Een ijzerloos dilemma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 08:43

Hoe zien jullie de stelling dat er blijkbaar een paar honderd jaar geleden een noodzaak bleek te zijn om de hoeven te beschermen in het werk dat met de paarden gedaan werd, en dat er alleen om die reden ijzers zijn uitgevonden.

Of zijn jullie van mening dat dit een stomme uitvinding was die nergens op sloeg? Blijkbaar was het toen al nodig om paarden te helpen met hun voeten, waarom zou dit veranderd zijn anno 2000? Waarom zou de mens nagedacht hebben over een oplossing voor zere voeten bij paarden als dit toen der tijd niet nodig zou zijn geweest?

Ik ben oprecht benieuwd naar jullie theorieën hier over.

Billy

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 08:45

Dat moet je niet zijn, want hoefijzers zijn heel slecht en blote voeten zijn zaligmakend bij een select groepje hier....

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 09:20

Hoop datje het niet op mij hebt, maar zoals gezegd, koetsenpaarden hebben nu zeker ijzers nodig. En paarden in sgw ook vaker, en paarden die vaak op de verharde weg komen of een ziekte/aandoening hebben waardoor ze niet zonder ijzers kunnen.

Maar ik kan je wel vertellen dat veel paarden, zeker bij mij op stal, zo goed als nooit op de verharde weg komen, en enkel wei-box-bak zien, en voor die paarden vind ik het zonde. En dat zijn er veel, kan ik je wel vertellen.

Dat ijzers zijn uitgevonden is super, die paarden stonden dan nog vaak in verharde boxen ook, dus die hadden niets anders dan harde ondergrond. Maar ook die tijden zijn veranderd en er zijn in tussentijd veel alternatieven uitgevonden die ook de oplossing kunnen bieden voor een deel van de paarden. Het is maar net of de baasjes zich er in verdiepen en de mogelijkheden bekijken.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 09:25

Hele enge gedachte als je denkt dat geen enkele hoef bescherming nodig heeft.

Paardje hier op stal, die staat de hele zomer ijzerloos. Eigenaresse rijd er regelmatig mee buiten, ook op de harde en dat gaat prima.
Dan krijgen we de winter, paarden staan hier de hele dag buiten, ook als de grond knetterhard is.
En wat gebeurd er, zijn hoeven gaan slijten, groeien te weinig bij en het paard loopt gevoelig.
Met een kwakkel winter is dat zo voorbij, maar de afgelopen winters liep het paard dus meerdere dagen gevoelig.
Eigenaresse vind dat gelukkig niet kunnen en laat haar paard juist in de winter met winterbeslag beslaan zodat het paard geen last heeft van hoeven die steeds korter worden en bij horende pijn.

Dus ja bescherming kan gewoon nodig zijn. De andere paarden die er staan hebben er geen last van en staan dus het hele jaar door ijzerloos.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:16

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:19

Ceriadwen schreef:
Hoe zien jullie de stelling dat er blijkbaar een paar honderd jaar geleden een noodzaak bleek te zijn om de hoeven te beschermen in het werk dat met de paarden gedaan werd, en dat er alleen om die reden ijzers zijn uitgevonden.

Of zijn jullie van mening dat dit een stomme uitvinding was die nergens op sloeg? Blijkbaar was het toen al nodig om paarden te helpen met hun voeten, waarom zou dit veranderd zijn anno 2000? Waarom zou de mens nagedacht hebben over een oplossing voor zere voeten bij paarden als dit toen der tijd niet nodig zou zijn geweest?

Ik ben oprecht benieuwd naar jullie theorieën hier over.

