en duidelijk niet goed is vrolijk naar het strand gaat afgelopen weekend [RIJ-ITP] Voor het eerst naar de zee!

Schande is het.of je nou 15 of 84 bent.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:00

2e pagina Geerke, 17e post als ik het goed heb.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:00

nelis schreef:
annechica schreef:

Tussen weten en doen zit een groot verschil.
Daarnaast als je werkt heb je ook pauzes, maar geloof dat jullie beter zijn in excuses verzinnen ipv oplossingen te bedenken cq maken.

snap ook niet dat je met een beestje die zo mager is en duidelijk niet goed is vrolijk naar het strand gaat afgelopen weekend [RIJ-ITP] Voor het eerst naar de zee!

Schande is het.of je nou 15 of 84 bent.

Bedankt....tja....ik zou er niet meer op gaan zitten.Maak vaak mee bij deze leeftijd categorie dat er gedacht word dat pony motervoertuig/scooter is.
Gelukkig zijn ze niet allemaal zo,er zijn ook 15 jarigen met verstand.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:05

Kan je niet aan de conciërge of de docent vragen of je na de les even mag bellen? Als je uitlegt dat je pony dringend een dierenarts nodig heeft mag je vast wel even kort naar de dierenarts bellen voor een afspraak. Als je nu belt heb je misschien zelfs nog wel de kans dat hij aan het eind van de middag een gaatje voor je heeft, anders wordt het sowieso dinsdag of waarschijnlijk nog later.
Laat de veearts zien wat ze te eten krijgen en laat hem of haar met de staleigenaren overleggen. Het is zeker goed om bloedonderzoek, mestonderzoek en de tanden te laten maar als de pony te weinig te eten krijgt kan ze nog zo gezond zijn dan zal ze niet dikker worden.

Wat ik je wel echt op het hart wil drukken is om snel actie te ondernemen. Ze is echt al heel erg dun zeker als straks het haar eraf is, ze moet nu al echt van ver komen om weer op een gezond gewicht terug te komen. Hoe langer je wacht hoe verder ze achteruit zal gaan en er komt natuurlijk wel een punt waarop de pony het echt niet meer aankan.
Verder zou ik aanraden om deze pony minimaal een half jaar vakantie te geven, ze is nog jong en heeft al vrij veel gewerkt voor een pony van die leeftijd. Ik denk dat het haar echt goed zal doen om een half jaar lekker te niksen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:07

Ik word er gek van! IK heb het idee dat jullie je er een beetje onderuit praatte. Wij hier op bokt kunnen niks goed doen want het word voor jullie als "zeiken" op genomen. Zeer jammer! Ik, wij helpen jullie! Wij geven advies en jullie doen er niks mee!!
echt heel jammer!
Ik reageer niet meer aangezien het toch wordt weggewuift. Als er in je PB wel goed advies word gegeven open dan geef topic!!Je bent 15 en doet niks met onze adviezen!

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:08

Cas123 schreef:
Ik word er gek van! IK heb het idee dat jullie je er een beetje onderuit praatte. Wij hier op bokt kunnen niks goed doen want het word voor jullie als "zeiken" op genomen. Zeer jammer! Ik, wij helpen jullie! Wij geven advies en jullie doen er niks mee!!
echt heel jammer!
Ik reageer niet meer aangezien het toch wordt weggewuift. Als er in je PB wel goed advies word gegeven open dan geef topic!!Je bent 15 en doet niks met onze adviezen!

Ik doe wel wt met de adviezen!! Dat is dus het hele probleem, julliedenken dat wij geen ene DONDER doen en we doen dt dus WEL!! Ik probeer het al zo vaak uit t leggen maar het lukt niet.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:09

En dan toch vinden je ouders het ok dat je afgelopen weekend met deze pony naar het strand gaat?

Hebben ze zelf contact met de Da of gaat dat alleen via jullie?