Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyUrsy

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:20

Wat een bofferd is Tycho met jou als zijn baasje. Zo veel jij voor hem doet, complimenten!!

Hoop dat jullie vandaag een lekkere rit hebben gemaakt en dat het snel weer goed met hem gaat.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:41

Vervelend dat het zo op en neer gaat. Misschien idee om hem een keer te ontgiften met aloë vera? Ik hoor daar goede verhalen over bij paarden met straalkanker.
Woont jouw smid bij je in de buurt of komt die wekelijks bij jouw in de buurt? Ik zou het namelijk wel slim vinden om elke week wat van de kanker weg te schrappen, dus niet snijden met een mesje maar schrappen. Is bij die van mij uiteindelijk ook gedaan, op advies van een erg ervaren smid met straalkanker, en je zag het met sprongen vooruit gaan.
Sterkte met je paardje!!

Mvharten1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:24

Ik weet alles van deze vreselijke ziekte helaas! Met mijn paard heb ik jaren lopen tobben. Hij is geopereerd in Utrecht en heeft 3 maanden in de uithof gestaan. Het kwam een half jaar later na de enting weer helemaal (en erger) terug. Inmiddels is mijn paard genezen dankzij de behandelingen van Jeanette Kompier van Horse Body Balance. Ik kan het van de daken schreeuwen! Hij had het in 4 voeten en de kroonranden waren al aangetast. Door meerdere dierenartsen en smeden volledig opgegeven... Inmiddels gaat het heel goed en rijden we elke dag weer. De straalkanker lijkt weg en het is al maanden rustig. Wat een vreselijke periode hebben we achter de rug! Maar zo blij dat ik heb doorgezet. Ik kan je adviseren om contact met Jeanette op te nemen. Zij kan hier echt iets mee!
Veel sterkte! het is een achtbaan :-(

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 15:27

Dank je wel voor je reactie Mvharten! En wat fijn dat jouw paardje helemaal opgeknapt is! Ik ga eens googlen op Jeanet Klompier. Straalkanker lijken we de juiste behandeling voor te hebben gevonden, maar zolang ik de boosdoener, dus de auto-immuunziekte, niet aan kan pakken zal het niet weggaan of zelfs weer erger terugkomen. Hopelijk weet of heeft ze daar ook iets voor.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:58

Ik ben heel benieuwd hoe het met Tycho is momenteel ?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:50

bertine37 schreef:
Ik ben heel benieuwd hoe het met Tycho is momenteel ?

Geen nieuws ???
Is dat hopelijk goed nieuws ?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 11:31

Eindelijk even tijd om er voor te gaan zitten.

Positieve nieuws: Nog steeds van de prednison af én straalkanker is niet in volle hevigheid terug gekomen! *\o/*
Ben daar echt enorm blij mee! :j
Straalkanker nog wel steeds eens in de 2 of 3 dagen aan het behandelen, want weg is het ook nog niet. We gaan sowieso 1x per week naar strand, probeer meestal 2x te gaan, maar merk aan hem dat hij wisseling nodig heeft. Paar weken geleden een rondje 'boeren' gereden, dus door de polders langs de akkers etc en toen was ie zo waanzinnig vrolijk :# Zelfs in de galop de oortjes echt constant strak naar voren :+: En ik ben enorm van mening, dat hij beter herstelt en ontwikkelt als het tussen zijn oren goed zit, dus probeer hem daarin nu meer afwisseling te geven. Dus de koets is ook weer van stal gehaald en ben ook weer begonnen met mentale training ;) (grondwerk etc)
Heeft natuurlijk wel tot gevolg, dat zijn benen erger worden (CPL wondjes) en dat ik de straalkanker extra in de gaten moet houden, maar goed.
We rijden nu 3x per week tussen de 9-15km per keer, dus z'n conditie begint goed te worden. +:)+ Volgend weekend gaan we drie dagen op poowniekamp met 4 anderen, vindt ie altijd geweldig!