De eerste 'hoefijzers' werden gemaakt door de Romeinen en bedekten de hele hoef. De reden hiervoor was dat er bij veldslagen nogal eens kraaienpoten (ijzeren scherpe dingen) op het slagveld gegooid werden om de paarden te verwonden. Dit werd hierdoor voorkomen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:44

dat weet ik, maar hoe sta jij in de stelling?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:48

Ceriadwen, nee, maar ze werden wel aangelegd, en de hoeven van de paarden hadden nog nooit harde ondergrond gezien op zo'n schaal. Dus best wel een groot verschil.
En in gevechten natuurlijk, maar daar lijken harde dingen onder hoeven altijd een voordeel. Maar of dat nu echt iets met goed hoefmechanisme etc te maken heeft? Daar wil ik aan twijfelen. En nu hebben we die kraaienpoten en gevechten ook niet meer, enkel de verharde wegen blijven over.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:17

Ceriadwen schreef:
dat weet ik, maar hoe sta jij in de stelling?

Het is logisch dat ze om die reden de hyposandaal hebben uitgevonden.
Maar die reden is nu al lang niet meer van toepassing.
Bovendien is het steeds meer veranderd in de negatieve zin als je het mij vraagt.
Eerst was het de hele zool bedekkend, dat werd al minder naar mate de tijd verstreek.
Dat was nog geen probleem, de hoefijzers waren nog erg breed en de zool had nog een dragende functie.
De stap naar de smalle ijzers waardoor alleen de wand een dragende functie heeft kan ik niet begrijpen. Dit is grootendeels uit economisch en praktisch belang gedaan en niet in het belang van de paarden, mijns inziens.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:30

Hoe weet je dat DPT?

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:46

Ceriadwen schreef:
Hoe weet je dat DPT?

hoe weet ik wat?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:07

Citaat:
De stap naar de smalle ijzers waardoor alleen de wand een dragende functie heeft kan ik niet begrijpen. Dit is grootendeels uit economisch en praktisch belang gedaan en niet in het belang van de paarden, mijns inziens

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:03

Ceriadwen schreef:
Citaat:
De stap naar de smalle ijzers waardoor alleen de wand een dragende functie heeft kan ik niet begrijpen. Dit is grootendeels uit economisch en praktisch belang gedaan en niet in het belang van de paarden, mijns inziens

Staat op verschillende sites die de geschiedenis van het hoefijzer omschrijven.
Bovendien klinkt het erg logisch dat als de soldaten zelf hun paarden moesten beslaan en het dus makkelijk te maken moet zijn (dunne strip metaal buigen is makkelijker dan een breed hoefijzer).
Dit was in de tijd van de industriële revolutie als ik het goed heb.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:23

Is dit nu opeens een voor-tegen ijzers topic geworden?

Niet dat 't niet interessant is, maar zoals eerder gezegd: te allen tijde ijzerloos als het kan, ijzers als het NIET anders kan.

Ik denk niet dat ieder paard ijzerloos door het gebruiksleven als paard kan.
Maar er zijn er genoeg die dit wel kunnen, dat alles hangt toch volledig af van de (gebruiks) en (houd)omstandigheden, en de hoefkwaliteit, welke laatste zeer sterk beinvloed wordt door het voorgaande, maar ook door erfelijke kwaliteiten (meer of minder zachte hoefkwaliteit), en vorm van de hoef (nauw of breder, platte of meer steile stand).

Bij voorkeur (in de ideale wereld) zouden alle paarden ijzerloos door het leven moeten kunnen gaan. Dat is natuurlijk onhaalbaar.... een persoonlijk en als zodanig beschouwd paardvriendelijk"ideaal" zou niet de realiteit van het haalbare mogen overstijgen.

Zelf lopen mijn 2 Shetten en 2 Bonte paarden (waarvan 1 door mij gereden) ijzerloos... maar dat moet ook wel kunnen, zo loopt mijn rijpaard niet voor de kar, ik heb daar niks mee, qua ervaring, maar zou ik wel een menpaard hebben, kan ik mij voorstellen dat er dan ijzers onder zouden moeten, aangezien er dan geregeld over het harde gestapt en gedraafd wordt.

