[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:50

Er is niet direkt een goede samenstelling te vinden, maar in de meeste Probiotica zit gist en mijn ouwetje kan daar dus absoluut niet tegen; vette diaree !!
Haar mest is altijd wel iets dunner, maar zodra er natte winden en erg dunne mest uit komt dan geef ik 1 a 2 dagen veel minder hooi zodat de darmen even goed tot rust kunnen komen. Verder reageert ze goed op de ERS-pellets met 2 handen Fibra.

ElCamino

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:54

Transfauneren is ook een optie die de DA aangaf,zei ik ook in mijn andere topic. Dan wordt de mest van mijn andere paard opgelost in water, dat wordt gezeefd en ingebracht via sonde....moet ik even over nadenken en meer over lezen, hoor wisselende dingen daarover.

DD: dat kan ook nog..pfff, wil allestegelijk maar dat kan niet. ik wacht even 2 dagen af ná de kuur colonflora en dan krijgt hij nl ook weer zijn gewone voer ipv slobber. kijken of het dan dikker wordt, Dan kijk ik even verder met de DA samen

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:02

Je moet ook niet alles tegelijkertijd willen doen want dan weet je niet wat iets oplost of veroorzaakt. Slobber is nou eenmaal wat laxerend. Sommige paarden hebben nu eenmaal slappere mest dan anderen. Ik heb er drie die wat slap mesten (merrie + twee nakomelingen: erfelijk????) en 1 die mooie ballen produceert.

Dat transfauneren (vast niet bekend in Wordfeud....) lijkt mij best ingrijpend.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:10

Dat transfauneren (het voeren van poep) heb ik eens gedaan. Idd met het idee dat de mest van een ander (gezond) paard zou helpen de darmflora-balans te helpen herstellen.
Paard was er niet blij mee, maar 'honger maakt rauwe bonen zoet' en ze heeft het uiteindelijk op gegeten.
Ik kan me niet herinneren of het daadwerkelijk veel geholpen heeft, misschien dat ik er nog iets over terug kan vinden (die tip kwam toen van HC).
Als ze het nu heeft zet ik haar gewoon heel erg terug in voer, dat werkt altijd goed.
Nadeel is dat ze er ook in gewicht van terug valt en ze is al niet al te vet ;(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:15

Overigens....sinds ik haar weer op de strokorrels heb staan is de mest super en ik tref elke ochtend een heel tevreden kauwend paard aan :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:35

teveel eten kan idd ook diarree veroorzaken. onze haflinger merrie heeft daar nog weleens last van. dit heeft te maken met het feit dat het voer door de darmen heen geduwd wordt als het ware. normaal gesproken doet voer er zo'n 36 uur over van mond tot uit de kont, zeg maar. als een paard als een idioot blijft proppen gaat dat dus niet lukken, daar is gewoon de ruimte niet voor. pas in de dikke darm wordt vocht uit de voedselbrij gehaald, echter, als het voer daar met een noodgang doorheen peest is daar niet genoeg tijd voor. gevolg is dus nattere poep.

als ik mijn dieren op normaal rantsoen hooi geef (geen dieet, maar gewoon precies wat ze nodig hebben om te blijven zoals ze zijn, en dan in porties), zijn de drolletjes prachtige balletjes, afgewerkt met een glanslaagje. deze ponies voer ik altijd alleen maar zelf dus ik weet precies wat erin gaat.

mijn andere paard mag onbeperkt voordroog eten doet het daar prima op, maar hij heeft wel wat meer water bij de mest. nette balletjes, hoewel ik er liever wat meer structuur zou zien, maar er zit dan een spettertje water bij zeg maar. als ik hem drie keer per dag een portie zou geven zou zijn mest droger zijn. maar goed we zijn aan het testen met een net over de baal voer, dus als dat af is wordt zijn vraatzucht wel wat ingeperkt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:25

Transfauneren gaat via een sonde dus het wordt direct in de maag gebracht. Zit het meteen binnen en paard doet niet moeilijk met die slang..
Ze eten niet teveel, hebben onbeperkt hooi maar ze staan meer in de rijbaan dan dat ze binnen staan te eten. en Chic is juist degene die altijd rustig op zijn gemakkie staat te eten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:14

DubbelDun schreef:
@Marcella : ik rijd ook erg weinig, maar ze heeft het al snel zó warm dat het gewoon sneu is.

Mocht die van mij het te warm krijgen doe ik eerst een strook scheren bij de hals met de haren mee.

Maar tot nu toe heeft het alleen de het positieve dat hij er lekker rustig mee blijf. Baas kan eindelijk ook genieten van het bos zonder beestje continue in de gaten te hoeven houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:22

Boon heeft nu ook een soort van racestreep; de hals is geschoren met de 9 mm kap er op en achter de oksels met de 6 mm kap.
Maar hij had het er nog moeilijk mee :D

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:28

Hoi,

Ik had eerder in het topic gereageerd al. En kreeg toen te horen dat Pavo eigenlijk heel slecht is om te voeren. Dus ik ben overgegaan op save and sound. Maar ik heb een klein vraagje.

Mijn shetlander is op dit moment te mager en ben bang dat dit problemen gaat geven in de winter. Je kunt zijn ribben echt heel goed voelen en ook zien ( nu door de wintervacht niet ). Ik zou hem graag ietsje dikker zien, zodat hij de winter wat beter doorkomt en ik liever in de winter niet met dekens werk.