Die auto-immuunziekte..... Wat een kl0teding is het. Geen peil op te trekken. Probeer de triggers voor zijn dips erdoor te vinden, maar lijkt geen beginnen aan, dus het is echt 'pluk de dag', per keer kijken wat er kan.
Opvallende dingen van de laatste weken: Rand op zijn hoeven. Heb ik wel eens over gelezen dat je dat ziet bij paarden die ziek zijn (geweest), dus heel erg schrok ik er niet van, maar tis toch opvallend.
Zijn zwilwratten leiden een eigen leven :\ Van tijdje goed en groeien tot ineens binnen 2 dagen weer helemaal eraf zijn. Die schommelingen zijn tekenend voor de auto-immuunziekte antuurlijk.
Z'n kroonranden liggen we niet af, maar lijken soms net draadjes....Heel apart!
Ik probeer niet overal gelijk het ergste van te denken en m'n DA te overstelpen met foto's en vragen. Eerst even z'n beloop laten en kijken wat het doet. Daarna pas eventueel tot actie overgaan. Moeilijk hoor.

Ik zal straks nog even wat foto's plaatsen. (moet via tellie, nu op de laptop)

Z'n ijzers gaan bijna loszitten, dus dan weer goede foto's van bijgesneden stralen!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 11:34

Nou, die foto´s lukken voor geen meter zeg...

Vanochtend ronde gereden met hem en daarna z´n manen gewassen en uitgedund, staart gewassen en 20cm korter gemaakt en lekker staan tutten.
Ik kan er nu iedere keer nadat we naar strand zijn geweest een stuk straal vanaf trekken. Dat was eerder ook al zo en toen schoot ik gelijk in paniek, maar smid zei dat het oude straal is die loslaat. Dus hoop maar dat dat nu ook zo is! ;)

Ik heb hem ook weer even op de foto gezet, want het is weer een maand verder. Zal even de foto´s vanaf februari onder elkaar zetten.
Februari 2015: Afbeelding
Maart 2015: Afbeelding
April 2015: Afbeelding
Mei 2015: Afbeelding
Wat vinden jullie ervan? Veranderd? Ja, z'n kleur sowieso natuurlijk, maar verder? Qua lijnen, bespiering, etc?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 11:42

Foto's bij m'n update van vorige week:
Opvallende dingen van de laatste weken: Rand op zijn hoeven. Heb ik wel eens over gelezen dat je dat ziet bij paarden die ziek zijn (geweest), dus heel erg schrok ik er niet van, maar tis toch opvallend.
Afbeelding
Zijn zwilwratten leiden een eigen leven :\ Van tijdje goed en groeien tot ineens binnen 2 dagen weer helemaal eraf zijn. Die schommelingen zijn tekenend voor de auto-immuunziekte antuurlijk.
Z'n kroonranden liggen we niet af, maar lijken soms net draadjes....Heel apart!
7 april 2015: Afbeelding
zelfde, 2 weken later: Afbeelding
Kroonranden lijken wel behaard:
Afbeelding
Ik probeer niet overal gelijk het ergste van te denken en m'n DA te overstelpen met foto's en vragen. Eerst even z'n beloop laten en kijken wat het doet. Daarna pas eventueel tot actie overgaan. Moeilijk hoor.

Nieuwste update:
Hij heeft nu dus weer een klein dipje in z'n auto-immuunziekte. Dat zie je direct aan z'n zwilwratten:
Afbeelding
Zit ongeveer 4 weken tussen met de vorige keer, wie weet heeft dat een verband. Het weer is goed, misschien zelfs ietwat warm voor hem.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:48

Tycho is mooier, voller/gespierder, geworden. Geinig dat zijn winter- en zomerhaar precies andersom zijn qua kleur.