Mijn rijpaard (staat 24/7 year round buiten op 't land) met loeiharde hoeven draaft OHZ met mij ook gerust wel eens een stuk over de verharde openbare weg, maar die kan dat makkelijk hebben; de volgende kan dat misschien net weer niet, in dat geval zijn er bermen zat om je buitenritten te maken.

Met mijn rijpaard ben ik eens overgegaan tot Natuurlijk Bekappen (leek een eitje, hij liep toch altijd al barefoot, met een fantastische hoefkwaliteit en stand, dus waarom niet). Er kwam een bijzonder aardige NB man die van alles uitlegde en ik was erg enthousiast.
Binnen een jaar was ik hiervan teruggekomen....de stand vooral achter werd steeds platter, waardoor er "schuiten" ontstonden en het paard zich voor begon aan te tikken. Er ontstonden zijdelingse flares (wings),maar ik zette door. Het paard werd koehakkig omdat het de achterhoeven naar buiten begon te draaien (om zich voor niet aan te tikken). NB-bekapper kwam steeds niet opdagen of belde op het laatste moment af... tenslotte na veel gesoebat dan een vage "Western" juffrouw als invalster die zelf geen been "van zo'n groot paard" op durfde te tillen, dat mocht ik zelf doen, en vervolgens werd er ook geen mustang roll (opzetje, zeg maar) gevijld: "zo is 't wel goed" die was duidelijk bang voor mijn paard. Die overigens ook onrustig en vervelend werd van dat onzekere gefrutsel.

Ik realiseer mij dat dit mijn persoonlijke ervaringen zijn met het natuurlijk bekappen, maar het heeft wel twee reguliere bekapbeurten gekost door een erkende orthopedisch hoefsmid (die ik voor dit experiment ook had, overigens) voordat de "resultaten" van de NB knutselaars weer teniet gedaan waren. Ik zal de verkeerden getroffen hebben, of het was voor mijn paard gewoon niks, dat kan natuurlijk.
Want ik heb echt heel veel gunstigs vernomen over NB... ik begin daar zelf echter niet meer aan.
"Voorgoed genezen" heet dat. Terwijl ik er niet desondanks helemaal TEGEN ben.

Het geeft wel aan, dat je ieder paard in diens eigen (hoef)situatie moet bekijken, wat voor de een werkt is voor de ander de totaal verkeerde aanpak. Zo zwart-wit als in dit topic soms gereageerd wordt, is het niet, TS heeft inmiddels zelf gereageerd, en de laatste besluitvorming gemeld.

Ik besluit met TS en haar paard het allerbeste en een voorspoedige toekomst te wensen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:22

little_king schreef:

.

Misschien een zéér zeldzaam geval daargelaten. Maar, mijn inziens, brengt het meer schade aan dan dat het goed doet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:37

little_king schreef:

Maartje, het is mij duidelijk dat je nog nooit een paard met serieuze hoefproblemen mee hebt gemaakt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:39

Toch knap dat jij die informatie uit alleen een paar berichtjes kunt halen. Dat terwijl je mij helemaal niet kent. Knap hoor.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:13

Maartje1990 schreef:
Toch knap dat jij die informatie uit alleen een paar berichtjes kunt halen. Dat terwijl je mij helemaal niet kent. Knap hoor.

Dankje :)

Nee sorry, iemand die ZO ervan overtuigd is dat er maar zeer zeer zeer weinig paarden zijn die daadwerkelijk om medische redenen ijzers nodig hebben, die heeft duidelijk nog niet genoeg probleemgevallen gezien. Of niet ernstig genoeg.
Dan is het niet raar dat je denkt dat het allemaal wel meevalt...
Tenminste, ik mag hopen dat je echt wel ijzers zou laten plaatsen als een paard pijn heeft aan de hoeven. (Als dit de pijn kan verhelpen dus.)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:31

Maartje1990 schreef:
little_king schreef:

.