Hebben jullie tips?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:32

Ik voer op het moment 1 schep luzerne van hugho (de fijne), 2 flinke handen fibra en dan een schep ERS-pellets of Reiskleie/Rice Bran. Halve liter warm water er over en het is smullen geblazen :D
Verder ben ik van grof hooi oevrgestapt op fijner hooi.
Op S&S hield ik ze ook niet op gewicht.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:07

Amber viel ook in, die geef ik iedere dag een scheut omegaolie bij, daar doet ze het goed op.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:10

S&S geeft bij mij nog steeds (te) dikke paarden..... Ik zou willen dat ze er minder dik van worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:38

@wuswa: geef jij de dagelijks aanbevolen hoeveelheid ??

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:28

Mamaloe gaat goed op het nieuwe hooi, afkloppen.
Kwart nieuw hooi is iets opgehoogt naar bijna de helft. Mest blijft goed, morgen ook even voetjes controleren.

Nadeel is dat we wegens gezondheidsredenen van huidige staleigenaar dit weekend al over moeten naar de nieuwe stal.
Hoop dat ze de veranderingen goed oppakt, word extra opletten dus komende weken

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 07:03

Even een verhaal om jullie op te vrolijken:

:D Wij hebben een nieuwe pensionpaard thuis: een Fjord. Image vindt hem geweldig, maar Janouk kan hem niet uitstaan (tenminste zo doet ze).
Ze staan dus met stroomdraadjes ertussen buiten, want Janouk gaat in killing mode ~~}> op de Fjord als er geen stroom staat op het draadje.
Vooral als er hooi in de buurt is :Y)

De paarden krijgen hooi in hooinetten en in speciebakken. Wij zagen Janouk wel de hele tijd bij het draadje lopen etteren, maar wat ze probeerde te bereiken was ons niet duidelijk. Het leek of ze onder de draad door probeerde te komen. HAHA want de onderste draad hangt op 50 cm. En zo klein kan die bolle zich echt niet opvouwen.

Toen ik na een uur ging kijken, zag ik het resultaat van het harde werken. _O- _/-\o_

Her Royal Badness had een flinke kuil gegraven onder de draad door en heeft zo de speciebak te pakken gekregen (die een paar meter van de stroomdraden stond) en door de kuil heen onder de draad door getrokken. Hoe slim is dat -:) -:)

Helaas had het te lang geduurd; de Fjord had de bak hooi allang leeg. :=

En Image had geprofiteerd van het feit dat HRB zo druk bezig was met technisch grondverzet, dat ze Janouk haar hooinet inmiddels leeggegeten had. :(:)

Het is toch zo'n lekkere muts >;)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 08:35

DubbelDun schreef:
@wuswa: geef jij de dagelijks aanbevolen hoeveelheid ??

Nee, de helft. Aangevuld met Marstall Force voor vitamines en een handje Vito. Ik denk dat ik momenteel teveel voordroog voer. Ik mix twee partijen en die nieuwe combinatie heb ik nog niet gewogen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 08:38

whaha hilarisch! ik zie het ook zo voor me! als ze écht iets willen...

@ Yvanka, ik geef mijn Welsh Kwikbeet erbij van Dodson & Horrell. dit is rijker in energie en zet bij de meeste paarden wel aan. mijn Welsh krijgt er één blikje (van de knakworstjes) per dag van. eenmaal geweekt heb je dan ongeveer zes keer het volume van de droge versie, zeg maar. ik merk bij mijn Welsh duidelijk verschil wanneer ik het wel of niet geef. hij wordt er net wat voller van, mn in de bovenlijn.

@ wuswa, dat denk ik ook. van Safe & Sound moet je wel flink wat geven om ze echt aan te laten zetten, dat red je niet met een half schepje per dag. maar goed het ene paard is het andere niet, natuurlijk...

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 09:08

Die van mij moeten juist afvallen..... Weet je wat gek is, ik voer alle 4 de paarden bijna precies hetzelfde en de HB-er is wel mooi op gewicht. Het enige verschil is dat de HB-er vrijwel geen gras krijgt en de anderen om de dag wel. Er is er telkens 1 de pineut, die moet dan bij de HB-er staan en krijgt die dag dan geen gras.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 09:58

wuswa:trekken ze lootjes wie de klos is of haal je hun naam uit een hoge hoed?? haha, arme collega's...
Hier is mijn kleine ook altijd de klos, ik bouw errug langzaam op met de wei in het voorjaar en hij mag dan ook steeds maar heel kort op het gras, tot zijn grote frustratie....

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:28

Wat een geweldig grappig verhaal, Janouk. En slim paard hoor, ondanks dat 't niets opleverde.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:54

janouk@
Geweldig!Dat is denk ik toch de hoogbegaafde van het stel! _/-\o_

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 12:03

Whahaha, wat een boef zeg!!
Ik krijg helemaal beeld - Janouk ijverig en fanatiek aan het graven om onder die draad door te komen en dan dat verbaasde koppie als er geen draadje hooi meer te vinden is! _O-

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:14

Haha je vertelt het heel beeldigend, zie het ook helemaal voor me. Eerst heel ingenieus een plan bedenken om hooi te jatten om dan vervolgens te ontdekken dat alles op is :D

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:17

Hahaha wow janouk, die is inventief!! Zie het ook helemaal voor me :')