Foto verslag Hoefkanker Avelyn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Freedom1

Re: Foto verslag Hoefkanker Avelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:21

maar ik bedoel ook niet de standen gaan veranderen. gewoon wat rond zetten zodat het voor het paardje gemakkelijker is om te stappen.. kun je opzich niet snel wat met gaan misdoen..

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 20:21

Bijvijlen doe ik bij mijn andere paard inderdaad gewoon zelf, en ook de straal werk ik netjes bij, dat heeft mijn hoefsmid heel netjes uitgelegd.

Bij Avelyn ga ik echt niet zelf aan haar hoeven zitten. Ten eerste omdat ik veelste bang ben iets verkeerd te doen, en ten tweede omdat ik al zo ontzettend veel met haar hoef bezig ben en haar daarmee al genoeg pest.
De kleine flapjes die je nu aan de hoef zit kunnen geen kwaad, die gaan er de eerst volgende bekap beurt gewoon helemaal weer af. De hoefsmid komt ook zo vaak dat ik niet bang ben dat het kwaad kan.
Toch bedankt voor de tip! Ben namelijk enorm blij met iedere mening/tip en kijk erop, daar kan ik alleen maar wat van opsteken!

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:32

Pff.. Wat een verhaal, echt vervelend dat jullie dit mee maken!!
Ik hoop dat het aanslaat! Y;(

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:52

Ik lees nog steeds mee. Heb zelf dit ook ervaren en bij mij paard is het toen hebben goed gekomen. Wij hebben gewerkt met jodiumkorrels en met wegsnijden. Die hoef elke keer zo natmaken werk de bacterie in de hand. Voet zo veel mogelijk droog houden. Dwz geen plas, modder en zo min mogelijk water. Dus van mij heeft toen 24/7 op een hoefschoen gelopen.Sterker nog zie van van heeft toen eigenlijk geen vocht op zn voet gehad. Toen de hoef weer ok was , was de voet wel flink uitgedroogd maar dat is te verhelpen.. Ik zou toch gaan kijken voor andere opties want ik ben bang dat je hiermee niet het resultaat gaat krijgen waarop er gehoopt wordt. Waar woon je ergens? Kan wel mijn DA en smid doorgeven die mijn paard toen behandeld hebben?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:56

Ik zou inderdaad ook stoppen met elke dag de hoef te wassen, maar de hoef in een hoefschoen zetten of met een verband ijzer. Aangezien het dan niet vies wordt, hoeft het ook niet elke dag gewassen te worden. Dit is namelijk voor een gezonde hoef niet goed, laat staan voor en ongezonde hoef!

Wat rigoureuzer de ongezonde weefsels weg snijden en dan jodium korrels er op doen, verband er over en dan in een hoefschoen of verbandijzer er onder schroeven. Ben bang dat je het anders niet verder verbeterd gaat krijgen.

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:08

K geloof niet dat het lekker is om er nu een ijzer in te zetten?!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:30

Die van mij had gewoon een ijzer hoor, dat houdt voet van de grond du hoger. Kun je beste aan smid vragen. Daarover had hij een hoefschoen. Droog houden is belangrijk, jodium is niet sterk genoeg om dit aan te pakken, dan kun je nog beter jodiumtinktuur halen bij de boerenbond..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:33

Ijzer is afhankelijk van de voet, maar in de meeste gevallen bevordert het juist het herstel bij deze problemen. Meeste paarden die hier voor behandeld worden krijgen een verband ijzer.

Jodiumtinktuur inderdaad, of ook wel jodiumkorrels.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 22:38

Ik gebruik Jodium tinctuur.
Daarnaast sterk bacterie dodende vloeistof speciaal voor dit soort problemen, dit kan alleen niet elke dag gebruikt worden (droogt te veel uit)

De hoef wordt niet elke dag nat gemaakt, hooguit 1 keer per week. Eerder werd hij wel vaker helemaal schoongemaakt omdat toen de gaten, gemaakt door de rotstraal bacterie, veel dieper waren.

Een ijzer komt er in deze staat echt niet onder.

Een verband/hoefzak hebben we overwogen, maar sluit de hoef te veel af. Ze staat erg schoon, op wit zand en schone tegels, mest wordt steeds weggehaald, de voet blijft zo mooi schoon en droog.
Het soda bad van afgelopen week was omdat de hoef te droog was.

ilovesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:18

wat erg voor jullie en jullie paard
mijn VZ paard heeft nu rotstraal kan hij dan ook hoefkanker krijgen?
ik behandel het wel elke keer dat ik ga (ben er bijna elke dag)?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 16:35

Daar zou ik niet bang voor zijn hoor! En al helemaal niet als je het goed behandeld.

ilovesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:51

draaakje schreef:
Daar zou ik niet bang voor zijn hoor! En al helemaal niet als je het goed behandeld.

heel erg bedankt het is ook een tinker heb ook vaak gehoord dat tinkers heel snel hoefproblemen krijgen
die van mij is ook tinker

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:56

Straalkanker kan wel optreden na rotstraal. Maar inderdaad met goede behandeling kun je het voorkomen.
Heeft er al een DA of smid naar gekeken?
Probeer het goed droog te houden.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:58

Zo, wat is dit een sneue aandoening zeg, arm paardje.
TS: geweldig bezig zeg, ik ga dit topic in de gaten houden en voor je duimen!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:04

Hey Maartje, lukt het allemaal nog een beetje? Na de eerste "verbeteringsspeurt" nu even stabiel geloof ik. Vind het wel super dat je het zo strak volhoud, hulde aan jou en Av-je!!
xxxx

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:46

Heb je topic helemaal doorgelezen en ben benieuwd hoe het nu met Avelyn gaat.
Fijn dat ze weer bij je terecht kon en dat je het zo goed oppakt!