Misschien een zéér zeldzaam geval daargelaten. Maar, mijn inziens, brengt het meer schade aan dan dat het goed doet.

hoe verklaar jij dan het feit dat zoveel paarden zo oud worden met ijzers en dat al eeuwen? ik bedoel als ijzers echt schade aan zouden richten dan zou het voornoemde niet mogelijk zijn toch?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:41

Jammer dat je maar een gedeelte quote en niet ingaat op dat voorbeeld.
En als iedereen een dergelijk voorbeeld kent hoe zeldzaam is het dan?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:07

Ik vraag me toch altijd af wat 'men' met 'te kort' bedoeld. Die paarden heb ik namelijk nog nooit ontmoet :+

Mijn paarden staan, zo kort mogelijk kunnen we denk ik wel stellen. Nog nooit geen stap kreupel of gevoelig gezet daardoor, ook in de winter niet. Dus ik vraag me dan altijd af waar dat dan door komt.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:18

Ach, ze bestaan helaas echt. Zie mijn allereerste reactie in dit topic.
Inclusief intensief overleg met dierenarts, hoefsmid, rontgenfoto's etcetera.

Ik geloof vast dat er heel veel paarden op ijzers staan, die prima zonder zouden kunnen. Maar mijn paard zonder ijzers komt in feite neer op altijd pijn of inslapen. Dan vind ik ijzers toch echt de beste optie.

En ja, er is dus echt wel een en ander aan gedaan, qua leefomstandigheden, biotine als ondersteuning etcetera.

Ik snap dat mensen graag natural willen, en in de basis is dat ook mijn eigen wens. Maar het welzijn van mijn paard staat op 1, ook als mijn eigen wensen en ideeën daarvoor een stukje opzij moeten.
Volgens mij is dat ook de basis van de mensen die graag natural willen. Het welzijn van het dier.

@Maartje, prima dat je zo'n duidelijke mening hebt. Maar zoals jij het in dit topic verkondigd, voel ik me haast een dierenbeul omdat mijn paard op ijzers staat. Terwijl hij dus -echt helaas- zonder gewoon echt geen fijn leven heeft. Ik heb een smid die bij een grote paardenkliniek werkt. Hij is -daar waar mogelijk- heel duidelijk: liever geen ijzers. Hij heeft ook heel veel verschillende mogelijkheden, zoals de modernste technieken plak-ijzers etcetera. Maar voor mijn paard zijn ijzers echt het prettigst. En dus krijgt hij die.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 19:32

Zoals beloofd de foto's.

rechts voor
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-I7VQAEFW.jpg

links voor
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-TQFQ3SEH.jpg

vooraanzicht
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-ZH4HCHAS.jpg

rechtsvoor zijaanzicht
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-S4BPZ7EV.jpg

linksvoor zijaanzicht
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-MLSF8TIK.jpg

Overigens staat ze nog niet op een ijzer, het sneeuwbeslag van de smid was op.
Dus waarschijnlijk word het zaterdag.
En de smid is 3 weken geleden geweest geweest en heeft zo goed als niets gedaan.
Hij heeft haar recht gezet en wat van de stralen afgehaald.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:05

Ik vind het grappig, bijna alle topics van BEH gaat over; ijzers zijn slecht, natuurlijk bekappen is beter!
Tenminste de discussies gaan zo voort.

Elizah ik vind de hoefjes er eigenlijk best mooi uit zien! Goed van je dat je er regelmatig de smid bij hebt!

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 20:31

Gerritt schreef:
Elizah ik vind de hoefjes er eigenlijk best mooi uit zien! Goed van je dat je er regelmatig de smid bij hebt!

Dankje, de smid zegt ook dat ze mooie harde voetjes heeft maar dat ze nog een beetje eelt moet kweken. Ook loopt ze teveel op het harde en slijten de voeten daarom te hard voor deze tijd van het jaar. Overigens komt de smid standaard om de 6 weken (de afgelopen paar maanden zelfs eerder) om even te kijken en der weer recht te zette. Puur om het feit dat ik niet wilde dat ze TE kort zou gaan staan en dus even laten checken voor de zekerheid.