Wat die zwilwratten/kroonranden betereft, ik snap dat je je daar zorgen over maakt, dat zou ik in dit geval ook doen. Je houdt het al goed in de gaten en doet er alles aan, meer kan je niet doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:00

Onze leasepony die helaas recent ingeslapen is had ook een auto-immuunziekte. Hij kreeg standaard probiotica (natuurlijke variant). Dat hielp hem heel erg. Misschien een optie?
Bij hem was het zo erg dat hij ingeslapen is helaas.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:03

Haha wauw wat een kleurverandering zeg! :=
Maar ik vind hem er goed uitzien! Hij krijgt weer mooie gespierde billen!

Die kroonranden zien er maf uit ja.. Hopelijk vind je snel iets om de auto-immuun ook een beetje onder controle te krijgen! :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:54

het lijkt de goede kant op te gaan houd moed hoor!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 20:26

MarlindeRooz schreef:
Onze leasepony die helaas recent ingeslapen is had ook een auto-immuunziekte. Hij kreeg standaard probiotica (natuurlijke variant). Dat hielp hem heel erg. Misschien een optie?
Bij hem was het zo erg dat hij ingeslapen is helaas.

Wat zonde dat hij het niet gered heeft....
Kan je me meer vertellen over die probiotica? Wat t is, hoe t werkt, wat je moet geven, kosten? Bedankt!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 20:35

Vandaag is het feest: Tycho is jarig! Even topicje gemaakt: [ITP] Hiep Hiep Hoera, Trekpaard Tycho is 10 jaar!!!

Ook naar de hoefsmid geweest vandaag, om ijzers vast te laten zetten (donderdag poowniekamp met hem) en hij heeft zijn stralen ook gelijk een beetje bijgesneden, dus daar zo foto's van!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:27

Probiotica werkt op de bacteriecultuur in de darmen. Als die beter in balans is, worden voedingsstoffen beter opgenomen.

Gefeliciteerd!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 21:30

Dat snap ik :j En is dat een poeder of...? En wat kost dat? En hoeveel moet je daarvan geven?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:54

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 00:33

Grappig dat de vachtkleur precies om draait. Je ziet hem wel gespierder worden :j

Snap dat je je zorgen maakt om die kroonrand enzo. :(:)

Misschien is Nigella Sativa nog het proberen waard om zijn immuumsysteem wat op te peppen?
http://www.homeovet.nl/zwart_komijnzaad ... ij_paarden

Ik geef brokjes van Nigella Sativa aan mijn paard en sinds die tijd heeft ze geen vieze ogen meer. Iets waar ze al anderhalf jaar last van had en wat ik weet aan ouderdom. Ben de Nigella Sativa gaan voeren om het luchtwegen te ondersteune maar dit was een bij effect.

Ik koop het bij Makana.eu en de kosten zijn relatief laag zou het bij jou in grotere hoeveelheden gaan dan bij mijn paard van rond de 500 kg :D
Dit voer ik: http://www.makana.eu/horse/animal-feed/ ... ulate-10kg

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 00:35

Je ziet echt wel verschil hoor!! Heb echt bewondering voor je inzet en zorgen voor Tych.. Dat donkere staat hem echt knap!!! <3

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 14:31

Hai! Hier weer een update van Tycho.
Hij gaat met kleine stapjes vooruit. N lijf begint nu heeeel klein beetje weer in proportie (lees: spiertjes) te komen.
Met Hemelvaart zijn we drie dagen op poowniekamp geweest in Chaam. Ging super! Eerste dag 19km, tweede dag 34km en derde dag 9km gereden en geen krimp van m! Lekker vrolijk en alert. Was was (en ben) ik trots op m!

De smid is vanochtend geweest, dus bij deze weer even fotootjes van zijn stralen:
Rechtsvoor:
Afbeelding
Linksvoor:
Afbeelding
Linksachter:
Afbeelding
En weer netjes rondom op nieuwe patta's.

Afbeelding
Wat vinden jullie er van???

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:42

Ziet er netjes uit!! Heeft het ook niet meer gebloed?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 15:59

Dat doet het al heel lang niet meer gelukkig

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:18

Ik, zonder verstand van straalkanker, vind het er erg mooi uit zien!

En heel mooi die mamboots sokken haha!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:10

Hij staat weer netjes op/in zijn Uggs...