Ik behandel rotstraal altijd met goede resultaten met Egyptische zalf, zou dit ook een idee zijn ipv de jodium? (heb meerdere paarden meegemaakt, niet van mezelf maar die daar mee behandelt werden, waar het niet of nauwelijks bij hielp)

Veel succes in ieder geval!

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:08

Goh, ik heb het hele topic doorgelezen, en alle foto's bekeken.
Ten eerste: wat ontzettend knap dat je jouw paardje zo nog een kans wilt geven, en alle energie en uren in wilt stoppen.

Als ik alle foto's bekijk zag ik in het begin hele hard vooruitgang. Op zich logisch, de hoef was zwaar verwaarloost. En nu op het einde gaat de vooruitgang minder hard.
Toch vraag ik me af wat er nog meer in de hoef zit. Op de eerste of tweede pagina vertel je dat er geen genezing meer mogelijk is. De medicijnen zou je kunnen proberen om het misschien wat beter te krijgen. Maar wat is de prognose nu? Beter worden gaat denk ik niet? Wat zou je met haar willen in de toekomst?
Ik vroeg me dat zo even af..

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 19:24

De hoop is dat de hoef uiteindelijk weer gezond wordt, al is dat niet zeker, en een lange weg.

Als de hoef niet beter wordt is er geen toekomst, als hij wel beter wordt blijft ze lekker hier en zien we wel wat ze allemaal kan. Ze belast de voet gewoon normaal, en loopt nu ook goed. De stand zal altijd wel ietsjes anders blijven, dat is voor het oog niet zo perfect, maar ze heeft daar geen last van.

vandaag heb ik voor het eerst na 8 juli de hoef weer natgemaakt en uitgespoeld. In de tussentijd normaal behandeld zonder water.

Zaterdag komt de hoefsmid weer.
De flapjes om de hoef zien er niet zo mooi uit, die worden straks weer netjes weg-gevijld.
Foto's van vandaag 24 juni
Afbeelding
Zoals je ziet een klein drupje bloed in de diepe groeve naast de straal, moest daar met mijn vinger in op het goed schoon te krijgen en beschadigde daardoor per ongeluk een stukje (voor het idee, het is zo diep dat mijn hele vinger er in past)
Afbeelding

Nogmaals Ode aan mijn super brave Avelyn die het allemaal maar toelaat, want dat schoonmaken is voor haar geen pretje.
Afbeelding

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:27

De vorm begint al op die van een normale hoef te lijken, maar het ziet er zo slordig uit. (ik snap dat het door de snij plekken zijn)

En inderdaad knap beessie dat ze het zo maar ff toelaat.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 20:47

Avelyn was weer heel lief vandaag en een beetje eigenwijs omdat er vliegen zaten. Ze heeft het weer super gedaan.
En kijk wat een mooi resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Zoals je ziet zijn links (op de foto) de gaten helemaal weggesneden nu *\o/*
Rechts zitten er nog wel 2 gaten (dit heeft de rotstraal bacterie gedaan, deze gaten waren enorm diep uitgevreten, de hoef is al zo enorm veel gegroeid en nu pas zijn de gaten er bijna allemaal uit, verschrikkelijk dat daar niet eerder ingegrepen is...)

Bovenin de straal en tussen de hoefballen is het allemaal erg zacht. Dit komt omdat de hoef een stuk breder is geworden en nu meer veert (eerst was de hoef enorm smal). Omdat hij nu meer een pompende beweging kan maken worden de hoefballen net iets te veel uit elkaar geduwt waardoor het weefsel wat er tussen aan het groeien is net wat te zacht blijft. Hier ga ik vanaf nu iets uitdrogends op doen zodat het daar ook netjes dicht kan groeien.

De stand van de hoef gaat met millimeters voorruit, ze stond toen ze hier kwam helemaal overkoot, het gaat heel langzaam de goede kant op.
Ik zal ook snel een foto van de voorkant van de hoef maken waarop te zien in hoe snel de hoef aan het groeien is. (de scheur zit al halverwegen de hoef, terwijl hij in de kroonrand zat toen ze hier kwam)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:52

Wat fijn dat ze nog steeds zo goed verbeterd. Bij de vorige foto's had ik wel wat twijfels.
maar deze foto's zijn echt weer een stuk verbeterd.

Krijgt ze nog prednison?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 20:54

We zijn nu aan het afbouwen met de prednisolon :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:03

Ik zal maar niet de knuppel in de paardenstal gooien.
Maar wat ik nu zie ??
Dat hoeft allemaal niet.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 21:03

Vertel eens wat je bedoelt :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:05

Dit is een fantastische update! Wat hebben jullie veel bereikt *\o/*

Ik duim voor jullie dat het ook met het afbouwen van de prednisolon vooruit blijft gaan +:)+